مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کراتین مو چیست ؟ معرفی باید و نبایدهای بعد از کراتینه مو

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



کراتین مو چیست ؟


روند کراتین مو چگونه است و چقدر دوام دارد؟ سوالات زیادی درباره کراتین وجود دارد، به همین دلیل ما راهنمایی هایی مفید برای جواب تمام این سوالات آماده کرده ایم.


کراتین روندی شیمیایی است که موهای وز را صاف و براق می کند و نتیجه آن تا شش ماه دوام دارد. انواع مختلفی از این درمان مو وجود دارد و آرایشگر شما می تواند ترکیبی از چند فرمول را مطابق با نیاز موهای شما تهیه کند.


بعضی از این فرمول های درمانی وقتی گرم شوند فرمالدهید (نام علمی آن متانال است، گازی با بوی تند و زننده‌است و کوچک‌ترین آلدهید به‌شمار می‌آید) ، گازی با بوی تند و زننده ایجاد می کنند که بیشتر اوقات بعد از درمان این اتفاق می افتد. اما بسیاری از روش های جدید مثل سبک کار آرسن گورگو در منهتن صاحب کراتین “ریو” بدون فرمالدهید است.


مهم نیست که فرمالدهید در سطحی پایه به کار برده شود چون مواد کراتین، پیاز مو را کاملا آغشته می کنند و به قسمت هایی که دارای منفذ هستند، کراتین را که یک پروتئین ضروری برای مو است تزریق می کند.


در نتیجه موهای شماسالم تر به نظر می رسد چون در واقع همینطور هم است.


مراحل کراتین مو


گورگو در این باره می گوید:


مدت زمانی که طول می کشد تا درمان کراتین انجام شود به فرمولی که آرایشگر شما استفاده می کند، بافت مو و همچنین مقدار موی شما بستگی دارد. مدت زمانی که در آرایشگاه می مانید دو تا چهار ساعت است.


  1. در ابتدا، آرایشگرتان موهای شما را می شوید.

  2. بعد مواد کراتین را به موهای خیس شما می زند و می گذارد تا این ترکیب هر تار موی شما را تا یک ساعت و نیم، کاملا خیس کند یا اول موهای شما را سشوار می کشد و بعد دوباره مواد را به موهای شما می زند.

  3. همه این ها به آرایشگر و نیاز موهای شما بستگی دارد. در آخر من با یک اتو موی سطح صاف با درجه حرارت متوسط یا پایین سراغ هر تار موی زبر می روم تا جایی که زمان روند درمان تمام شود.


چه کارهایی را نباید بعد از کراتینه مو انجام داد


با اینکه ممکن است آرایشگرتان درباره مراقبت از موهای کراتینه شده به شما توصیه های کافی کرده باشد، ما می خواهیم در این قسمت از مقاله توصیه هایی را که برای موهای کراتینه بسیار ضروری است و شاید از قلم افتاده باشد بررسی کنیم.


این لیست را بخوانید تا با کراتینه کردن در دردسر نیفتید و از تمام فوایدی که یک بوتاکس مو یا کراتین دارد لذت ببرید.


1. شامپو های ارزان نخرید


این مورد از همه مهم تر است. شامپو و نرم کننده تان را با دقت انتخاب کنید. تا سه ماه شامپو های معمولیتان را کنار بگذارید.


موهای کراتینه شما به شامپو های ملایم با کراتین کم نیاز دارد تا همیشه با نشاط به نظر برسند و حالت خود را طولانی تر حفظ کنند.


اجزای شناخته شده ای که نباید در شامپوی شما باشد عبارتند از:


  • سولفات ها

  • سدیم کلرید (نمک)


چرا؟


چون سولفات ها از مواد فعال سطحی (موادی که هنگام استفاده ناچیز کشش سطحی آب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند) هستند که چربی طبیعی موها و پوست سر شما را کم می کند.


آنها پوشش اسیدی طبیعی مو که پوست سر را سالم نگه می دارد و از آن در برابر عفونت باکتریایی حفظ می کند خراب می کند.


استفاده از شامپو هایی با ماده اصلی نمک پوشش کراتینی را از بین می برد و درمان گران قیمت شما را زودتر از آنچه باید خراب می کند.


2. از شامپو شفاف کننده استفاده نکنید


شامپوی شفاف کننده برای قبل از کراتینه کردن مو خوب است چرا که با پاک کردن باقیمانده های مواد قبلی از موها آنها را برای کراتینه آماده می کند.


با اینکه این ماده به جذب سریع تر کراتینه کمک می کند باید فقط قبل از این روند استفاده شود نه بعد از آن چرا که به دلیل خاصیت پاک کنندگی عمیق آن، لایه های کراتین را درست مثل باقیمانده های مواد قبلی از بین می برد. حداقل سه هفته صبر کنید؛ بعد می توانید هفته ای یک بار، اگر لازم بود از شامپوی شفاف کننده استفاده کنید.


3. موهایتان را مرتب نشویید


کراتینه نیمه دائمی است. به همین دلیل اثر آن با شستشو به تدریج از بین می رود. مهم ترین اصل برای حفظ کراتینه به مدت طولانی تر، شستن کمتر موها است.


می دانم ممکن است حس ناخوشایندی باشد اما این کار را می توان به راحتی با شامپوهای خشک انجام داد. صادقانه بگوییم، این بهترین روش برای تمیز و بانشاط نگه داشتن موهای شما بدون استفاده از آب است.


شامپوی خشک را دو بار در روز روی ریشه موها اسپری کنید و به این ترتیب می توانید از شستن آنها صرف نظر کنید. با این کار در وقتتان صرفه جویی می شود و موهایتان بویی بهشتی می گیرد!


به یاد داشته باشید اگرچه می توانید موهایتان را 3 روز بعد از کراتینه بشویید، کراتین تازه زده شده انعطاف پذیر است و هنوز برای اینکه به خوبی روی موها تاثیر بگذارد به زمان نیاز دارد.


4. به موهایتان بیش از حد دست نزنید


لمس مرتب موها آنها را چرب می کند و وقتی حس کنید موهایتان چرب است برای شستن چند باره آنها وسوسه می شوید. علاوه بر این اگر آنها را زیاد دستکاری کنید احتمال پیچ خوردن موها به همدیگر زیاد می شود.


پس موهایتان را باز و صاف نگه دارید و بگذارید همان طور بماند.


5. تا دو هفته موهایتان را بالا نبندید


شینیون یا دم اسبی بستن مو را توصیه نمی کنیم چرا که در این صورت شما به لوازم تزئینی اضافه مو برای نگه داشتن موهایتان نیاز دارید.


استفاده از این لوازم تزئینی می تواند روی موها فرورفتگی و خطوطی ایجاد کند. نکته کلیدی برای دوام بیشتر کراتین، پایین و صاف نگه داشتن موها تا حد ممکن است.


6. تا دو هفته هدبند نزنید


استفاده از هدبند برای بالا نگه داشتن موها، آنها را به هم پیچ می دهد. با این کار یکدستی موها را از بین می برید. قسمتی از موهایتان صاف و قسمتی دیگر فر خورده می شود.


همان طور که گفتیم، کراتین تا یک هفته اول قابل انعطاف است و برای نفوذ کامل در موهای شما به زمان نیاز دارد. به همین دلیل در این دوره نفوذ مواد، هر شکلی که به موهایتان بدهید همان طور می مانند.


در این صورت برگرداندن آن به حالت اولیه برای شما مشکل می شود. بیشترین تلاشتان را بکنید و موهایتان را تا دو هفته اول به حال خودشان بگذارید.


7. موهایتان را با عینک آفتابی عقب نگه ندارید


عینک های آفتابی کاربرد هدبند را ندارند اما بیشتر ما دوست داریم از آنها برای عقب نگه داشتن موهایمان و نریختن آنها در صورتمان استفاده کنیم.


البته که یک عینک آفتابی می تواند در عقب نگه داشتن موهایتان به شما کمک کند اما گزینه خوبی برای موهای تازه کراتینه شده نیست.


8. از کلیپس استفاده نکنید


درست مثل هدبند، کلیپس یا سنجاق های مو روی موها خط و فرورفتگی ایجاد می کند. تا وقتی مواد کراتینه کاملا به موهایتان نفوذ نکرده است از آنها استفاده نکنید.


در غیر این صورت وقتی هنوز موهایتان در حال سازگاری با مواد کراتینه است ممکن است در قسمت هایی شکننده شوند.


9. موهایتان را پشت گوش هایتان نگذارید


گذاشتن همیشه موها پشت گوش ها چین و تاخوردگی های ناخواسته ای ایجاد می کند که برای دوباره صاف شدن به حرارت نیاز دارد. بنابراین تا 2 هفته اول موهایتان را در هیچ جا جمع نکنید.


10. در باشگاه تمرین های سنگین نکنید


تمرینات سنگین و عرق ریختن بیش از حد شما را وادار می کند هر بار که از باشگاه به خانه برمی گردید موهایتان را بشویید.


حتی اگر به جای شستن از اسپری کردن شامپو خشک روی موها استفاده کنید، عرق کردن پوست سر نفوذ کامل مواد کراتین به موهایتان را مشکل می کند.


برای جلوگیری از تمام این دردسرها 2 هفته بعد از کراتینه برنامه معمول باشگاهتان را دنبال کنید.


11. روی روبالشی های پنبه ای نخوابید


روبالشی های پنبه ای روی موهای صافتان خط و چین می اندازد. آنها رطوبت موهایتان را هم جذب و آنها را وزوزی و خشک می کند. علاوه بر این، این جنس پارچه باعث سایش موهای شما و منجر به پیچ خوردگی و گره می شود.


اگر وقتی بیدار می شوید موهایی نرم و بدون پیچ خوردگی می خواهید به جای روبالشی پنبه ای از روبالشی ابریشمی یا ساتن استفاده کنید.


ساتن و ابریشم، سایش بین موها را که منجر به شکستگی می شود کاهش می دهد و علاوه بر این رطوبت موها یا پوست شما را جذب نمی کنند.


12. از روغن های غلیظ مثل روغن نارگیل استفاده نکنید


روغن نارگیل یا روغن جوجوبا برای فراهم کردن رطوبت عمیق، در فولیکول های مو نفوذ می کنند. با اینکه چیز خوبی است نکته بد آن احتیاج به مقدار زیادی شامپو برای شستن کامل آنها است.


صبور باشید دو هفته اول که بگذرد شما می توانید هر مقدار دوست دارید روغن استفاده کنید. اگر طرفدار استفاده از روغن هستید، توصیه می کنیم در دوره نفوذ مواد به موهایتان از یک روغن رقیق تزریق کراتین استفاده کنید.


13. موهایتان را تا 3 هفته رنگ نکنید


بهترین زمان برای رنگ کردن موها قبل از کراتینه کردن موها است؛ چون کراتین، رنگ را به خوبی روی موها تثبیت می کند و یک لایه محافظتی برای محو نشدن رنگ موهایتان فراهم می کند.


این در حالی است که اگر حدود 3 هفته بعد از درمان موهایتان را رنگ کنید، رنگ به سختی به موها نفوذ می کند و ممکن است رنگ کردنتان نتیجه خوبی نداشته باشد.


اگر لازم است این کار را انجام دهید توصیه می کنیم بعد از 3 هفته اول این کار را انجام دهید.


14. تا دو هفته شنا نکنید


شما نمی توانید تا دو هفته بعد از درمان، موهایتان را هیچ جا در معرض کلر قرار دهید. در غیر این صورت، مطمئن باشید پولتان را دور ریخته اید!


کلر، کراتین تازه زده شده را بلافاصله از بین می برد. فقط یک بار شیرجه رفتن در استخر کافی است تا ببینید موهایتان تا چه حجم بزرگی از هم باز می شود.


15. موهایتان را کم رنگ نکنید


مثل کلر، ماده کم رنگ کننده رنگ مو هم قاتل مو است. این ماده خورنده است و موهای شما را وزوزی و بدشکل می کند. توصیه می کنیم موهایتان را قبل از کراتینه کردن هایلایت و بلوند کنید. کراتینه، موهای هایلایت و بلوند را درخشان تر می کند.


16. از اسپری هایی که برای موج دار کردن مو ساخته شده استفاده نکنید


این نوع اسپری ها حاوی نمک است که به موهای شما ظاهری موج دار می دهد. تا جایی که می توانید از آنها استفاده نکنید. به جای آن می توانید از اسپری کراتین مایع برای حفظ استایل موها استفاده کنید.


17. از حرارت زیاد برای مدل دادن به موهایتان استفاده نکنید


حرارت بالا می تواند لایه های کراتین را از موها پاک کند. برای صاف کردن یا فر کردن موها، وسایل مخصوص این کار را روی درجه حرارت توصیه شده یعنی 365 درجه فارنهایت تنظیم کنید.


علاوه بر این، باید از یک اسپری محافظ در برابر گرما استفاده کنید و موهایتان را در برابر آسیب حرارت محافظت کنید.


18. موهایتان را با آب داغ نشویید


والت وینسلو، مدیر فروش محصولات زیبایی مو و پوست آلبرتو کالور توصیه می کند برای نتایج بادوام تر موها را با آب ولرم بشویید و بعد با آب سرد آبکشی کنید.


آب داغ می تواند کراتین تازه زده شده را از بین ببرد و باید تا می توانید از آن دوری کنید.


از طرف دیگر، آبکشی موها با آب سرد می تواند به لایه بیرونی پوست سر شک وارد کند و به این وسیله از وز شدن و گره خوردن موها جلوگیری کند.


19. موهایتان را بعد از شستشو با هر حوله ای خشک نکنید


یک حوله پنبه ای خشن می تواند روی موهایتان چین بیاندازید. به جای آن از یک حوله میکروفایبر برای خشک کردن ملایم موهایتان استفاده کنید.


حوله های میکروفایبر فوق العاده جاذب هستند و به سرعت آب اضافه را از موهای خیس شما بدون مالش زیاد به خود جذب می کند. این نوع حوله ها موهای شما را وزوزی یا چین دار نمی کند چون این جنس پارچه سایش ایجاد نمی کند.


20. برای باز کردن پیچ خوردگی ها موهایتان را شانه نکنید


روزهایی هست که از خواب بیدار می شوید و موهایتان کمی خمیده و نامرتب است. نترسید و لطفا فوری آنها را برس نکشید.


فقط سشوار یا اتو مویتان را بردارید و با درجه حرارت متوسط سعی کنید موهایتان را به آرامی به حالت اول برگردانید. اگر می خواهید موهایتان را مرتب نگه دارید قبل و بعد از خوابیدن از یک برس مویی نرم استفاده کنید.


موهای طبیعی به کار رفته در این برس ها، گره موهای شما را با ملایمت از هم باز می کند و برای پوست سرتان هم خاصیت دارد.


بر خلاف برس های معمولی، برس مویی، برای بافت موها ساخته شده و آنها را نرم نگه می دارد و سایش را در آنها به حداقل می رساند.


نتیجه کراتین مو


معرفی محصولات مناسب برای مراقبت های بعد از کراتین


  1. شامپو Arvazallia hair repair مناسب برای موهای کراتینه شده است چرا که بدون سولفات و اجزای سمی است.

  2. شامپو و نرم کننده luxe organix هم به دلیل عناصر خالص و مزایای روغن آرگان در آن پرطرفدار است.

  3. شامپوی خشک Alterna caviar dry shampoo، این شامپو حاوی ویتامین سی و عصاره خاویار و بدون سولفات است.

  4. شامپوی خشک Klorane برنده جایزه بهترین شامپو خشک مجله allure که یک شامپوی گیاهی ترکیبی لوکس از گونه های گیاهی و بدون سولفات است.

  5. روبالشی های ابریشمی Mulberry با نرم ترین، درخشان ترین و یک دست ترین ابریشم به شما خوابی خوش بدون به هم ریختن موهایتان می دهد.

  6. روغن کراتین lenza برای بعد از کراتینه کردن موها، بهترین روغن رقیق حاوی کراتین، بدون پارابن، سولفات و نمک است.

  7. اسپری Beach Glam ساخته Sally Hershberger، اسپری بدون نمک و سولفات که بدون ایجاد احساس شکنندگی موها به آنها موج هایی بافت دار می دهد.

  8. اسپری Alterna bamboo beach summer shine، این اسپری فاقد هر عنصر خشن و زبری مثل نمک دریایی است و بوی خوشی هم دارد.

  9. اتو موی GHD Platinum به درجه حرارت 365 فارنهایت می رسد و صفحات فوق العاده نرمی دارد که روی موهای شما به آسانی حرکت می کند.

  10. اسپری محافظ حرارت سشوار و حالت دهنده ORIBE Royal شامل روغن آرگان است که با ثابت کردن کراتین به صورت لایه ای نامرئی، از موهایتان در برابر گرمای اتوی مو و سشوار محافظت می کند.

  11. حوله میکروفایبر Devacurl بدون سطحی ساینده، موهایتان را هنگام خشک کردن نرم نگه می دارد و برای پیچیدن دور سرتان به اندازه کافی بزرگ است.

  12. برس مویی Mason pearson، برسی نرم که موهایتان را به خوبی مرتب می کند و بدون از بین بردن کراتین گره موها را از هم باز می کند.


لیستی از نبایدهای بعد از کراتینه مو


  • شامپوهای ارزان نخرید.

  • از شامپوهای شفاف کننده استفاده نکنید.

  • موهایتان را مرتب نشویید.

  • به موهایتان بیش از حد دست نزنید.

  • موهایتان را تا 2 هفته بعد از کراتینه کردن مدل ندهید.

  • تا 2 هفته از هدبند استفاده نکنید.

  • موهایتان را با عینک آفتابی عقب نزنید.

  • از کلیپس برای بستن موهایتان استفاده نکنید.

  • موها را پشت گوش ها نگذارید.

  • در باشگاه تمرینات سنگین که باعث عرق ریختن زیاد می شود انجام ندهید.

  • روی روبالشی های پنبه ای نخوابید.

  • از روغن های غلیظ مثل روغن نارگیل برای موهایتان استفاده نکنید.

  • تا 3 هفته موهایتان را رنگ نکنید.

  • تا 2 هفته شنا نکنید و موهایتان را در معرض کلر قرار ندهید..

  • از ماده کم رنگ کننده رنگ مو برای موهایتان استفاده نکنید.

  • از اسپری هایی که موها را موج دار می کند و حاوی نمک هستند استفاده نکنید.

  • از حرارت بالا در وسایل مخصوص مدل دادن به موها استفاده نکنید. حداکثر تا 365 درجه فارنهایت توصیه شده است.

  • موهایتان را با آب داغ نشویید

  • موهایتان را بعد از شستشو با حوله خشک نکنید

  • برای باز کردن پیچ خوردگی ها موهایتان را شانه نکنید


اگر تمام این موارد را در نظر داشته باشید و آنها را رعایت کنید کراتینه شما عالی می شود و می توانید مطمئن باشید بعد از کراتینه به دردسر نمی افتید.


سوالات رایج در مورد کراتین مو


من موهایم را رنگ کردم. می توانم موهایم را کراتینه کنم ؟


بله. بر خلاف شامپوهای صاف کننده شیمیایی، شما می توانید بدون آسیب دیدن، موهایی رنگ شده و کراتینه داشته باشید.


من به مشتریانم توصیه می کنم برای حفظ حالت بهتر موهای رنگ شده و کراتینه از شامپوهای بدون سولفات و نرم کننده استفاده کنند. همچنین توصیه می شود موهایتان را یک یا دو بار در هفته، فقط وقتی لازم است شامپو بزنید.


وقتی زیر دوش با آب و بدون شامپو زدن موهایتان را شستید فقط نرم کننده بزنید. برای موهایی با بافت خاص و موجدار از اسپری های نمک دریایی استفاده نکنید.


چه کسانی نباید موهایشان را کراتینه کنند ؟


کراتین مو برای خانم های باردار توصیه نمی شود.


بیشتر بخوانید:


موهای خوش حالت و زیبا با کراتینه مو در منزل


آموزش ویدیویی کراتینه کردن مو در خانه


کراتینه مو با سس مایونز + خواص سس مایونز برای تقویت مو


بیشتر بخوانید  آموزش آرایش چشم زنانه ملایم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *