مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

33 سال پس از تصویب قطعنامه ، که باید دوباره خوانده شود

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



ایسنا / قم این محقق دفاع مقدس اظهار داشت: قطعنامه 598 درگیر مسائل سیاسی بود و تحلیل آن به وابستگی های سیاسی بستگی داشت که برخی افراد را خائن و مجرم اعلام می کردند ، در حالی که تحلیل قطعنامه 598 نباید جدا از تحلیل دفاع مقدس انجام شود. زیرا مردی که هشت سال جنگ را فرماندهی و فرماندهی می کرد ، آن را پذیرفت.

سی و سه سال پیش ، در چنین روزهایی ، قطعنامه 598 صادر شد و بیانات تاریخی رهبر معظم انقلاب در آن روزها به حکمی ماندگار در ادبیات سیاسی و بین المللی تاریخ معاصر تبدیل شد. در آن زمان تفسیرهای خاصی از آن قطعنامه صورت گرفت. عراق به ایران حمله کرده بود و معتقد بود که در جنگ با شهرهایی که در آن زمان کنترل می کرد پیروز شده است ، اما سه سال بعد خاویر پرز دکوئار دبیرکل سازمان ملل متحد در یک گزارش رسمی به شورای امنیت در 9 دسامبر 1991 اعلام کرد عراق حمله کرد ایران در 22 سپتامبر 1980 و متجاوز است. این خبر خستگی سربازان و فرماندهان را از خستگی هشت سال جنگ راحت و زخمهای بی شماری را که از جانبازان و خانواده های شهید برجای مانده بود ، التیام بخشید. ایران به یک پیروزی بزرگ سیاسی دست یافته و در جنگی گسترده توانسته است نهال های جوان خود را به درختی کامل تبدیل کند.

سی و سه سال پس از این حادثه ، بررسی وضعیت سربازان و فرماندهان آن روزها و حال آنها خالی از لطف نیست.

در همین راستا به سراغ دکتر بهداروند ، یکی از برجسته ترین محققان دفاع مقدس رفتیم که ده ها کتاب مختلف در این زمینه منتشر کرده است و کتابی با عنوان قطعنامه 598 تزئین شده است و در این باره با وی صحبت کرده ایم.

بیشتر بخوانید  قیس الحزالی: حمله سفارت آمریکا به کاتیوشا موضوعی مقاومت نیست

دکتر محمدمهدی بهداروند در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به روزی که قطعنامه اعلام شد ، اظهار داشت: هنگامی که اخبار ملی از 18 ژوئیه 1988 در ساعت 14:00 تصویب قطعنامه را اعلام کردند ، رزمندگان در حالت حیرت جدی زیرا آنها تصور نمی کردند که امام خمینی (ره) در حالی که جنگ ادامه دارد و ما تا آخرین نفس و نبرد هستیم شعارهای استراتژیک اینگونه ابراز داشته اند و اگر 20 سال طول بکشد ، صلح مورد تأیید شورای امنیت و پذیرش سازمان ملل است که از صدام حمایت کرد.
وی ادامه داد: متأسفانه قطعنامه 598 درگیر مسائل سیاسی شده و تحلیل آن به وابستگی های سیاسی بستگی دارد كه برخی افراد خائن و مرتكب اعلام كرده اند ، در حالی كه تحلیل قطعنامه 598 نباید جدا از تحلیل دفاع مقدس انجام شود. زیرا مردی که هشت سال جنگ را فرماندهی و فرماندهی می کرد ، آن را پذیرفت.
این محقق دفاع مقدس اظهار داشت: تحلیل قطعنامه 598 به معنای رویکردی است که حضرت امام خمینی (ره) اتخاذ کرده است ، البته این امر براساس توصیه ها و نامه هایی است که رهبران سیاسی ، فرهنگی و سایر رهبران به حجت الاسلام رفسنجانی و وی به امام خمینی (ره) داده اند. ) آنها گفتند تصمیمی اتخاذ شده است.
وی گفت: مذاکرات همیشه مذموم و بد نیست ، گاهی افرادی مانند امام حسن (ع) و امام رضا (ع) جوهر اسلام را در نظر می گیرند و می بینند که اگر صلح و ارتباطات نباشد ، اصل نظام ، اسلام و دین است. نابود خواهد شد
وی افزود: در مورد امام خمینی (ره) نیز همین اتفاق افتاد؛ از آنجا که آمریکایی ها صدام را در استفاده از سلاح های شیمیایی در شهرها آزاد گذاشته بودند ، امام خمینی (ره) احساس کرد برای تصویب قطعنامه برای حفظ موجودیت انقلاب اسلامی باید قهرمانانه عمل کند.

بیشتر بخوانید  این کوه عجیب ایرانی خاصیت مغناطیسی دارد! / فیلم سینما

داستان جام زهر

وی با اشاره به اینکه جام زهری که بیان می کند به معنای این نیست که کسی آن جام را به او داده است ، اما مقبولیت امام خمینی (ره) جام زهر است ، گفت: یک قطعنامه سیاسی وجود دارد که بر اساس آن عده ای می گویند آنها فنجان را با سم داد ، تا اینکه خدا به چنین کلماتی قناعت کند و بر اساس منطق باشد.
وی ادامه داد: قطعنامه پدیده ای است که باید دور از انگیزه های سیاسی مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که امام خمینی (ره) اعلام کرد که من به صداقت و ایمان همه مقامات سیاسی کشور (همان افرادی که نامه را نوشتند) اعتقاد دارم ، این بدان معناست که آنها خیانتکار نیستند و قطعنامه ای را برای حفظ نظام اسلامی تصویب کردند.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه این قطعنامه دستاوردها و دستاوردهای بسیاری برای ما به همراه داشت ، گفت: “این قطعنامه منجر به اعلام صدام به عنوان متجاوز علیه جمهوری اسلامی شد. همچنین می بینیم که دفاع مقدس پایان نیافت ، بلکه به سوریه ، لبنان رفت. ، یمن و غیره. “.. همچنین نفوذ کرده است.
بهداروند بابیان اینکه تحقیر و تحقیر تحلیل های این قطعنامه خیانت به تاریخ دفاع مقدس به عنوان یک بحث گروهی و سیاسی است ، اظهار داشت: تصویب قطعنامه توسط امام خمینی (ره) با مشاوره سایر مقامات بهترین تصمیم از سال 1988 است.
وی ادامه داد: این قطعنامه نشان داد مردم با رهبری جامعه هستند و با تصمیم آنها مخالفت نمی كنند ، همچنین انتظاراتی را كه مردم از سیاستمداران ، سرویس های امنیتی و سایر مقامات داشتند نشان داد و به تجربه ای تبدیل شد كه ما نباید آن را تکرار كنیم.
وی با تأکید بر اینکه جامعه هنوز از حمایت مقدس تغذیه می کند ، اظهار داشت: حفاظت مقدس یک واقعه تاریخی نبود که بگوییم این اتفاق افتاد و پایان یافت ، بلکه احیای اسلامی است که در منطقه اتفاق می افتد و شخصیتی مانند حاج کاظم سلیمانی در حال رهبر شدن است مقاومت یکی از ثمرات این قطعنامه است. “به نظر می رسد که تمام شده است ، اما در داخل ادامه دارد.
وی گفت: “در زمان قطعنامه ، هیچ شهری در جنوب در دست عراق نبود ، اما در غرب کشور ، برخی مناطق در دست عراق بود. آنها تصمیم گرفتند که این قطعنامه در آتش سوخت و آنها همچنان در همان مناطق. اما من خمینی دارم آنها قبول نکردند و به مرزهای بین المللی خود بازگشتند.
وی گفت: “برخی جنگ را به عنوان پدیده ای كه موجب تغییر اجتماعی و معنوی می شود ، درک نمی كردند و مدام بعد از سخنرانی ها دعا می كردند كه خدا آتش جنگ را خاموش كند ، در حالی كه امام خمینی (ره) فرمودند كه جنگ دارای دستاوردهای بزرگ و جامعه است. الگوی تغییر کرده است.
وی بابیان اینکه دیدگاه جنگ متفاوت بود و همین تفاوت مشکلاتی را به وجود آورده بود و همین ناهماهنگی ها برخی ناهنجاری های اجتماعی را برای ما ایجاد کرده بود گفت: قطعنامه 598 نباید به عنوان اسباب بازی بازی های سیاسی و گروهی مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که این یک پدیده ملی است و عملکرد جهانی دارد ، برای تحلیل این قطعنامه ، باید بر اساس اخلاق ، منطق ، واقعیت و شرع صحبت کنیم و صحبت بر اساس گمانه زنی هایی که پشتیبانی نمی شود خیانت به تاریخ است ، ملت و شهدا.

بیشتر بخوانید  مراجعه کنید | اولین بازدید عمومی از بزرگترین موزه نجومی جهان در شانگهای چین

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *