مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

20 خاصیت منحصر به فرد میوه خربزه

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خواص دارویی و فواید خربزه که قبلا نمی دانستید!

یکی از دلایل خواص مفید خربزه ویتامین A موجود در این میوه است. خربزه سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان عالی است که از سرطان جلوگیری می کند، کلسترول را کاهش می دهد و به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

این ویتامین نقش ارزنده ای در بهبود بینایی و حفظ سلامت و شادابی پوست دارد. علاوه بر این، سطوح بالای بتاکاروتن خربزه از بروز آب مروارید در افراد مسن جلوگیری می کند. خربزه همچنین حاوی ویتامین C و علاوه بر آن مواد مغذی دیگری مانند پتاسیم، اسید فولیک، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین B6 است.

وجود مجموعه ای از ویتامین ها به ویژه ویتامین B در این میوه، آن را به ماده بسیار خوبی برای تنظیم متابولیسم در بدن تبدیل می کند و در نتیجه این خواص خربزه برای افزایش وزن در کودکان و نوجوانان و افراد لاغر است.

خربزه میوه ای سرد و خوش طعم است و به دلیل داشتن درصد بالای آب، فیبر و مواد معدنی مناسب، ادرار آور و ملین است.

مصرف این میوه برای افرادی که از کم خونی رنج می برند نیز توصیه می شود. مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به آسم در صورت مصرف میوه هایی که دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی هستند، کمتر دچار حملات تنفسی می شوند. به همین دلیل است که خربزه برای مبتلایان به سل ریوی مفید است.



20 خاصیت معجزه آسای میوه خربزه برای سلامت بدن


1. کلسترول خون را کاهش می دهد

خربزه به دلیل داشتن فیبر برای کاهش کلسترول بد خون مفید است. کلسترول بد LDL با کمک فیبر از بدن خارج می شود.


2. تقویت استخوان ها و دندان ها

خربزه سرشار از کلسیم است و میوه ای مغذی برای تقویت استخوان ها و سلامت دندان ها است.


3. آبرسانی به بدن

جالب است بدانید 90 درصد خربزه ها را آب تشکیل می دهد. آب خربزه برای تامین مواد معدنی بدن مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و روی مفید است و یکی از بهترین جایگزین ها برای آب معدنی است. خربزه برای رفع خستگی نیز عالی است.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد داروی بی حس کننده لیدوکائین 


4. نفخ و یبوست

خربزه منبع غنی فیبر است که برای معده و هضم غذا مفید است. مصرف یک لیوان خربزه برای درمان سریع یبوست و نفخ بسیار موثر است و کلیه ها را تقویت و سم زدایی می کند.


5. کاهش فشار خون بالا

خربزه میوه ای مفید برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است. این میوه حاوی پتاسیم است که با فشار خون بالا مبارزه می کند و برای سلامت قلب مفید است.


6. سیستم ایمنی

تحقیقات نشان می دهد که خربزه سرشار از ویتامین C است، بنابراین یک لیوان آب خربزه 34 درصد از نیاز بدن به ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری های مختلف مانند سرطان دارد.

ویتامین B1 موجود در خربزه همچنین برای تولید سلول های جدید و تقویت سیستم ایمنی مفید است.


میوه خربزه


7. سلامت قلب

خربزه حاوی موادی مانند فیبر، ویتامین C، ویتامین B6 و پتاسیم است که برای سلامت قلب ضروری است و با کاهش فشار خون و کلسترول، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

ویتامین B3 موجود در خربزه باعث افزایش سطح کلسترول خوب بدن و کاهش تری گلیسیرید خون می شود.


8. منبع غنی پتاسیم

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری در بدن است که خطر سکته مغزی را کاهش می دهد، فشار خون بالا و سنگ کلیه را کاهش می دهد و از کاهش توده عضلانی بدون چربی جلوگیری می کند. پتاسیم با دفع سدیم اضافی از طریق ادرار و کاهش تنش در دیواره رگ های خونی، تعادل این ماده را در بدن حفظ می کند.


9. سلامت چشم

بتاکاروتن و ویتامین A موجود در خربزه برای سلامت چشم و بینایی مفید است. ویتامین A خطر دژنراسیون ماکولا و کاهش بینایی را کاهش می دهد، التهاب چشم را تسکین می دهد و از چشم در برابر عفونت های مختلف محافظت می کند.

بیشتر بخوانید  علت درد شکم در هنگام سرفه کردن چیست؟

بتاکاروتن تاثیر بسیار خوبی در بهبود بینایی و کاهش استرس اکسیداتیو داردآنتی اکسیدان های لوتئین و ساگزانتین خربزه همچنین نقش مهمی در سلامت چشم دارد.


همچنین بخوانید:

2 روش مختلف برای تهیه آب خربزه در خانه

13 خاصیت منحصر به فرد آب خربزه برای سلامت بدن

آموزش تهیه 6 مدل دسر خربزه خوشمزه و پرخاصیت + عکس


10. امگا 3

خربزه منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. امگا 3 در کاهش التهاب در بدن بسیار موثر است.


11. دیابت

طالبی حاوی ترکیباتی است که تولید انسولین را در بدن تنظیم می کند. از طرفی خربزه اگرچه طعم شیرینی دارد اما شاخص گلیسمی آن بسیار پایین است و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.


12. بیماری آلزایمر

پتاسیم، اسید فولیک و آنتی اکسیدان های مختلف موجود در خربزه برای مغز مفید است و فولات خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. پتاسیم همچنین با افزایش جریان خون به مغز، شناخت، تمرکز و فعالیت عصبی را بهبود می بخشد.


میوه خربزه


13. حالت تهوع

خربزه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B6 است که برای درمان حالت تهوع مفید است.


14. عفونت

ویتامین C موجود در خربزه مقاومت بدن را در برابر عوامل عفونی افزایش می دهد و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.


15. افسردگی

پیریدوکسین ماده ای است که در خربزه وجود دارد که علاوه بر خاصیت ضدالتهابی به دلیل تولید هورمون بر روی خواب و خلق و خوی آن تاثیر مثبتی دارد.ویتامین B6 موجود در خربزه در درمان افسردگی موثر است.


16. خواص خربزه برای کاهش وزن

خربزه به دلیل داشتن فیبر باعث می شود مدت بیشتری احساس سیری کنید و مصرف آن به دلیل کالری کم برای کاهش وزن مفید است.


17. خواص خربزه در بارداری

خربزه دارای مواد مغذی مختلفی است که برای بارداری بسیار مفید است. خربزه سرشار از پتاسیم از زنان باردار در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند و ویتامین C موجود در خربزه سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.مصرف آب خربزه باعث رشد سالم جنین می شود و از مشکلات شایع بارداری مانند نفخ و یبوست در دوران بارداری جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید  ۱۰ مورد از بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان سریع گلودرد

ویتامین B9 یا فولات موجود در خربزه برای رشد مغز و ذهن جنین حیاتی است و از نقص لوله عصبی و نقص های مادرزادی مغز و نخاع جلوگیری می کند.

توجه: قبل از زدن هرگونه ماسک یا کمپرس روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما کمی روی قسمت کوچکی از پوست دست تست کنید و 20 دقیقه صبر کنید تا از سلامت پوست خود مطمئن شوید. حساس نیست


18. زیبایی پوست

خربزه سرشار از ویتامین C است که باعث افزایش تولید و رشد کلاژن در بدن می شود. کلاژن در حفظ سلامت، طراوت و زیبایی پوست موثر است و رگ های خونی پوست را ترمیم و تغذیه می کند.


میوه خربزه


19. مرطوب کننده پوست

آب خربزه خاصیت مرطوب کنندگی دارد و برای پوست های خشک مفید است.

چند تکه خربزه را پوست بگیرید، نیمی از خیار خرد شده (با دانه ها و پوست) و سفیده تخم مرغ را در مخلوط کن بریزید تا خمیر به دست آید. ماسک را روی پوست صورت مالیده و با انگشتان خود با حرکات دایره ای بزرگ ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه با آب گرم بشویید این ماسک منافذ پوست را تمیز کرده و پوست را نرم و درخشان می کند.


20. پوست خشک

خربزه به دلیل آبدار بودن برای درمان پوست خشک عالی است، کمی خربزه را با چنگال هم بزنید تا کاملا له شود سپس روی پوست بگذارید و بعد از 30 دقیقه آبکشی کنید. اگر پوست چرب دارید می توانید به جای خربزه از خیار استفاده کنید.



ماسک روشن کننده پوست با خربزه

1 زرده تخم مرغ را با یک فنجان خربزه مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. مخلوط را روی پوست بمالید و پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. این ماسک پوست شما را نرم، صاف و درخشان می کند.


احتیاط لازم در مصرف خربزه

  1. افراد مبتلا به دیابت باید در خوردن خربزه و کم خوردن احتیاط کنند.
  2. افراد مبتلا به ورم معده نباید خربزه زیاد بخورند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *