پیش بینی سوشی و فصل مرطوب چقدر دقیق است؟


ایسنا / خوزستان استاد هیدرولوژی و منابع آبی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برخی از پدیده ها مانند تکرار شب و روز ، فرا رسیدن فصول و … قابل تکرار و پیش بینی است و پیش بینی های کوتاه مدت هواشناسی عواملی مانند بارش کوتاه مدت نسبتاً بیمه شده است. “اما برخی از پدیده ها ، مانند خشکسالی و خشکسالی ، هنوز به طور کامل برای انسان قابل تشخیص نیستند ؛ بنابراین ، تجزیه و تحلیل و پیش بینی این قسمت از پدیده های طبیعی لازم نیست برای تصمیم گیرندگان آب قابل اعتماد باشد.

دکتر علی محمد آهوند علی در گفت وگو با ایسنا ، در مورد انواع خشکسالی و فصل مرطوب اظهار داشت: ما چندین نوع خشکسالی و فصل مرطوب داریم که دو مهمترین آنها خشکسالی هواشناسی است که مربوط به بارش است و دیگری هیدرولوژیکی است که مربوط به حجم آب رودخانه است.

خشکسالی و هوای مرطوب چیست؟

وی ادامه داد: در حالت اول اگر میزان بارندگی برای یک سال کمتر از متوسط ​​بارش بلند مدت باشد ، امسال خشکسالی هواشناسی ایجاد می شود. اگر میزان بارندگی سالانه برابر با میانگین بلند مدت باشد ، امسال طبیعی است و اگر بیشتر از متوسط ​​بلند مدت باشد ، امسال مرطوب خواهد بود. فصول خشک و مرطوب می توانند فصلی باشند که در آنها میزان بارندگی با میانگین بلند مدت آن فصل مقایسه می شود. البته ، این یک تعریف ساده از هر درک خشکسالی و رطوبت است. در این راستا ، شاخص هایی داریم که خشکی و رطوبت را با شدت و ضعف بیان می کنند.

خشکسالی نسبتاً شدید در سراسر کشور

استاد هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به خشکسالی کشور گفت: از زمستان سال 1999 تا بهار 1400 تقریباً در کل کشور خشکسالی نسبتاً شدیدی را تجربه کردیم. در حوضه کرخه ، که امسال با مشکل روبرو شدیم ، بخشی از آن مربوط به این خشکسالی است. میانگین بارندگی در حوضه کرهه که شامل استان های همدان ، کرمانشاه ، ایلام و همچنین مناطقی از استان های لرستان و خوزستان است ، حدود 430 میلی متر است. امسال متاسفانه میانگین بارندگی در استخر حدود 30 درصد کاهش یافت و خشکسالی نسبتاً شدیدی را تجربه کردیم.

بیشتر بخوانید  از مقاصد پروازی ایرلاین ساها چه میدانید؟

خشکسالی و تالاب های هیدرولوژیکی

آخوند علی با بیان اینکه زمین و تالاب های هیدرولوژیکی مرتبط با حجم جریان آب از حوضه توسط رودخانه این حوضه تعیین می شود ، توضیح داد: در اینجا مانند بارندگی ، متوسط ​​حجم جریان رودخانه برای مقایسه شاخص است. اگر حجم حوضه آبریز حوضه آبریز ، که در رودخانه متمرکز شده و جریان دارد ، در بخشی از رودخانه ، جریان آبریز حوضه در یک فصل یا سال با حجم متوسط ​​بلند مدت آب از آن ، فصل یا سال در این بخش برابر است ، کمتر یا بیشتر ما در این فصل یا سال با شرایط هیدرولوژیکی طبیعی ، خشک یا مرطوب روبرو هستیم.

حدود 50٪ کاهش حجم آب آورده شده از سد کرخه

وی افزود: بیشتر حوضه های آب کشور امسال کم و بیش تحت تأثیر خشکسالی هیدرولوژیکی قرار گرفته اند. حوضه کرخه نیز از این پدیده رنج می برد و حجم آب کرخه آورده شده به سد کرخه تقریباً 50 درصد کاهش می یابد که این یک خشکسالی شدید هیدرولوژیکی است.

شدیدترین خشکسالی هیدرولوژیکی پایین دست حوضه کرخه

استاد هیدرولوژی و منابع آبی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه گاهی خشکسالی های مربوط به باران با خشکسالی های هیدرولوژیکی منطبق نیست ، گفت: به عنوان مثال در خوزستان ، پایین دست حوضه کرخه ، ممکن است در این ارتباط بارندگی کمی باشد خشکسالی در حومه وجود دارد. اما استان های بالادستی باید آسیب ببینند. در این شرایط ، رودخانه کره با وجود خشکسالی هواشناسی پر از آب در خوزستان است اما از نظر هیدرولوژیکی مرطوب است و از این لحاظ برای اهداف مختلف کمبود آب نداریم. امسال ما بدترین خشکسالی هیدرولوژیکی پایین دست حوضه کرخه را داشتیم ، اما همانطور که گفته شد ، کاهش بارندگی حدود 30 درصد بود ، اما کاهش آب رودخانه در سد حدود 50 درصد بود.

وی با اشاره به وجود دو شاخص هواشناسی (بارندگی) و هیدرولوژیکی (جریان رودخانه) برای تعیین زمین و تفاوت در درصد کاهش مقدار این دو نوع زمین که به ترتیب 30 و 50 درصد است ، گفت: : همانطور که گفته شد ، دلیل عدم تکثیر بارش یکنواخت در حوضه تفاوت بین دو نوع زمین است. اما عوامل دیگر نیز بر این دو پدیده تأثیر می گذارند. به عنوان مثال ، تأثیر خشکسالی هواشناسی سال 1980 در رودخانه کارون تنها علت خشکسالی هیدرولوژیکی رودخانه نیست. سایر عوامل انسانی مانند انتقال آب بین حوضه ها و مصارف مختلف در بالادست و از همه مهمتر “توقف آب” از مخازن موجود در مخزن بالادست منجر به کاهش کارون در حدود 50٪ در محل سد گتوند قبل از آبگیری این نوع خشکسالی هیدرولوژیکی ، که در آن زمان شدید بود ، در واقع بیش از 40 درصد شوری را در مقایسه با شرایط طبیعی افزایش داد. همین پدیده به تعدادی از فعالان نسبت به آبگیری سد گتوند بدبین بودند و دلیل افزایش شوری آب ، انحلال رگه های نمکی دفن شده در سد و دلیل اصلی افزایش شوری بود. کاهش شدید آب بود.

بیشتر بخوانید  محموله نفتی توقیف شده در اندونزی متعلق به ایران نیست

سد کره تحت تأثیر آبگیری از سد سیمره تازه ایجاد شده

آخوند علی گفت: در مورد سد کرخه امسال ، این کاهش جریان نه تنها تحت تأثیر کاهش بارندگی ، بلکه تحت تأثیر آبگیری سد سیمره تازه ایجاد شده قرار گرفت. به عبارت دیگر ، “توقف آب” در مخزن سیمره بالادست مخزن کره ، زمین هیدرولوژیکی پایین دست را تشدید کرد. البته ذخیره آب در دریاچه سیمره به عنوان یک آب استراتژیک برای آب آشامیدنی ، کشاورزی و سایر موارد. این ماده برای استفاده در اوایل پاییز و تولید انرژی در نظر گرفته شده بود ، اما به دلیل استفاده در خارج از حد برنامه ریزی شده در كشاورزی ، در كرخه سفلی ، ناگزیر از مواد آلی اور است و آب آشامیدنی در پایین دست كرخه آمد.

اگر باران پاییزی کند شود ، با مشکلات جدیدی روبرو خواهیم شد

استاد هیدرولوژی و منابع آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: “اکنون با وجود ذخیره گاه استراتژیک سد سیمره ، مشکلات پایین دستی تا حدودی کاهش یافته است ، اما باید توجه داشت که اگر خدای ناکرده بارش پاییز کاهش یابد. یا با خشکسالی روبرو است. در شرایط جدید با مشکلات جدیدی روبرو خواهیم شد. انشا Godالله مدیران و مجریان از این نکات آگاه بوده و هنگام مصرف و بهره برداری از منابع آب به گونه ای عمل خواهند کرد که باعث بحران و کمبود آب آشامیدنی و سایر نیازها نشویم.

آیا می توان تالاب ها و خشکسالی را پیش بینی کرد؟

آهوند علی در پاسخ به این س whetherال که آیا می توان برای برنامه ریزی منابع آب رطوبت یا خشکسالی از سال قبل پیش بینی کرد یا خیر؟ وی افزود: اگرچه ذخیره منابع آب در مخازن سال گذشته به جلوگیری از کمبود آب در سال آینده کمک می کند ، اما این به معنای توانایی مردم در پیش بینی بلند مدت یا حتی یک ساله در شرایط فعلی نیست. به عنوان مثال ، طبق برخی تجزیه و تحلیل ها ، یکی از کارمندان دولت کشور در جریان سیل در سال 1998 گفت که ما با خشکسالی روبرو شده بودیم ، اما در عین حال من گفتم که اگر در یک سال با خشکسالی ، خشکسالی یا شرایط عادی روبرو شویم ، دلیل اینکه این پدیده سال دیگر تکرار شود این بدان معناست که اگر امسال با خشکسالی روبرو شویم ، لازم نیست سال آینده با خشکسالی روبرو شویم. اگرچه گفته می شود که یک دوره خشکسالی یا سالهای مرطوب وجود دارد ، اما این درست نیست. وقتی به آمار نگاه می کنیم نوسانات نامنظمی را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  20 درمان خانگی برای سوزش سر دل

وی با بیان اینکه پدیده خشکسالی و فصول مرطوب منظم نیست ، ادامه داد: برخی از پدیده ها مانند تکرار شب و روز ، شروع فصول و … قابل تکرار و پیش بینی هستند. پیش بینی های کوتاه مدت عوامل هواشناسی مانند بارش های کوتاه مدت و روزهای بعدی به دلیل پیشرفت فناوری مربوطه نسبتاً ارائه می شود ، اما برخی از پدیده ها مانند مرطوب و خشکسالی هنوز به طور کامل برای انسان قابل تشخیص نیستند. بنابراین ، تجزیه و تحلیل و پیش بینی این قسمت از پدیده های طبیعی نباید برای تصمیم گیرندگان منابع آب قابل اعتماد باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید