مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

یارانه ها هوشمندتر می شود/ اخبار مهم در مورد قیمت اجناس

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از فارس، وزیر اقتصاد با بیان اینکه تورم جهانی پس از جنگ اوکراین و افزایش قیمت نهاده های تولید، باعث افزایش قیمت ها در فروردین ماه امسال شد، گفت: سیاست دولت برای حفظ قدرت خرید کشور کالاهای اساسی در حال جمع بندی است.

سید احسان خاندوزی تصریح کرد: اگرچه لغو تحریم ها می تواند به دولت کمک کند تا تورم را کنترل کند، اما برخلاف دیدگاه گذشته خود در دولت، حل مشکل زندگی مردم را با رفع یا لغو تحریم های سرکوبگر بین المللی گره نزده ایم. .

* سوال مردم این است که با وجود کاهش تورم گرانی داریم

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره ریشه‌های تورم اخیر، بر لزوم تمایز بین تورم و تورم تاکید کرد و گفت: تورم به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و تورم به کاهش قدرت خرید مردم برای برخی کالاها اشاره دارد، در حالی که مردم تورم را با تورم یکی می‌دانند. و وقتی نوبت به کاهش تورم می رسد، نه تنها آن را احساس نمی کنند، بلکه حتی نسبت به اعداد و ارقام نیز تردید دارند.

وی افزود: به همین دلیل علیرغم اینکه طبق آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، تورم در ماه های اخیر (به جز فروردین 1401) رو به کاهش بوده است، اما دولت همچنان با این سوال مواجه است که چرا قیمت کالاهای خریداری شده بیشتر؟

خاندوزی با بیان اینکه تورم عمدتا منشأ پولی دارد و دلیل اصلی آن در میان مدت و بلندمدت به عوامل رشد هزینه ها و نقدینگی برمی گردد، گفت: این مشکل پدیده ای بلندمدت است و نیازمند برنامه ریزی جامع پولی و ارزی است. سیاست نرخ که عمدتاً در صلاحیت بانک مرکزی بوده و توسط آن بانک اجرا می شود.

بیشتر بخوانید  50% дял на частните банки в създаването на мощни пари | Експерт

* افزایش قیمت در کشورهای همسایه

وی همچنین به موضوع افزایش قیمت در کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در ترکیه نفت 200 درصد و نان 80 درصد گران شده است.

خاندوزی همچنین با اشاره به صفر شدن عوارض واردات در برخی از آنها که منجر به افزایش قاچاق صادرات و در نهایت افزایش قیمت داخلی شد، افزود: افزایش عوارض صادراتی برخی کالاها در واقع پاسخ دولت به این سوالات است. خیلی بهتر بودند

وزیر اقتصاد افزود: در خصوص افزایش هزینه های تولید، برخی نهاده ها در یک ماه گذشته افزایش قیمت داشته اند که بر قیمت تاثیر می گذارد.

* بسته سیاست های دولت در خصوص قیمت کالاها در حال نهایی شدن است

وی همچنین گفت: بسته سیاستی دولت برای قیمت کالاهای اساسی در حال نهایی شدن است.

* موتور کسری بودجه را به نفع کاهش تورم کنترل کردیم

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در صورت تسهیل روابط سیاست خارجی، افزایش درآمدهای ارزی و بازگشت ارزهای بلوکه شده کشور، بدیهی است مدیریت بازار ارز و کنترل تورم تسهیل می شود. زیرا ما کسری بودجه را به نفع کاهش تورم در موتور کنترل کردیم. همچنین تامین نیازهای ارزی اقتصاد کشور زمینه محتملی برای افزایش رشد اقتصادی خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که رشد اقتصادی کشور با تحریم های خارجی گره خورده است و در هر صورت دولت در صدد افزایش رشد اقتصادی است. و با برنامه ریزی و اجرای سیاست های مناسب تورم را کنترل کنند.

* دستیابی به رشد غیر تورمی در دستور کار

خاندوزی در پاسخ به این سوال که مهم ترین اقدامات دولت برای رفع هزینه ها در طول فعالیتش چیست؟ وی گفت: کنترل تورم و دستیابی به رشد غیرتورمی از مهم ترین اهداف دولت سیزدهم است که از ابتدای دولت تاکنون تلاش شده تا در راستای تحقق این هدف گام برداشته شود.

بیشتر بخوانید  اطلاعیه مهم درباره گروه «آنا نیموس»

وی کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر را با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی برشمرد و گفت: در واقع برای حل مشکلات ساختاری تورم باید مجموعه منسجمی از سیاست‌های اقتصادی در حال حاضر در دوره غیرتورمی در نظر گرفته شود. بسته رشد پایدار.”

از جمله مهم ترین مولفه های این بسته می توان به «مدیریت نقدینگی»، «استفاده از اوراق بدهی به جای استقراض از بانک مرکزی»، «استفاده از عملیات رپو بانک مرکزی به جای سیاست پولی مستقیم»، «مدیریت واردات»، «تقویت بازدهی» اشاره کرد. “. وی ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور را تنوع بخشی به خریداران نفت و کاهش تدریجی نرخ تامین مالی در اقتصاد عنوان کرد.

وی همچنین به بسته «بهبود یارانه ها» به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم دولت اشاره کرد و گفت: تکلیف بودجه سال 1401 به دولت در خصوص ارز ترجیحی روشن است. جیب گروه های هدف

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *