مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چگونه روز زمین وارد تقویم جهانی شد؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



چگونه روز زمین وارد تقویم جهانی شد؟


در سال دو روز به عنوان روز زمین شناخته می شود. یکی اول فروردین ماه (۲۱ مارس) که روز تغییر فصل در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی زمین با روز اعتدال ربیعی است. ایده ۲۱ مارس به سال ۱۹۶۹ باز می گردد.


سناتوری به نام «جان مک کانل» در کنفرانسی با موضوع محیط زیست در یونسکو برای اولین بار نامگذاری این روز را به عنوان روز زمین (بعدها به نام روز زمین اعتدال ربیعی) پیشنهاد کرد.


جان مک کانل پیشنهاد دهنده روز جهانی زمین برای اولین بار (۲۱ مارس)


جان مک کانل پیشنهاد دهنده روز جهانی زمین


اولین اعلامیه روز جهانی زمین توسط شهردار وقت سانفرانسیسکو، جوزف آلیوتو، در ۲۱ مارس سال ۱۹۷۰ صادر شد. پس از آن نیز دبیرکل وقت سازمان ملل، «یو تانت» از این جشن سالانه حمایت کرد.


«کورت والدهایم» که دبیرکل بعدی سازمان ملل بود نیز این کار را ادامه داد و در زمان وی حرف تتای یونانی به رنگ زرد و بر زمینه سبز به عنوان پرچم این روز مشخص شد.


اما دوم اردیبهشت (۲۲ آوریل)، دومین روزی است که به عنوان روز زمین شناخته می شود و تاریخچه جالب توجهی دارد. اندیشه نامگذاری این روز، وامدار یک فعالیت ۷ ساله از سال ۱۹۶۲ بود. سناتوری به نام «گی لرد نلسون» قصد داشت محیط زیست را از یک مساله نه چندان جدی و احساسی، به موضوعی بسیار جدی، مهم و سیاسی تبدیل کند.


به همین خاطر وی از «جان اف کندی» رئیس جمهور وقت امریکا کمک خواست و درخواست کرد در یک تور سراسری در امریکا، این موضوع را مورد توجه همگان قرار دهد. کندی نیز در سپتامبر ۱۹۶۳، به مدت پنج روز در یازده ایالت امریکا این کار را انجام داد.

بیشتر بخوانید  لیست آموزشگاه های آشپزی و شیرینی پزی در مشهد


گی لرد نلسون سرباز زمین و پیشنهاد دهنده روز جهانی زمین(۲۲ آوریل)


گی لرد نلسون پیشنهاد دهنده روز جهانی زمین


با ترور کندی در همان سال، نلسون به تنهایی فعالیت کرد و توانست زنجیره یی از پشتیبانی ها را برای این موضوع به دست آورد. در سال ۱۹۶۹ نلسون در کنفرانسی در سیاتل اعلام کرد که قصد راه اندازی یک راهپیمایی سراسری به منظور دعوت از تمامی دوستداران محیط زیست را دارد.


این راهپیمایی در ۲۲ آوریل ۱۹۷۰ با شرکت ۲۰ میلیون نفر از مردم امریکا انجام شد و باعث ثبت رسمی آن تاریخ به عنوان روز جهانی زمین شد. بعدها پرچمی نیز برای این روز معرفی شد که طرح آن، عکسی ماهواره یی از کره زمین است که توسط ناسا گرفته شده است.


روز جهانی زمین چه زمانی وارد تقویم ایران شد؟


در ایران، روز جهانی زمین در دهه ۱۳۷۰ و با عنوان روز زمین پاک وارد تقویم رسمی کشور شد.


separator line


بیشتر بخوانید:


تاریخ دقیق روز جهانی پاک در تقویم ۹۸ چه روزی است ؟


روز جهانی زمین پاک: متن و جملاتی زیبا برای داشتن زمین پاک


روز جهانی زمین پاک


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *