مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

گل کوهی چیست و چه مزایایی دارد؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



پونه کوهی یا کسری (Marrubium vulgare) به نام های دیگری چون حبشه، ایول، شانار، افنان سر، صوف الارض، الکما، فراسیم، محموده، کورار، حشیش الکب و فرسیون سفید معروف است.
چمن کوهی گیاهی گلدار، علفی و چند ساله است که فواید دارویی و درمانی بسیاری دارد. طبع این گیاه گرم و خشک است و به عنوان اشتهاآور، مقوی معده و خلط آور استفاده می شود و به طور سنتی برای التیام زخم های پوست استفاده می شود.

گیاه پوسیدگی کوهی و خواص درمانی استثنایی آن

علف هرز کسری یا کوهی گیاهی است از خانواده نعناعیان (Lamiaceae)، علفی، چند ساله، برگدار و دارای قسمت های بالای زمینی پوشیده از کرک های پنبه ای به رنگ سبز خاکستری و گاهی مایل به سفید. ارتفاع ساقه این گیاه 30 تا 80 سانتی متر است. ورق های اصطکاکی متقابل، ساده و بیضوی هستند.
گلهایی که در مجموعه در کنار برگها در انتهای ساقه ظاهر می شوند سفید رنگ هستند به همین دلیل به آن اصطکاک سفید (اصطکاک سفید) نیز می گویند. پرچم ها در داخل لوله جام تعبیه شده اند و دور تا دور آن را حلقه ای از نخ احاطه کرده اند. این جناح بیشتر در مکان های متروک، کنار جاده ها و در مناطق بایر قرار دارد.


دوستت دارم

محل رویش و پراکنش گل کوهی (Frasion)

فرانسه در اروپا، شمال آفریقا و آسیا رشد می کند و در اروپای جنوب شرقی به ویژه در مجارستان، ایتالیا، فرانسه و مراکش رشد و استفاده می شود. رشد این گیاه در اکثر نقاط ایران از جمله شهرهای شمالی، شمال شرقی و مرکزی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید  گیاه دارویی ارجنگ

اندام های دارویی پونه کوهی (فرانسه)

اندام مورد استفاده گیاه کوهستانی قسمت بالای زمین آن است که شامل قسمت هایی از ساقه همراه با برگ و گل است. گیاه تازه بوی قوی و نسبتا مطبوعی دارد اما پس از خشک شدن بوی آن بسیار ریزتر می شود. طعم این گیاه تند، تلخ و کمی سوزان است و پودر آن خاکستری مایل به سبز است.

ترکیبات شیمیایی پونه کوهی (کسری)

این گیاه حاوی ترکیبات شیمیایی مانند دی ترپن های تلخ، تانن ها، فلاونوئیدها و اسانس ها می باشد.

پونه کوهی برای اختلالات قاعدگی و درمان کیست تخمدان مفید است

برای خانم هایی که قاعدگی دردناک دارند، این گیاه معطر راه حلی موثر برای کاهش درد و انقباضات قوی است و همچنین با تنظیم هورمون ها می تواند خلق و خوی دوران قاعدگی را بهبود بخشد. این گیاه خاصیت تنظیم کنندگی دارد و به درمان آمنوره (قطع خونریزی در دوران قاعدگی) کمک می کند.
به طور کلی از فراکشن و عرق آن برای تنظیم قاعدگی، درمان کیست تخمدان، درمان اختلالات عصبی یائسگی، عفونت های تناسلی، تورم رحم، تسهیل زایمان، تنظیم هورمون ها، کاهش ترشحات واژن و پاکسازی رحم استفاده می شود.

گل کوهی برای مبارزه با سرطان

تحقیقات اخیر نشان داده است که این گیاه حاوی تعدادی مواد شیمیایی موثر است که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و از سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. وجود آنتی اکسیدان های فراوان در این گیاه از آسیب و تکثیر سلول های آزاد در بدن جلوگیری می کند.


فواید گندم کوهی

بیشتر بخوانید  چگونه عفونت چشم را با عسل درمان کنیم؟

سبزه گندم برای کاهش التهاب مفید است

یکی از خواص درمانی بخور، کاهش التهاب است. این گیاه را می توان به صورت موضعی و خوراکی برای تسکین و کاهش التهاب استفاده کرد.
این گیاه به دلیل خواص ضدالتهابی خود به درمان آرتریت (التهاب مفاصل) کمک می کند و همچنین گلودرد، سرفه و مشکلات تنفسی ناشی از التهاب را برطرف می کند. همچنین سلامت قلب را بهبود می بخشد و با کاهش التهاب به کاهش فشار خون کمک می کند.

کنترل کلسترول خون با پونه کوهی

مقدار محدودی پونه کوهی کلسترول مضر خون را کاهش می دهد و از تجمع مواد و سلول های چربی در بدن جلوگیری می کند.
همچنین از شریان ها در برابر بیماری های خطرناکی مانند تصلب شرایین محافظت می کند و با کنترل کلسترول خون، خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد.

سموم بدن را کاهش دهید

یکی از معروف ترین فواید این گیاه دفع سموم و سم زدایی بدن از مواد زائد است. همچنین این گیاه تصفیه کننده خون است و گردش خون را تحریک می کند. علاوه بر این، این گیاه ترشحات مخاطی را از بدن خارج می کند.

پونه کوهی به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند

پونه کوهی به عنوان یک سرکوب کننده اشتها به درمان بی اشتهایی کمک می کند. علاوه بر این مشکلات گوارشی مانند یبوست و سوء هاضمه را برطرف می کند و با بهبود عملکرد دستگاه گوارش به تقویت معده کمک می کند. همچنین کرم ها و انگل های روده و معده را درمان می کند.

بیشتر بخوانید  ایزوپروپانول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سایر خواص درمانی گندم کوهی (کسری)

  • به درمان آسم کمک می کند.
  • برای کم خونی مفید است.
  • به درمان عفونت ریه کمک می کند.
  • بیلیارد است
  • برای تقویت بینایی و تقویت چشم مفید است.
  • انرژی می دهد.
  • از کبد چرب جلوگیری می کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • سنگ کیسه صفرا را از بین می برد.
  • برای تسکین درد مثانه، بی نظمی و کم ادراری مفید است.
  • در رفع انسداد کبد و طحال موثر است.
  • برای دفع سنگ از مجاری ادرار مفید است.
  • برای تقویت دندان ها و درمان زخم های دهان استفاده می شود.

توجه: مصرف این گیاه برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. همچنین مصرف زیاد آن باعث آسیب به کلیه و مثانه خواهد شد. علاوه بر این، بیماران قلبی باید از مصرف خودسرانه فراکسیون های جداگانه خودداری کنند.


خواص فرانسه

خطرات گل و لای کوهستان

هیچ عارضه خاصی گزارش نشده است.

نحوه استفاده از گل کوهی

برای استفاده از این گیاه باید برگ و شاخه های این گیاه را با آب مخلوط کرده و حرارت داد و وقتی رنگ آب کاملا سبز شد آن را از فر خارج کرده و تمیز می کنیم و سپس از مایع به دست آمده استفاده می کنیم. .
صبح ها قبل از صبحانه یک قاشق چای خوری از این مایع را می خوریم چون خیلی تلخ است بعد از غذا می توانید عسل یا شکر بخورید تا تلخی دهانتان برطرف شود.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *