مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

846 روز از سلطنت در ایران می گذرد. بالاخره روز صفر شهدا فرا رسید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، ۸۴۶ روز از حضور ننگین ولیعهد در ایران می گذرد; ویروسی ناشناخته که در تاریخ 30 بهمن 1396 در کشور شناسایی شد و مورد حمله وحشیانه قرار گرفت و کشته شد. تا اینکه اوضاع در اواسط اردیبهشت تغییر کرد و پس از اقدامات کنترلی انجام شد، ویروس شورشی چندین هفته در آتش سوخت و پس از دو سال و 100 روز سرانجام به روز صفر قربانیان خود در ژوئن رسید.

در تمام روزهایی که از حدود دو سال پیش می گذرد، یک مهمانی ناخوانده با دنیا همراه بود و طبق آمار بیش از 540 میلیون نفر در جهان ضربه زد و بیش از 6 میلیون نفر را کشت. ویروسی که ایران را مورد حمله قرار داده و تاکنون 7 میلیون و 233 هزار و 880 نفر را مبتلا کرده و 141 هزار و 352 کانون را در قلب‌ها به جای گذاشته است. ویروسی که تا همین اواخر ظاهر خود را از آلفا، بتا و دلتا به آمیکرون تغییر داده است. اما در نهایت یکی از معادلات شکست خورد و در نهایت پس از یک ماراتن سخت موفق به غلبه بر آن شدیم.

تاج و ماراتن دو سال و نیم در ایران

روزهایی را به یاد می آوریم که با ظهور این ویروس بدنام، تمام جنبه های زندگی ما دستخوش تغییرات بزرگی شد، تغییراتی که می تواند حتی برای سال های آینده عواقب و تأثیراتی بر ما داشته باشد و همه ما آن را در خاطرات خود به یاد خواهیم آورد. از «در خانه ماندن و ترک تحصیل» گرفته تا برخی کمبودهای دارو و سرم در اوج قله دلتا و بیمارستان های صعب العبور و البته تحریم هایی که مانع از رسیدن واکسیناسیون به موقع و به دنبال آن مرگ شد. اجساد آنها را در نقاب دفن کرد و زخم هایشان برای همیشه در قلب عزیزانشان ماند. به این ترتیب، بسیاری از ما ممکن است دیگر همان افرادی نباشیم که 846 روز پیش بودیم…

اما اکنون که ایران روزهای آرامی را از نظر بروز، شیوع و مرگ از تاج می گذراند، باید از خود بپرسیم که از قله ها و قله های 235 فوتی به دلیل تاج در 27 مرداد 1399، 482 فوتی چه بر سر ایران آمده است. 5 آذر 1399 و 709 پای روز دوم شهریور 1400 به دو و سه و پنج فوت آخرین روزهای و حتی ثبت نام دو روز بدون تاج پا در 12 و 20 خرداد رسید؟

بیشتر بخوانید  عناوین روزنامه های دوشنبه 7 شهریور 1401 / تصاویر

در پاسخ به این سوال باید به نقش واکسیناسیون ملی و تزریق بیش از 150 میلیون دوز واکسن اشاره کرد. روندی که در ایجاد شرایط باثبات در کشور و کاهش ابتلا به بیماری بسیار موثر بوده است. بدین ترتیب آمدن به ساحل آرامش پس از دو سال پرتلاطم، بی‌شک نتیجه تلاش‌های ویژه متخصصان و مسئولان در پیشگیری از شرایط حاد، همدلی و همکاری مردم در راستای رعایت پروتکل و گسترش واکسیناسیون است. به این ترتیب از اواخر پاییز تا سال 1400 به تدریج از تعداد بیماری ها در کشور کاسته شد و در نهایت با آغاز قرن جدید و تقریباً از اواسط اردیبهشت تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری تک رقمی شد. و تعداد بیماران روزانه به تدریج دو برابر شد. در ادامه این روند نزولی، سرانجام وزارت بهداشت در 12 ژوئن 1401 اولین روز بدون مرگ از تاج را اعلام کرد. این روند تا روز دوم بدون فوت از تاج و تخت در کشور در 20 خردادماه برای ثبت نام مجدد تکرار شد.

علیرغم کاهش چشمگیر بستری ها و مرگ و میرها، از دیدن مرگ تعدادی از هموطنان خود تا چند روز دیگر غافل نشویم و بدانیم که حتی مرگ یک نفر بر اثر تاج گذاری در کشور ضایعه غم انگیز و بزرگی است. و با توجه به کاهش تعداد اعداد دو رقمی، امیدواریم روزی بتوانیم این مهمان ناخوانده را به طور کامل از جهان حذف کنیم و پایان همه گیری را در جهان و ایران اعلام کنیم. رویایی که در حال حاضر به دلیل شرایط ناپایدار در برخی از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، کمی تیره به نظر می رسد.

و سایر نقاط جهان

در حال حاضر ایالات متحده با بیش از 87.3 میلیون و بیش از یک میلیون قربانی و هند با بیش از 43.2 میلیون نفر در صدر فهرست کشورهای مبتلا به این بیماری قرار دارند. تعداد مبتلایان به کووید-19 در برزیل نیز از 31.4 میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان با بیشترین تعداد مبتلایان است. برزيل با بيش از 668 هزار تلفات، دومين مرگبار جهان پس از آمريكا است و پس از آن هند با 524 هزار تلفات بيشترين تلفات را دارد. فهرست جهانی است.

بیشتر بخوانید  لحظه زنده شدن مردگان در سردخانه جاسوژ! + داستان چیه؟ / فیلم سینما

در اروپا، فرانسه با بیش از 29.8 میلیون مورد، اکنون رکورددار قاره سبز و چهارمین کشور دارای بیشترین تعداد بیماری های عروق کرونر قلب در جهان است. روسیه همچنین دارای بیشترین تعداد مرگ و میر در منطقه با 380000 نفر است که چهارمین کشور مرگبار در جهان است.

بر اساس جدول به روز شده در پایگاه جهانی، تعداد بیماران و قربانیان این بیماری در 10 کشوری که طبق گزارش های رسمی تا صبح دیروز (دوشنبه) بالاترین آمار را داشته اند به شرح زیر است:

تاج روز صفر

ایران در سقوط تاج

این وضعیت جهانی در شرایطی رخ می دهد که ایران در آستانه کاهش بیماری های عروق کرونر قلب و مرگ و میر قرار دارد و به گفته وزارت بهداشت، روزهایی را با بیماری عروق کرونر قلب دو رقمی و مرگ و میر تک رقمی تجربه می کنیم. بر این اساس، بر اساس آخرین نقشه رنگی تاج کشور که توسط وزارت بهداشت منتشر شده است، در حال حاضر هیچ شهر قرمز و نارنجی در کشور وجود ندارد و تعداد شهرهای زرد و آبی در حال افزایش است. بنابراین اکنون 113 شهر با رنگ زرد و 335 شهر با رنگ آبی وجود دارد. دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری تاج در این باره گفت: با توجه به شرایط فعلی، نظر کمیته علمی کشوری تاج این است که ماسک را می توان بر اساس رنگ شهرها استفاده کرد.

وی گفت: در حال حاضر رنگ اکثر شهرهای کشور زرد و آبی است. بنابراین افرادی که بیماری‌های اساسی، سیستم ایمنی ضعیف و کهولت سن ندارند و با داروهای سرکوب‌کننده ایمنی درمان نمی‌شوند، موظف به استفاده از ماسک در محیط‌های باز نیستند.

تاج روز صفر

همچنین گزارش «بررسی وضعیت اپیدمی‌های کرونا در استان‌های کشور» از سوی ایسنا به وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در هفته دوم خرداد 1401 مصادف با یکصد و بیستمین هفته اپیدمی در کشور، تعداد بیماران سرپایی مثبت 810 نفر بود. همچنین تعداد بستری های جدید در این هفته 178 نفر و مجموع فوتی ها 22 نفر بوده است. در مجموع 120 هفته بیماری عروق کرونر قلب در ایران، کاهش یا رکود مرگ و میر ناشی از این بیماری در 28 استان کشور گزارش شده است.

بیشتر بخوانید  پروفایل آبادان تسلیت | آبادانم تسلیت

تاج روز صفر

تاج به دنبال بقا است، تماشا کنید

با این حال، کارشناسان همچنان تاکید می کنند که این وضعیت به معنای پایان همه گیری تاج و تخت نیست و تهاجم تاج، بر اساس آمارهای جهانی، همچنان در برخی کشورها ادامه دارد. تجربه دو سال گذشته نشان داده است که این ویروس توانایی ایجاد جهش های مختلف و شدید مانند دلتا را دارد و باعث مرگ روزانه چند صد نفر می شود. بنابراین، پایبندی به پروتکل ها و گسترش واکسیناسیون همچنان در اولویت قرار دارد. متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافته و طبق داده های وزارت بهداشت به حدود 49 درصد رسیده است.

به طور کلی، کارشناسان خاطرنشان می کنند که کووید 19 به زودی تمام نخواهد شد. دکتر احسان مصطفوی، رئیس انستیتوی تحقیقات بیماری‌های جدید و عود کننده پاستور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این بیماری ممکن است در کشورهایی که میزان واکسیناسیون بالایی دارند در مراحل نهایی رسیدن به سطح بومی باشد، اما باید توجه داشت که در سطوح آندمیک باید انتظار نوسانات منظم و مکرر را داشت، مانند نوسانات فصلی که در مورد آنفولانزا مشاهده می شود.

در همین راستا، دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست، نسبت به سویه جدید کرونا در آمریکا با زیر متغیر BA ابراز نگرانی کرد. «بنابراین رفتارها و فراز و نشیب هایی که در وزن بیماری زایی خود ایجاد می کند، می تواند راهبردی برای تحمیل مجدد خود به جامعه بشری باشد، پس نباید نسبت به آن خوش بینی کاذب داشته باشیم.

در مجموع اگرچه طبق آمار و اعترافات کارشناسان در حال حاضر تاج در کشور با کمک همه اقدامات کنترلی و البته مرگ کادر پزشکی در حال سوختن است، اما هنوز همه گیری تاج در جهان تمام نشده است. در برخی از کشورها مانند استرالیا، نیوزلند و ایالات متحده، میزان بروز بیماری عروق کرونر قلب در هفته های اخیر افزایش یافته است و میزان مرگ و میر بیماران در ایالات متحده اندکی افزایش یافته است.کشورهای اروپایی و آفریقایی به دلیل نرخ پایین واکسیناسیون در کشورهای آفریقایی؛ بنابراین هنوز هیچ پیش‌بینی از آینده این بیماری وجود ندارد و باید همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه برای افراد در معرض خطر که اولویت همه اقدامات است، ادامه یابد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *