۶ علت اصلی از خواب پریدن نوزاد + نکاتی برای خواب راحت تر نوزاد



علت از خواب پریدن نوزاد




ریتم تنفس نوزاد


ممکن است متوجه شوید که فرزندتان هنگام خواب خیلی آرام نفس می‌کشد و همین مسئله شما را بترساند که: «نکند دارد خفه می‌شود!» در این حالت کودک ممکن است مدتی تنفس سریعی داشته باشد و بعد تنفسش آرام شود.


سپس حدود ۱۵ ثانیه نفس نکشد. نگران نباشید،‌ این حالت تا حدود ۶ ماهگی در کودکان طبیعی است اما اگر این مسئله شما را خیلی نگران کرده به پزشک مراجعه کنید تا خیال‌تان راحت شود.


اگر فرزندتان بالای ۶ ماه است و هنوز این طور نفس می‌کشد، باید سری به پزشک بزنید. این حالت تنفسی در شیرخواران زیر ۶ ماه ممکن است حدود ۵ درصد زمان خواب کودک را به خود اختصاص دهد.


علت از خواب پریدن نوزاد




خرخر کردن نوزاد در خواب


این مسئله جای نگرانی ندارد خصوصا اگر خرناس‌های شیرخوار ریتمی منظم دارد. معمولا کودک زمانی خرناس می‌کشد که بینی‌اش به دنبال سرماخوردگی گرفته باشد.


اگر خرخر کودک مداوم همراه با مکث و سپس نفس‌های بریده است احتمال دارد راه‌های هوایی‌اش- به دلیل مشکلات لوزه‌ای و ادنوئیدی -گرفته باشد که باید او را به متخصص اطفال نشان دهید تا با بررسی گوش، حلق و بینی‌اش درمان‌های لازم شروع شوند.


بعضی بچه‌ها هم خرناس می‌کشند، چون آلرژی دارند که دراین زمینه هم می‌‌توانید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.




عرق کردن نوزاد در خواب


بعضی از کودکان حین خواب عمیق شبانه‌شان بیش از حد عرق می‌کنند. عرق کردن مسئله پیچیده‌ای نیست اما تعریق بیش از حد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی مادرزادی باشد.


در این حالت کودک برای نفس کشیدن تقلا می‌کند و همین امر سبب تعریق بیش از حد او می‌شود. یادتان باشد دمای اتاقی که کودک را در آن می‌خوابانید باید تنظیم باشد. دمای بیش از حد بالا می‌تواند سبب مرگ ناگهانی طفل در خواب شود. دمای مناسب برای اتاق شیرخوار باید ۱۵تا ۲۰ درجه باشد.

بیشتر بخوانید  تغذیه کودک در زمان اسهال و استفراغ




حرکات کردن نوزاد در خواب


گروهی از حرکات در کودکان به دنبال محرک‌های محیطی ایجاد می‌شوند، مثلا صدایی شدید (به هم خوردن در)، جابه‌جایی هوا (خاموش یا روشن کردن کولر)، نور، تغییر دما و…. به دنبال چنین محرک‌هایی کودک ناگهان حرکتی می‌کند و دست‌هایش را جمع می‌کند یا شانه‌هایش می‌لرزد. چنین حالت‌هایی طبیعی هستند و سریع هم برطرف می‌شوند.


گاهی کودک در خواب حرکت‌هایی دارد که اگر دست او گرفته شود این حرکات قطع می‌شوند. در سایر موارد اگر کودک حین خواب حرکت‌های بی‌دلیل انجام داد، بهتر است او را به متخصص اطفال نشان دهید. گاهی شیرخوار حین خواب با حرکات متناوبی مرتبا به سمت جلو یا عقب حرکت می‌کند.


این حالت از حدود ۶ ماهگی خود را نشان می‌دهد و گاهی هم با چرخش سر همراه است. این تکان‌ها معمولا نشانه بیماری‌های حرکتی و مشکلات مغزی نیستند اما بهتر است درباره آن با متخصص صحبت کنید. یک گروه از حرکات خطرناک در شیرخواران به دنبال تشنج صورت می‌گیرند که عبارتند از حالتی شبیه مکیدن، جویدن یا پدال زدن مکرر.


در موارد قولنج شیرخواری (از سه هفتگی تا ۶ ماهگی) گاهی کودک به دلیل دردهایی که دارد به خود می‌پیچد، خود را سفت می‌کند، دست‌‌هایش را جمع می‌کند و… اما این حرکات با مواردی «ناگهانی» فرق دارند. در چنین موقعیتی کودک نشانه‌ای دیگر از درد هم دارد، مثلا گریه‌های بی‌امان.


گاهی هنگام شیرخوردن کودک به دلیل پدیده رفلاکس (برگشت غذا از معده به مری به دنبال حجم زیاد غذا در معده) ممکن است سرش را عقب بکشد و سفت کند.




پریدن ناگهانی کودک از خواب


گاهی بعد از ۶ ماهگی شیرخوار ممکن است ناگهان از خواب بپرد و گریه کند. در این حالت نزدیک شدن پدر و مادر به فرزند به او احساس امنیت می‌دهد و در نتیجه ساکت می‌شود. با بالا رفتن سن ممکن است شیرخوار حین خواب کابوس ببیند و بیدار شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با آتلیه عکاسی کودک و بارداری !


علت از خواب پریدن نوزاد


نکاتی برای خواب بهتر نوزاد




1. بیدارکردن نوزاد


وقتی نوزاد در ماشین می‌خوابد چه باید کرد؟ بهترین راه آن است که او را در صندلی‌ای که خوابیده به خانه ببرید و بگذارید همانجا از خواب بیدار شود. اگر می‌خواهید نوزاد را در تخت خوابش بگذارید، مطمئن شوید که خوابش عمیق است تا از خواب بیدار نشود.




2. نوزاد زیاد می‌خوابد


نوزادان حدود 16 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند و فقط برای غذاخوردن و تعویض پوشک از خواب بیدار می‌شوند. وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، بیشتر شب می‌خوابند و روزها بیدار هستند. یک شیرخوار 6 ماهه باید در طول شب خواب راحتی داشته باشد و در روز 2 تا 3 بار چرت بزند. کودک یک ساله احتمالا یک یا دوبار در روز چرت می‌زند و خواب شب‌اش 11 ساعت است.




3. چرت بیش‌ از‌ حد نوزاد


چرت نوزاد وسوسه‌انگیز است چون بلافاصله بعد از خوابیدن نوزاد می‌توانید به کارهای روزمره‌تان برسید اما باید توجه داشته باشید که این موضوع نباید تبدیل به یک عادت شود برای چرت‌زدن نوزادتان برنامه داشته باشید تا بتواند شب راحت بخوابد. اگر نوزادتان همیشه خسته و خواب‌آلوده است به احتمال زیاد باید برنامه‌ریزی‌تان را تغییر دهید یا از پرستار فرزندتان بخواهید در طول روز او را نخواباند.




4. احساس امنیت


اگر نوزاد در مکانی ایمن نخوابیده، جای او را تغییر دهید. این مکان می‌تواند شامل تخت بزرگسالان، نیمکت و زمین باشد. همیشه او را به پشت بخوابانید تا از بروز اختلال مرگ ناگهانی نوزادان در خواب جلوگیری شود. پتوها، بالش‌ها، اسباب‌بازی‌های نرم و… را دور نوزاد بگذارید تا آسیبی به او وارد نشود. هرگز نوزادی که خوابیده را کنار کودکان و حیوانات خانگی قرار ندهید.




5. غذا خوردن، استراحت‌کردن، خوابیدن


طبیعی است که نوزاد بلافاصله پس از غذاخوردن بخوابد. در میان غذادادن و رسیدگی به نظافت نوزاد تازه‌متولد‌شده و خوابیدنش وقفه‌ای وجود ندارد و همه‌چیز به‌سرعت اتفاق می‌افتد. سعی کنید بین غذاخوردن، رسیدگی به نظافت و خوابیدن او چند دقیقه‌ای فاصله ایجاد شود در این بین برای او داستان بخوانید.

بیشتر بخوانید  علائم گاستروانتریت در کودکان




6. حرکات کششی پس از چرت‌زدن


نوزادتان خواب‌آلود است؟ او بیش از 6 ماه دارد و در طول روز 20 دقیقه چرت می‌زند؟ او را ترغیب کنید بیشتر بخوابد. چطور؟ سعی کنید نوزاد را بیشتر بیدار نگه دارید و بین چرت‌ها آرام اندام‌هایش را بکشید. این کار باعث می‌شود چرت‌هایش طولانی‌تر -بین1 یا 2 ساعت- شود.




7. برنامه‌ریزی روزانه


برای چرت روزانه نوزاد برنامه‌ریزی کنید. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید به نوزادتان کمک کنید:


  • سعی کنید نوزادتان هر روز در ساعت مشخصی چرت بزند.

  • از چرت‌زدن نوزادتان در بعد از ظهر جلوگیری کنید. اگر نوزاد شب به سختی می‌خوابد زمان چرت روزانه‌اش را کمتر کنید.

  • حتما نوزاد را در چرت روزانه و خواب شبانه در تخت خودش بخوابانید.




8. عجله نکنید


عطسه، سکسکه، آه و… صداهایی هستند که نوزاد در خواب از خود درمی‌آورد بنابراین لازم نیست به سرعت به اتاق نوزاد بروید. حتی بی‌تابی و گریه‌کردن شیرخوار نیز می‌تواند نشانه این باشد که در حال حل‌کردن مشکلات خود است. پیش از آنکه به سوی او بروید چند لحظه صبر کنید، او بی‌دفاع، ناراحت و گرسنه نیست.




9. نوزاد تازه از خواب بیدار شده را بغل نکنید


پس از چند هفته، بلافاصله پس از بیدارشدن نوزاد او را بغل نکنید. بگذارید چند دقیقه در تختش بماند و اگر نیاز به خواب داشت دوباره بخوابد. این کار باعث می‌شود اگر شب بیدار شد دوباره بخوابد.


اگر بلافاصله از تخت بلندش کنید و به او غذا بدهید و به نظافتش رسیدگی کنید، عادت می‌کند و اگر خواب‌آلوده باشد به خواب نمی‌رود.


بیشتر بخوانید :


تعبیر خواب نوزاد : ۲۲ نشانه و تفسیر دیدن نوزاد در خواب


خواباندن نوزاد در دوران شیردهی،چگونه نوزاد را بخوابانیم؟


دیدگاهتان را بنویسید