مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کاهش وزن با این روش موثر و عالی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کاهش وزن با این روش موثر و عالی

کاهش وزن با این روش موثر و عالی

خوب و بد را در همه جا می توان یافت، حتی در میان چربی های بدن! البته معمولاً با شنیدن کلمه چربی به یاد چربی های جمع شده در بدن می افتیم و بلافاصله هشدارهای همیشگی پزشکان و توصیه های اکید آنها برای سوزاندن این چربی ها در گوشمان زنگ می زند. این همه درست است؛ اما تنها برخی از چربی ها به عنوان «چربی سفید» شناخته می شوند و یکی از عوامل اصلی بیماری های بسیار خطرناکی مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت هستند.

متأسفانه طبق مطالعات بسیاری در این زمینه، چربی سفید یکی از مشکلات اصلی سلامتی زمان ماست. اما بدن ما علاوه بر چربی سفید، چربی دیگری به نام چربی قهوه ای دارد که بسیار مفید است و می تواند از شر چربی های مضر سفید خلاص شود. البته شرایطی دارد. ما باید به قهوه ای چاق خود کمک کنیم تا از بین برود.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که افزایش میزان چربی قهوه ای در بدن می تواند به سوزاندن سوخت و در نتیجه سوزاندن کالری و کاهش چربی سفید اضافی کمک کند، اما چگونه می توانیم میزان چربی قهوه ای را در بدن افزایش دهیم؟ خوشبختانه، همه ما چند راه ساده و بسیار کاربردی برای انجام این کار داریم. فقط کمی اراده و صبر می خواهد.

گرسنگی نخورید و پرخوری نکنید

اعصاب تنظیم کننده گرسنگی در مغز نقش بسیار مهمی دارند. وقتی به اندازه کافی غذا نخورده ایم، مدام به ما پیام می دهند که هنوز باید غذا بخوریم و هر زمان که به اندازه کافی غذا خوردیم، به ما می گویند که وقت آن رسیده است که غذا نخوریم. اما همین اعصاب می توانند وظایف مهم دیگری را نیز بر عهده بگیرند.

تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل نشان می دهد که این اعصاب در موش ها می توانند چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کنند. مطالعه‌ای که در مجله Cell منتشر شد نشان داد که اگر ما خیلی کمتر از حد معمول بدنمان بخوریم، بدن‌مان نمی‌تواند چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل کند.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف نئوتادین

اما اگر به اندازه کافی بخوریم، یعنی به اندازه ای که گرسنگی را رفع کند، این اعصاب عمل کرده و چربی های سفید را به چربی های قهوه ای تبدیل می کنند، مطالعه دیگری نشان می دهد که پرخوری نه تنها چربی های سفید را از بدن خارج می کند. افزایش می‌یابد، اما مزاحم هم می‌شود. چربی قهوه ای است و اجازه نمی دهد این چربی کالری اضافی و چربی سفید اضافی را بسوزاند.

سیب را البته با پوست بخورید

یک ضرب المثل قدیمی می گوید که خوردن یک سیب در روز ما را به یک پزشک غیر ضروری تبدیل می کند. زیاد بیهوده حرف نزنید محققان دانشگاه آیووا اخیرا آزمایشی را بر روی موش ها انجام دادند که در آن اسید اورسولیک به رژیم غذایی اضافه شد که پس از مدتی باعث کاهش چربی قهوه ای در بدن شد. موش ها زیاد شدند.

این افزایش حتی در بدن موش هایی که رژیم غذایی پرچرب برای آنها تهیه شده بود نیز رخ داد، اما این آزمایش چه ربطی به سیب دارد؟ اسید اورسولیک به مقدار زیاد در پوست سیب یافت می شود و عامل اصلی درخشندگی پوست سیب است. به همین دلیل فقط خوردن سیب (با پوست) این فایده را خواهد داشت. البته مواظب باشید سیب را با پارافین جلا نکنید که در این صورت خوردن پوست سیب بسیار خطرناک خواهد بود.

آموزش

اثرات مفید تحرک و فعالیت بدنی، به ویژه در سوزاندن چربی و کالری اضافی، آنقدر واضح به نظر می رسد که به نظر می رسد نیازی به شواهد نباشد. همه تجربه کرده اند یا به نوعی دیده اند که تحرک منجر به چربی سوزی می شود اما چرا؟ مطالعه ای در این زمینه بر روی حیوانات مختلف انجام شد

که در مجله Disease Models and Mechanisms منتشر شده است، نشان می دهد که ورزش و تحرک باعث آزاد شدن آنزیمی به نام irisin می شود که چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل می کند. البته باید به یاد داشته باشیم که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به طور منظم و مداوم ورزش کنیم. انجام بار به هیچ وجه مفید نخواهد بود.

بیشتر بخوانید  مزایای استفاده از مکمل زد ام ای (ZMA) برای مردان!

دمای اتاق را کاهش دهید

سرما یک عامل محیطی بسیار مفید است. البته، اگر مراقب باشید، سرما نخورید. سرمای محیط می تواند چربی های سفید بدن را بسوزاند. نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی این موضوع را به خوبی نشان می دهد. محققان از 12 مرد جوانی که سطح چربی قهوه ای فعال کمتر از حد متوسط ​​داشتند خواستند به مدت 6 هفته هر روز به مدت دو ساعت در اتاقی با دمای حدود 17 درجه سانتیگراد بنشینند.

آنها در این دمای سرد 108 کالری بیشتر از دمای اتاق یعنی حدود 22 درجه سانتیگراد سوزاندند. نتایج حتی امیدوار کننده تر بود. در طول این شش هفته بدن آنها قدرت بیشتری برای سوزاندن چربی پیدا کرد و در چند روز اخیر موفق شدند در این دمای سرد 289 کالری بیشتر از حد معمول بسوزانند. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که دمای پایین‌تر محیط می‌تواند ژنی را که چربی سفید را در بدن ما قهوه‌ای می‌کند، فعال‌تر کند.

باورهای غلط 1

شاخص توده بدنی (BMI) دقیق ترین شاخص چاقی و اضافه وزن است.

واقعیت

BMI را می توان یکی از رایج ترین شاخص های چاقی و اضافه وزن دانست، اما دقیق ترین شاخص نیست. شاخص توده بدنی هر فرد از تقسیم وزن او بر حسب کیلوگرم بر قد بر حسب متر به توان 2 به دست می آید، بنابراین اندازه گیری عددی قد و وزن اوست. به عنوان مثال وقتی فردی 80 کیلوگرم و 170 سانتی متر وزن دارد، BMI او 27.6 است. بنابراین، این فرد اضافه وزن دارد. اما حالا تصور کنید ورزشکاری با وزن 80 و قد 170 وارد شود. BMI او قطعاً 27.6 خواهد بود. اما آیا این ورزشکار چاق است و چربی اضافی دارد؟؟؟ بنابراین BMI نمی تواند به ما بگوید که آیا این چاقی به دلیل عضله است یا چربی. توزیع چربی در بدن و میزان چاقی را نشان نمی دهد. مثلا چاقی شکمی باشد یا چاقی ران و باسن.

تصور غلط 2

افراد چاق و چاق بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

واقعیت

مطالعات انجام شده بر روی رابطه بین BMI و مرگ و میر نشان داده است که افراد با BMI بالا در معرض بالاترین خطر مرگ و میر هستند. در واقع همانطور که می دانید چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون، چربی خون و بیماری های قلبی و بسیاری از بیماری های دیگر را افزایش می دهد، اما اگر به مرگ و میر واقعی آنها نگاه کنیم، فقط BMI بالای 40 است که قابل توجه است و قابل توجه با افزایش مرگ و میر مرتبط است.

بیشتر بخوانید  علت بروز و راههای درمان تومور فیلودس (تومور سینه)

تصور غلط 3

حذف وعده های غذایی در روز به کاهش وزن کمک می کند.

واقعیت

نه، این درست نیست. خوردن 3 وعده غذایی در روز چیزی است که شما را در رژیم غذایی خود موفق می کند. تحقیقات نشان داده است که حذف وعده های غذایی نه تنها شما را لاغر نمی کند، بلکه با کاهش متابولیسم، تجمع انرژی در بدن را افزایش می دهد.

تصور غلط 4

چاقی برای سلامتی بسیار بدتر از کاهش وزن است.

واقعیت

جالب است بدانید که خطر مرگ ناشی از BMI پایین و کاهش وزن بیشتر از میزان مرگ و میر ناشی از BMI بالا و چاقی است. بهتر است این را بگوییم: افراد لاغر بیشتر به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست می دهند تا افراد چاق به دلیل چاقی!

باورهای غلط 5

چربی بدترین چیز برای بدن است.

واقعیت

بدون چربی بدن، اندام های بدن نمی توانند به درستی کار کنند. استخوان ها راحت تر شکسته می شوند و مغز و عملکردهای شناختی مختل می شوند. افزایش بیماری قلبی یکی دیگر از تهدیدات در این بیماری است. اما میزان تجمع چربی در بدن هر فرد، نحوه انباشته شدن آن در بدن و نوع تجمع چربی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تاثیر آن بر سلامت نیز متفاوت است. به عنوان مثال، تجمع چربی در ناحیه ران و باسن با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 همراه است، از سوی دیگر چاقی شکمی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و چربی خون را افزایش می دهد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *