مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۴۱ خاصیت باورنکردنی لیمو ترش برای سلامتی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مجله دلگرم | لیمو ترش فواید زیادی دارد و میتواند در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد. برخی از خواص لیمو ترش عبارتند از: کاهش وزن، بهبود هضم غذا، کاهش بیماری های دستگاه تنفسی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود یبوست و همچنین پیشگیری از سنگ کلیه و سرطان. لیمو ترش میتواند در درمان اسکوروی، هموروئید، زخم های گوارشی، قولنج و مشکلات دهان و دندان نیز اثر گذار باشد.


در ادامه 41 مورد از خاصیت های لیمو ترش را برای شما آورده ایم.


1. پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی


مطالعات علمی اثبات کرده است موادی که دارای ویتامین سی هستند میتوانند از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کنند. لیمو ترش نیز سرشار از ویتامین سی میباشد.


4. پیشگیری از سرطان


لیمو ترش بدلیل داشتن آنتی اکسیدان های بسیار، فلاونوئید ها، فلاون ها و لیمونوئید ها میتواند با رادیکال های آزاد و سلول های سرطانی مبارزه کند.


5. کمک به کاهش وزن


تحقیقات علمی نشان داده است که لیمو ترش بدلیل داشتن اسید سیتریک میتواند وزن را کاهش دهد.


6. تقویت سیستم ایمنی بدن


لیمو ترش بدلیل ویتامین سی بسیاری که دارد، در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر میباشد.


7. پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه


لیمو ترش به دلیل داشتن اسید سیتریک ادرار را افزایش داده و باعث پیشگیری و دفع راحت تر سنگ کلیه میشود.


8. افزایش جذب آهن در خون


از دیگر فواید ویتامین سی، کمک به بدن جهت بیشتر آهن از منابع غذایی میباشد. لیمو ترش هم بدلیل مقدار بسیار زیاد ویتامین سی که دارد میتواند به جذب بیشتر آهن در بدن کمک کرده و از کم خونی جلوگیری کند.


9. محافظت از پوست


کلاژن یکی از مهم ترین مواد موجود در ساختار پوست است. ویتامین سی تولید کلاژن در بدن را تحریک میکند. همانطور که تا کنون قطعا میدانید، لیمو ترش بدلیل اینکه محتوی مقدار زیادی ویتامین سی است، میتواند در محافظت از پوست نقش موثری داشته باشد.


10. درمان اسکوروی


اسکوروی بیماری است که بدلیل کمبود ویتامین سی بوجود میاید. از علائم اسکوروی خونریزی لثه ها است. اگر میخواهید به این بیماری دچار نشوید حتما در برنامه غذایی خود لیمو ترش را جای بدهید.


11. بهبود هضم غذا و سیستم گوارش


حتی بوی لیمو ترش نیز به هضم بهتر غذا کمک میکند. طبیعت اسیدی لیمو ترش این میوه را به یکی از بهترین مواد غذایی برای کارکرد روان سیستم گوارش تبدیل کرده است چراکه میتواند هضم غذا را به شدت تسهیل کند.


12. بهبود یبوست


وجود همزمان اسید و نمک در لیمو ترش باعث شده است که این میوه برای درمان یبوست گزینه ای عالی باشد.


13. کنترل و درمان دیابت


لیمو ترش فیبر غذایی بالایی دارد. مصرف فیبر غذایی در افراد دیابتی به بهبود بیماری آن ها کمک بسیاری میکند. همچنین لیمو ترش دارای شاخص گلوکز پایینی میباشد که بدین معنا است که مصرف این قند شما را بالا نمیبرد.


14. درمان زخم های دستگاه گوارشی (همچون زخم معده)


علاوه بر ویتامین سی، لیمو دارای موادی است به نام فلاونوئید. این مواد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، آنتی بیوتیک و سم زدا میباشند. اسید موجود در لیمو باعث واکنش های آلکالاین (فرایندی برای تنظیم میزان سطح اسیدی بدن) میشود. فلاونوئید ها و واکنش های آلکالاین بطور همزمان میتوانند فرایند بهبود و ترمیم زخم معده را تسریع کنند.

بیشتر بخوانید  100 گرم عدسی چقدر کالری دارد ؟


15. درمان اختلالات دستگاه تنفسی


روغن لیمو ترش که سرشار از فلاونوئید ها میباشد بطور گسترده ای در دارو های ضد انعقاد استفاده میشود. حتی بوییدن رایحه لیمو ترش میتواند بسیاری از مشکلات تنفسی و همچنین حالت تهوع را برطرف کند. ویتامین سی موجود در لیمو ترش نیز با تقویت سیستم ایمنی از واکنش های آلرژیک که محرک آسم هستند جلوگیری میکند.


16. درمان آرتروز


مهم ترین علت ایجاد آرتروز بروز انواع التهابات است. از عوامل اصلی ایجاد التهاب نیز افزایش میزان یوریک اسید در بدن است. افزایش سیتریک اسید میتواند سطح یوریک اسید در بدن را کاهش دهد داده، از التهابات پیشگیری کرده و در نهایت جلوی بروز بیماری هایی همچون آرتروز را بگیرد.


17. محافظت از سلامت چشم ها


آنتی اکسیدان های موجود در لیمو ترش از چشم در برابر بیماری هایی همچون دژنراسیون ماکولا محافظت کرده و همچنین بدلیل داشتن فلاونوئید ها، با عفونت های چشم نیز مبارزه میکند.


18. کنترل و بهبود تب


بطور کلی مرکبات میتوانند تب و حرارت را پایین بیاورند. دلیل این امر هم ویتامین سی بسیار زیاد موجود در این میوه ها است.


19. درمان نقرس


نقرس 2 علت اصلی دارد: اولی بدلیل زیاد شدن رادیکال های آزاد و دیگری افزایش سموم (مخصوصا یوریک اسید) در بدن است. لیمو ترش میتواند در مقابله هر دو عامل ایستادگی کند چراکه دارای ویتامین سی (آنتی اکسیدان) و فلاونوئید های بسیاری میباشد.


20. درمان هموروئید


همانطور که گفته شد مصرف لیمو میتواند به درمان بسیاری از زخم های سیستم گوارشی کمک بکند. هموروئید نیز نوعی زخم گوارشی در ناحیه روده و مقعد میباشد. لیمو ترش با روان کردن شکم و جلوگیری از یبوست میتواند در درمان هموروئید نقش موثری داشته باشد.


21. مقابله در برابر بیماری وبا


فلاونول گلوکوزید های موجود در لیمو دارای خواص ضد میکروبی بوده که از بدن در برابر شمار بسیاری از باکتری ها و میکروب ها از جمله وبا محافظت میکند.


22. درمان اختلالات ادراری


مقادیر بالای پتاسیم موجود در لیمو ترش در پاکسازی عوامل سمی و سنگ کلیه و سنگ های رسوبی مثانه بسیار موثر است. پتاسیم همچنین در مبارزه با عفونت های سیستم ادراری و جلوگیری از بزرگ شدن پروستات (که در مردان بالای 40 سال بسیار شایع است) نیز اثر گذار است.


23. محافظت از مو ها


مالیدن آب لیمو یا روغن لیمو ترش به مو ها خواص بسیار زیادی دارد و مو های شما را درخشان کرده و اگر از شوره سر رنج میبرید، آن را درمان میکند.


24. جلوگیری از پیری زودرس


لیمو بدلیل داشتن مقدار بسیار زیادی ویتامین سی، ساخت کلاژن در بدن را تحریک میکند. کلاژن یکی از مهم ترین ساختار های پوست میباشد و فزونی آن از خط و خطوط های صورت که با گذر زمان ایجاد میشود، جلوگیری میکند.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه ژله قلبی اکلیلی زیبا و خوشمزه


25. دارای خواص ضد التهابی


ویتامین سی خواص بسیار زیادی دارد اما مهم ترین خاصیت ویتامین سی ویژگی های ضد التهابی آن است. لیمو ترش نیز غنی از این ویتامین میباشد و به همین دلیل میتواند در کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری هایی همچون آرتروز بسیار موثر باشد.


26. کمک به پاکسازی سموم از بدن


همانطور که پیش تر گفته شد، سیتریک اسید موجود در لیمو ترش در سم زدایی بدن و مقابله با افزایش سطح اوریک اسید بسیار موثر است.


27. سرشار از آنتی اکسیدان


لیمو ترش نسبت به میوه های دیگر آنتی اکسیدان های بیشتر و متنوع تری دارد. برخی از این آنتی اکسیدان ها عبارتند از: فلاونوئید ها، فلاون ها، ترپیترپنوید و لیمونوئید ها. آنتی اکسیدان ها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن دارند و وظیفه اصلی آن ها مبارزه با رادیکال های آزاد میباشد. (رادیکال های آزاد مهم ترین عامل ایجاد سرطان هستند)


28. حفظ سلامت مفاصل


ویتامین سی و دیگر آنتی اکسیدان هایی که از آن ها نام بردیم باعث افزایش انعطاف پذیری مفاصل شده و بدین ترتیب از بسیاری از بیماری هایی که مرتبط با مفاصل است (همچون آرتروز) جلوگیری میکند.


29. درمان لکه های سیاه پوستی


لیمو ترش یک سفید کننده طبیعی پوست بشمار میرود و میتواند لکه های سیاه پوستی را از بین ببرد. با یک تکه پنبه آبلیمو را به روی قسمت های تیره پوست خود بمالید و پس از 30 دقیقه آن را بشویید. توجه: هنگامیکه آبلیمو به صورت خود زدید نباید پوست تان تحت تابش نور خورشید قرار بگیرد.


30. درمان آکنه


آکنه، جوش، پوست چرب و یا خشک و سایر معضلات پوستی زمانی ایجاد میشوند که سلول های مرده منافذ پوست را مسدود میکنند. میکروب ها و عوامل بیماری زا در این منافذ مسدود شده سرشار از آلودگی تجمع کرده و باعث التهاب پوست، قرمز شدن و… میشوند. لیمو ترش دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و از تجمع این مواد آلوده کننده در منافذ پوست شما جلوگیری میکند.


31. مفید برای درخشندگی پوست


اگر میخواهید پوستی زیبا و درخشان داشته باشید هر روز صبح قبل از صبحانه، یک لیوان آب ولرم را با یک قاشق مرباخوری عسل مخلوط کرده و یک عدد لیمو ترش را درون آن آب گرفته و میل کنید. اگر هر روز صبح اینکار را انجام دهید خیلی سریع میتوانید تاثیر آن را بر روی پوست خود مشاهده کنید.


32. درمان شوره سر


جالب است بدانید که عصاره (روغن) لیمو ترش اغلب در شامپو های ضد شوره استفاده میشود. سیتریک اسید موجود در لیمو ماده ای است که این میوه را برای درمان شوره سر بدل به گزینه ای ایده آل کرده است. چند عدد لیمو را برداشته، از وسط نصف کرده و آن ها را مستقیما به پوست سر خود بمالید. اگر اینکار باعث خشک شدن پوست تان شد، میتوانید آب لیمو را گرفت و با روغن بادام و یا روغن نارگیل مخلوط کرده و با پنبه آن را به پوست سر خود بمالید.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه کوفته عدس


33. درمان مشکلات مو


چربی مو مشکلی است که بدلیل کارکرد بیش از حد غدد چربی پوست (غدد سباسه) بوجود میاید. لیمو ترش بدلیل خاصیت اسیدی که دارد میتواند به شکل بسیار موثری با چرب شدن بیش از حد پوست سر مقابله کند. برای از بین بردن چربی پوست خود چند برش لیمو را به مدت 10 دقیقه به پوست سر مالیده، سپس با آب بشویید.


34. افزایش رشد مو


لیمو ترش به دلیل داشتن ویتامین سی بسیار زیاد میتواند از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث رشد بیشتر و پر پشت تر شدن مو ها گردد.


35. افزایش درخشندگی مو


آبلیمو، عسل و روغن زیتون را مخلوط کرده و قبل از شستشوی سر آن را به مو های خود بمالید. اینکار را هر بار قبل از حمام رفتن انجام دهید تا پس از مدت کوتاهی شاهد درخشنده و جذاب شدن مو های خود باشید.


36. درمان سرماخوردگی


منابع غنی ویتامین سی موجود در لیمو ترش نه تنها در درمان سرماخوردگی موثر است بلکه مقاومت بدن را در برابر سایر عوامل بیماری زا افزایش میدهد.


37. جلوگیری از کم آب شدن بدن


شربت آبلیمو (کم شکر) یک نوشیدنی بسیار خوشمزه و سرحال کننده است که باعث تامین آب مورد نیاز بدن و رفع خستگی میشود.


38. درمان عفونت مجاری ادراری


لیمو بدلیل داشتن پتاسیم از رسوب عوامل سمی به درون کلیه ها و مثانه جلوگیری کرده و مانع عفونت مجاری ادراری میشود. مصرف لیمو ترش همچنین میتواند از بزرگ شدن پروستات بشود.


39. مفید برای خانم ها (مخصوصا در دوران قاعدگی و برای مادران باردار)


لیمو ترش حاوی کلسیم و فولات است؛ دو ماده ای که در دوران پس از قاعدگی بسیار مهم هستند. اگر دچار مشکلات قاعدگی هستید، درد و ی خونریزی زیادی دارید توصیه میشود حتما لیمو ترش را در برنامه غذایی خود قرار دهید.


40. درمان دیابت نوع 3


مصرف لیمو ترش و سایر مرکبات بدلیل داشتن فیبر غذایی نامحلول از جذب سریع قند به داخل خون جلوگیری کرده و مانع جهش های ناگهانی سطح قند خون میشود. به همین دلیل مصرف لیمو ترش و مرکبات میتواند در درمان دیابت تاثیر بسیاری داشته باشد.


41. بهبود متابولیسم


رایحه لیمو به شکلی است که بوییدن آن باعث آب افتادن دهان میشود و همین موضوع میتواند باعث افزایش متابولیسم بدن گردد. همچنین فلاونوئید ها و اسید موجود در لیمو ترش نیز نقش مهمی در افزایش متابولیسم بدن دارند.



چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *