اطلاعات دارویی قرص زیلوتون



موارد مصرف و عوارض جانبی قرص زیلوتون


زیلوتون (Zileuton) برای کنترل و جلوگیری از علائم (مانند خس خس و تنگی نفس) ناشی از آسم استفاده می‌شود. کنترل علائم آسم به شما کمک می‌کند تا بتوانید فعالیت‌های عادی روزانه خود را انجام دهید. این دارو باید به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد تا مؤثر باشد.


زیلوتون فوراً اثر نمی‌کند و نباید از آن برای تسکین حملات ناگهانی آسم استفاده شود. در صورت بروز حمله آسم ، از داروهای استنشاقی سریع الاثر مانند آلبوترول و سالبوتامول استفاده کنید.


مقدار و روش درست مصرف زیلوتون


قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.


دوز و مقدار قرص زیلوتون از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولا این دارو ۴ بار در روز تجویز می‌شود.قرص زیلوتون را در ساعت مشخصی از روز (همراه با یا بدون غذا) به همراه مقداری آب قورت دهید.


اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه قرص زیلوتون را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

بیشتر بخوانید  روش های سفید کردن دندان


Zileuton


موارد منع مصرف زیلوتون


  • به تاریخ انقضای قرص زیلوتون توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.

  • هرگز قرص زیلوتون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

  • تداخل دارویی داروی زیلوتون را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.


مصرف داروی زیلوتون در دوران بارداری و شیردهی


در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.


تاثیر مصرف داروی قرص زیلوتون بر رانندگی


داروی زیلوتون باعث خواب آلودگی نمی‌شود، اما اگر چنین علائمی داشتید، تا رفع این علائم، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.


تداخلات دارویی داروی زیلوتون


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.


داروی زیلوتون می‌تواند حذف برخی از داروها از بدن را تحت تاثیر قرار دهد و به این ترتیب بر عملکرد آن دارو تاثیر بگذارد، یکی از این داروهای تحت تاثیر عبارت است از: پیموزاید


هشدار درباره مصرف قرص زیلوتون


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی زیلوتون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:


  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.

  • اگر مشکل کبدی دارید.

  • اگر الکل مصرف می‌کنید.

  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.


اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.


قرص


عوارض مصرف داروی زیلوتون


همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.


  • دل درد

  • ناراحتی و درد معده


علائم بیماری کبد (مانند حالت تهوع و استفراغ مدام ، بی اشتهایی ، درد معده ، زرد شدن سفیدی چشم یا پوست ، ادرار تیره) ، تغییرات روحی و خلقی (مانند مشکلات خواب ، آشفتگی ، توهم ، افسردگی ، افکار خودکشی): اگر چنین علائم جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.


اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قرص زیلوتون می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.


عوارض مصرف بیش از حد داروی زیلوتون


قرص زیلوتون را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.


شرایط نگهداری از زیلوتون


  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.


بیشتر بخوانید:


همه چیز در مورد قرص مونتکس برای درمان آسم


اسپری سیمبیکورت چیست و چه عوارضی دارد ؟


آشنایی با مزایای مصرف و عوارض داروی سالبوتامول


separator line


بیشتر بخوانید  کاهش استرس در سلول های بتا با پروتئین جدید

دیدگاهتان را بنویسید