مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم گاستروانتریت در کودکان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


گاستروانتریت در کودکان چیست؟

گاستروانتریت در کودکان التهاب معده و روده است که باعث اسهال، استفراغ، حالت تهوع و سایر علائم سوء هاضمه می شود. در کشورهای صنعتی، شایع ترین علل گاستروانتریت در کودکان، ویروس ها، باکتری ها (مسمومیت های غذایی) و انگل های روده ای است.

گاستروانتریت در کودکان – ویروسی

در همه کودکان سالم، عفونت های ویروسی دستگاه گوارش اغلب علت گاستروانتریت خفیف است. شایع ترین علل گاستروانتریت در کودکان ویروسی است، از جمله روتاویروس ها، آدنوویروس ها، انترو ویروس ها، آستروویروس ها و نوروویروس ها. روتاویروس ها بیشتر در کودکان زیر 5 سال باعث اسهال عفونی می شوند. همه ویروس‌های گاستروانتریت در کودکان از طریق دست‌هایی که مدفوع فرد مبتلا یا ناحیه‌ای آلوده را لمس کرده‌اند، منتقل می‌شوند.

بنابراین، کودکان خردسالی که تازه یاد می گیرند سالم بمانند، بیشتر در معرض ابتلا به نوعی گاستروانتریت در کودکان هستند. آنها ممکن است پوشک های کثیف را لمس کنند، بعد از رفتن به دستشویی فراموش کنند دست های خود را بشویند، انگشتان کثیف خود را در دهان خود بگذارند، ناخن های خود را بجوند یا با دست های کثیف سایر کودکان بازی کنند. آنها را در دهان خود بگذارید.


گاستروانتریت در کودکان

والدین و سرپرستان کودکان نیز مسئول انتقال گاستروانتریت در کودکان هستند، به خصوص اگر پس از تعویض پوشک، دست های خود را به خوبی با آب و صابون نشویید. علاوه بر این، بزرگسالان مبتلا به گاستروانتریت می توانند عفونت های ویروسی را به تنهایی به کودکان منتقل کنند، به خصوص اگر غذای کودک را بدون شستن دست های خود با آب و صابون تهیه کنند. گاهی برخی از ویروس‌هایی که باعث گاستروانتریت در کودکان می‌شوند در آب یا غذا در مناطقی که بهداشت نامناسبی دارند یافت می‌شوند.

بیشتر بخوانید  دیکته اول ابتدایی با حرف یا نشانه ی (آ،ب،د،م)

گاستروانتریت در کودکان – باکتریایی

غذایی که به درستی تهیه یا ذخیره نشده باشد، می تواند زمین حاصلخیز برای باکتری ها باشد که مواد شیمیایی محرکی به نام سموم تولید می کنند. اگر کودک غذاهای حاوی میکروب بخورد، علائم گاستروانتریت در کودکان ناشی از باکتری ها یا سمومی است که آنها تولید می کنند. علاوه بر این، انواع خاصی از باکتری های مهاجم، مانند کمپیلوباکتر، سالمونلا یا E. coli. اینچ، می تواند اشکال شدیدتری از مسمومیت غذایی با علائمی مانند تب، علائم شدید گوارشی و کم آبی بدن را حتی در کودکان سالم ایجاد کند.

گاستروانتریت در کودکان – انگل های روده ای

انگل‌های روده‌ای می‌توانند از طریق دست‌های آلوده، سطوح آلوده مدفوع مانند اسباب‌بازی‌ها، آب و غذای آلوده به کودکان منتقل شوند و باعث گاستروانتریت در کودکان شوند. ژیاردیا لامبلیا انگلی است که باعث ایجاد ژیاردیا می شود، شایع ترین علت گاستروانتریت در کودکان، به ویژه کودکانی که در مهدکودک نگهداری می شوند.

گاستروانتریت در کودکان سالانه میلیون ها کودک را می کشد، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و مناطق با وضعیت سلامت ضعیف. در بیشتر موارد، گاستروانتریت در کودکان ناشی از کم آبی بدن ناشی از اسهال شدید، استفراغ و کمبود مایعات است که منجر به مرگ می شود. حتی در کشورهای پیشرفته، گاستروانتریت در کودکان، به ویژه کودکان خردسال بسیار شایع است. عفونت های روتاویروس هر سال باعث بیش از 3 میلیون گاستروانتریت در کودکان می شود. خوشبختانه دریافت واکسن روتاویروس در نوزادان، میزان ابتلا به بیماری روتاویروس متوسط ​​تا شدید را تا حد زیادی کاهش داده است.

بیشتر بخوانید  دلایل ایجاد سندرم نفروز (نفروتیک) در کودکان چیست؟


علائم گاستروانتریت در کودکان

به طور کلی، گاستروانتریت در کودکان در بیشتر موارد علائم خفیفی ایجاد می کند که نیازی به درمان ندارد. با این حال، گاستروانتریت در کودکان می تواند باعث کم آبی شدید و سایر عواقب خطرناک شود. اغلب در نوزادان، کودکان مبتلا به بیماری های مزمن و کودکانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند رخ می دهد.

علائم گاستروانتریت در کودکان

اسهال خفیف
دل درد
گرفتگی معده
استفراغ
نا آرام
بی اشتهایی

درمان گاستروانتریت

گاستروانتریت در کودکان نیز ممکن است با تب کم یا سردرد همراه باشد.
در بیشتر موارد، گاستروانتریت در کودکان سالم خفیف است و به تدریج ظرف چند روز برطرف می شود. در عین حال، می توانید اقدامات زیر را برای کمک به درمان گاستروانتریت در کودکان انجام دهید:
برای پیشگیری از گاستروانتریت در کودکان مقدار زیادی مایعات بدهید. پزشک ممکن است علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک، محلول های آبرسان خوراکی را نیز توصیه کند. به طور کلی، این محلول ها در درمان کم آبی ناشی از گاستروانتریت در کودکان بهتر از آب میوه ها یا سایر نوشیدنی های قندی که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات و مقدار کمی سدیم هستند برای متعادل کردن مایعات در گاستروانتریت در کودکان عمل می کنند.


درمان گاستروانتریت

اگر نوزادتان به دلیل مایعات ناگهانی حالت تهوع پیدا کرد، به مرور زمان به او کمک کنید تا یک جرعه بنوشد.
هنگامی که استفراغ با گاستروانتریت در کودکان متوقف شد، به تدریج از یک رژیم غذایی معمولی پیروی کنید و به مصرف محلول های مرطوب کننده خوراکی ادامه دهید. پس از گاستروانتریت در کودکان، مصرف گوشت های کم چرب و کربوهیدرات های پیچیده مانند برنج، سیب زمینی و نان را شروع کنید. به طور موقت از غذاهای چرب و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.
در کودکان مبتلا به گاستروانتریت، داروهای اسهال را بدون مشورت با پزشک به آنها ندهید. این داروها با توانایی روده در دفع ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و سموم از بدن از طریق مدفوع مقابله می کنند. این امر تشخیص زمانی که کودک شما به این بیماری مبتلا است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد را دشوار می کند.
در کودکان مبتلا به گاستروانتریت باید استراحت کرد تا زمانی که علائم از بین بروند. تا زمانی که اسهال همراه با گاستروانتریت برطرف نشده است، کودکان نباید به مدرسه بازگردند.

بیشتر بخوانید  وقتی والدین اشتباه می کنند!


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *