مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مطالعه ابعاد پروژه شام ​​جدید ؛ تقسیم وظایف بین مثلث اردن ، عراق و مصر – آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


خبرگزاری مهر، گروه بین المللی رامین حسین آبادیان: در اوایل هفته گذشته ، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و عبدالله دوم پادشاه اردن برای دیدار سه جانبه با نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی وارد پایتخت بغداد شدند. رهبران مصر ، اردن و عراق برای دومین بار در ماه های گذشته در بغداد دیدار کردند و در مورد تقویت روابط سه جانبه گفتگو کردند.

نخست وزیر عراق ، مصطفی الکاظمی ، حدود یک سال پیش ، پس از دیدار با رهبران اردن و مصر ، برای اولین بار از طرح شام جدید رونمایی کرد. قرار است پروژه شام ​​جدید یک پروژه اقتصادی باشد. پروژه جدید شام شاهد یک رویکرد گسترده اقتصادی بین عراق ، مصر و اردن خواهد بود. طبق پروژه شام ​​جدید ، این خط لوله از بندر بصره در جنوب عراق به بندر الاکبا در اردن و سپس مصر ادامه خواهد یافت.

برخی پروژه جدید شام را “نسخه کوچک اتحادیه اروپا” می نامند زیرا معتقدند که این پروژه از اتحادیه اروپا الگو گرفته است. به این ترتیب آنها نفت عراق را با تخفیف 16 دلار در هر بشكه دریافت خواهند كرد. دولت عراق قصد دارد با ساخت این خط لوله صادرات نفت خود را افزایش دهد ، در حالی كه اردن كه 98 درصد از انرژی مورد نیاز خود را وارد می كند ، امیدوار است كه نیازهای نفت خام خود را تأمین كند. در همین حال ، در پروژه شام ​​جدید ، مصر به دنبال انعقاد موافقت نامه های تجاری با عراق و برنده بخشی از بازسازی این کشور است که بیش از 100 میلیارد دلار برای یک دوره 10 ساله تخمین زده می شود.

بیشتر بخوانید  متولدین کدام ماه مغرور ترین افراد هستند؟

از طرف دیگر ، بر اساس پروژه شام ​​جدید ، عراق برق لازم را از اردن و مصر وارد می کند ، در عین حال سرمایه از این دو کشور جذب می کند. نخست وزیر عراق پیش از این گفته بود که پروژه شام ​​جدید براساس مدل اتحادیه اروپا است. به همین دلیل است که این پروژه توسط اتحادیه اروپا پشتیبانی می شود و از آن به عنوان “نسخه کوچک اتحادیه اروپا” در منطقه یاد می شود.

در نظر گرفتن ابعاد پروژه شام ​​جدید ؛  تقسیم وظایف بین مثلث اردن ، عراق و مصر

در واقع ، پروژه New Dinner به طور خاص موارد مربوط به انرژی ، اتصال شبکه و افزایش تجارت را بیان می کند. البته عراق ، اردن و مصر در تلاشند کشورهای عربی دیگر را راضی کنند تا به این پروژه بپیوندند. در حالی که رهبران سه کشور اردن ، مصر و عراق پروژه شام ​​جدید را “طرحی برای وحدت عرب” می نامند ، تصور اینکه ایالات متحده بخواهد “خاورمیانه جدید” ایجاد کند و منطقه را تقسیم کند ، بسیار دشوار است. اتحاد در جهان عرب.

عراق در پروژه شام ​​جدید به عنوان منبع نفت شناخته می شود. مصر همچنین برای این پروژه نیروی کار تأمین می کند و اردن رابط بین عراق و مصر است. از طرف دیگر ، باید گفت که در پروژه شام ​​جدید ، عراق به عنوان منبع نفت شناخته می شود. مصر همچنین نیروی کار این پروژه را تأمین خواهد کرد و اردن رابط بین عراق و مصر خواهد بود.

کارشناسان و ناظران سیاسی می گویند که پروژه شام ​​جدید همچنین به پروژه های گردشگری ، بازرگانی و سرمایه گذاری مرتبط است. به عنوان بخشی از پروژه شام ​​جدید ، رهبران اردن ، مصر و عراق همچنین با ساخت شهرهای مشترک اقتصادی و صنعتی توافق کردند.

بیشتر بخوانید  وعده اقتصادی ابراهیم رئیسی در حضور اقتصاددانان

پروژه شام ​​جدید دارای بسیاری از مزایای اقتصادی ذکر شده است ، اما دارای اشکالاتی نیز است که مورد انتقاد قرار گرفته است. در همین رابطه ، وب سایت القدس العربی مقاله ای درباره پروژه شام ​​جدید منتشر کرد که در آن عنوان شده است که اهداف این پروژه صرفاً اقتصادی نیست و اهداف دیگری را دنبال می کند ، تأکید کرد: “سوالات و ابهامات زیادی در مورد پروژه جدید شام که “هنوز پاسخی دریافت نکرده است.”

در نظر گرفتن ابعاد پروژه شام ​​جدید ؛  تقسیم وظایف بین مثلث اردن ، عراق و مصر

وب سایت عربی زبان ادامه داد: “حال سوال این است که آیا پروژه شام ​​جدید یک پروژه عربی مستقل است؟” آیا آمریکا آن را پیشنهاد نکرد؟ اساساً هدف از تشکیل ائتلافی به نام پروژه شام ​​جدید ایستادگی در برابر ایران است؟ در واقع ، موضع مشترک ائتلاف در مورد پروژه نیو شام با توجه به کشورهای مقاومت در منطقه چیست؟ “آیا لازم نیست که به این سالات پاسخ داده شود؟”

با توجه به همه این موارد بعید به نظر نمی رسد کشورهایی مانند مصر و اردن به دلیل روابطی که با رژیم صهیونیستی دارند ، به دنبال سو advantage استفاده از شرایط فعلی عراق و لزوم بهبود وضعیت اقتصادی آن باشند. به همین دلیل مقامات عراقی باید از اجرای پروژه جدید شام آگاهی کامل داشته باشند تا در دام بالقوه رژیم صهیونیستی نیفتند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *