علت شگفت انگیز آبی بودن رگ های بدن !



آبی بودن رگ های بدن


علت آبی بودن رگ موضوع مورد بحث ماست. این رنگ نیست که حقیقتاً سرخرگ ها را از سیاهرگ ها متمایز می‌سازد. از منظر کالبد شناسی، دیواره‌ی سرخرگی دارای ضخامت بیشتری نسبت به دیواره‌ی سیاهرگی است.


آیا تاکنون از نزدیک مچ دست خود را مورد بررسی قرار داده‌اید ؟ اگر بله، حتماً عروق یا سیاهرگ های آبی رنگی را مشاهده کرده‌ اید که از مچ دست تا انگشتان امتداد دارند.


سیاهرگ ها کار مهم انتقال خون ناخالص (اکسیژن گیری شده یا بدون اکسیژن) به قلب یعنی جایی که به منظور خلاص شدن از تمام ناخالصی‌ها خون اکسیژن دار می‌شود را برعهده دارند.


اکنون هنگامی که خون قرمز رنگ درون سیاهرگ ها جریان می‌یابد، پس به چه علت رنگ رگ آبی است ؟ استدلال بعضی افراد بر این است که سیاهرگ ها خون اکسیژن گیری شده را حمل می‌کنند و این دلیل پشت آبی بودن آن است.


با این حال، این گفته صحت ندارد به این دلیل که رنگ آن با میزان خالص بودن خون تغییر نمی‌کند. بلکه در تمام مدت قرمز باقی می‌ماند.


علت سبز شدن رگ دست/علت آبی شدن رگ دست


چرا خون قرمز رنگ است ؟


یک انسان معمولی بین 4 تا 5 لیتر خون در بدن دارد و این خون در داخل سرخرگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها مرتب در حال گردش و جریان است.خون انسان ها در تمام دنیا به رنگ قرمز است و اکثر اوقات ما می مانیم که چرا قرمز است ؟


برای اینکه بدانیم که چرا قرمز است ابتدا باید اطلاعاتی از اجزاء تشکیل دهنده خون را داشته باشیم. خون دارای چهار عنصر سازنده پلاسما، گلبول سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها می باشد.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن دکتر محسن فاضله پزشک عمومی نجف آباد


بیشتر از نصف حجم خون انسان را پلاسما تشکیل می دهد که مایع غلیظ زرد رنگی شامل آب، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، نمک های معدنی، فیبرینوژن و آنتی کورها می باشد.


پروتئین ها به رشد بدن کمک می کنند. آنتی کورها یا پادتن ها، باکتری های مضر را می کشند و سموم مترشحه توسط باکتری ها را خنثی می کنند. فیبرینوژن در هنگام خونریزی یا جراحت، سبب بند آمدن خون می شود.


گلبول های سفید خون اندازه شان در حدود 1/0 میلی متر می باشد و در مقابل هر یک از آن ها تعداد 700 گلبول قرمز وجود دارد. گلبول های سفید، بدن را در برابر میکروب های بیماری زا محافظت می کنند.


پلاکت ها از نظر اندازه بسیار کوچک هستند (در حدود دو هزارم میلی متر) و هر میلی متر مکعب خون دارای 40000 تا 150000 پلاکت می باشد. پلاکت ها در هنگام انعقاد خون نقش حیاتی را بازی می کنند.


گلبول های قرمز خون از نظر شکل به فرم دیسک هستند و اندازه شان در حدود 08/0 میلی متر می باشد این گلبول ها حاوی رنگدانه ای به نام هموگلوبین هستند که از آهن و پروتئین ها تشکیل شده است.


قرمز بودن رنگ خون به علت وجود همین رنگدانه هموگلوبین در گلبول های قرمز است. تعداد گلبول های قرمز در زنان در حدود 5/4 میلیون و در مردان 5/5 میلیون در هر میلی متر مکعب خون می باشد.


گلبول های قرمز خون وظیفه حمل اکسیژن را از یک نقطه به نقطه دیگر بدن را بر عهده دارند. اکسیژن جذب این گلبول ها شده و در داخل بدن حمل می شود. گلبول های قرمز در حدود چهار ماه عمر می کنند و سر انجام اکثرا در داخل طحال شکسته می شوند و سلول های جدیدی جایگزین این سلول های مرده می گردند.

بیشتر بخوانید  آدرس شورای حل اختلاف بوئین میاندشت استان اصفهان


علت آبی بودن رگ های بدن چیست


چرا رگ های بدن به رنگ آبی دیده می شوند ؟


رنگ هر جسمی با رنگ نور منعکس شده از آن تعیین می‌شود. از آنجا که همه ما می‌دانیم، نور خورشید و یا نور سفید از 7 رنگ متفاوت تشکیل شده است، برخی از آن ها جذب می‌شوند در حالی که مابقی توسط جسم پخش و ساطع می‌شوند.


رنگ های بازتاب شده به عنوان رنگ جسم دیده می‌شوند. به عنوان مثال، موز به این دلیل زرد به نظر می‌رسد که تمام رنگ ها به جز زرد بدون انعکاس یا بازتاب باقی می‌مانند.


به بیان ساده‌ تر، تنها رنگ زرد است که از موز به چشمان ما بازتاب و منتشر می‌شود و به همین دلیل است که آن را به رنگ زرد می‌بینیم.


به طور مشابه، در مورد عروق یا سیاهرگ ها نیز هنگامی که نور بر روی پوست تابیده می‌شود و به رگ ها برخورد می‌کند، تمام رنگ ها به جز رنگ آبی توسط پوست جذب می‌شوند.


به عبارت دیگر، تنها رنگ آبی برگشت می‌خورد در حالی که مابقی توسط پوست جذب می‌شوند. بنابراین علی‌ رغم حمل خون قرمز توسط عروق، اما این بازتاب رنگ آبی از رگ ها است که آن ها را به رنگ آبی نشان می‌دهد.


همچنین نور آبی دارای فرکانس بالاتری در مقایسه با نور قرمز، سبز، نارنجی و یا زرد است. هر اندازه فرکانس نور بیشتر باشد، ذرات انرژی بالاتری خواهند داشت از این رو عمق نفوذ بیشتر خواهد بود.


همچنین هر اندازه طول موج کوتاه‌ تر باشد (همانطور که در نور آبی دیده می‌شود)، احتمال بازتاب بیشتر خواهد بود. از این رو نور آبی به راحتی از طریق پوست عبور کرده به سیاهرگ ها برخورد کرده و دوباره پخش می‌شود.

بیشتر بخوانید  نکات مفید برای جوان ماندن!


از سوی دیگر، سایر رنگ ها قادر به رسوخ به درون پوست نبوده و از این رو به راحتی جذب می‌شوند. نور آبی با پتانسیل نفوذپذیری بالای خود، تنها نوری است که به رگ ها رسیده و متعاقب آن به حالت اول بازگشته و به چشمان ما می‌رسد. به همین دلیل است که رنگ عروق آبی به نظر می‌رسند.


چنانچه آبی رنگ واقعی سیاهرگ ها نباشد، آنگاه رنگ واقعی آن ها چه رنگی است ؟ باور کنید و یا خیر، بایستی بگوییم که سرخرگ ها و سیاهرگ ها گرچه به ترتیب خون اکسیژن دار و بدون اکسیژن را منتقل می‌سازند، اما هیچ تفاوتی در رنگ از یکدیگر ندارند.


هم سرخرگ ها و هم سیاهرگ ها به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز می‌باشند. از طریق کالبد شکافی پوست، با سیاهرگ هایی برخورد خواهید کرد که به رنگ قرمز تیره می‌باشند در حالی که سرخرگ ها به رنگ قرمز روشن به نظر خواهند رسید.


بنابراین، گرچه نمودار سیستم گردش خون بدن انسان سیاهرگ ها را به رنگ آبی نشان می‌دهد، اما این نمودار تنها جنبه و هدف تصویری و توضیحی داشته و به هیچ وجه رنگ واقعی را نشان نمی‌دهد.


درمان رگ های بنفش، آبی و قرمز واریس پا چیست؟


علت تورم و برجستگی رگهای پشت و روی دست چیست؟


دیدگاهتان را بنویسید