۱۱ خاصیت باورنکردنی روغن پنبه دانه



روغن پنبه دانه چیست؟


همان گونه که از نامش بر می آید این روغن از دانه های پنبه به دست می اید و تا اواسط قرن 19 ام و صادرات آن به مقدار زیاد به آمریکا و اروپا هیچ ارزشی نداشته. برای تهیه روغن حیوانی به صورت غیرقانونی(به عنوان پف کننده) استفاده میشده است. و اما آن اکنون یکی از ارزان ترین روغن های خوراکی و جزو غذاهای ما محسوب میشود.


فواید روغن پنبه دانه


خاصیت روغن پنبه دانه چیست؟


1. روغن پنبه دانه به رشد مو کمک میکند


لوریک اسید (یک نوع اسید چرب) موجود در روغن آفتابگردان با خنثی کردن اماس پوست که علت اصلی ریزش مو است به حفظ ثبات، رشد سریع تر مو و جلوگیری از ریزش آن کمک میکند. خوردن خوراکی های حاوی روغن پنبه دانه میتواند به تامین لوریک اسید مورد نیاز مو کمک کند.


2. کمک به کاهش التهاب


التهاب، فرایند مبارزه ی بدن با بیماری های عفونی است و همان قدر که خوب است، اگر برای یک مدت طولانی ادامه داده شود ممکن است برای بدن مضر باشد. توصیه میشود برای کاهش سطح التهاب بدن موادی که شامل روغن پنبه دانه هستند را در برنامه غذایی خود جای دهید.


3. کمک به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی


روغن پنبه دانه

روغن و گل پنبه


جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی یکی از خواص اصلی چربی های غیر اشبا شده موجود در روغن هایی مثل آفتابگردان و پنبه دانه است. این چربی های غیر اشبا شده سطح کلسترول های بد بدن را کاهش و سطح سلامت قلب را افزایش میدهند. همچنین به فرایند گردش خون در بدن کمک میکنند.

بیشتر بخوانید  فواید مدفوع انسان!


4. روغن پنبه دانه برای کاهش فشار خون


منظور از فشار خون میزان خونی است که از قلب به تمام قسمت های بدن در داخل رگ ها در گردش است. زمانی که فشار خون خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، قلب با مشکلاتی مواجه میشود. لذا توصیه میشود چربی های غیراشبا شده را در رزیم غذایی خود بگنجانید. روغن پنبه دانه به تعیین سطح تعادلی فشار خون کمک میکند. بنابر این قلب همیشه از خطرافزایش یا کاهش فشار خون در امان خواهد بود.


5. بهبود سلامت پوست با روغن پنبه دانه


ویتامین ای موجود در روغن پنبه دانه با مرطوب کردن پوست به آن کمک میکند تا زیبایی و درخشندگی خود را به دست آورد . این روغن از ایجاد لکه های سیاه و قرمز بر روی پوست جلوگیری کرده و پوست شما را زیبا جلوه میدهد. میتوانید این روغن را به صورت موضعی در طول روز و یا برای گرفتن نتیجه بهتر شبانه مصرف کنید.


6. روغن پنبه دانه و سرطان


سرطان پروستات جزو رایج ترین سرطان هاست که سالانه جان هزاران مرد را میگیرد. وقتی سلول های سرطانی به وجود می آیند در صورتی که به آنها رسیدگی نشود به سرعت شروع به تکثیر کرده وباعث سرطان پروستات میشوند. مواد غذایی طبیعی زیادی وجود دارند که میتوانند به جلوگیری از رشد این سلول های سرطانی کمک کنند.


این روغن سرشار از آنتی اکسیدان هاست و قادر است رشد سلول های سرطانی و خطر سرطان پروستات را کاهش دهد.


7. درمان زخم ها


روغن پنبه دانه حاوی لیتولیک اسید و انتی اکسیدان هایی مثل ویتامین ای است که میتوان از آن برای درمان زخم یا تسریع روند بهبود آنها بهره برد. از آنجایی که پوست در مقابل برش، خراش و کبودی حساس است بهره بردن از این روغن در چنیین مواقعی ممکن است ضروری باشد. شما میتوانید آن را به تنهایی به صورت موضعی و یا همراه با روغن نارگیل استفاده کنید. گفتنی است که مصرف مکرر این روغن ممکن است کاملا جای زخم ایجاد شده را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید  علائم ولولوس (پیچ خوردگی روده) چیست و چگونه درمان میشود ؟


8. بهبود عملکرد کلی بدن


خواص روغن پنبه دانه

مزارع کشت پنبه


کولین، از جمله مواد غذایی حیاتی است که باید برای بهبود عملکرد بدن مصرف شود. روغن پنبه دانه سرشار از این ماده غذایی است. کولین موجود در روغن پنبه دانه چربی های موجود در کبد را متابولیزه کرده بنابراین از آسیب کبدی ناشی از انباشت چربی جلوگیری خواهد کرد. از دیگر خواص کولین میتوان به جلوگیری از بیماری،کاهش التهاب، بهبود عملکرد مغز و افزایش سطح انرزی بدن اشاره کرد.


9. بهبود عملکرد مغز


مغز برای سایر سایر قسمت های بدن باید به درستی عمل کند. مصرف مکرر روغن پنبه دانه تاثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از بیماری های عصبی دارد. این روغن گیاهی طبیعی نه تنها التهاب را میکاهد بلکه باعث به حداقل رساندن تورم در مسیر نورون ها و جلوگیری از ایجاد پلاک میشود. بنابر این مغز فعال میماند.


10. افزایش ایمنی بدن


روغن پنبه دانه به دلیل مواد حاوی آن از جمله ویتامین ای یک آنتی اکسیدان محسوب میشود که قادر است ایمنی بدن را افزایش و خطر ابتلا به بیماری های واگیر را کاهش دهد.


11. لاغری با روغن پنبه دانه


روغن پنبه دانه به خاطر اسید های چرب موجود در آن ممکن است به کاهش وزن کمک کند. این اسید های چرب به آسانی سوزانده میشوند که این باعث کاهش وزن میشود. سطح چربی های مفید در روغن پنبه دانه در مقایسه با دیگر چربی ها، بسیار خوب است و میتواند نقش مهمی در کاهش وزن و بهبود عملکرد کلی بدن داشته باشد.

بیشتر بخوانید  10 نکته و دلیل قانع کننده برای ترک سیگار


امیدوارم از این عنوان استفاده کرده باشید و با خواص روغن پنبه دانه آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.


دیدگاهتان را بنویسید