مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

9 اختلافی که باعث طلاق می شود

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

طبق اخبار شما: وجود اختلاف بین افراد به خصوص زن و شوهر امری طبیعی است و نباید انتظار داشته باشیم که زن و مرد در زندگی مشترکشان یکسان فکر کنند و نه رفتارهایشان کاملا شبیه هم باشد.

سیمین: اصلا فکر نمیکردم زندگیمون اینقدر بد بشه.

بهنام: چرا قبل از ازدواج به من نگفتی که علاقه ای به قرار گذاشتن با اقوام نزدیک ندارید؟

سیمین: چرا به من نگفتی تو زندگی فقط به پول فکر می کنی؟

بهنام:منظورم فقط پوله!؟ واقعا ثابت کردی که دیگه سیکل ها رو نمیفهمی!

سیمین:دوباره میخوای به مدرکت لاف بزنی؟ خدا را شکر وضع مالی ما بهتر از خانواده شما بود وگرنه…

این دیالوگ ها شبیه دیالوگ هایی است که بین برخی زن و شوهرها پیش می آید که قبل از ازدواج به اهمیت تفاوت های فردی و خانوادگی خود توجهی نمی کردند و اصل زندگی مشترک را جدی نمی گرفتند. اگر دختر و پسری بدانند که چقدر مهم است که با هم برابری کنند و بر اساس آنها تصمیم به ازدواج بگیرند، در زندگی زناشویی خود بسیار موفق تر و شادتر خواهند بود.

محرابی، کارشناس و مشاور خانواده: البته افراد در بسیاری از جنبه های شخصیتی و شخصیتی با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت ها باعث اختلاف در انگیزه ها، سلیقه ها و دیدگاه های آنها می شود؛ البته این تفاوت ها باعث ایجاد تفاوت در انگیزه ها و سلیقه ها می شود. بنابراین وجود اختلاف بین افراد به ویژه زن و شوهر امری طبیعی است و نباید انتظار داشت که زن و مرد در زندگی مشترک یکسان فکر کنند و رفتارهایشان کاملاً شبیه هم باشد. بعید است و ممکن است غیرممکن به نظر برسد. آنچه مهم است و نیاز به توجه دارد نوع و میزان این اختلافات است که با توجه به ماهیت نسبی آنها در بین افراد و زوج های مختلف متفاوت است و به همین دلیل قطعاً در راه حل های کاهش اختلاف و تعارض تفاوت هایی وجود دارد. و ما نمی توانیم یک نسخه برای همه زوج ها ارائه کنیم.

بیشتر بخوانید  فال کائنات امروز | معجزه‌ای که منتظرش بودی اتفاق افتاد! | از این لطف خدا غافل نشو + تفسیر دقیق

آگاهی از تفاوت های فردی، یک اصل مسلم

معمولاً دختر و پسرهایی که قبل از ازدواج این واقعیت را می پذیرند و با دانستن این تفاوت های فردی وارد زندگی مشترک می شوند، کمتر در زندگی خود دچار چالش می شوند زیرا انتظارات خود را از طرف مقابل بر این اساس تعیین می کنند. نکته اصلی این تفاوت های فردی این است که اگر زن و شوهر این تفاوت های فردی را به عنوان یک اصل مسلم درک نکنند، همیشه دنیا و پدیده های مختلف زندگی و حتی سطح انتظارات، خواسته ها و توانایی های خود را از نقطه نظر خود خواهند دید. از دید نقطه نظرات بررسی می شود و این به معنای آغاز یک اختلاف است و هر چه تفاوت این متغیرها (انتظارات، خواسته ها، توانایی ها و …) بیشتر باشد، سطح تعارض و عمق مشکل بیشتر می شود. در زیر به برخی از دلایل اصلی اختلافات بین زوجین اشاره می کنیم که به همین دلیل دختر و پسر می توانند تصمیم دقیق و اصولی تری برای ازدواج خود بگیرند.

تفاوت های معنوی:

زن و مردی که در رعایت و التزام به امور معنوی یکسان نباشند، زندگی بی دغدغه نخواهند داشت. بنابراین در امر ازدواج باید به بعد دینی به ویژه جنبه های معنوی آن توجه ویژه داشت و زن و شوهر باید در زمینه دینی با یکدیگر موافق نباشند.

اختلاف طبقاتی:

اگرچه زوج‌های روشنفکر و خانواده‌های معتدل معمولاً چندان به اختلاف طبقاتی اهمیت نمی‌دهند و سعی می‌کنند با تفاهم و همکاری، سعادت خود را تضمین کنند، اما گاهی اوقات سطح متفاوت قدرت اقتصادی و طبقه اجتماعی مشکل ساز می‌شود. اگر زن قدرت اقتصادی بیشتری داشته باشد و از خانواده ای ثروتمند باشد، این سوال می تواند احساس ضعف و بی کفایتی را به مرد منتقل کند که باعث عصبانیت و درگیری با زن می شود و یا برعکس.

بیشتر بخوانید  حضور دختر زیبای معروف در دفتر کار علی دایی +عکس

اختلاف سنی:

اینکه چه تفاوت سنی بین زوجین وجود دارد امری نسبی است و نمی توان عدد مشخص و مشخصی را در این مورد تعیین کرد اما با توجه به شرایط جامعه ما آنچه کارشناسان و کارشناسان نسبتاً موافق هستند حدود 3 تا 5 سال است. اما مسلم است که اختلاف سنی بیش از یک دهه مشکلات عدیده ای را به همراه دارد زیرا در این صورت زن و مرد در 2 دوره مختلف سنی و رشد ذهنی قرار دارند و البته خواسته ها و انتظاراتشان متفاوت است. مثلاً اگر زنی 25 سال سن داشته باشد، در صورت فراهم بودن شرایط، به فکر ادامه تحصیل و یافتن شغل مناسب خواهد بود، در حالی که شوهر 50 ساله او قبلاً به این اهداف دست یافته است و تمرکزش روی یک باطل است. زندگی و به تدریج برای ماندن در خانه آماده می شود.

تفاوت در IQ و سطح تحصیلات:

تفاوت زیاد بین همسران در سطح هوش و همچنین تفاوت زیاد در سطح تحصیلات، گاهی اوقات می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. زیرا این دو نفر در بسیاری از موارد قادر به درک کامل یکدیگر نیستند و همین امر باعث سوء تفاهم و درک نادرست احساسات، عواطف و افکار بین زوجین می شود.

تفاوت در تیپ شخصیتی:

بدون شک زندگی یک برون گرا در کنار یک فرد درون گرا و منزوی مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. زیرا این دو نفر هرگز در مسائلی مانند سفر، مهمانی رفتن، معاشرت، حضور در اجتماع و بسیاری از جنبه های دیگر به توافق نمی رسند.

تفاوت در خلق و خو:

وجود شکاف زیاد در معیارهای اخلاقی پذیرفته شده زوجین از دیگر عوامل ایجاد تنش در زندگی محسوب می شود. برخی افراد خشمگین، خشن، متکبر، خودخواه، از خود راضی و برخی دارای روحیه ای گرم، صمیمی، متواضع و مردم دوست هستند. بنابراین توافق اخلاقی یکی از معیارهای اصلی انتخاب همسر است.

تفاوت در دیدگاه ها:

افرادی که همیشه نظر منفی نسبت به دنیای اطراف خود دارند و همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند، اگر قرار باشد با یک فرد مثبت زندگی کنند قطعا دچار مشکل می شوند، بنابراین دختر و پسر قبل از ازدواج باید به این موضوع توجه کنند. دیدگاه دیگر آنها در مورد زندگی و رویدادهای آن چیست.

بیشتر بخوانید  واکنش پنتاگون به توان موشکی ایران

تفاوت در علایق و سلایق:

اختلاف سلیقه امری طبیعی است، اما اگر آن اختلاف با توافق و وفاق زن و شوهر سازگار نباشد، احتمال ناسازگاری زیاد می شود; بنابراین جوانان قبل از ازدواج باید تا حدودی با علایق اصلی یکدیگر آشنا شوند و حداقل از عدم تضادی بین علایق آنها و همسرشان مطمئن شوند.

تفاوت بین خواسته ها و خواسته ها:

یکی از مواردی که زمینه ساز درگیری ها در زندگی می شود میزان خواسته ها و توقعات است و بدیهی است که اگر خواسته های یکی از زوج ها بسیار ایده آل و رویایی باشد و طرف مقابل تا زمان تعدیل انتظارات کم و حداقلی داشته باشد. خواسته ها، کار، همیشه در زندگی دچار مشکل می شوند و شایسته است جوانان عزیز در بحث های قبل از ازدواج به این نکته توجه کنند.

نکات مهم این مقاله

1- همسران در ابتدای زندگی مشترک نباید انتظار تفاهم 100 درصدی داشته باشند.

2- دختر و پسر قبل از ازدواج مطمئن شوند که در زمینه اعتقادی با یکدیگر اختلاف نظر اساسی نداشته باشند.

3- تفاوت سطح اقتصادی خانواده دختر و پسر باعث می شود یکی از زوجین در زندگی مشترک خود احساس ضعف کند.

4- تفاوت هر گونه علایق و سلایق در ابتدای زندگی مشترک لزوماً به معنای عدم تفاهم نیست.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *