چه کسی جزئیات یارانه جدید / یارانه دارو و گوشت را دریافت می کند؟



به گزارش سلام نو به نقل از راهبرد نوین، پس از انتشار اخباری مبنی بر حذف دلار 4200 و روش جایگزین آن، موضوع پرداخت یارانه جدید در قالب یارانه نان و یارانه گوشت مطرح شد. آخرین خبر از وزارت بهداشت، پرداخت یارانه دارو است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره ارز ترجیحی دارو گفت: تصمیم داریم وجوه به دست آمده از آزادسازی نرخ ارز یا وجوه یارانه ای تخصیص یافته برای ارز مورد نظر را به بیمه گذاران واگذار کنیم.

محمد هاشمی درباره موضوع حذف ارز ترجیحی داروها گفت: همانطور که بارها گفته شده برنامه ای برای حذف ارز ترجیحی نداریم و هدفمان انتقال وجوه به بیمه ها است. بارها به این موضوع اشاره کرده ایم اما برخی رسانه ها مطالبی را به سلیقه خود منتشر می کنند. آنها برای واقعیات پولی نمی دهند.

وی افزود: آنچه در برنامه خود برای جایگزینی ارز ترجیحی با نصف ارز داریم این است که ارز ترجیحی مفاسد زیادی دارد از جمله قاچاق معکوس، عدم واردات 100 درصدی داروهایی که ارز ترجیحی دریافت کرده اند، فساد در خروج مواد مخدر در زنجیره توزیع دارو و …; به همین دلیل تصمیم گرفتیم وجوه آزادسازی نرخ ارز یا منابع یارانه ای را که دولت به ارز ترجیحی می دهد به بیمه گذاران واگذار کنیم. یعنی دولت در اختیار بیمه گذاران قرار می دهد و بیمه ها موظف به پوشش دارو هستند. در نتیجه هیچ اتفاقی نمی افتد و یک امر داخلی در داخل دولت اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: دولت منابع ترجیحی برای تخصیص ارز در اختیار بانک مرکزی و وزارت بهداشت قرار داد و در نهایت در اختیار شرکت ها قرار گرفت. در واقع با اعتماد به شرکت های واردکننده ارز به آنها و متأسفانه عده ای داده شد. در نتیجه این اعتماد، بسیاری از داروها وارد نشده و یا وارد شده اند و معامله معکوس شده یا در زنجیره گم شده است. این امر باعث شناخت بیمه‌گران می‌شود و دارو به قیمت واقعی وارد می‌شود و بیمه هزینه‌های دارو را پوشش می‌دهد. در این شرایط یارانه ها صرف دارو نمی شود، بلکه صرف بیمه و پوشش هزینه های بیمار می شود.

بیشتر بخوانید  هاشم زاده: همه تیم های ملی ما شانس کسب مدال دارند / رقبای ما شرایط بهتری از نظر مسابقات داشتند - اخبار کشتی و وزنه برداری - اخبار ورزشی تسنیم

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که بیمه ها تضمین کنند در صورت دریافت وام پرداخت می کنند و دولت و سازمان برنامه و بودجه متعهد به تخصیص این اعتبارات هستند. با ایجاد این شرایط، نرخ ارز آزاد می شود و یارانه داروها به بیمه ها منتقل می شود.

یارانه دارو همراه با یارانه نان و گوشت
در خصوص سایر یارانه ها نیز استاندار زنجانا چند روز پیش از اجرای طرح آزمایشی پرداخت یارانه نان خبر داد و گفت: طرح پرداخت یارانه نان تا دو ماه آینده در چند استان اجرایی می شود. . احتمال می رود پس از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در سراسر کشور اجرا شود.

همچنین گفته شد 4200 دلار بابت نهاده های دامی حذف می شود و یارانه گوشت به هفت دهم خانوارهای کشور پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید