مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۸ خاصیت معجزه آسای مصرف بلوبری برای کودکان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خاصیت شگفت انگیز بلوبری برای کودکان


بلوبری، یکی از میوههای مغذی و خوش طعم برای تغذیه نوزادان میباشد که در سراسر جهان، در دسترس همگان است.


با توجه به این سه ویژگی، هر مادری دوست دارد تا این میوه خوشمزه را در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید، به ویژه هنگامی که نوزاد شروع به خوردن مواد غذایی جامد کرده است.


به یاد داشته باشید که میوه بلوبری یک منبع عالی از انواع ویتامینها و فیبرهای مورد نیاز برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت نوزادان است.


همچنین، این میوه، یکی از محبوبترین مواد غذایی در بین نوزادان کوچک است؛ اما آیا قرار دادن بلوبری در رژیم غذایی کودکان، ایده مناسبی است؟


میوه بلوبری، یک ماده غذایی مغذی


  • همانطور که قبلاً بیان شد، میوه بلوبری منبع مهمی از مواد مغذی مانند منیزیم، روی و ویتامین A، E، K و B برای بهبود روند رشد نوزادان و تضمین سلامت آنها است.

  • از آنجایی که این گیاه در خاکهایی با pH اسیدی رشد میکند، بنابراین حاوی مقدار زیادی اسید آسکوربیک یا ویتامین C نیز میباشد.

  • همچنین، میوه بلوبری غنی از مواد مغذی مورد نیاز بدن نوزادان از جمله کلسیم، فسفر و پتاسیم است؛ به همین دلیل، بسیاری از پزشکان متخصص اطفال از این میوه به عنوان یک ماده غذایی شگفت انگیز یاد میکنند.


آیا مصرف بلوبری برای نوزادان، مناسب است؟


  • بله، لازم است بدانید که اضافه کردن میوه بلوبری به رژیم غذایی نوزادان، ایمن است. با این حال، یک قانون شایع توسط اکثر مادران قدیمی به تصویب رسیده است: “تا 12 ماهگی فرزند خود، هیچ نوع میوهای از خانواده توت را به برنامه غذایی او اضافه نکنید”.

  • در واقع، از آنجایی که توت فرنگی، تمشک و توت سیاه حاوی مواد آلرژیزا هستند، میتوانند باعث ایجاد اگزما و بروز ناراحتیهای گوارشی در بدن کودک شما شوند.

  • با این حال، جالب است بدانید که میوه بلوبری متعلق گروه دیگری از میوهها میباشد که به خانواده توتها وابسته نیست. بر این اساس، میتوان ادعا کرد که این میوه برای تغذیه همه نوزادان، ایده سالمی است.

  • در واقع، طعم طبیعی بلوبری در برخی غذاهای کودکان یافت میشود؛ نشان از این واقعیت دارد که این میوه برای تغذیه همه نوزادان مناسب است.

  • با همه این توصیفات، در صورتی که بدن نوزاد شما به برخی مواد غذایی، واکنشهای آلرژیک نشان میدهد، هر گونه علائم آلرژی به میوه بلوبری را هم در بدن او بررسی کنید؛ قبل از معرفی این میوه به رژیم غذایی فرزندتان، با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.


چه زمانی میتوان میوه بلوبری را به برنامه غذایی نوزادان اضافه کرد؟


  • همه نوزادان میتوانند بعد از ماه هشتم زندگی، میوه بلوبری را در برنامه روزانه خود داشته باشند.

  • با این حال، اگر کودک شما در شش ماهگی، با طعم بسیاری از مواد غذایی جامد آشنا شده باشد، ممکن است پزشک متخصص اطفال به شما پیشنهاد کند تا میوه بلوبری را هم زودتر از موعد مقرر به رژیم غذایی او معرفی کنید.

  • در این صورت، شما باید هر گونه علائم آلرژیک بدن او به این میوه را بررسی کنید. همچنین، در مورد نوزادان کوچک، شما باید میوه بلوبری را به صورت پوره در آورده و به برنامه غذایی آنها اضافه کنید؛ در مورد نوزادان بزرگتر از 9 ماه و بالاتر میتوانید این میوه را به صورت هر وعده غذایی در برنامه روزانه آنها قرار دهید.


ارزش تغذیه ای و فواید قرار دادن بلوبری در برنامه غذایی نوزادان


مواد مغذی کلیدی موجود در هر 100 گرم از میوه بلوبری به شرح زیر میباشد:


  • کربوهیدرات 14.49 گرم

  • فیبر 2.4 گرم

  • پروتئین 0.74 گرم

  • قند طبیعی 9.96 گرم

  • مواد معدنی

  • پتاسیم 77 میلیگرم

  • فسفر 12 میلیگرم

  • کلسیم 6 میلیگرم

  • منیزیم 6 میلیگرم

  • ویتامین E 57 میلیگرم

  • ویتامین C س7 میلیگرم

  • ویتامین B3 418 میلیگرم

  • ویتامین K 3میکروگرم


بر اساس این توضیحات، فقط 50 گرم از میوه بلوبری حاوی 3 میلیگرم کلسیم و 3 میلیگرم منیزیم است که رشد مناسب استخوانهای همه نوزادان را تضمین میکند.


برخی از سایر مزایای بهداشتی – سلامتی قرار دادن میوه بلوبری در برنامه غذایی نوزادان عبارتند از:


1-مصرف بلوبری در نوزادان، فشار خون آنها را تحت کنترل نگه میدارد:


به خاطر بسپارید که هر 100 گرم بلوبری حاوی 77 میلیگرم پتاسیم است؛ یک ماده غذایی ضروری برای حفظ فشار خون نوزادان در اندازه ایدهآل میباشد.


2-مصرف بلوبری در نوزادان، روند گردش خون را تنظیم میکند:


نتایج آزمایشات اخیر پزشکان متخصص اطفال نشان داده است که بلوبری میتواند با کاهش کلسترول در خون کودک شما، باعث جلوگیری از ایجاد پلاک در شریانهای او شود.


همچنین، از آنجایی که نوزادان دارای سیستم گردش خون در حال رشد هستند، بنابراین اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی آنها می تواند به بهبود روند رشد سلولهای سالم در بدن فرزند شما کمک شایانی کند.


3-پشتیبانی از روند رشد استخوانهای نوزادان با قرار دادن میوه بلوبری در برنامه غذایی آنها:


لازم است بدانید که ویتامین K موجود در این میوه موجب ایجاد سنتز استئوکلسین، نوعی پروتئین استخوانی میشود که به حفظ سلامت استخوانهای نوزادان کمک شایانی کند.


در واقع، حضور ویتامین K همراه با کلسیم و منیزیم در بلوبری باعث میشود که این میوه یک ماده غذایی عالی برای تضمین استخوانهای فرزند شما به شمار آید.


4-میوه بلوبری، یک ماده غذایی مفید برای داشتن قلب سالم:


میوه بلوبری غنی از پلیفنلها و فیبر است؛ از لحاظ بالینی اثبات شده است که قرار دادن این میوه در برنامه غذایی نوزادان سلامت قلبی و عروقی آنها را تضمین میکند. در واقع، بلوبری باعث تقویت قلب و ایجاد عصارههای محافظتی در بدن همه نوزاد میشود.


5-تقویت سیستم عصبی نوزادان با مصرف بلوبری:


به لطف حضور ترکیبی از مواد مغذی مختلف و آنتیاکسیدانها، میوه بلوبری به حفظ سلامت سیستم عصبی بدن نوزادان کمک شایانی میکند. در واقع، این میوه از تضعیف ظرفیت ذهنی فرزند شما جلوگیری کرده و روند رشد شناختی او را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد.


6-آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری، رادیکالهای آزاد بدن نوزادان را کنترل میکنند:


بر اساس گزارشهای مرکز تغذیه انسانها (HNRCA) USDA، میوه بلوبری غنی ترین ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان در بین میوهها و سبزیجات است. این آنتیاکسیدانها، رادیکالهای آزاد موجود در بدن نوزادان را کنترل کرده و مانع مسائل مربوط به پیری در زندگی آینده آنها میشوند.


7-مبارزه با سرطان، به کمک میوه بلوبری:


جالب است بدانید که آنتی اکسیدان های موجود در میوه بلوبری از ایجاد سلولهای بدخیم در بدن فرزند شما جلوگیری میکند که به نوبه خود باعث پیشگیری از بیماری سرطان میشود.


8-جلوگیری از خستگی چشم نوزادان با مصرف بلوبری:


نتایج مطالعات اخیر پزشکان متخصص اطفال در ژاپن نشان داده است که قرار دادن میوه بلوبری در رژیم غذایی نوزادان، میزان خستگی چشمهای آنها را کاهش میدهد. همچنین، آنتوسیانین موجود در رنگدانههای آبی این میوه، بینایی فرزند شما را بهبود میبخشد.


پس از آگاهی از ارزشهای تغذیهای و مزایای سلامتی میوه بلوبری برای بدن نوزادان، شما هر مادری دوست دارد تا این میوه را به برنامه غذایی فرزند خود اضافه کند.


با این حال، یادتان باشد که این میوه را همزمان با سایر مواد غذایی جدید به برنامه روزانه فرزند خود معرفی نکنید، زیرا بلوبری ممکن است باعث بروز واکنشهای آلرژیک در بدن او شود.


همچنین بخوانید:


معرفی خواص اعجاب انگیز بلوبری


روش کاشت بلوبری و مراقبت از آن


فواید بی نظیر دمنوش بلوبری برای سلامتی بدن و کاهش وزن


بیشتر بخوانید  آموزش کامل درس چهاردهم فارسی اول ابتدایی مهتاب و چراگاه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *