مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

8 علت اصلی بدن درد و راه های درمان آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



بدن درد چیست ؟


درد بدن معمولا به درد در ناحیه دست ها و پاها گفته می شود. بدن درد به صورت تدریجی ظاهر شده و گاهی کم بوده و موجب ناراحتی نمی شود اما گاهی بسیار شدید بوده و شخص را دچار مشکل می کند.


بدن درد در بعضی موارد به صورت موقتی است و بعد از رفع علت، برطرف می شود. به طور مثال در سرماخوردگی شخص دچار بدن درد می شود اما بعد از بهبود، بدن درد او نیز رفع می گردد. اینگونه دردهای مزمن به دلیل بیماری های خاصی ایجاد می شود و نیاز به مراجعه به پزشک دارد.


برای بدن درد چی خوبه


دلیل بدن درد


چرا دچار بدن درد می شویم ؟


گاهی علت بدن درد ناشی از فعالیت های روزمره مثل ایستادن، پیاده روی، ورزش کردن و مواردی از این قبیل است که با کمی استراحت برطرف می شود و نگران کننده نیست.


اما در برخی موارد بدن درد به مدت طولانی از بین نمی رود و این نشانه ای از بروز یک مشکل است. در این مورد باید به پزشک مراجعه شود تا علت بدن درد را تشخیص داده و راه درمان مناسب را ارائه نماید.


1. استرس یکی از علل بدن درد


وقتی شخص دچار استرس می شود، سیستم ایمنی بدن او ضعیف شده و نمی تواند به خوبی با عفونت ها و بیماری های مبارزه کند. در این صورت فرد دچار بدن درد می شود. استرس شامل علائمی از قبیل: افزایش غیرطبیعی ضربان قلب، بالا رفتن فشارخون، گرگرفتگی یا عرق سرد، لرز بیش از حد بدن، سردردهای تنشی یا میگرن می باشد.


2. علت درد بدن: کم آب شدن بدن


آب برای بدن بسیار لازم و ضروری است. در حقیقت بدن انسان برای انجام عملکردهای سالم و معمول نیاز به آب دارد. وجود آب برای بدن تا حدی مهم است که در صورت کمبود آن فرد دچار مشکل در نفس کشیدن و هضم غذا می شود.


یکی از دلایل بدن درد، کمبود آب بدن است. از جمله علائم کبود آب بدن عبارتند از: تیره شدن رنگ ادرار، احساس سرگیجه و ناتوانی در حفظ تعادل، خستگی مفرط و احساس زیاد تشنگی.

بیشتر بخوانید  ارزیابی علائم و درمان ترشحات آلت تناسلی مردان


علت بدن درد و بی حالی


دلایل عمده بدن درد


3. کم خوابی دلیل بدن درد


کم خوابی یکی از مسائلی است که بر سلامت بدن تأثیر زیادی دارد. خواب برای انسان همانند شارژ برای باتری است. اگر انسان خواب کافی نداشته باشد بدن او نمی تواند انرژی دریافت کند و به انجام فعالیت ها و فرایندهای ضروری بپردازد. در نتیجه شخص دچار بدن درد می شود.


نشانه های کمبود خواب می تواند به صورت گیجی و عدم تعادل، خوابیدن بیش از حد در طول روز، مشکل در فهمیدن صحبت های دیگران، مشکل در حرف زدن، مشکل در یادآوری مسائل بروز نماید.


4. علت بدن درد: آنفولانزا و کرونا


یکی از اصلی ترین علل ایجاد بدن درد، سرماخوردگی و آنفولانزا است. این بیماری ها، عفونت های وریدی هستند و باعث التهاب می شوند. این التهاب در گلو، قفسه سینه و ریه ها، بیشتر رخ می دهد و باعث ایجاد درد می شود. علائم آنفولانزا عبارتند از: درد در ناحیه گلو، گرفتن صدا، عطسه کردن، سرفه کردن، مخاط غلیظ و رنگی، سردرد، گوش درد.


یکی دیگر از بیماری هایی که موجب بدن درد می شود کرونا است. بیماری کووید 19 باعث می شود فرد دچار درد در ناحیه مفاصل و ماهیچه ها گردد. در 44.6 درصد افراد مبتلا به کووید 19 بدن درد ایجاد شده است.


علت درد عضلات


بدن درد در کرونا


5. کم خونی باعث بدن درد می شود


هنگامی که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز نداشته باشد فرد دچار کم خونی می شود. در این حالت بافت های بدن در دریافت اکسیژن کافی دچار مشکل می شوند و در نتیجه بسیاری از بخش های بدن دچار خستگی می گردند. این خستگی می تواند به صورت درد در نواحی مختلف بدن ظاهر شود.


از جمله علائم کم خونی عبارتند از: خستگی زیاد، نامنظم بودن ظربان قلب، احساس سرگیجه و نداشتن تعادل، سردرد یا احساس درد در ناحیه قفسه سینه، سرد شدن دست و پا و رنگ پریدگی پوست.

بیشتر بخوانید  همه چیز درباره ال اس دی (LSD) یک داروی توهم زا است


6. علت بدن درد: کمبود ویتامین D


کمبود کلسیم در خون یا هیپوکلسمی Hypocalcemia زمانی رخ می دهد که بدن دچار کمبود ویتامین D می شود، کلسیم برای بسیاری از اندام های مهم بدن مانند کلیه ها و عضلات، لازم و ضروری است. همچنین استخوان ها نیز برای اینکه سالم بمانند و به خوبی نقش خود را ایفا کنند، به کلسیم نیاز دارند.


اگر ویتامین D به مقدار کافی در بدن نباشد، جذب کلسیم با مشکل مواجه می شود و اندام ها و استخوان های بدن دچار درد می شوند. نشانه های کمبود ویتامین D عبارتند از: گرفتگی های نواحی مختلف بدن، اسپاسم عضلات، احساس سرگیجه، بی حسی و تشنج.


7. پنومونی یا ذات الریه دلیل بدن درد


ذات الریه عفونت ریه است و بر تمام قسمت های سیستم تنفسی اثر می گذارد. ذات الریه موجب ایجاد مشکلات تنفسی، تعریق و مشکلات بزرگ و مهمی در بدن می شود.


بدن فردی که به ذات الریه مبتلا می شود نمی تواند اکسیژن کافی دریافت کند. پس سلامت سلول های قرمز خون و بافت های بدن او دچار اختلال می گردد و تمام قسمت های بدن او دچار درد می شود.


علائم بیماری ذات اریه شامل: سرفه، احساس درد در قفسه سینه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، گرگرفتگی و عرق سرد و تب می شود.


علت درد بدن


بدن درد چه دلایلی دارد ؟


8. علت بدن درد: مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس


ام اس یک بیماری خود ایمنی است و مربوط به سیستم عصبی مرکزی می شود. در این بیماری بافت اطراف سلول های عصبی، (مایلین myelin) به دلیل التهاب شدید و مداوم، تخریب می شود.


هنگامی که سیستم عصبی مرکزی دار آسیب می شود، نمی تواند به درستی احساسات را منتقل نماید در نتیجه فرد دچار احساس درد و سوزن سوزن شدن در اندام ها می شود.

بیشتر بخوانید  مزایای درمانی قرص سرترابایول چیست؟


دیگر نشانه های ام اس شامل: ضعف، خستگی مفرط، تاری دید، نابینایی موقت یا دائم که معمولا تنها در یک چشم بروز می کند و مشکل در راه رفتن یا حفظ تعادل است.


راه های درمان بدن درد


درمان بدن درد تا حد زیادی بستگی به علت آن دارد. اگر بدن درد ناشی از خستگی و انجام فعالیت های سخت باشد، بعد از کمی استراحت رفع می شود. همچنین اگر بدن درد به دلیل عفونت باشد بعد از گذشت چند روز برطرف می شود. در ادامه روش هایی برای درمان بدن درد بدون در نظر گرفتن علت آن ذکر خواهیم کرد.


گرم کردن بدن برای رفع بدن درد


برای رفع بدن درد، سه بار در روز حدود نیم ساعت بدن خود را گرم کنید. رفتن در وان آب داغ، دوش گرفتن با آب داغ، سونا و جکوزی از بهترین روش های گرم کردن بدن است.


همچنین می توانید با پتو، حوله داغ و یا پمادهای گرم کننده بدن نیز این کار را انجام دهید.


توجه: پمادهای گرم کننده را در کنار سایر روش ها استفاده نکنید چرا که می تواند باعث ایجاد سوختگی شود.


درمان های دارویی بدن درد


مسکن ها، داروهای ضد التهاب و آسپرین می توانند کاهش دهنده بدن درد باشند. این روش ها منجر به رفع کامل درد نمی شوند و تنها می توانند به صورت موقت درد را تسکین دهند.


برخی از داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن شاید بتواند علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی، موجب درمان درد نیز شوند.


چگونه بدن درد را درمان کنیم


بهترین روش درمان بدن درد


کاهش درد بدن با ورزش


اگر بدن درد شما ناشی از انجام فعالیت های بدنی شدید و یا ورم مفاصل است می توانید با انجام نرمش های آرام و کششی این درد را تسکین دهید. حرکت شنا موجب حرکت ماهیچه ها در جهت های مختلف شده و بدون ایجاد کشیدگی در مفاصل درد را کاهش می دهد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *