مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

تفاوت یورو و دلار | راههای تشخیص دلار و یورو تقلبی از اصلی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تفاوت یورو و دلار چیست ؟


یورو در برابر دلار: یورو و دلار یکی از تأثیرگذارترین ارزهای جهانی در این دوره مدرن است. هر دو این ارزها نقش بسیار مهمی در تعیین شکل اقتصاد جهانی و دارایی دارند. گرچه ، دلار قبل از ظهور یورو به عنوان پایدارترین و مهمترین ارز جهان تأسیس شده بود اما درست در این لحظه ، به نظر می رسد که هر دو این ارز به موازات ارزش و ارزش خود می روند.


آشنایی با واحد پول یورو


یورو ارز رسمی است که در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) حاکم است. بانک مرکزی اروپا اصلی ترین ارگان است که کلیه موارد مربوط به جریان و صدور این ارز را به همراه سایر جنبه های پولی آن مانند نرخ بهره و غیره حاکم می کند و به تمام کشورهای اروپایی که یورو در آن استفاده می شود ، منطقه یورو گفته می شود. توجه شده است که یورو نقش بسیار مهمی در تقویت اقتصاد اروپا و پایداری تر ساختن آن داشته است.


یورو (به الفبای لاتین: Euro) (نماد: €؛ کد ایزو: EUR) یکای پول کشورهای منطقه یورو است که به ۱۰۰ سنت تقسیم می‌شود. استفاده از یورو در اول ژانویه سال ۲۰۰۲ رسماً در کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند و فنلاند آغاز شد و اکنون در ۱۹ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به‌طور رسمی در جریان است.


آشنایی با واحد پول دلار


دلار ارز رسمی ایالات متحده آمریکا است اگرچه در بسیاری از کشورهای دیگر کشور نیز به عنوان ارز رسمی مورد استفاده قرار می گیرد. فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا) و کمیته بازار آزاد فدرال دو نهاد حاکم هستند که نرخ بهره را برای دلار صادر و تعیین می کنند. دلار آمریکا به عنوان ارزهایی شناخته می شود که نقش بسیار مهمی در مهر و موم کردن قدرت اقتصاد آمریکا در سناریوی مالی جهانی داشته است.


فرق یورو و دلار


یورو و دلار به عنوان ارزهای ذخیره قابل توجهی در سراسر جهان در نظر گرفته می شوند. این دلیل است؛ اکثر محصولات در سراسر جهان به دلار یا یورو قیمت می شوند. اما با گذشت زمان ، دلار در برابر ارزش یورو که به عنوان یک ارز بسیار پایدار ظاهر می شود ، ارزش کمی را کاهش می دهد و به دنباله های مساعد برای اقتصاد اروپا می افزاید.


1 یورو به دلار - نسبت تبدیل یورو به دلار-  تبدیل یورو به دلار در صرافی - نرخ تبدیل دلار به یورو بانک مرکزی


چگونه دلار اصلی را از دلار تقلبی تشخیص دهیم ؟ ( تفاوت دلار تقلبی و اصلی)


طبق آمار سال 2017، حدود 145 میلیون دلار بصورت اسکناس تلقبی در آمریکا جابجا می شود. معادل با 1 میلیون و 450 هزار اسکناس 100 دلاری. بهترین روش تشخیص اسکناس تقلبی از اصلی، دستگاه های سورتر پولشمار می باشند. این دستگاه های گران هستند و تهیه آن برای مصارف خانگی و یا کسب و کار های کوچک بصرفه نمی باشد. در این مطلب،به چند روش که بصورت چشمی و لمسی برای تشخیص اسکناس دلار تقلبی از دلار اصلی می توان استفاده کرد، اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید  حکم انتصاب اداری چگونه نوشته می شود ؟


از 6 ویژگی که بررسی می کنیم، به ندرت همه آنها توسط جاعلین اسکناس مشابه سازی می شود. در این مطلب بیشتر مثال ها برای اسکناس 20 دلاری می باشد که بیشترین مشابه سازی برای آن انجام می شود.


1- تغییر رنگ روی اسکناس بر اساس زاویه دید:


این خاصیت روی همه اسکناس های دلار آمریکا موجود می باشد. حتی اسکناس 5 دلاری. به عنوان مثال اسکناس 20 دلاری را بررسی میکنیم. در قسمت پایین سمت راست رنگ عدد 20 وقتی مستقیم و بدون زاویه به آن نگاه می کنیم مسی است.همین عدد وقتی اسکناس را کمی بچرخانیم و از کنار نگاه کنیم، به سمت طیف سبز تغییر رنگ می دهد.


2- چاپ برجسته:


همه اسکناس های دلار آمریکا دارای چاپ برجسته هستند.جعل یا مشابه سازی این امر بسیار سخت است.شانه کت بنجامین فرانکلین رو طبق شکل ذیل لمس کنید. این کار رو با نوک ناخن نیز انجام دهید.


3- خارج شدن رنگ از محدوده چاپ:


اگر جوهر از محدوده چاپ خطوط یا اعداد خارج شده باشد نشانه خوبی نیست.


4- طرح های قرمز و آبی بشکل نخ های کوتاه و نامنظم:


این نخ های گویا بین طرح های چاپ شده روی اسکناس بافته شده اند. در اسکناس های غیر اصلی، این نخ ها روی طرح ها چاپ می شوند.


5- واترمارک:


همه اسکناس های دلار آمریکا این خاصیت امنیتی را دارند.اما دو نکته مهم اول این که این اشکال به خودی خود نباید دیده شوند و فقط درمعرض نورمشاهد می شوند دوم، شکل واترمارک با شکل روی اسکناس یکی است.در نوعی از جعل اسکناس، از واترمارک یک اسکناس در تهیه و چاپ اسکناس دیگر استفاده می کنند.


6- نخ امنیتی اسکناس:


نخ های معمولا دارای چاپ هستند و بجز نخ آبی عریض اسکناس 100 دلاری، اکثرا در مسیر نور دیده می شوند.


نمودار یورو به دلار - تبدیل یورو به دلار کانادا - تبدیل یورو به دلار آمریکا - نحوه محاسبه نرخ برابری ارزها


معرفی دلار و یورو


راه های تشخیص یوروی تقلبی


هر اسکناس رایج در هر کشوری دارای یک سری خصوصیات منحصر به فرد است که با کمی تامل اصل و فرع بودن آن به راحتی قابل تشخیص است، که در ذیل به بررسی این راهکار ها برای تشخیص یورو می پردازیم:

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن مزون های لباس عروس زاهدان


۱. رنگ و ظاهر اسکناس یورو:


اسکناس های یورو در رقم های 5،10، 20، 50، 100، 200 و 500 یورویی موجود است پس اگر غیر از این موارد اسکناسی به دست شما رسید آن اسکناس تقلبی خواهد بود که هر اسکناس یورو تصویری منحصر به فرد دارد که در زیر تصاویر موجود در یوروها را معرفی می کنیم:


  • اسکناس ۵ یورو تصویری از معماری کلاسیک و رنگ غالب خاکستری دارد.

  • اسکناس ۱۰ یورو تصویری از معماری رومی و رنگ غالب قرمز دارد.

  • اسکناس ۲۰ یورو تصویری از معماری گوتیک و رنگ غالب آبی دارد.

  • اسکناس ۵۰ یورو تصویری از معماری رنسانس و رنگ غالب نارنجی دارد.

  • اسکناس ۱۰۰ یورو تصویری از معماری باروک و روکوکو با رنگ غالب سبز دارد.

  • اسکناس ۲۰۰ یورو تصویری از معماری آهن و شیشه و رنگ غالب زرد قهوه‌ای دارد.

  • اسکناس ۵۰۰ یورو تصویری از معماری مدرن و رنگ غالب صورتی دارد.


۲. ابعاد اسکناس یورو:


برخلاف اسکناس‌های دلار که همگی در یک اندازه چاپ می‌شوند، اسکناس‌های یورو ابعاد متفاوتی دارند. این تفاوت هم جلوی جعل را می‌گیرد و مزیت اصلی آن تشخیص آسان‌تر تفاوت در ارقام اسکناس‌ها است.


ابعاد اسکناس‌های یورو اصلی:


  • ۵ یورو = ۱۲۰ * ۶۲ میلی‌متر

  • ۱۰ یورو = ۱۲۷ * ۶۷ میلی‌متر

  • ۲۰ یورو = ۱۳۳ * ۷۲ میلی‌متر

  • ۵۰ یورو = ۱۴۰ * ۷۷ میلی‌متر

  • ۱۰۰ یورو = ۱۴۷ * ۸۲ میلی‌متر

  • ۲۰۰ یورو = ۱۵۳ * ۸۲ میلی‌متر

  • ۵۰۰ یورو = ۱۶۰ * ۸۲ میلی‌متر


۳. جنس کاغذ اسکناس یورو:


اسکناس‌های یورو از جنس کتان هستند که باعث دوام بیشتر و همین طور جنس متمایز می‌شود. با لمس اسکناس یورو متوجه می‌شوید که بافت آن با کاغذ متفاوت است و استحکام بیشتری دارد. اگر نقش‌های روی اسکناس را لمس کنید به راحتی متوجه برجسته بودن بعضی نقوش می‌شوید. اسکناس یورو تقلبی به طور معمول بافتی نرم و صاف دارند.


۴. سری جدید اسکناس‌های یورو معروف به سری اروپا:


در اسکناس های سری جدید یک ویژگی خاص اضافه شده است و آن اضافه شدن واترمارک مجسمه اسطوره یونان باستان اروپا می باشد، که اگر اسکناس را به سمت نور بگیرید، واترمارک پرتره اروپا نمایان می‌شود. به علاوه در نوار امنیتی نقره‌ای اسکناس هم همین پرتره قابل مشاهده است.


نکات جزیی در تشخیص اسکناس یورو تقلبی


به جز موارد اساسی که در ابتدا باید به آن‌ها در تشخیص اسکناس یورو تقلبی توجه کرد، موارد دیگری از ویژگی‌های امنیتی وجود دارد که نیاز به دقت بیشتر یا ابزارهایی مثل ذره بین، لامپ فرابنفش یا زیر قرمز دارند؛ جعل کردن این نکات جزیی که در ادامه آمده است نسبت به موارد کلی کار دشواری است.


۱. واترمارک‌ها


همه اسکناس‌های یورو واترمارک مخصوص به خود را دارند که در گوشه چپ روی اسکناس قرار دارد. این واترمارک تصویر همان سبک معماری است و در بافت اسکناس چاپ شده است. برای تشخیص اسکناس یورو تقلبی کافی است آن را به سمت نور بگیرید تا واترمارک مشاهده شود. در اسکناس‌های جعلی تصویر واترمارک یا موجود نیست یا روی اسکناس چاپ شده و واضح نیست.


۲. به هولوگرام دقت کنید


با وجود هولوگرام، تشخیص اسکناس یورو تقلبی کار آسانی است. وابسته به رقم اسکناس، این هولوگرام به شکل نوار یا یک چند ضلعی در اسکناس قابل مشاهده است. در اسکناس یورو با تغییر زاویه دید رنگ هولوگرام تغییر می‌کند. در اسکناس‌های جعلی یورو هولوگرام چاپی تغییر رنگ نمی‌دهد و یک تصویر ثابت است.


۳. نخ امنیتی اسکناس‌های یورو


همه انواع اسکناس‌های یورو نوار عمودی دارند که درون بافت اسکناس است و چند ویژگی امنیتی مختلف را در خود دارد. اول این که در جلوی نور رنگی تیره و متمایز دارد. دوم این که قسمت نوار دارای حروف یا ارقام مربوط به اسکناس است. در سری جدید علامت یورو (€) به صورت ریزنویسه چاپ شده است. در اسکناس جعلی این ریز نویسه‌ها یا وجود ندارند یا ابعاد بزرگ‌تر و تاری دارند.


۴. به تغییر رنگ دقت کنید


در کنار هولوگرام که گفته شد، اسکناس یورو دارای عناصر دیگری است که با تغییر زاویه دید و کج کردن اسکناس مقابل چشم تغییر رنگ می‌دهند. در اسکناس‌های ۵۰ یورو و بالاتر رقم اسکناس مقابل نور از صورتی به سبز یا قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد؛ البته رنگ‌ها وابسته به نوع اسکناس متفاوت هستند.


۵. چاپ میکرو


چاپ میکرو یعنی نویسه یا اشکالی که در ابعاد میکرو در اسکناس چاپ شده‌اند برای چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند؛ باید با ذره بین آن‌ها را ببینید. این تکنیک چاپ جعل و چاپ اسکناس تقلبی یورو را دشوار می‌کند. اگر بدون ذره بین به اسکناس نگاه کنید این نویسه‌ها بصورت خطوط باریکی دیده می‌شوند اما با ذره بین اشکال یا کلماتی مانند (EURO) یا ستاره قابل دیدن است.


separator line


بیشتر بخوانید  سوالات رایج خدمات تامین اجتماعی برای سوابق بیمه ای
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *