چگونه خوشبخت باشیم و زندگی خوبی داشته باشیم؟


شاه کلید موفقیت ؛ رمز موفقیت در زندگی مشترک

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا از کلید های موفقیت در زندگی مشترک آگاه شوید.

 کلیدهای موفقیت در زندگی مشترک

کلید های موفقیت در زندگی مشترک

یکی از نعمت های ارزشمندی که خدای متعال به بسیاری از انسانها ارزانی داشته، نعمت داشتن همسر خوب در زندگی است. شاید به جرأت به توان گفت کمتر کسی وجود دارد که خواهان زندگی مشترک با هم نوع خود نباشد. انسان به طور فطری و غریزی در زندگی مادی خود به دنبال نیمه گشمده‌ی خود می‌شود، تا اینکه با تجربه کردن زندگی مشترک به نوعی به آرامش نسبی دست یابد. آرامشی ارزشمند و زیبا که خدای متعال در قرآن کریم این چنین از آن یاد فرموده است:

«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[روم/21] و از نشانه‏‌هاى او اینکه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد در این نشانه‌‏هایى است براى گروهى که تفکّر مىی‌کنند!».

جایگاه و اهمیت ازدواج و تشکیل زندگی مشترک

در دنیای مادی، نهادهای اجتماعی فراوانی وجود دارد، که انسانها را گرد یکدیگر جمع می‌کند، دانشگاه، مدرسه، اداره، بازار، … اما اهمیت و ارزش هیچ یک از این موارد به اندازه نهاد ارزشمند و مقدس خانواده نیست؛ کما اینکه این مطلب را می‌توان در روایات اسلامی نیز به وضوح مشاهده کرد. در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم در خصوص اهمیت و ارزش نهاد خانواده این چنین نقل شده است: «چیزی نزد خدای متعال محبوب تر از خانه‌ای نیست که در اسلام به وسیله ازدواج آباد شده باشد، و چیزی هم نزد خدای متعال مبغوض‌تر از خانه‌ای که به وسیله جدایی خراب شده باشد نیست».

1. مسايل كوچك را سرسري نگيريد شايد به نظرتان برسد برخي مسايل آنقدر كوچكند كه نمي‌توانند باعث دعوا شوند اما كاملا برعكس گاهي نگذاشتن ظرف‌ها در ظرفشويي يا درآوردن كفش‌ در مكاني نامناسب، سبب دعواهاي بزرگي مي‌شود. اگر مسايل كوچك بين زوج‌ها حل نشود تبديل به يك مشكل بزرگ خواهد شد. پس اجازه ندهيد مشكلات بي‌اهميت صميميت شما را از بين ببرد و با گذشت زمان شما را از هم دور كند. اگر بتوانيد مسايل كوچك را بين خود حل كنيد به راحتي از پس حل مشكلات بزرگ‌تر برمي‌آييد.

2. ابراز علاقه كنيد براي خوشبخت بودن در يك رابطه لازم است هر روز پيام مثبت دريافت كنيد. بيان جملاتي نظير دوستت دارم، دلم برايت تنگ شده، احساس خوبي به من مي‌دهي يا خريد يك هديه، مي‌تواند عشق را شعله‌ور كند. فراموش نكنيد مردان بيش از زنان به شنيدن اين مسايل نياز دارند. زن‌ها براي حرف زدن و بيان احساساتشان معمولا اشخاص ديگري را در كنارشان دارند اما مردها به ندرت كسي را پيدا مي‌كنند. در ميان زوج‌هايي كه زنان به همسرشان ابراز احساس نمي‌كنند، ميزان طلاق 2 برابر است.

بیشتر بخوانید  نقش احساسات و عواطف در زندگی چیست؟

3. ابراز احساسات را ناديده نگيريد مردان با درست كردن ميز شكسته آشپزخانه ممكن است علاقه خود را به همسرشان نشان دهند در صورتي كه زنان با بيان كلمات اين كار را مي‌كنند. فراموش نكنيد كه زنان و مردان راه‌هاي متفاوتي از هم براي بيان احساسات دارند پس به شكلي كه همسرتان از طريق آن ابراز احساس مي‌كند احترام بگذاريد.

4. صحبت كنيد هر روز حداقل 10 دقيقه در مورد مسايلي غير از كار، خانواده، وظايف و رابطه‌تان صحبت كنيد. برخي افراد فكر مي‌كنند هميشه در حال برقراري ارتباط با همسرشان هستند در حالي كه در واقع در حال انجام كارهاي روزمره‌اند. ارتباط برقرار كردن واقعي يعني اينكه شما در رابطه با موضوعات خصوصي، اهداف و روياهايتان با همسرتان صحبت كنيد. به عنوان نمونه موضوعاتي مانند اينكه آيا شده براي چيزي حسرت بخوري؟ وقتي بچه بودي مامان را بيشتر دوست داشتي يا بابا را؟ سال گذشته بهترين كاري كه انجام دادي و به آن افتخار مي‌كني چه بوده است؟ هر چه سوالات شما خصوصي‌تر باشد درجه صميميت شما بالاتر مي‌رود.

5. از روزمرگي فرار كنيد تمامي روابط ابتدا و انتهايي دارند. زوج‌هايي كه در روزمرگي بمانند به انتهاي خط مي‌رسند و روزمرگي خوشبختي آنها را در خود دفن مي‌كند. اگر مي‌خواهيد رابطه خوشبختي داشته باشيد بايد كاري كنيد زوج شما احساس بي‌حوصلگي نكند و از روزمرگي بيرون بيايد. چه عيبي دارد هر از چند گاهي كاري انجام دهيد كه عادت به انجام آن نداشته‌ايد. با هم به پارك برويد و بدمينتون بازي كنيد.

6. داستان پريان واقعيت ندارد برخلاف آنچه عموم مردم فكر مي‌كنند 2 نفر به خاطر داشتن روابط جنسي و برقراري ارتباط با هم ازدواج نمي‌كنند. آنچه 2 نفر را به هم نزديك‌تر مي‌كند دلسردنشدن است. دلسردي از جمله دلايل اصلي احساس بدبختي در انسان‌ها است. پس در مورد مشكلات زندگي با هم صحبت كنيد و راه‌حلي بيابيد تا طرف مقابل شما دلسرد نشود.

7. به موقع دعوا كنيد اگر از چيزي ناراحتيد موقع مناسبي براي پيش كشيدن آن پيدا كنيد. در مورد آنچه مي‌خواهيد بگوييد درست فكر كنيد. بعد از اتمام بحث هم حتي اگر شما آغازگر بحث نبوده‌ايد يا مقصر نيستيد، عذرخواهي كنيد. اگر دعوا را درست اداره نكنيد به مرور رابطه بين شما و همسرتان سرد مي‌شود.

8. روي منفي‌ها تمركز نكنيد براي انجام فعاليت‌هاي مثبت وقتي تعيين كنيد و تمام تمركزتان را روي حذف منفي‌ها نگذاريد. اشتباه بسياري از زوج‌ها اين است كه روي امور منفي زندگي و حذف آنها تمركز مي‌كنند. به جاي اينكه تمام مدت به دنبال حل مشكلات زندگي باشيد به لذايذ آن، دوستي‌ها و احساسات‌تان بها دهيد تا ببينيد مشكلات چه راحت از سر راه كنار مي‌روند.

بیشتر بخوانید  روان درمانی و هر آنچه که باید در مورد این فرآیند بدانید

———————————————————————————————————

روابط زناشویی

چگونه خوشبخت باشیم و زندگی خوبی داشته باشیم؟

در روابط عاشقانه، مثل سایر روابط، چیزهای کوچک و جزئی هستند که اهمیت دارند. همانطور که به زبان آوردن یک کلمه نادرست یا یک نگاه ناجور می تواند یک زوج را هفته ها به قهر بکشاند، رفتارهای جزئی و کم اهمیت هم باعث موفقیت و دوام یک رابطه می شوند. یک هدیه کوچک، یک تحسین غیرمنتظره و یک لحظه تماس جسمی می تواند یک رابطه را مستحکم تر کند.

1. به همسرتان بگویید دوستش دارید

بااینکه درست است که عمل کردن بهتر از حرف زدن است اما گاهی اوقات کلمات و حرف ها تاثیر به مراتب بیشتر نسبت به اعمال دارند. هرازگاهی احساساتتان را به صورت کلامی نشان دهید. یک “دوستت دارم” ساده می تواند احساسی عالی در همسرتان ایجاد کند و باعث می شود او احساس دوست داشته شدن و امنیت کند.

2. کمی محبت نشان دهید

رفتارهایی که نشان دهنده صمیمیت جسمی است. (گذاشتن دستتان به پشت همسرتان، انداختن دستتان روی شانه هایش وقتی جلوی تلویزیون نشسته اید، گذاشتن دستتان روی پایش وقتی کنار هم نشسته اید، گرفتن دست هایش موقع راه رفتن) احساسی گرم و صمیمی به همسرتان منتقل می کند و عشق و محبت شما را به او می رساند.

3. همسرتان را تحسین کنید

همیشه چیزهایی که در همسرتان دوست دارید را به او بگویید. چیزهایی که تحسین می کنید، چیزهایی که در شما ایجاد غرور می کند، توانایی ها و نقاط قدرت او. ایجاد یک رابطه عاشقانه فقط مربوط به پیوند درونی نیست، برای به دست آوردن چنین رابطه ای باید بتوانید او را تشویق و تحسین کنید و برای رشد و پیشرفت در جریان زندگی حمایتش کنید. به همسرتان کمک کنید از توانایی های خود در بالاترین حد استفاده کند.

4. خود را تقسیم کنید

چیزهایی که دوست دارید و دوست ندارید، آرزوها و ترس ها، دستاوردها و اشتباهات یا هر چیز دیگر مربوط به خودتان را فقط برای خود نگه ندارید. اگر چیزی برایتان مهم است، آن را با همسرتان تقسیم کنید. از این مهمتر، این تقسیم کردن خودتان باید بیشتر از هر کس دیگر با همسرتان باشد. بااینکه لازم است در هر رابطه ای کمی فضای شخصی برای هر دو طرف وجود داشته باشد، اما همسرتان باید همیشه نزدیک ترین فرد به شما باشد.

بیشتر بخوانید  نحوه بازی پدران با کودکان 3 تا 12 ماهه

5. هر زمان همسرتان نیاز داشت، حضور داشته باشید

وقتی همسرتان با یک مشکل مهم در زندگی خود روبه رو می شود، مثل از دست دادن کار خود یا مرگ یکی از عزیزانش، مشخص است که باید چه بکنید. اما در اتفاقات جزئی زندگی هم خیلی مهم است که همیشه برای او حضور داشته باشید. مثل یک مشاجره کوچک در محل کار، یک اشتباه کاری و … باید به حرف های او گوش دهید، با او دردودل کنید و بتوانید آرامش را دوباره به همسرتان برگردانید.

6. هدیه بدهید

از فرصت ها برای دادن هدایای مادی استفاده کنید. یک کتاب خوب، یک دسر خوشمزه، یک تکه طلا یا جواهر یا لباس، هر چیز کوچک یا بزرگی که به او نشان دهد به فکرش هستید. یک یادداشت عاشقانه برای او بگذارید یا یک پیامک عاشقانه بفرستید. این کارها به همسرتان نشان می دهد همیشه به یادش هستید و دوستش دارید.

7. به نیازها و کمبودهای همسرتان با سخاوت جواب دهید

یکی از بزرگترین قاتلان روابط، انتظارات غیرمنطقی است. شما با یک انسان ازدواج کرده اید نه یک ربات، انسانی که سرشار از اشتباه و نقص است. اینها خصوصیات او هستند نه اشکالات او. باید یاد بگیرید خصوصیات و ویژگی های همسرتان را بشناسید و تحسین کنید. باید او را همانطور که هست بپذیرید. از آنجا که ضعف های ما در مرکز عمیق ترین ناامنی های ماست، به هیچ عنوان سعی نکنید اشتباهات و اشکالات او را برجسته تر از آنچه که هست نشان دهید.

8. به دنبال برابری باشید

حتماً از قانون طلایی رابطه پیروی کنید و با همسرتان همانطور رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. کارها و مسئولیت ها را بین خودتان تقسیم کنید و انتظار چیزهای غیرمنطقی نداشته باشید که خودتان حاضر به دادن آنها نیستید.

9. زمان تنهایی را یکی از اولویت ها قرار دهید

هر چقدر هم هر دو شما زندگی های پرمشغله ای داشته باشید، حتماً حداقل یک روز یا شب در هفته را تنها با هم بگذرانید. تجربه های تازه با هم داشته باشید، از خاطراتتان برای هم بگویید و از بودن با هم لذت ببرید.

10. هیچ چیز را دست کم نگیرید

هر روز بخاطر وجود همسرتان و هزاران خوشی که با خود به زندگی تان آورده است، قدردانی و شکرگزاری کنید. به خاطر داشته باشید که اگر در رابطه تان شاد و خوشبخت هستید، مطمئناً همسرتان روزی هزاران کار انجام می دهد که رابطه تان پابرجا بماند. هیچوقت این را دست کم نگیرید.

———————————————————————————————————

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید