مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کف حقوق بازنشستگان در سال جدید اعلام شد

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: این در حالی است که کمیسیون تلفیق بودجه 1401 تنها 90 هزار میلیارد تومان برای مطالبات سازمان تامین اجتماعی و 40 هزار میلیارد تومان برای اجرای قوانین مربوط به بیمه ایثارگران اختصاص داده است. در این راستا دولت باید درک کند که لایحه قانون همسان سازی باید با محوریت الزامات سازمان تامین اجتماعی و با در نظر گرفتن سهم متناسب 1401 در آن تهیه شود.

علی دهقانوکیا (رئیس کانون بازنشستگان استان تهران) گفت: هرگونه تغییر در قانون یکسان سازی حقوق بازنشستگان باید مطابق با الزامات سازمان تامین اجتماعی باشد. در لایحه قانون جذب دائمی دولت قبل، درخواست های سازمان تامین اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، اما به دلیل مخالفت جمعی از نمایندگان با تصویب آن و تمایل رئیس جمهور برای طرح لایحه جدید، به تصویب نرسید. لایحه قانون جدید باید شامل پرداخت مطالبات مربوط به تناسب و تداوم اجرای آن باشد تا سازمان تامین اجتماعی در سال های آتی تناسب را ادامه دهد. البته شرکت‌های دولتی سودآور و کارآمد باید به سازمان واگذار شوند تا سازمان بتواند از محل وصول سود خود تناسب را اعمال کند. «در واقع نباید شرکت هایی فروخته شوند که سازمان را مجبور به فروش آنها کند.

بودجه مورد نیاز برای طرح هم ترازی جدید

رئیس کانون بازنشستگان کارگران استان تهران با بیان اینکه بر اساس اعلام آقای ولی اسماعیلی (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) بودجه مورد نیاز برای تکمیل یکسان سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی 120 هزار میلیارد است. تن در بودجه سال 1401 تنها 90 هزار میلیارد تومان برای مطالبات سازمان تامین اجتماعی و 40 هزار میلیارد تومان برای اجرای قوانین مربوط به بیمه ایثارگران اختصاص داده شد. با این حال، لایحه ای برای دائمی شدن تطبیق بدون پر کردن یک رقم نمی تواند یک تناسب واقعی تلقی شود و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. «در نتیجه سازمان علاوه بر 40 هزار میلیارد تومان مربوط به ایثارگران، به بودجه بیشتری برای تعدیل نیاز دارد.

بیشتر بخوانید  توضیحات رئیس سازمان سنجش در مورد تغییرات کنکور 1401

وی افزود: در نتیجه اگر سال 1401 اولین سال اجرای قانون همسان سازی دائمی مستمری ها باشد، امسال باید 160 هزار میلیارد تومان برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود تا 120 هزار میلیارد تومان صرف تناسب شود. البته لازم به ذکر است که سازمان تامین اجتماعی در سال 1401 دارای کسری 149 هزار میلیارد تنی است که به سه منبع تناسب، 3 درصد سهم دولت در حق بیمه کارگران و 26 قانون بیمه ای قابل اجرا می رسد که باید رعایت شود. توسط سازمان تامین اجتماعی. «در نتیجه کسری منابع سازمان موضوعی جدی و پرهزینه است که اگر در پیش نویس قانون همسان سازی حل نشود، چارچوب آن را مختل می کند.

حقوق بازنشستگان 9 میلیون تومان می شود؟

انتظار داریم دولت در لایحه قانون همسان سازی به واقعیت معیشت توجه کند و بازگرداندن حقوق به مستمری بگیران و مستمری بازنشستگی را به همان صندوق بازنشستگی که در لایحه قانون دولت قبل بود مدنظر قرار دهد و بین صندوق ها تبعیض قائل نشود. وی گفت: هر زمان که مستمری بازنشستگان زیر حداقل مستمری در کشور است باید به گونه ای تعدیل شود که مستمری بگیران کشوری و بیمه اجتماعی در یک سطح باشند اما به دلیل عقب ماندگی ها و بی توجهی دولت قبل به تعدیل حقوق بازنشستگان متناسب با هزینه زندگی 41 قانون کار و ماده 111 قانون تامین اجتماعی) از دولت انتظار داریم آقای رئیسیه به روز رسانی حقوق ناخالص بازنشستگان متناسب با نرخ سبد معیشت. در حال حاضر نرخ سبد زندگی در سال 1400 به حدود 9 میلیون تومان رسیده است. البته نرخ غیررسمی آن حدود 12 میلیون تومان است اما زیر 9 میلیون تومان باید مبنای پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان قرار گیرد. در این راستا منتظر رقم نهایی تعیین حقوق در دیوان عالی کشور هستیم، اما همسان سازی و افزایش مستمری سالانه باید به گونه ای ترکیب شود که حداقل ۹ میلیون تومان را پوشش دهد.»

بیشتر بخوانید  دستگیری گردانندگان یک پیج اینستاگرامی ضدامنیتی توسط وزارت اطلاعات

آیا دولت اصلی از دولت روحانی می گذرد؟

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران افزود: بودجه داخلی سازمان تامین اجتماعی در سال 1401 بالغ بر 450 تا 470 هزار میلیارد تومان است. از آنجایی که حدود یک ربع در وضعیت قرمز قرار دارد، دولت موظف به بازپرداخت بیشتر بدهی است، در غیر این صورت تفاوتی بین این دولت و دولت قبل نخواهد بود. در هر صورت، بودجه متناسب باید به درستی در نظر گرفته شود. البته اگر هم این اتفاق نیفتد، در نهایت دولت باید پاسخگو باشد، چرا که بازنشستگان تامین اجتماعی دولت را از وضعیت اقتصادی کشور می دانند. البته دولت بارها اعلام کرده که شاخص های اقتصادی در حال بهبود است. با افزایش قیمت نفت و محو شدن ابرهای سیاه اقتصاد و بهبود وضعیت بین المللی ایران، انتظار داریم قانون همسان سازی با این شرایط تدوین و به قانون تبدیل شود.»/ گسترش نیوز


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *