مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه کارهای خانه را به راحتی تقسیم کنیم ؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



تقسیم وظایف در خانه


در گذشته تقسیم وظایف خانه بین زن و شوهر چندان معنایی نداشت اما امروزه با گسترش حضور زنان در اجتماع، در برخی از خانواده‌ها مسئله تقسیم وظایف با نگاه سنتی منجر به درگیری‌هایی بین زوجین می‌شود. بسیاری از مردان کار منزل را نمی‌پذیرند و زنان شاغل نیز نمی‌توانند بار مسئولیت تمام کارهای خانه را به دوش بکشند و به مرور زمان دچار خستگی و فرسودگی می‌شوند. در همین زمان بسیاری از مردان می گویند “نیازی به کار کردن همسرشان ندارند”، و بدین صورت استقلال مالی زن را زیر سوال برده و موضوع را بغرنج‌تر می‌کنند.


بسیاری از مردان و حتی زنان، کارِ خانه را وظیفه زن می‌دانند در صورتی که اگر به چشم وظیفه به زندگی نگاه کنید، کار بیرون از خانه مرد هم وظیفه است و این واژه می‌تواند منشا بسیاری از تعارضات باشد.


تقسیم وظایف در خانه


وظایف مردان در خانه


زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی، زندگی مستقل و سربازی برخی از اتفاقاتی است که به مردان کمک می‌کند که بتوانند تا حدودی از مسئولیت‌های خانه داری آگاه شوند. بزرگترین اشتباه مردان این است که کار خانه را وظیفه زن می‌دانند و از کار منزل فرار می‌کنند. البته مادران و دیگر اعضای خانواده نیز نباید مسائل خانه داری را بین دختر و پسر تفکیک کنند. گاهی لازم است از دختر خرید کردن و از پسر شستن ظرف را بخواهند. گاهی ریشه تبعیض جنسیتی در کار منزل نیز ایجاد می‌شود.


حفظ جایگاه و شان هر دو طرف (زن،مرد)


کار منزل برای زن خانه دار هم وظیفه نیست اما بر اساس منطق و اصول رابطه زناشویی، وقتی مرد 8 ساعت بیرون از منزل کار کرده و برای تامین هزینه‌های زندگی تلاش می کند، زن خانه دار نیز به همان نسبت کارهای منزل را برای کمک به همسرش انجام می‌دهد.


نکته مهم قدردانی زن و شوهر از هم بخاطر لطف‌هایی است که در حق هم می‌کنند. به دلیل طبع مهر طلب‌تر زنان نسبت به مردان، آن‌ها نیاز دارند که کارها و زحماتشان دیده شود و مردان باید تلاش کنند که زن خانه دارشان، از کار منزل لذت ببرد و آن را برای پیشرفت زندگی و روابطشان در نظر ‌گیرند. همینطور که زنان باید به مردانشان حس مردانگی را داده و به آن‌ها بفهمانند که قدردان زحماتشان هستند. برای اینکه زنان حس بهتری داشته باشند، خودشان نیز باید اقداماتی بکنند؛ یک زن خانه دار موفق مسلما احساس کارآمدی بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید  واقعا هنرمندانه است: کدو حلوایی


همکاری زن و مرد با یکدیگر


همانطور که زنان می‌توانند با داشتن شغل، به همسرشان در تامین هزینه‌های زندگی کمک کنند، مردان نیز باید در منزل به همسر خود یاری برسانند. اساس ازدواج باید بر پایه مشارکت، همدلی و صمیمیت باشد و اگر زن و مرد برای خود مرزهای مشخصی تعریف کنند، شاید هیچوقت این صمیمیت ایجاد نشود. عشق حقیقی آن است که زن و شوهر بتوانند در حد امکان کارهای همسرشان را سبک کرده و نگذارند خستگی در تنشان بماند. وقتی تمام کارهای منزل به روی دوش یک نفر باشد، این احساس به او دست می‌دهد که یک خدمتکار است، احساس بی ارزشی کرده و فکر می‌کند که مورد سوء استفاده دیگران قرار گرفته است


زنان شاغل باید کار منزل را هم انجام دهند؟


زنان شاغل هم باید همچون مردا کار منزل را انجام دهند. وقتی زن و شوهر هر دو شاغلند باید کاملا کارهای خانه با هم تقسیم شود و مردی که دچار تفکر سنتی است، نباید این را نشان ضعف خود قلمداد کند. همینطور زن، کمک همسر خود را ابزاری برای کنترل و سوءاستفاده نداند. هر زمان که زندگی زناشویی، تبدیل به معامله، رقابت و آتو گرفتن شد، آن زمان است که بمب ساعتی فروپاشی فعال شده است.


تقسیم وظایف در خانه


برای تقسیم وظایف چکار کنیم ؟


وقتی زن و مرد پذیرفتند که کارهای منزل برای هردو آن‌هاست، باید لیستی از کارهای منزل را تهیه کرده و هرکدام کارهایی که بیشتر تمایل دارند را مشخص کنند. مثلا مردان ممکن است شستن ظرف یا آشپزی را دوست نداشته باشند و همینطور زنان ممکن است شستن سرویس بهداشتی برایشان سخت باشد.


بنابراین پس از مشخص شدن کارهایی که برایتان راحت‌تر است، در مورد کارهای باقی مانده به توافق برسید. نکته مهم روحیه رفاقت و رعایت انصاف در این زمینه است. چند نکته که در تقسیم وظایف در خانه وجود دارد که عبارتند از:

بیشتر بخوانید  تزیین یخچال عروس ( سری ششم )


1. تقسیم وظایف در خانه | به وعده خود عمل کنید


سر قول و قرارهای خود بمانید و در صورت سستی همسرتان، با احترام از او بخواهید که مسئولیت خود را انجام دهد. در این صورت می‌توانید وحدت خانوادگی‌تان را افزایش دهید.


2. تقسیم وظایف در خانه | ایراد نگیرید


از کار همسر و فرزندتان ایراد نگیرید. بگذارید وظیفه خود را انجام دهند. در نحوه انجام کار هم دخالت نکنید و درصورتی که مطمئن بودید او دارد اشتباه می‌کند، به او کمک کنید تا کار را با موفقیت به اتمام برسانید. اینگونه می‌توانید احترام را نیز میان اعضای خانواده خود بالا ببرید.


3. تقسیم وظایف در خانه | مسئولیت پذیر باشید


همه افراد می‌توانند تمام کارها را انجام دهند؛ پس هیچ وقت به دلیل تنبلی یا ترس از نتوانستن، نباید از زیر بار مسئولیت در بروند. به همین دلیل بهتر است مردان هم از وظایف خود مطلع شده و آن‌ها را به نحو احسن انجام دهند.


کارهای خانه در طولانی مدت باعث خستگی و فشار فراوان می‌شوند. اما در صورتی که زن و شوهر و دیکر اعضای خانواده این کارها را با هم تقسیم کنند، فشار کمتری به یک فرد وارد شده و حتی اتحاد را در خانواده خود بالا می‌برند. در صورتی که تقسیم وظایف در خانه تبدیل به یک مشکل برایتان شده است، توصیه می‌شود که از کمک روانشناس و مشاور خانواده استفاده کنید.


4. تقسیم وظایف در خانه | درخواست کمک با احترام و محبت


بعضی از خانم‌ها در ابتدای زندگی مشترک نمیدانند چگونه باید از همسرشان برای انجام امور منزل کمک بگیرند.


بدیهی است که به دلیل بسیاری از تفکرات موجود در جامعه امروز، برخی از مردان ایرانی بر این باورند که تمام کارهای منزل مربوط به خانم خانه است و آقایون هیچ وظیفه‌ای برای رسیدگی و یا مشارکت در کارهای خانه ندارند‌!


شاید این اعتقاد آقایون به نحوه برخورد خوب یا خدای نکرده ناصحیح خانم‌ها هم مربوط باشد‌!

بیشتر بخوانید  عیب یابی و رفع ۱۰ مشکل رایج در انواع ماشین ظرفشویی


آنچه که واضح است‌، خانم خانه باید با احترام و لحنی دوستانه از همسرش بخواهد که در تقسیم کارهای منزل مشارکت داشته باشد. نباید بسیاری از کارها را بصورت اجباری برای مردها قرار داد. خوب است که نظر مرد زندگی‌تان را جویا شوید تا او بتواند بر حسب زمانبندی اوقاتی که در خانه است، برای کمک به شما اقدام کند.


تجربه نشان داده که با درخواست‌های محترمانه و محبت‌آمیز بعد از مدتی؛مشارکت در کارهای منزل، تبدیل به یک روال عادی در زندگی خواهد شد و دیگر لازم نیست خانم همکاری مشترک در کارهای خانه را متذکر بشود.


5. تقسیم وظایف در خانه | بلد نیستم‌ها را کنار بگذارید


بسیاری از مردان دلیل عمده عدم همکاری‌شان در امور منزل را، عدم آگاهی از چگونگی انجام کارهای منزل میدانند. بعضی از آنها به محض درخواستی مبنی بر کمک فوراً با جمله«بلد نیستم این کار را انجام بدهم» خود را به خارج از گود تقسیم وظایف می‌کشند.


6. تقسیم وظایف در خانه | شراکت کنید


ازدواج شراکت است. قبول کردن این اصل باعث می‌شود در تقسیم کار منصف باشید و نخواهید همه‌ی بار را روی دوش طرف مقابل‌تان بگذارید. حواس‌تان باشد هدف انجام کارهای خانواده‌ای است که در آن زندگی می‌کنید. زرنگی کردن در این مواقع فقط به ضرر زرنگ‌ها تمام می‌شود و پروژه‌ی تقسیم وظایف هم شکست می‌خورد.


7. تقسیم وظایف در خانه | از همدیگر قدردانی کنید


پس از انجام تک‌تک کارهای خانه، از همدیگر قدردانی کنید! این یک اصل ضروری در روابط و تعاملات زوجین است‌. جمله‌هایی مانند:


  1. از کمکت ممنونم

  2. متشکرم که به کارهای زندگی مشترکمان رسیدگی کردی.

  3. چقدر انجام امور منزل کنار تو لذت‌بخش است.


و صدها جمله شبیه این‌ها هستند‌، که با کلماتی ساده ساخته می‌شوند اما عمق احساسی خوشایندی را در همسرتان به وجود می‌آورند‌. این جمله‌های تشکرآمیز باعث می‌شوند تا هر یک از همسران بدانند که شریک زندگی‌شان قدردان زحمت‌های آنهاست و این یک پارامتر مهم در رضایتمندی از زندگی مشترک به حساب می‌آید‌.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *