گزارش هواشناسی 21 اسفند 1392 / این استان ها منتظر سیل و برف هستند.



به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، سازمان هواشناسی با اعلام تداوم بارش ها و تشدید آن در برخی مناطق نسبت به وقوع سیل و برف در شش استان کشور هشدار داد.

اطلاعیه سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

شرح سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: برف، باران، رعد و برق، تگرگ و باد نسبتاً شدید.

حوزه فعالیت:

شنبه 21/12/1400: نیمه جنوبی خراسان رضوی، کمربند سواری شمالی، گیلان.

یکشنبه 31 آذر 1400: خراسان رضوی، شرق لرستان، گیلان غربی.

دوشنبه 2 دی 1400: گیلان، مازندران، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، شرق لرستان.

اثر خطر: انسداد ترافیک، کاهش دید، لغزندگی جاده ها به ویژه در جاده ها و تپه های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی معابر شهری، احتمال بالا آمدن سطح رودخانه ها، تاخیر و احتمال لغو پروازها.

توصیه: احتیاط در مسافت های طولانی، پرهیز از توقف در کنار رودخانه ها، پوشیدن وسایل زمستانی در جاده های کوهستانی، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و احتیاط در تردد عشایر کوچ نشین.

توضیحات سیستم دوم: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشار

نوع خطر: باد نسبتاً شدید تا شدید و در مناطق حساس با خاک گردو در حال رشد

حوزه فعالیت:

جمعه 14.12.20: جنوب کما.

شنبه 30 دی 1400: کوم و مرکزی.

یکشنبه 31 آذر 1400: شمال فارس.

اثر خطر: فرسایش گرد و غبار، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، امکان شکستن درختان و نهال های فرسوده و امکان آسیب رساندن به سازه های موقت مانند گلخانه ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مقاوم سازی سازه های موقت، دقت در تردد اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و ممنوعیت توقف خودروها در اطراف این موارد.

بیشتر بخوانید  ایران وارد موج جدید کرونا می‌شود/ اومیکرون ریه‌ها بیشتر درگیر است یا دلتا؟

شرح سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع خطر: باران، برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر، باد شدید، رعد و برق و تگرگ در مناطق مستعد تگرگ.

حوزه فعالیت:

شنبه 30 آذر 1400: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، جنوب اصفهان، ویس خراسان رضوی و شمال غرب فارس.

یکشنبه 31 آذر 1400: چهارمحال و بهتیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شمال غرب فارس.

اثر خطر: افزایش سطح آب در رودخانه ها، رواناب در کانال ها، مه در ارتفاعات، کاهش دید، لغزنده بودن جاده ها، وقفه در ترافیک، کولاک در ارتفاعات، تاخیر و لغو احتمالی پرواز.

توصیه: از ترددهای غیرضروری، تجهیز خودروها به تجهیزات ایمنی و گرمایشی و تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ در جاده های برفی، پرهیز از فعالیت های پیاده روی، جلوگیری از تردد عشایر، پاکسازی کانال ها و آبراه ها، تهیه دستگاه های اجرایی و امدادی به ویژه در مسیرهای کوهستانی خودداری شود.

توضیحات سیستم دوم: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشار

نوع خطرات: باد شدید تا بسیار شدید و گرد و غبار

حوزه فعالیت:

شنبه 21/12/1400: یزد، نیمه شمالی فارس، نیمه جنوبی اصفهان، نیمه شمالی و غربی کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بهتیاری.

اثر خطر: تلاطم باد در کوه های زاگرس مرکزی به ویژه در استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و شمال غرب فارس، خیزش گرد و غبار به ویژه در مناطق کویری، کاهش دید و کیفیت هوا، نهال. آسیب و شکستن درختان، آسیب به سازه های موقت مانند گلخانه ها، بیلبوردها و آسیب به ماشین آلات کشاورزی.

بیشتر بخوانید  اما کریمی باید 80 ضربه شلاق بزند

توصیه: پرهیز از پرواز با گلایدر، بالگرد و هواپیماهای سبک، پرهیز از کوهنوردی و فعالیت های کوهنوردی به ویژه در البرز و زاگرس مرکزی به ویژه در استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و شمال غرب فارس، احتیاط شهرسازی تقویت تأسیسات موقت، پرهیز از تردد و پارک در اطراف درختان و تأسیسات نیمه تمام، حفاظت از ماشین آلات کشاورزی، پرهیز از سموم دفع آفات و سمپاشی باغات و مزارع.

دیدگاهتان را بنویسید