مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کتامین چیست و چه عوارضی دارد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کتامین یک دارو است، نه، آن چیست؟

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید عوارض جانبی کتامین بیشتر بدانید.

کتامین

کتامین چیست؟

کتامین نوعی دارویی است که برای بیهوشی، آرامش و تسکین درد در انسان و حیوانات استفاده می شود و از داروهای کلاس 3 تایید شده برای استفاده در بیمارستان ها و کلینیک ها است و از عوارض آن می توان به توهم، آرام بخشی و ترک اعتیاد اشاره کرد. یکی از مواد مخدر است که به طور غیرقانونی برای سرگرمی و اوقات فراغت استفاده می شود.

کتامین اگر زیر نظر پزشک و تحت اقدامات پزشکی کنترل شده مصرف شود سلامت و اثربخشی مطلوبی خواهد داشت اما مصرف طولانی مدت و کنترل نشده آن می تواند منجر به مقاومت و وابستگی روانی شود.کتامین یک بیهوش کننده بی رنگ و بی بو است که مری را مسدود می کند. توجه می کند و باعث می شود که فرد احساس خلسه کند و از محیط اطراف خود بی خبر شود.

کتامین چیست؟

سایر داروهای این خانواده عبارتند از:

فن سیکلیدین (DKSM PC (PCP) و اکسید نیتریک (گاز خنده) مصرف این نوع دارو باعث می شود فرد احساس بی حسی و جدا شدن از محیط اطراف بدن کند که از نظر ساختاری شبیه به فن سیکلیدین (PCP) است.

کتامین گاهی اوقات برای بیهوشی یا حفظ بیهوشی عمومی استفاده می شود و در دوزهای کمتر ممکن است درد را کاهش دهد. به احتمال زیاد برای مداخلات تشخیصی و روش های جراحی کوتاه مدت مانند کشیدن دندان و در جراحی های کودکان استفاده می شود. این دارو به طور قانونی توسط پزشک با تزریق عضلانی یا داخل وریدی (IV) استفاده می شود. هر گاه از کتامین به عنوان داروی بیهوشی در انسان استفاده شود، آن را همراه با داروی دیگری برای جلوگیری از توهم استفاده می کنند.

استفاده غیرقانونی (سرگرمی) کتامین را می توان به صورت خوراکی به صورت قرص، استنشاق (از طریق بینی)، دود کردن با تنباکو و ماری جوانا، یا مخلوط با نوشیدنی ها و نوشیدنی ها و در بیشتر موارد به صورت پودر سفید استفاده کرد. آنها به خرخر کردن تبدیل می شوند. مهم نیست که چگونه از آن استفاده شود، اثر آن در چند دقیقه شروع می شود و کمتر از یک ساعت باقی می ماند. اگر کتامین به صورت خوراکی مصرف شود، ممکن است حالت تهوع و استفراغ شدید ایجاد شود.

بیشتر بخوانید  راههای درمان سنگ کیسه صفرا چیست ؟

کتامین چیست؟

موارد و دوزها:

معرفی بیهوشی عمومی به ویژه برای عمل ها و اقدامات تشخیصی کوتاه مدت که نیازی به شل شدن عضلات ندارند. همراه با سایر داروهای بیهوشی یا داروهای کم قدرت مانند اکسید نیتریک.
بزرگسالان و کودکان: mg/kg 4-1 به صورت داخل وریدی به مدت 60 ثانیه. برای حفظ بی حسی عضلانی 6.5-13 میلی گرم بر کیلوگرم، می توان آن را با افزایش دوز اولیه به نصف تکرار کرد.

کتامین چیست؟

تداخلات دارویی:

در صورت استفاده همزمان با باربیتورات ها و مواد افیونی، می تواند زمان بهبودی را طولانی تر کند. بیمار باید به دقت تحت نظر باشد مصرف همزمان آنفولانزا و هالوتان می تواند باعث افسردگی میوکارد، برادی کاردی و افت فشار خون شود. از مصرف همزمان خودداری کنید مصرف همزمان با شل کننده های عضلانی غیر دپلاریز کننده اثرات عصبی عضلانی را افزایش می دهد و افسردگی تنفسی را طولانی می کند. بیمار باید به دقت تحت نظر باشد مصرف همزمان با هورمون های تیروئید ممکن است باعث فشار خون بالا و تاکی کاردی شود. بیمار باید از نزدیک تحت نظر باشد.

کتامین چیست؟

مکانیسم عمل:

اثر بیهوشی: کتامین با اثر مستقیم روی قشر و سیستم لیمبیک باعث ایجاد احساس انزوا از محیط می شود.کتامین در واقع یک محرک است و بیهوشی نمی کند. این دارو به شدت اعتیادآور است و برای افرادی که ناآگاهانه و ناآگاهانه از آن استفاده می کنند، می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد. کتامین تصعید می شود و با تنفس عمل می کند، چیزی شبیه اتر، اگرچه از طریق تزریق نیز مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید  یونجه با شبدر چه فرقی دارد و خواص آن چیست ؟

با استنشاق این ماده فرد بیهوش می شود و مدتی فراموش می کند. مثلاً در مهمانی ها دستمالی می دهند تا صورت را بو کند یا خشک کند. اگر بافت با کتامین آغشته شود، فرد در شرایطی مانند عمل فرو می رود. او از نوعی بی حسی و ضعف رنج می برد که به هیچ رفتاری واکنش نشان نمی دهد و سعی در رهایی از آن ندارد. بعد از از بین رفتن اثر دارو چیزی به خاطر نمی آورد. نه مردم را می شناسد و نه می داند چه بر سرشان آمده است.

کتامین چیست؟

کتامین چیست؟

متاسفانه در ایران از کتامین برای تجاوز جنسی و تجاوز استفاده می شود. افراد در محیط های بسته مانند مهمانی ها یا ماشین های غریبه به طور ناخواسته بوی این ماده را می گیرند که عواقب ناخوشایندی برای آنها به همراه دارد. در کشورهای دیگر این دارو بیشتر وسیله کسب اطلاعات است! بدون نیاز به درگیری و ضرب و شتم، فرد آنقدر خودآگاه است که حتی می تواند شماره حساب بانکی خود را تایید یا تکذیب کند. اثرات این دارو بسته به شرایط جسمانی هر فرد متفاوت است.

مریضی داشتم که می گفت موقع عمل به سقف چسبیده و مراحل عمل را می بینید. افراد عادی و افراد نادان می توانند این را به جدایی روح و جسم تعبیر کنند، اما این یکی از عوارض کتامین و نوعی اختلال حافظه است. قبل از اینکه کتامین به یک نگرانی عمومی تبدیل شود باید برای چنین سوء استفاده ای نگران کننده باشد. این امر تنها با اطلاعات دقیق و صحیح امکان پذیر است. فرزندان ما باید بدانند که چگونه می توانند دچار چنین مشکلی شوند.

کتامین چیست؟

این حالت جهل تا کی ادامه دارد؟ آیا انسان می تواند یک روز در این حالت بماند؟

بستگی به دوز دارو دارد. دوزهای بالای کتامین می تواند باعث ایست قلبی و مرگ شود. اما دوزهای کوچک کمتر از یک ساعت یا حتی یک ربع می تواند باعث بی حسی و فراموشی شود. مهم ترین مشکل فراموشی است و ممکن است فرد تا مدت ها متوجه نشود که چه اتفاقی برایش افتاده است. این دارو حتی به صورت خوراکی مصرف می شود. اگر اخبار تصادفات را مطالعه کنید با مواردی مواجه می شوید که می تواند ناشی از مصرف ناخواسته این گونه مواد باشد. گفته می شود راننده با نوشیدن آب میوه بیهوش شده و خودروی وی به دلیل مصرف کتامین به سرقت رفته است. اخیراً مشاهده شده است که کتامین با اسید که نوعی حشیش است مخلوط می شود و در مهمانی ها استنشاق می شود. البته داروخانه ها این دارو را به همه ارائه نمی دهند.

بیشتر بخوانید  علت بروز توده گردن چیست ؟

چگونه می توان موادی مانند کتامین را که فقط در پزشکی مصرف می کند، محرک در جامعه دانست؟

آیا سوء استفاده می شود؟

کتامین چیست؟

کتامین داروی دانشگاهی است و اصلا در داروخانه ها به فروش نمی رسد، اما متاسفانه در ناصرخسرو به صورت قاچاق موجود است. فردی که اطلاعات کمی در مورد اثرات این دارو داشته باشد می تواند آن را به صورت قاچاق تهیه و استفاده کند. چنین هزینه هایی سوء استفاده از علم است. در غرب کشور به اسب ها مایعی برای قاچاق کالا داده می شود که سختی جاده و سرما را تحمل کند. این مایع نوعی شیشه است که تهیه آن بسیار آسان است و نیازی به آزمایشگاه مجهز ندارد.

متأسفانه حتی یک ویدیو در سایت با دستورالعمل شکل و روش تهیه انواع داروها وجود دارد و من آنها را برای دانش آموزانم گرفتم. داروهای زیادی وجود دارند که می توانند تبدیل شوند و می توان از آنها سوء استفاده کرد. کتامین یک داروی ساخته دست بشر است، بنابراین یک ماده صنعتی محسوب می شود. استفاده نادرست بدون شک می تواند عوارض و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

کتامین چیست؟

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *