مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چه چیزی باعث لرزش غیر طبیعی پلک می شود؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دلیل لرزش و پرش غیر طبیعی پلک ها


همه ما می توانیم گاهی اوقات انقباضات خفیف در عضلات بدن را تجربه کنیم که برخی از آنها طبیعی هستند. ممکن است لرزش غیر ارادی پلک را تجربه کنید که یک تا دو دقیقه طول می کشد. اما دلیل آن چیست؟

مشکل چند روزی است که وجود دارد و آن پرش مداوم پلک چپ است که از صبح شروع می شود و تا شب که می خوابم ادامه دارد.
پلک زدن اغلب در عرض چند روز ناپدید می شود، اما گاهی اوقات هفته ها و ماه ها طول می کشد. تیک پلک می تواند فقط در پلک پایین یا بالا یا هر دو رخ دهد.پرش پلک گاهی یک طرفه و گاهی دو طرفه است. دامنه این حرکات از ظریف و ملایم تا جدی و خسته کننده متغیر است.

علامت تیک پلک، حرکات سریع پلک است که گاهی به صورت پلک زدن غیرارادی ظاهر می شود. معمولاً اختلالات بینایی ایجاد نمی کند. افزایش استرس علت اولیه تیک است و اغلب در روزهایی که فرد مضطرب و تحت استرس است اتفاق می افتد. دلایل آن عبارتند از خستگی شدید و ضعف جسمانی، بی خوابی یا کمبود خواب.
در اثر تحریک اعصاب ماهیچه های چشم، تحریکات عصبی و روانی، استرس و اضطراب و یا حادثه ای که بر اعصاب شما اثر می گذارد، رخ می دهد و پس از رفع مشکل خود به خود برطرف می شود. شما احتمالاً در مکانی کار می کنید یا زندگی می کنید که منبع نور شدید است یا نتیجه لامپ های فلورسنت سفید است. کمبود خواب یا عدم استراحت چشم ها نیز می تواند به علائم خستگی کمک کند.

با کاهش میزان نور ساطع شده یا با افزودن لامپ های زرد معمولی (ساخته شده از فنر یا سیم فلزی) و همچنین استراحت، دور شدن از وسایل روشنایی به ظاهر یکنواخت اما پرنور (مانند مانیتور)، فشرده سازی چشم، استراحت و خواب در صورت نیاز و غیره. . ماهیچه های پلک آرامش قبلی خود را به دست می آورند و پرش پلک متوقف می شود.
کمبود موادی مانند منیزیم و کلسیم در بدن باعث پرش غیرارادی پلک ها می شود. اگر چنین است، ممکن است به دلیل کمبود منیزیم، لرزش خفیف در دستان خود و همچنین گرفتگی عضلانی گاه به گاه، بی حسی دست ها یا پاها، و احساس سفتی در گلو، شانه ها یا گردن را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید  بیماری تنگی پیلور | علل، علائم، درمان و پیشگیری از تنگی پیلور در نوزادان


علت لرزش پلک


علل عبارتند از:


خستگی و استرس: شکل جزئی پرش پلک بی ضرر و بدون درد است. این حالت معمولاً خود به خود از بین می رود. اما همچنین می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر اسپاسم (انقباض عضلانی) به اندازه کافی قوی باشد که پلک ها را کاملا ببندد. انقباض پلک ها برای مدت طولانی ادامه دارد.
برخی از افراد در طول روز دچار گرفتگی های مکرر می شوند. علائم ممکن است روزها، هفته ها یا حتی ماه ها بعد بازگردند. این وضعیت می تواند استرس زیادی ایجاد کند و زندگی فرد را مختل کند.
در شدیدترین شکل، انقباض پلک می تواند مزمن شود. این وضعیت می تواند باعث پلک زدن مداوم و دوبینی شود. اگر منجر به شرایطی شود که در آن باز نگه داشتن چشم ها دشوار است، می تواند آسیب جدی به بینایی وارد کند.

نکات زیر می تواند به کاهش افتادگی پلک کمک کند:

  1. از اضطراب و استرس زندگی دوری کنید
  2. از تماشای طولانی مدت تلویزیون یا کار با کامپیوتر و تماشای در نور شدید خودداری کنید
  3. خواب کافی
  4. بدون الکل و تنباکو
  5. مصرف قهوه و چای را کاهش دهید یا مصرف نکنید
  6. غذاهای غنی از ویتامین و پتاسیم به خصوص موز بخورید
  7. از مالیدن شدید چشم ها خودداری کنید
  8. درمان بیماری های سطحی چشم مانند خشکی چشم

در برخی موارد ممکن است به داروهای آرام بخش و ضد اضطراب نیاز باشد، اما اثر دارو موقتی است و باید به علت زمینه ای آن رسیدگی شود. در موارد نادر، تزریق بوتاکس باید به پلک ها تزریق شود یا حتی نیاز به جراحی داشته باشد.

جالب است بدانید که این امر بیشتر در زنان دیده می شود و حدود 50000 آمریکایی را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار می دهد. با گذشت زمان، علائم قوی‌تر می‌شوند و در صورت عدم درمان، می‌توانند منجر به گرفتگی بینی، اسپاسم سایر عضلات صورت و حساسیت به نور شوند.

چرا باید به پزشک مراجعه کرد؟

به ندرت پیش می آید که یک پلک پایین به حالت اضطراری تبدیل شود. با این حال، اسپاسم مزمن پلک می تواند نشانه آن باشد اختلالات سیستم عصبی یا مغزی. در این صورت و در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:
چشم ها قرمز و ملتهب می شوند و ترشحات غیرعادی از آن ها دیده می شود.پلک بالایی شل است.هنگام پرش پلک های شما کاملا بسته می شود.پرش پلک ها روی سایر قسمت های صورت نیز تاثیر می گذارد.

باید بخوانید:

علت پلک زدن بیش از حد پلک چیست؟

علت پلک زدن بیش از حد پلک چیست؟

پلک زدن بیش از حد چشم می تواند ریشه های عصبی یا مشکلات چشمی داشته باشد: «پلک زدن» یک حرکت غیرارادی چشم است که می تواند یک تا دو دقیقه طول بکشد.

عوارض پرش و لرزش پلک

در موارد بسیار نادر، اسپاسم پلک نشانه یک اختلال عصبی جدی است. اگر هر یک از موارد فوق را دارید، ممکن است وضعیت شما به یکی از شرایط زیر نیز مرتبط باشد:

  • زنگ فلج
  • دیستونیا
  • دیستونی دهانه رحم
  • خانم خانم
  • پارکینسون
  • سندرم توری


درمان لرزش پلک

چگونه لرزش پلک را درمان کنیم؟

اکثر گرفتگی های پلک در عرض چند روز یا چند هفته بدون درمان شناخته شده ناپدید می شوند. اگر دوره بیش از حد طولانی باشد، می توانید عوامل موثر احتمالی را کاهش دهید. عوامل اصلی شناخته شده ای که به این مشکل کمک می کنند استرس، خستگی و مصرف بیش از حد کافئین است.
کمتر کافئین بنوشید.به اندازه کافی بخوابید.همیشه سطح چشم را با قطره مرطوب کنید.هنگامی که اسپاسم شروع شد از کمپرس گرم استفاده کنید.
در موارد بسیار حاد معمولا تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس تجویز می شود. تا زمانی که اثر این سم باقی می ماند، اثری از پرش پلک وجود نخواهد داشت، اما به محض شروع مجدد، باید تزریق دیگری انجام شود.
اگر شرایط به قدری آزاردهنده است که زندگی شما را سخت می کند، برخی از مراکز درمانی برای از بین بردن کامل یا از بین بردن کامل ماهیچه ها و اعصاب درگیر در این موضوع، عملیات ویژه ای انجام می دهند.

چگونه از پرش پلک جلوگیری کنیم؟

اگر اسپاسم پلک شما اخیراً بیش از حد طبیعی شده است، حتماً زمان وقوع آن و دلایلی که فکر می کنید مرتبط است را یادداشت کنید. اگر کافئین، تنباکو و الکل مصرف می کنید، مقدار آن را یادداشت کنید و بنویسید که در چند روز گذشته چقدر استرس داشتید و چقدر می توانستید بخوابید. همه اینها را می توان از عوامل موثر برای پرش پلک دانست.
به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که کمبود خواب ناشی از پایین آمدن پلک است، سعی کنید همان شب نیم ساعت تا یک ساعت زودتر به رختخواب بروید. این می تواند فشار را کاهش دهد و گرفتگی عضلات را به حداقل برساند.


بیشتر بخوانید  علت افزایش آنزیم های کبدی چیست؟!
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *