کاربردهای درمانی ناندرولون فنیل پروپیونات



ناندرولون فنیل پروپیونات چیست؟


ناندرولون فنیل پروپیونات (NPP) یک استرویید آنابولیک با مزایای پزشکی‌ و ورزشی می‌باشد. هورمون ناندرولون استرویید آنابولیکی است که بیشترین تجویز را از سوی پزشکان داراست. نوع دکانوات آن نیز بیشترین نوع تجویز شده از ناندرولون می‌باشد. در مجموع میزان مقاومت بدن بسیاری از افراد در برابر مصرف ناندرولون بسیار مناسب و خوب می‌باشد. البته این موضوع به این معنی‌ نیست که هیچگونه عوارض جانبی ندارد. به هر حال ناندرولون نیز یک استرویید آنابولیک می‌باشد و همه آنها دارای عوارض جانبی مخصوص به خود هستند.


از لحاظ نحوه عملکرد ناندرولون فنیل پروپیونات می‌توان آن را با نوع دکانوات یکسان دانست. هر کدام از آنها از یک هورمون یکسان تولید شده‌اند. اما در مورد (NPP) باید گفت که دارای نیمه عمر کوتاه تری می‌باشد و اثر آن بعد از تزریق بیشتر است.


نام تجاری: ناندروفن

اشکال دارویی: آمپول 25 میلی گرم در 1 میلی لیتر


مزایای مصرف ناندرولون فنیل پروپیونات


ناندرولون فنیل پروپیونات می تواند باعث مهار گلوکوکورتیکویید‌ها شود. گلوکوکورتیکوید هورمون‌های استرس زای کورتیزول هستند که نقش بسیار مهمی‌ در نوع احساسات ما و میزان سلامتی‌ بدن ایفا می کنند. اما به هر حال هنگامی که سطح گلوکوکورتیکویید‌ها بیش از حد افزایش یابد این یک موضوع خوب نمی باشد زیرا که این امر ممکن است منجر به افزایش چربی‌ بدن و تجزیه عضلات شود. هنگامی که ما از لحاظ فیزیکی‌ فشار زیادی را به بدن وارد می‌کنیم احتمال افزایش سطح هورمون‌های استرس در بدن افزایش میابد. ناندرولون می تواند باعث کاهش تولید این هورمون استرس شود.


یکی‌ دیگر از مزایای ناندرولون فنیل پروپیونات تقویت احتباس نیتروژن می‌باشد. بافت‌های عضلانی ما متشکل از ۱۶% نیتروژن می‌باشد. هنگامی که سطح احتباس آن کاهش یابد ما وارد حالتی به نام کاتابولیک میشویم. اما هرچه میزان احتباس نیتروژن بیشتر باشد بدن ما نیز بیشتر در شرایط آنابولیک قرار خواهد گرفت. ناندرولون فنیل پروپیونات همچنین می تواند باعث افزایش سنتز پروتئین شود. سنتز پروتئین به فرایندی گفته میشود که سلول‌های ماهیچه ای میتوانند پروتئین‌های جدید تولید کنند. همانطور که می دانید پروتئین نیز بلاک‌های تشکیل دهنده بافت‌های عضلانی هستند.

بیشتر بخوانید  فواید میوه پشن فروت (گل ساعتی)


همچنین ناندرولون فنیل پروپیونات می تواند باعث افزایش تعداد گلبول‌های قرمز نیز شود. این سلول‌ها باعث انتقال اکسیژن به جریان خون می شوند. هنگامی که تعداد گلبول‌های قرمز افزایش پیدا کند استقامت عضلانی ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد و ریکاوری عضلات ما آسانتر خواهد بود. یکی‌ دیگر از مزایای مثبت ناندرولون فنیل پروپیونات تقویت سطح سنتز کلاژن و محتوای مواد معدنی استخوان‌ها می‌باشد.


اگر خواهان استخوان‌ها و غضروف‌های قوی تر هستید و همچنین خواهان ریکاوری سریعتر از مشکلات مربوط به استخوان‌ها و غضروف‌ها هستید، پس این استرویید آنابولیک به احتمال بسیار زیاد میتواند به شما کمک زیادی کند. بهبود تولید کلاژن و تولید مواد معدنی در استخوان‌ها حاصل از مصرف (NPP) می تواند دستیابی به سلامت مفاصل را برای شما آسانتر کند.


ناندرولون فنیل پروپیونات همچنین در زمینه پزشکی‌ نیز دارای ویژگی‌‌های مثبتی می‌باشد که میتواند به افراد زیادی کمک کند.بیماران مبتلا به ایدز و سرطان ممکن است از تزریق آن سود ببرند، همچنین مصرف آن برای افراد مبتلا به خستگی‌‌های مفرط و تجزیه عضلات می تواند مفید باشد. همچنین مصرف آن برای افراد مبتلا به کم خونی میتواند مفید باشد.


همچنین دیگر بیماری‌هایی که از مصرف ناندرولون فنیل پروپیونات می توانند سود ببرند عبارتند از سرطان سینه، کم خونی، سوختگی‌های شدید، مشکلات ذهنی‌ در کودکان و پوکی استخوان. اگرچه این استرویید دارای مزایای بسیار مختلفی‌ برای افراد گوناگونی می‌باشد اما در آمریکا اغلب آن را برای بیماران مبتلا به کم خونی و ایدز تجویز میکنند. در این زمینه‌ها این استرویید می تواند واقعا عملکرد موفقیت آمیزی را داشته باشد.


ناندرولون فنیل پروپیونات


نحوه مصرف ناندرولون فنیل پروپیونات


به منظور دریافت بیشترین نتایج و کمترین عوارض جانبی توصیه میشود روزانه ۵۰-۱۰۰ میلی گرم ناندرولون فنیل پروپیونات استفاده کنید. این استرویید قابل تزریق میتواند هم به صورت روزانه و هم ۳ بار در هفته استفاده شود. بدن سازان حرفه ای میتوانند از دوز‌های بالاتری نیز استفاده کنند نظیر ۴۰۰-۸۰۰ میلی گرم در هفته.

بیشتر بخوانید  آیا تامی تاک خطرناک است؟


همچنین توصیه می شود هنگام مصرف ناندرولون فنیل پروپیونات از یک فرم قابل تزریق تستوسترون نیز استفاده شود زیرا که مصرف (NPP) به تنهایی می تواند تولید تستوسترون طبیعی بدن را به شکل شدیدی کاهش دهد و می تواند باعث ایجاد اختلال در نعوظ شدید شود. برای زنان مصرف ۵۰-۱۰۰ میلی گرم در هفته باید کافی‌ باشد و می تواند عوارض جانبی منفی‌ آن را محدود کند.


مکانیسم اثر ناندرولون فنیل پروپیونات


  • اثر آندروژونیک: ناندرولون اثر مهار کننده بر روی تومورها و متاستازهای پستان (بسته به هورمون)دارد.

  • اثر خونساز: ناندرولون تولید اریتروپوئتین توسط کلیه را تحریک کرده و به افزایش میزان و حجم گلبولهای قرمز خون منجر می شود.

  • اثر آنابولیک: ناندرولون احتمالا کاتابولیسم ناشی از کورتیکو استروئیدها را بر طرف کرده و رشد بافتها را در بیماران بسیار ناتوان ، تسریع می کند.


فارماکوکینتیک ناندرولون فنیل پروپیونات


  • جذب: به خوبی جذب می شود.

  • پخش: فرم فن پروپیونات تنها به مدت 3-2 روز فعال می باشد.

  • متابولیسم: در کبد متابولیزه می شود.

  • دفع: بصورت متابولیت و داروی تغییر نیافته در ادرار دفع می شود .


عوارض جانبی ناندرولون فنیل پروپیونات


  • اعصاب مرکزی: افسردگی روانی،تحریک پذیری و بی خوابی

  • قلبی- عروقی: ادم

  • پوست: درد و سفتی در محل تزریق

  • دستگاه گوارش: تهوع ، استفراغ،اسهال

  • ادراری-تناسلی: تحریک مثانه،واژینیت، قاعدگی نامنظم، هیپواستروژنیک در خانم ها (تغییر احساسات،برافروختگی،تعریق،عصبانیت،خونریزی واژینال، خارش ، خشکی و سوزش واژن)، آسیب کلیوی

  • کبد: یرقان قابل برگشت،تومور سلولهای کبدی

  • خون: مهارفاکتورهای انعقادی

  • متابولیک: هیپر کلسمی


سایر عوارض: افزایش آثار هورمونی در آقایان(آکنه، کاهش حجم انزال ، اپیدیمیت ، ژنیکو ماستی ، رشد موهای بدن و صورت ، ناتوانی جنسی ، بسته شدن زودرس اپیفیز قبل از دوران بلوغ،اولیگواسپرمی ، بزرگ شدن آلت تناسلی،آتروفی بیضه پس از بلوغ ، بزرگ شدن غیر عادی سینه ها، کاهش حجم منی )، اثرات آندروژنیک در خانمها (آکنه، تغییر میل جنسی ، بزرگی کلیتوریس ، کاهش اندازه سینه ها ، هیرسوتیسم ، خشونت صدا ، طاسی مردانه ، پوست یا موی چرب و افزایش وزن).


ناندرولون


موارد منع مصرف ناندرولون فنیل پروپیونات


در خانمهای باردار،دوران شیر دهی، بیماران حساس به استروئیدهای آنابولیک،آقایان با سرطان سینه و پروستات، خانمها با سرطان سینه و هیپر کلسمی، بیماران مبتلا به نفروز، مبتلایان به نفریت که در فاز نفروتیک می باشند.


احتیاط در رابطه با مصرف ناندرولون فنیل پروپیونات


در بیماران کلیوی، قلبی یا کبدی ، دیابت ، صرع،میگرن یا شرایط دیگری که با احتیاس مایعات بدتر می شود.


تداخلات دارویی ناندرولون فنیل پروپیونات


در بیماران دیابتی، بدلیل اثرات کاهند ه غلظت گلوکز خون این دارو ، ممکن است تنظیم مقدار مصرف انسولین یا داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون ضروری باشد.


ناندرولون دکانوات ممکن است اثرات داروهای ضد انعقادی وارفارینی را تشدید کرده و موجب افزایش پروترومبین شود.


نحوۀ نگهداری ناندرولون فنیل پروپیونات


دور از نور و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.


بیشتر بخوانید:


مکمل‌ DHEA و مزایای مصرف آن


مزایای مصرف پاراهورمون آنابول ۵ برای بدنسازی


فواید و عوارض کاشت کپسول تستوسترون


کاربردهای درمانی تستوسترون انانتات


separator line


بیشتر بخوانید  گودی کمر / درمان گودی کمر با ورزش

دیدگاهتان را بنویسید