یک دانشگاه جامع هنر در خراسان تأسیس کنید



ایسنا / خراسان رضوی استادیار هنر دانشگاه نیشابور با بیان اینکه خراسان توانایی تحقیق بین فرهنگی را دارد ، گفت: در مورد هنر حذف نهایی فاصله های تاریخی بین دیروز ، امروز و فردا تمدن اسلامی ایران در این زمینه بسیار مثر است.

علیرضا باوندیان در دومین روز کنفرانس بین المللی گفتگوی بین فرهنگی خراسان که امروز 26 تیرماه با موضوع هنر و معماری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد ، اظهار داشت: هنر م isثر است که می تواند پیوند محکمی با فرهنگ و سنت جامعه ایجاد کند. اثربخشی هنر نیز با هدف ایجاد چنین ارتباطی انجام می شود ، اما نکته مهم این است که ارتباط هنر از یک سو و فرهنگ و سنت از سوی دیگر ، نباید محدود به اشکال هنر و فرهنگ باشد ، زیرا در که هنر موردی نمی تواند سنت ها یا فرهنگ جامعه را تغییر دهد یا اصلاح کند ، نقش بسیار مثبتی دارد.

وی ادامه داد: در حقیقت ، هنر باید نه با بدن ، بلکه با روح فرهنگی جامعه ارتباط برقرار کند و مضمون نهفته در سنت فرهنگ و هنر جامعه را تبلور و تجلی بخشد.

استادیار گروه مطالعات هنر در دانشگاه نیشابور گفت: “به نظر من ، پیوند بین هنر و فرهنگ و همچنین هنر و سنت ، نباید دفاع متعصبانه ای از فرم و فرم فرهنگ باشد. اگر هنرمند برای نشان دادن ارزش دینی مانند نذر ، خیرخواهی و کمک به افراد درمانده به جای محتوای کافی باشد ، به نوعی با اصالت بخشیدن به اثر ، روح ، مضمون و ارزش کار را به حاشیه می برد ؛ اگر اصالت باید موضوع فعل باشد.

بیشتر بخوانید  مطالعه ابعاد پروژه شام ​​جدید ؛ تقسیم وظایف بین مثلث اردن ، عراق و مصر - آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان

باوندیان با بیان اینکه مهمترین دغدغه این هنرمند باید تنظیم رابطه بین هنر و مضامین فرهنگی باشد ، نه اشکال فرهنگی ، خاطرنشان کرد: هنر به مجموعه منابع معنوی انسان در طول تاریخ اطلاق می شود ، اما اگر هنر معنای خاصی داشته باشد ، به معنای مجموعه است از آداب و رسوم. ، ما می توانیم یک اتصال میانی ایجاد کنیم. بنابراین ، اگر به فرهنگ به عنوان یک فرهنگ هنری نگاه کنیم ، قطعاً هنر بر فرهنگ ارجحیت دارد و فرهنگی خواهد بود.

استادیار گروه مطالعات هنر در دانشگاه نایشابور گفت: “خراسان بزرگ ، به لطف منابع معنوی خود ، از ثروت بالایی برخوردار است و انگیزه آن روابط تاریخی ، قومی و مذهبی با سرزمین های اطراف است ، از یک طرف ، و توسط کشور دیگری مشرف به موقعیت جغرافیایی است. نقش مهمی در استراتژی ، شکوفایی و اشتیاق سرزمین های همسایه دارد.

باوندیان گفت: بنابراین ، این توابع همراه با فرصت های اقتصادی متقابل و پیوندهای تاریخی و فرهنگی ، توانسته است در گسترش روابط جامع بین ایران و سرزمین های اطراف طی دوره های مختلف تاریخی نقش موثری داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: استمرار و تحول هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی یکی از ویژگی های مهم و قابل توجه هنر و فرهنگ اسلامی ایرانی است که در این قسمت مهم خراسان تجلی می یابد ، به عنوان بخشی از آیین ها و تشریفاتی مانند . ازدواج ، تولد ، عزاداری و … نشانه های اعتقادات در این منطقه است.

استادیار گروه مطالعات هنر دانشگاه نیشابور گفت: بقایای معماری و هنرهای تزئینی ، نقاشی ، شهرسازی ، نویسندگی و صنایع دستی در دوران اسلامی دوره ای بسیار باشکوه را نشان می دهد که این قسمت از جهان با چشم خود دیده است .

بیشتر بخوانید  پسر مذاکره کننده طالبان در درگیری با نیروهای افغان کشته شد

باوندیان تأکید کرد: در واقع خراسان ، به ویژه پس از دوره ای که امام رضا (ع) در آن به خاک سپرده شد ، رشد بیشتری در زمینه ها و عرضه های فرهنگی و هنری کسب کرده است. جغرافیای فرهنگی خراسان همیشه دارای سه ویژگی از جمله دریافت افکار و اندیشه های بی طرفانه ، پرداخت هزینه های تجربیات بر اساس شاخص سن و الزامات معنوی خاص آن زمان و انتقال متوسط ​​و باشکوه آن به سرزمین های دیگر بوده که بی نظیر است.

وی گفت: همانطور که از نام خراسان پیداست مربوط به خورشید و نور است. خراسان با تقدس ویژه خود منابع دانش بسیاری را به نمایش گذاشت ، بسیاری از هنرمندان را از مناطق مختلف تحت لوای نور خود جذب کرد. خراسان فقط یک مکان نیست ، بلکه خراسان چیزی فراتر از یک مکان است ، در واقع این امکان وجود دارد که همه چیز متعالی را تحقق بخشد.

استادیار هنر دانشگاه نیشابور با بیان اینکه خراسان توانایی تحقیق بین فرهنگی را دارد ، گفت: بنابراین ما باید به منابع فراوان خراسان دسترسی داشته باشیم و گام های بلندی در زمینه فرهنگ و هنر برداریم. در همین راستا ، تأسیس دانشگاه جامع هنرهای خراسان بزرگ با سه هدف شناخت حقیقت خراسان با تحقیق ، تأمل و نقد هنرهای منطقه ، طبقه بندی تجربه فرهنگی خراسان بزرگ در قالب های نظری و سرانجام حذف تاریخی فاصله دیروز ، امروز و فردا. می تواند بسیار موثر باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید