مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۲ خاصیت استثنایی تره فرنگی برای سلامت بدن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خاصیت دارویی تره فرنگی در سلامتی و بارداری


مجله دلگرم | تره فرنگی جز سبزیجات سبز و از خانواده سیر، پیاز، موسیر و تره است. شکل ظاهری آن بسیار شبیه به پیازچه خودمان است. اما اندازه آن معمولا بزرگتر از پیاز چه است. این سبزی، کلاهگی سفید و ریشه هایی سبز دارد. اکثر افراد قسمت سفید آن را استفاده کرده و قسمت سبزش را دور می اندازند. تره فرنگی سبزی بومی کشورهای مدیترانه است اما در خاورمیانه و آسیا نیز به وفور از آن استفاده می شود.این سبزی قدمت زیادی دارد به طوری که دستور پخت غذایی هایی وجود دارد که متعلق به هزاران سال قبل است. اما در تهیه آن ها از تره فرنگی استفاده می شده است.این سبزی را می توانید به صورت خام و مانند پیاز بخورید و یا به صورت پخته استفاده کنید. حتی برای تهیه برخی از سالادها مانند سالاد شیرازی، جایگزین خوبی برای پیاز است.عطر و طعم این سبزی کمتر از پیاز است اما برای افرادی که مزه پیاز را دوست ندارد مانند کودکان، جایگزین خوبی برای مزه دار کردن سوپ و گوشت است. اگر تا به حال از تره فرنگی استفاده نمی کردید به شما پیشنهاد می کنیم از این سبزی استفاده کنید. تره فرنگی، مانند سایر گونه های خانواده خود مثل سیر و پیاز، خواص درمانی متعددی دارد.


خواص و فواید تره فرنگی چیست؟


در ادامه 20 تا از فواید دارویی و درمانی تره فرنگی را برای شما آورده ایم.


تره فرنگی


1. حاوی آنتی‌اکسیدان‌


تره‌فرنگی حاوی ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی مانند فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدها است. توجه داشته باشید که ترکیبات گوگردی آن نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارد؛ یعنی اینکه سلول‌های بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد دور نگه داشته و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان و همچنین ناخوشی‌های معمول دوران پیری پیشگیری می‌کند.فلاوونوئیدهای موجود در این سبزی خواص ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارد. توجه داشته باشید که برگ‌های سبز تیره بیرونی تره‌فرنگی حاوی بیش‌ترین میزان از این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدهای مهم‌تره‌فرنگی محسوب می‌شود. باید بدانید که پخت و پز طولانی‌مدت، حدود 20 درصد از ترکیبات مغذی تره‌فرنگی را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید  دستور پخت ته چین مرغ با قارچ و ارزش غذایی قارچ


2. سرشار از ساپونین‌


تره‌فرنگی حاوی ترکیباتی به‌نام ساپونین‌ها و ساپوژنین است که هر دو قادرند کلسترول خون را کاهش دهند. این ترکیبات همچنین خواص ضدسرطانی و ضدقارچی دارند. با این حال محققان همچنان در حال بررسی‌های بیشتر در این خصوص هستند.


3. حاوی ترکیبات گوگردی‌


تره‌فرنگی نیز مانند دیگر اعضای خانواده‌اش بوی خاصی دارد که ناشی از ترکیبات گوگردی آن است. این ترکیبات با خرد شدن سبزیجات آزاد می‌شوند. بیشتر این ترکیبات گوگردی به کاهش خطر ابتلا به سرطان در حیوانات آزمایشگاهی کمک می‌کنند.


4. کاهش کلسترول خون


محققان معتقدند که عصاره تره‌فرنگی باعث کاهش کلسترول خون داوطلب‌های شرکت‌کننده در پژوهش‌هایشان شده است. فلاوونوئیدها و ساپونین‌های موجود در این سبزی نقش موثری در کاهش چربی خون دارد.نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که سیر نیز تاثیر زیادی در کاهش چربی خون دارد. خوشبختانه تره‌فرنگی نیز همین خاصیت را دارد و شما می‌توانید از آن برای کنترل کلسترول خونتان استفاده کنید.


5. سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی


تره‌فرنگی سرشار از آب(حدود 90 درصد) و کم کالری است. برای همین یک ماده غذایی مناسب برای گنجاندن در برنامه رژیم لاغری محسوب می‌شود. این سبزی به اصطلاح از فرنگ آمده سرشار از ویتامین A، ویتامین C و مقداری ویتامین Bاست. تره‌فرنگی از وجود مواد معدنی مفید مانند آهن، منیزیم (دوستدار قلب)، سیلیس (دوستدار پوست و استخوان‌ها)بی‌نصیب نیست.

حتماً بخوانید:

خواص و فواید عرق تره

خواص و فواید عرق تره

خاصیت دارویی و درمانی عرق شاه تره با دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر عرق تره آشنا شوید. تاریخچه گیاه شاه تره شاه‌ تره یا شاتره با نام علمی…

بیشتر بخوانید  طرز تهیه ۷ مدل سالاد کتو برای رژیم کتوژنیک


6. سلامت قلب


مطالعات متعدد نشان داده اند که سبزیجات متعلق به خانواده سیرها می توانند تاثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشد. کاهش فشار خون، برای کاهش فشار بر روی سیستم قلبی عروقی و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری قلبی، حمله قلبی و تصلب شرایین بسیار مهم است.دلیل دیگری که می توان برای خاصیت تره فرنگی جهت سلامت قلب بیان کرد این است که تره فرنگی سطح کلسترول را نیز کاهش می دهد.


7. ضد سرطان


به عنوان یک عضو از خانواده آلیوم (سیرها)، تره فرنگی یک منبع بزرگ از آلیل سولفید است. تحقیقات نشان داده است که آلیل سولفید از بدن در برابر انواع مختلفی از سرطان محافظت می کند. سرطان هایی که آلیل سولفید می تواند به پیشگیری از آن ها کمک کنند عبارتند از:


فواید تره فرنگی


8. آنتی باکتریال


سیر و پیاز خواص ضد باکتری خود را در تحقیقات ثابت کرده اند. تره فرنگی نیز حاوی همان ترکیباتی است که خانواده آلیوم دارند. به همین دلیل تره فرنگی برای مبارزه با عفونت باکتریایی بسیار مفید است.


9. سلامت جهاز هاضمه


تره فرنگی در واقع یک منبع طبیعی از پروبیوتیک ها است. پروبیوتیک ها نوع خوبی از باکتری هایی هستند که در دستگاه گوارش رشد می کنند. این باکتری های مفید، به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند و نقش مهمی در جذب مواد مغذی دارند. خوردن تره فرنگی می تواند به حفظ تعادل باکتری معده کمک کرده، مواد سمی را از آن دفع کند و مایعات گوارشی را تحریک کند. همه این عوامل سیستم گوارشی شما را سالم نگه می دارد و می تواند به سلامت عمومی بدن منجر شوند.

بیشتر بخوانید  طرز تهیه کمپوت انار خوشمزه و عالی


10. سلامت استخوان


تره فرنگی می تواند به سالم و قوی نگه داشتن استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به عوارضی مانند پوکی استخوان کمک کند. آنها حاوی مقدار خوبی از کلسیم و منیزیم هستند. هر دو این مواد، برای سلامت استخوان ها حیاتی هستند.


11. تقویت کننده خون


تره فرنگی حاوی مقدار خوبی از آهن است که به جلوگیری از کم خونی و شرایط مشابه منجر می شود. علائم کم خونی ناشی از فقر آهن عبارتند از خستگی، سردرد و ضعف عمومی. تره فرنگی همچنین منبع خوبی از ویتامین C است که کمک می کند که بدن، بهتر آهن جذب کند.


12. برای زنان باردار


زنان باردار و جنین آن ها می توانند با خوردن مقدار زیادی تره فرنگی، از خواص آن بهره مند شوند. سطح بالایی از اسید فولات و همچنین بسیاری از دیگر ترکیبات غذایی مثل نیاسین و تیامین از جمله دلایلی است که خوردن آن را برای زنان باردار توجیح پذیر می کند. فولات به طور خاص می تواند خطر نقص های عصبی خاص را در نوزاد کاهش دهد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *