چه چیزی باعث سرفه می شود؟ سرفه چگونه درمان می شود؟


گاهی اوقات سرفه‌های آزاردهنده‌ای داریم که می‌تواند ناشی از تغییر فصل یا چند غذای خاص باشد. در این مقاله می خواهیم راهکارهایی برای درمان سرفه های آزاردهنده به شما بگوییم. تشویق شوند.

چه چیزی باعث سرفه می شود؟  سرفه چگونه درمان می شود؟

مقدمه ای بر سرفه

سرفه یک بازدم انفجاری است که مکانیسم دفاعی طبیعی را برای پاکسازی مجاری هوایی از ترشحات و اجسام خارجی فعال می کند.

دستگاهی است که توسط بدن برای خارج کردن مواد خارجی و خلط از ریه ها و راه های هوایی یا واکنش به مجاری تنفسی تحریک شده و ملتهب استفاده می شود.

سرفه یک راه مهم برای تمیز نگه داشتن گلو، گلو و مجاری تنفسی است. با این حال، سرفه بیش از حد ممکن است نشان دهنده این باشد که شما مشکل یا بیماری دارید. البته به یاد داشته باشید که سرفه شدید فقط یک علامت است، نه یک بیماری. سرفه های طولانی مدت و شدید خسته کننده است و باعث بی خوابی، سردرد، بی اختیاری ادرار و حتی شکستگی دنده ها می شود.

سرفه

سرفه چیست؟

سرفه چیست؟

سرفه به صورت عمدی یا انعکاسی رخ می دهد. رفلکس دفاعی دارای مسیرهای آوران و وابران است. قسمت آوران شامل گیرنده هایی در مسیر توزیع حسی اعصاب حسی عصب سه قلو، زبانی- حلقی، حنجره فوقانی و واگ است.

قسمت آوران شامل عصب حنجره عود کننده و اعصاب نخاعی است. سرفه با یک نفس عمیق شروع می شود و به دنبال آن بسته شدن گلوت، شل شدن دیافراگم و انقباض ماهیچه های جلوی تار صوتی بسته می شود. این باعث افزایش فشار در قفسه سینه و باریک شدن نای به دلیل فشار مثبت در قفسه سینه می شود. ناگهان گلوت باز می شود و به دلیل اختلاف فشار بین راه های هوایی و جو و همچنین باریک شدن نای، مقدار زیادی هوا به سرعت از نای خارج می شود.

این نیروها باعث بیرون راندن مخاط و اجسام خارجی از ریه ها می شوند.

انواع سرفه:

برخی از سرفه ها خشک هستند، برخی دیگر مخلوط یا تولیدی نامیده می شوند. سرفه مختلط یا شدید سرفه ای است که همراه با خلط باشد. سرفه نیز به حاد و مزمن تقسیم می شود:

سرفه حاد که به طور ناگهانی شروع می شود و اغلب به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت ایجاد می شود. این نوع سرفه معمولا پس از سه هفته بهبود می یابد.
سرفه نیمه حاد به مدت 3 تا 8 هفته.
سرفه مزمن که بیش از 3 هفته طول می کشد.

بیشتر بخوانید  مشکلات گوارشی مردان را جدی بگیرید

سرفه

چه چیزی باعث سرفه می شود؟

سرفه توسط مکانیسم دفاعی ریه ها از اجسام خارجی که از طریق استنشاق (دود سیگار، گرد و غبار و غیره) یا ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی، شیره معده و سایر اجسام خارجی که به ریه ها می رسد، ایجاد می شود.

هنگامی که سرفه ناشی از ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی و شیره معده باشد، ممکن است علت اصلی ناشناخته بماند و سرفه ممکن است به طور منظم ادامه یابد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض برخی محرک ها باعث التهاب راه های هوایی و تشدید سرفه می شود.

هر شرایطی که باعث التهاب، تنگی یا فشار بر راه های هوایی شود می تواند با سرفه همراه باشد. عفونت سیاه سرفه یکی از علل احتمالی سرفه های مداوم در بزرگسالان است. تشخیص معمولاً بر اساس وضعیت بالینی بیمار است.

(بیماری آسم)) یکی از علل شایع سرفه است. نمونه هایی از بیماری های پارانشیمی ریه که باعث سرفه می شوند عبارتند از بیماری بینابینی ریه، ذات الریه و آبسه های ریه. نارسایی احتقانی قلب نیز ممکن است با سرفه به دلیل ادم بینابینی و صفاقی همراه باشد. سرفه بدون خلط عارضه جانبی مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین در 5-20 درصد بیماران مصرف کننده این داروها است. شروع سرفه یک هفته از شروع مصرف دارو می باشد.

مکانیسم سرفه پس از مصرف این داروها ممکن است نتیجه تجمع برادی کینین باشد.

بیماری مسری

سرفه شدید در هنگام سرماخوردگی کاملا طبیعی است. گاهی اوقات سرفه ناشی از خلط خشک در انتهای گلو است.

عفونت ها

عفونت ریه یا دستگاه تنفسی می تواند باعث سیاه سرفه شود. سیاه سرفه می تواند ناشی از بیماری های ریوی مانند ذات الریه و برونشیت باشد.

بیماری مزمن ریه

سیاه سرفه می تواند ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) باشد.

بازگشت اسید معده به مری

این نوع سرفه می تواند ناشی از بیماری ریفلاکس معده (GERD) باشد و باعث بیدار شدن در هنگام خواب شود.

آبریزش بینی

آبریزش بینی می تواند باعث خشکی گلو شود و خشکی می تواند باعث سیاه سرفه شود.

سیگار و تنباکو

سرفه‌های مکرر در افرادی که سیگار می‌کشند یا از انواع دیگر تنباکو استفاده می‌کنند، می‌تواند نتیجه آسیب یا سوختگی گلو یا مری باشد.

بیشتر بخوانید  راه حل هایی برای حداکثر سوزاندن چربی بدن

سرفه

عوارض سرفه چیست؟

درد قفسه سینه و دیواره شکم

بی اختیاری ادرار و خستگی

گاهی اوقات حملات سرفه می تواند باعث سنکوپ شود که می تواند ناشی از فشار بسیار مثبت داخل قفسه سینه و آلوئول ها، کاهش بازگشت وریدی و کاهش برون ده قلبی باشد.

اگرچه سرفه می تواند باعث شکستگی دنده در بیماران سالم شود، اما بروز این عارضه خطر شکستگی های پاتولوژیک ناشی از مولتیپل میلوما و پوکی استخوان را افزایش می دهد.

درمان غیر اختصاصی سرفه زمانی استفاده می شود که علت سرفه ناشناخته باشد یا درمان خاصی امکان پذیر نباشد و سرفه عملکرد مفیدی نداشته باشد یا باعث ناراحتی قابل توجهی برای بیمار شود.

در صورت بروز هر یک از مشکلات زیر، فورا با آمبولانس تماس بگیرید:

احساس خفگی و گلودرد
مشکل در تنفس یا بلع
سرفه حاوی خلط خونی

سرفه های تحریک کننده بدون خلط را می توان با تجویز داروی ضدسرفه که آستانه مرکز سرفه را افزایش می دهد، کنترل کرد.

چنین داروهایی عبارتند از: کدئین (15 میلی گرم، 4 بار در روز) یا داروهای غیر مخدر مانند ویرانگر (15 میلی گرم، 4 بار در روز). این داروها با تداخل با حملات سرفه مداوم و طولانی مدت باعث درمان غیر اختصاصی می شوند. البته سیاه سرفه هرگز نباید کنترل شود، زیرا احتباس خلط در برونش ها، توزیع تهویه و تهویه آلوئولی و توانایی مقابله با عفونت را مختل می کند.

سرفه

درمان سرفه

سرفه و گلودرد را باید جدی گرفت و برای درمان آنها به خصوص به روش طبیعی که بهترین است و کمترین عوارض را دارد، تلاش کرد.

با عسل و لیمو به جنگ سرفه بروید:

عسل و آبلیمو برای درمان سرفه

3 قاشق غذاخوری عسل را با 2 قاشق غذاخوری آب لیمو در یک لیوان آب جوش حل کنید تا یک محلول جادویی در خانه برای تسکین سرفه و گلودرد درست کنید.

فلفل سیاه و عسل را امتحان کنید:

فلفل سیاه و عسل

1 قاشق چایخوری فلفل سیاه را با 2 قاشق چایخوری عسل در یک لیوان آب جوش حل کرده و بنوشید البته باید بدانید که این محلول برای خلط و سرفه مرطوب تجویز می شود.

غرغره کردن با آب لیمو و نمک:

آب لیمو و نمک

کمی آب لیمو و نمک را در یک لیوان آب ولرم یا گرم حل کنید و روزی 2 تا 3 بار غرغره کنید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با قطره چشمی کتوبایوفن

نوشیدنی های گرم بنوشید:

شیر یا نوشیدنی های گرم سرفه و گلودرد را تسکین می دهد. سوپ و خورش های خانگی نیز توصیه می شود.

بادام و آب پرتقال را فراموش نکنید:

آب بادام و پرتقال

بسیاری از آسیایی ها معتقدند که این محلول در درمان و تسکین گلودرد و سرفه موثر است. بادام را پودر کرده و در یک لیوان آب پرتقال طبیعی مخلوط کنید و فقط بنوشید تا آب پرتقال خیلی ترش نشود.

آویشن و نعنا را بپزید:

آویشن و نعناع

آویشن و نعناع به دلیل املاح گیاهی و خواص ویژه ای که دارند از قدیم برای درمان عفونت ها و برخی بیماری ها توصیه می شده است و این دو در کنار هم در درمان گلودرد و سرفه بسیار موثر هستند.

از پماد ویک استفاده کنید:

وایک مانند بخاری گرما ایجاد می کند که خشکی گلو و سرفه را درمان می کند.

چهار تخم مرغ را بجوشانید:

چهار عدد تخم مرغ

به جرات می توان گفت که چهار تخم مرغ بهترین داروی گیاهی برای سرفه های شدید و گلودرد است. دانه های این ترکیب در عطاری ها برای رفع خلط مفید است.

بسیار جالب است که این دمنوش ها در خارج از کشور به خصوص اروپا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و به جای داروها و شربت های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.

از روش گیاهی نیز می توان برای درمان سرفه استفاده کرد. برخی از گیاهان موجود در عطرها نیز در کاهش و درمان سرفه موثر هستند که به صورت مکمل یا دم کرده و دمنوش تهیه می شوند.

سرفه

داروهای سرفه

گوایفنسین

این دارو به رقیق شدن و رفع خلط کمک می کند.

همراه با دارو مایعات فراوان بنوشید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ضد احتقان

این داروها آبریزش بینی را متوقف کرده و مجرای بینی را باز می کنند.این داروها را بدون تجویز پزشک به کودک زیر 6 سال ندهید. اگر فشار خون بالا دارید، قبل از مصرف داروهای ضد تشنج با پزشک خود مشورت کنید.

سرفه

فیلم درمان سرفه

سرفه

سرفه

سرفهپزشکانی که سرفه را درمان می کنند

کلینیک آلرژی و سرفه در تهران

شماره ی ادرس. بین چهارراه فلسطین و وصال، خیابان طالقانی غربی، پلاک 540

تلفن : 66404345

سرفه

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید