مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

وزیر صمت: می توانستم دموکراتیزه کنم!

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت گفت: از نمایندگان می خواهیم که ما را در شرایط فعلی ارزیابی نکنند، بلکه ما را از نظر حرکت، جهت و سرعت ارزیابی کنند. ما با این مشکلات مواجه هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما در وزارت صمت با مشکلات و مشکلات اساسی مواجه هستیم که در سال های گذشته انباشته شده است و اکنون برای کنترل تورم نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم.

سجده رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال نماینده بجنورد در خصوص ضعف عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنترل قیمت کالاها و ناتوانی در حمایت از صاحبان صنایع و معدنکاران گفت: : معدن و تجارت 16 مشکل; ناکافی بودن قوانین و مقررات، بهره وری پایین، تورم بالا، وابستگی قیمت کالاها به نرخ ارز، سهم زیادی از قاچاق، مواردی هستند که دست به دست هم داده و مشکلاتی را در سطح جامعه ایجاد کرده اند.

او گفت: «مشکلات سال‌هاست ریشه دوانده است. در چهار سال آخر دولت قبل، وزارت صنعت، معدن و تجارت پنج رئیس داشت.

وی گفت: اولین مسئله بازار است. تورم در 50 سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است و در برخی سال ها به بیش از 30 رسیده است. ما نمی‌توانیم با کارهای کوچک تورم را کنترل کنیم، اما برای کنترل تورم باید ساختار را اصلاح کنیم و اقدامات ریشه‌ای انجام دهیم. می بینیم که با رشد دلار، تورم نیز افزایش می یابد.

فاطمی امین در ادامه با بیان اینکه در سه جا اقتصاد ما تحت تاثیر نرخ ارز قرار گرفت، گفت: جایگاه اول مربوط به مواد اولیه است که با رشد دلار و قیمت مواد اولیه وارداتی رو به رشد است. جای دیگری که معمولا پنهان است این است که ما سازوکارهای خودمان را ایجاد کردیم که با آن قیمت های داخلی به دلار گره می خورد. می بینیم که با افزایش قیمت نفت و گاز، پتروشیمی گران می شود.

بیشتر بخوانید  ورود سامانه بارشی به کشور؛ هشدار بارش باران و برف برای ۲۱ استان تا پایان هفته

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: موضوع بعدی تورم مورد انتظار است. با افزایش نرخ ارز، مردم نیز به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا اقتصاد ما به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار گیرد. برای درمان این بیماری به اقدامات اساسی نیاز داریم. این وضعیت تا زمانی که این مشکلات را برطرف نکنیم.

وی ادامه داد: 14 بازار داریم که چهار بازار آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت مرتبط است: 1 – کالای اصل، 2 – مواد اولیه، 3 – بازار خدمات و 4 – بازار ماشین آلات. ما بحث قیمت ها در بازار و بخش تولید داریم و بحث قیمت ها را تجربه می کنیم.

فاطمی امین ادامه داد: باید با یک سری اقدامات جلوی گرانی را بگیریم و با اقدامات دیگر گرانی را کنترل کنیم. اولین گام در تنظیم بازار مدیریت قیمت ها در صنایع بالادستی است و باید به سمت مدیریت بازار فولاد و پتروشیمی و محصولاتی که افزایش قیمت آنها باعث افزایش قیمت سایر کالاها نیز می شود، حرکت کنیم. به عنوان مثال گردش مالی در بازار فولاد بیش از 550 همات و در بازار صنعتی بیش از 1000 همات است. با مکانیزم ها و قوانینی توانسته ایم قیمت یراق آلات و ورق را در ایران با وجود قیمت بالای فولاد در سراسر دنیا ثابت نگه داریم. یعنی اصلاحات ساختاری.

وی ادامه داد: در حوزه لوازم خانگی شاهد هستیم که نمودارها تا شهریور سال گذشته افزایش قیمت را نشان می دهد اما پس از آن قیمت ها ثابت شد. جالب است که تورم در حوزه لوازم خانگی کمتر از نیمی از تورم کشور است. این اقدامات با اصلاح ساختار انجام شد.

بیشتر بخوانید  بحران آب در خوزستان در جلسه سران سه قوه مورد بحث قرار خواهد گرفت

وی ادامه داد: ما هم نواقصی داریم که باید برای رفع آن به قوه مقننه برویم. به عنوان مثال مالیات بر سود مازاد در کشورهای دیگر اعمال می شود و باید در کشور ما نیز اعمال شود. در حوزه صنعت در سه جا باید از آنها حمایت کرد: بازار عرضه صنعتی در رتبه اول، سرمایه در گردش در رتبه دوم و بحث مواد اولیه در رتبه سوم قرار دارد. برای حمایت از صنعت باید به این سه حوزه توجه کرد. به صراحت می گویم هیچ واحد تولیدی در این دولت به دلیل کمبود ورق و فلز مشکلی نداشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حوزه سرمایه در گردش اقداماتی انجام شده است اما واقعیت این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی تواند نظام بانکی را اصلاح کند، اما دو طرح خوب اجرا شده است. در این منطقه.” وی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری کارهای گسترده ای انجام شده است، در بحث معدن 9 اتفاق مهم وجود دارد که یکی از آنها واگذاری معادن به نفع مردم است که برای اولین بار یکی از معادن مس قرار گرفت. به حراج گذاشته شد و برنده شد مردم نیز در انفال شرکت کردند یکی دیگر از اقدامات در بحث دریافت حقوق دولتی است. بخش بزرگی از فساد در بخش معدن به دلیل نحوه اخذ حقوق معادن است که اصلاح شده است.

فاطمی امین در ادامه تاکید کرد: وظیفه دوم بازنگری در قوانین و مقررات حوزه معدن بود. ما به وعده هایی که داده ایم متعهد هستیم و برای عمل به آنها برنامه ریزی می کنیم. گزارش عملکرد سه ماهه نخست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود. از اعداد و ارقام در زمان رای اعتماد صحبت کردیم تا پاسخگو باشیم.

وزیر صمت گفت: در حوزه خودرو چند موضوع وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه خودرو مشکل امروز و دیروز ما نیست بلکه 40 سال است که در این صنعت با این چالش روبرو هستیم. وزارت صمت برای خودروها برنامه دو ساله دارد. می بینیم که تا 18 خرداد نسبت به سال گذشته عرضه خودرو 35 درصد افزایش یافته و تعداد خودروهای معیوب از 125 هزار به 48 هزار دستگاه رسیده است. تولید روزانه ایران خودرو به بیش از 2600 دستگاه رسیده است. رئیس جمهور در 11 اسفند دستور ویژه ای برای رسیدگی به صنعت خودرو صادر کرد. ما هم قبول داریم که وضعیت فعلی صنعت خودرو از نظر کیفیت و قیمت قابل قبول نیست اما به سمت بهبود حرکت می کنیم.

بیشتر بخوانید  توافق با ایران روی میز است

وی گفت: از نمایندگان می خواهیم ما را با شرایط موجود قضاوت نکنند بلکه با حرکت، جهت و سرعت در مورد ما قضاوت کنند، بحث تورم و وضعیت امروز صنعت محصول نیست، بلکه سال هاست که با این مشکلات مواجه هستیم.

وی ادامه داد: می‌توانستم بخشی از رهبری را دمکراتیک کنم و فقط ویترین درست کنم، اما به سمت اصلاح ساختار حرکت می‌کنیم. ما هم از مشکلات مردم، تورم و بیکاری رنج می بریم. شب ها هم ذهن ما درگیر مردم است و شبانه روز به دنبال حل مشکلات هستیم، اما مجلس شورای اسلامی و دولت انقلاب باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات را حل کنند.

فاطمی امین در پایان گفت: در بحث معادن اقدامات خوبی انجام داده ایم. یکی از آنها بحث در مورد تحقیق است. ما از سال گذشته پروژه هایی را شروع کردیم و بیش از 400 منطقه را برای شناسایی ذخایر کشور تعیین کردیم. «به صراحت می گویم که امروز دقیقاً نمی دانیم چه منابعی داریم. اولین قدم ما باید شناسایی معادن و ذخایر کشور باشد و اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *