مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پیش‌بینی هیجانی چیست و آینده پیش‌بینی هیجانی به کجا می‌رود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


پیش بینی عاطفی به این معناست که فرد احساساتی را که در آینده خواهد داشت پیش بینی می کند، به آن پیش بینی لذت گرایانه نیز می گویند، این پیش بینی ها همیشه مثبت نیستند و گاهی اوقات می توانند منفی باشند.

پیش بینی احساسی چیست؟

وقتی فردی می خواهد تصمیمی بگیرد، ابتدا به این فکر می کند که بعد از اجرای تصمیمش چه احساسی نسبت به آن اتفاق خواهد داشت. آیا از تصمیمی که گرفته خوشحال و راضی خواهد بود؟

و بعد در ذهنش آنقدر نقاط مثبت آن اتفاق را بزرگ می کند که بلافاصله تصمیم خود را اجرا می کند. گاهی در تصمیم گیری عاطفی فرد به عواقب منفی آن رویداد فکر می کند که اگر تصمیمی بگیرد ممکن است عواقب خوبی برای او نداشته باشد و این تفکر به عواقب و پیامدهای منفی آن اتفاق باعث می شود که از تصمیم خود دست بکشد. .
اصولاً به چنین تصمیماتی که می توان با فکر کردن به اینکه در آینده چه احساسی خواهد داشت به نتیجه فکر کرد، پیش بینی احساسی می گویند. وقتی به یکی از دوستانتان فکر می کنید که می توانید با او خوش بگذرانید، تصمیم می گیرید او را به یک رستوران یا کافه دعوت کنید، این یک نمونه ملموس از انتظار عاطفی است.


پیش بینی احساسی

پیامدهای مثبت و منفی پیش بینی هیجانی

پیش‌بینی احساسی که به عنوان پیش‌بینی لذت‌گرا نیز شناخته می‌شود، پس از تصمیم‌گیری فرد پیامدهایی دارد، به طوری که انتخاب یک فرد هنگام تصمیم‌گیری بر احساساتی که بعداً تجربه می‌کند تأثیر می‌گذارد.
هر چه شخص در تصمیم گیری دقت بیشتری داشته باشد، احتمال بیشتری دارد که تصمیمات بهتری بگیرد و به اهدافی دست یابد که احساس شادی و شادی بیشتری برای او به ارمغان می آورد. با چنین تصمیماتی روابط اجتماعی و شخصی شادتری را تجربه می کند.
هر جزء دارای یک ابزار تصمیم گیری است.دانشمندان پس از تصمیم گیری در مورد پیش بینی احساسی، آن را ابزاری برای حواس و نظرات افراد می دانند. در واقع پیش بینی هیجانی نوع خاصی از ابزار پیش بینی است که میزان شادی و لذت را پس از تصمیم گیری نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  آئین نامه بحث های زناشویی


پیش بینی های مثبت


محققان این نوع پیش بینی را به چهار گروه تقسیم می کنند:


ارزش کیفیت واکنش: به این معنی که می توان تشخیص داد که نتیجه گیری یک نفر در مورد تصمیم یک نفر مثبت است یا منفی.

شدت واکنش: این بدان معناست که بعد از اینکه یک فرد تصمیم می گیرد کاری را انجام دهد، چقدر نسبت به آن احساس احساس می کند.

زمان پاسخ: این بدان معنی است که می توان پیش بینی کرد که این احساس پس از تصمیم چقدر طول می کشد.

احساسات خاص را تجربه کنید: آیا این بدان معناست که کسی از خود می پرسد که پس از تصمیم گیری چه احساسی خواهد داشت؟ حس غرور؟ دلسوزی؟ یا احساس خوشبختی؟


پیش بینی احساسی چیست؟

با پیش بینی های احساسی در مورد آینده تصمیم بگیرید

ویلسون و گیلبرت در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که افراد در مورد آنچه آنها را خوشحال می کند قضاوت خوبی نمی کنند و احساسی که در این لحظه دارند آنها را کور می کند و بر تصمیمات آنها تأثیر می گذارد. مردم فکر می کنند احساسی که دارند برای همیشه در وجودشان باقی می ماند و تغییر نمی کند، بنابراین هنگام تصمیم گیری بر زمان حال تمرکز می کنند و به این نکته توجه نمی کنند که فردا ممکن است چیزهای دیگری مهم باشد. تحقیقات آنها نشان داد که افراد هنگام تصمیم گیری زمان و شدت بیشتری می گیرند و پس از اجرای تصمیم به این نتیجه می رسند که این اتفاق آنطور که فکر می کردند آنها را خوشحال نکرده است.

بیشتر بخوانید  رفتن کودک به مهد،برای حل مشکلات رفتن کودک به مهد چه کنیم؟

افراد از نظر استفاده از 4 اصل پیش بینی هیجانی به 2 گروه تقسیم می شوند:

افرادی که با پیش بینی های درست و فکر کردن به آینده، تصمیمات خوبی با نتیجه درست می گیرند.
افرادی که مهارت چنین تصمیماتی را ندارند و پیش بینی های احساسی آنها اغلب اشتباه است.


پیش بینی افراد منفی گرا

احتمالا برای همه پیش آمده که مدام در حال تعلل هستند و این تعلل نتیجه انتظار عاطفی افراد است:

گاهی انسان پیش بینی می کند که به خاطر آن حالش خوب نمی شود، پس آن را به تعویق می اندازد تا زمانی که برایش فراهم شود، سپس به سراغش می رود و می بیند که افکارش اشتباه است و …. این باعث ناراحتی او نمی شد.


پیش بینی احساسی: یک مهارت ذهنی بسیار مفید

گاهی اوقات فردی انجام کاری را به تعویق می اندازد زیرا پیش بینی می کند که ممکن است در روزهای آینده با انجام آن کار احساس بهتری داشته باشد که این نوع دیگری از انتظارات عاطفی است.
تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که در تصمیم گیری هایمان قبل از هر سوالی در نظر می گیریم که چقدر به آن رویداد علاقه مندیم یا اینکه دوست داریم کاری را انجام دهیم، بیشتر از آنچه باید به نکات مثبت آن فکر می کنیم و اگر چیزی را انجام نمی دهیم. دوست دارم دقیقا برعکس عمل کند و نکات منفی بیشتری را از چگونگی رخ ندادن رویداد در نظر بگیرد. محققین این عمل را سوگیری نفوذ می نامند، به این معنی که هر فرد با دیدی متعصبانه نسبت به نکات منفی یا مثبت رویداد تصمیم می گیرد رویداد را انجام دهد.

بیشتر بخوانید  مردان خانواده دوست را بشناسید!

مولفه هایی مانند هوش هیجانی، خوش بینی افراطی، بدبینی مفرط در نتیجه تصمیم گیری های همراه با آینده نگری عاطفی تاثیر زیادی دارند.
به عنوان مثال، افراد با بدبینی مفرط در هنگام تصمیم گیری دائماً به دنبال جنبه های منفی و نکات بد هستند و برای تصمیم گیری نهایی خود به آنها تکیه می کنند و بالعکس، افراد با خوش بینی افراطی در تمام جنبه های رویدادها با آنها مثبت به نظر می رسند. لازم به ذکر است که هر دو منجر به عدم تصمیم گیری صحیح فرد می شود و در آینده آنطور که فکر می کردند از تصمیم خود راضی نمی شوند و یا حتی به طور جبران ناپذیری پشیمان نمی شوند، اما معمولا افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند تصمیم می گیرند. . نتایج پیش بینی عاطفی را با نتایج خوب دریافت کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *