گیاهان ضد نفخ


سوء هاضمه مشکلی در هضم و جذب غذا است و به اشکال مختلف مانند نفخ، درد، گرفتگی عضلات، یبوست، اسهال، تأخیر و سوء هاضمه، اسیدیته معده و … ظاهر می شود.

سوء هاضمه مشکلی در هضم و جذب غذا است و به اشکال مختلف مانند نفخ، درد، گرفتگی عضلات، یبوست، اسهال، تأخیر و سوء هاضمه، اسیدیته معده و … ظاهر می شود.

بسیاری از آنها را می توان با رژیم غذایی مناسب یا گیاهان و داروهای گیاهی تسکین یا درمان می شود. گیاهان حاوی اسانس (عطر) یکی از مهمترین گیاهانی هستند که از دیرباز به عنوان عطر و خوشبو کننده غذا و تسکین دهنده استفاده می شده است. اختلالات گوارشی مصرف می شوند زیرا به سرعت جذب می شوند و به دلیل وجود مواد و ترکیبات ضروری اثر خود را نشان می دهند.

گیاهان ضد نفخ

این گیاهان که بیشتر به عنوان ادویه جات به خصوص در شرق آسیا از جمله هند و چین مصرف می شود شامل نعناع، ​​گشنیز، بادرنجبویه، زیره، رازیانه سیاه، دارچین، هل، هل و … می باشد که از رایج ترین و موثرترین گیاهان می باشند. . . درمان های نفخ عبارتند از:

گیاهان ضد نفخ

در مورد:

گیاهی است معروف که در دنیا به «نعنا» معروف است. این گیاه حداقل 33 گونه دارد که بیش از 15 گونه آن در ایران وجود دارد. نعناع یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی در جهان است و اسانس (عطر) آن یکی از پرمصرف ترین ها در صنایع دارویی و بهداشتی از جمله خمیر دندان است.

اسانس نعناع (اسانس آن) به طور گسترده ای برای ماساژ درمانی استفاده می شود. دو نوع نعناع به نام‌های «نعناع فلفلی» و «نعناع کومی» در ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. محصولات گیاهی نعناع به صورت تازه، خشک، عرق گیاهی، عرق گیاهی، چای کیسه ای و تنتور استفاده می شود. البته این گیاه دارای اثر ضد نفخ، ضد درد (مسکن) و ضد اسپاسم قوی و ایده آل است و بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید  شایع ترین سرطان خطرناک در مردان و زنان

گیاهان ضد نفخ

گشنیز:

همچنین این گیاه دارویی خوراکی است که قسمت بالای زمین (برگ) و میوه آن در صنایع غذایی، پزشکی و آرایشی استفاده می شود. گشنیز از خانواده پامچال و دارای عطر مطبوعی است که بیشتر آثار گیاهی به آن اشاره دارد. اثرات این گیاه عبارتند از: مقوی معده، ضد اسپاسم، ضد درد (مسکن)، ضد میکروبی، ضد قارچ، تقویت کننده جنسی، گوارشی، صفراوی، آرام بخش، کاهش دهنده قند خون، کاهش دهنده چربی و فشار خون.

علف لیمو:

گیاهی است از خانواده نعناع که ظاهر بسیار شبیه به نعنا دارد اما بوی آن متفاوت است. این گیاه که یکی از پرمصرف ترین گیاهان خوراکی و دارویی در جهان است با نام ملیسا نیز شناخته می شود و از دیرباز در بسیاری از نقاط جهان به عنوان ضد نفخ، تب بر و معرق استفاده می شده است. مهمترین اثرات علمی ثابت شده بادرنجبویه عبارتند از دارای ضد درد، ضد باکتری، ضد ویروس تبخال، آنتی هیستامین، تب بر، ضد نفخ، آرام بخش، خواب آور، مقوی قلب، مقوی معده و ضد اسپاسم است.

از دیگر گیاهانی که پرمصرف و خواص مشابهی دارند مانند نعناع، ​​گشنیز و بادرنجبویه می توان به زیره و زیره سیاه (که از دانه آنها استفاده می شود)، دارچین (به دست آمده از پوست درخت)، هل (دانه گیاه) و جوز هندی (میوه گیاه) اشاره کرد. می توان گفت که همگی دارای اسانس (بویایی) هستند و علاوه بر کاربرد در درمان ناراحتی های گوارشی، اثرات مفید دیگری نیز دارند.


دیدگاهتان را بنویسید