مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

یک سوم ایرانیان سندرم متابولیک دارند/ «سندرم متابولیک» چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



علیرضا استقامتی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سندرم متابولیک مجموعه ای از چندین بیماری از جمله چاقی لاشه، فشار خون بالا، قند خون بالا، کاهش چربی خون و افزایش گلیسیرید خون است. افراد مبتلا به سندرم متابولیک باید سه مورد از این عوامل را داشته باشند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان بستری، بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و میزان مرگ و میر در افراد مبتلا به سندرم متابولیک که از کووید 19 نیز رنج می‌برند بیشتر از سایر افراد است و مشخص شده است که 80 درصد از مرگ و میر در این افراد هستند و در بسیاری از موارد ممکن است این بیماران در هنگام بستری در بخش مراقبت‌های ویژه به کمک‌های تنفسی نیاز داشته باشند.

این فوق تخصص غدد گفت: شدت کووید 19 در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک بیشتر است و باید سعی کنیم مولفه های سندرم متابولیک از جمله دیابت، فشار خون، چاقی و چاقی را برطرف کنیم. فشار خون خود را کنترل کنید.

وی گفت: سندرم متابولیک به عنوان یک بیماری درمان خاصی ندارد و درمان این عوامل خطر مانند چاقی، اضافه وزن، کنترل فشار خون و قند خون و اصلاح چربی ها و سبک زندگی شامل درمان این بیماری است.

وی گفت: در عصر تاج به دلیل توصیه های جامعه مبنی بر عدم حضور در اجتماعات و حتی ورزش های دسته جمعی در مکان های سرپوشیده و لزوم در خانه ماندن دلایلی برای افزایش چاقی و کم تحرکی وجود دارد و چاقی و کم تحرکی باعث دیابت می شود. . و برخی بیماری های دیگر زندگی کنونی افراد را مستعد ابتلا به سندرم متابولیک می کند و حتی این احتمال وجود دارد که سندرم متابولیک بیشتر از گذشته باشد.

بیشتر بخوانید  علائم آنفولانزای گوجه فرنگی / این ویروس چقدر خطرناک است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به شدت بیشتر بیماری کووید 19 در افراد مبتلا به سندرم متابولیک، تاکید ما بر بهبود سبک زندگی، تغذیه سالم و مناسب و فعالیت بدنی حتی در منزل است. برخی از افراد از راه رفتن در فضای باز می ترسند، در حالی که در صورت استفاده از ماسک، راه رفتن مشکلی ندارد.

استقامت گفت: “کووید 19 تاکنون حدود 5.6 میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است، در حالی که دیابت تخمین زده می شود که سالانه حدود 5 میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد.” درست است که در عصر بیماری عروق کرونر قلب هستیم و توجه به این بیماری جلب شده است، اما نباید از بیماری های غیرواگیر غافل شد.

وی گفت: به همان اندازه که حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری های عروق کرونر قلب مهم است، پیشگیری از بیماری های غیر واگیر نیز اهمیت دارد. متاسفانه آمار مبتلایان به دیابت در کشور رو به افزایش است. برآوردها از 5 و نیم تا 5 میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع 2 در کشور از 5 سال قبل حکایت دارد، اما بر اساس آخرین برآوردها این رقم به حدود 7 میلیون نفر رسیده است.

استقامت با اشاره به روند رو به رشد چاقی و دیابت در کشور گفت: آثار افزایش دیابت و چاقی در سال های آینده مشخص می شود. کرونا می‌تواند تغییر شکل داده و مانند آنفولانزا شود و افراد می‌توانند برای زندگی با این بیماری واکسینه شوند، اما عواقب بیماری‌های مزمن و غیرواگیر تا پایان عمر با بیماران باقی می‌ماند و بسیار گران هستند و ممکن است گران تمام شوند. . دولت ها خارج هستند، بنابراین توجه به کووید 19 نباید از توجه به بیماری های غیر واگیر جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید  تصادف پژو ۴۰۵ با پژو پارس ۱۰ مجروح برجای گذاشت / عکس

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *