مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چهره و سرنوشت بازیگران سریالی مثل آباد 42 سال بعد!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به عنوان مثال آباد یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا ژیان در سال ۱۳۵۹ است که از شبکه یک سیما پخش شد. در هر قسمت از این مجموعه یک ضرب المثل در قالب داستان ارائه می شود. این سریال چندین بار از تلویزیون ایران بازپخش شده است که متن این سریال را رضا ژیان و زویا زکریان نوشته اند و موسیقی آن را محمدرضا علیقلی بر عهده داشته است.

این سریال در شش قسمت بر اساس نام گذاری ضرب المثل های فارسی: علم العلم، درد علم / طلایی که در علم شیطانی نبود، تهیه شده است! عجب داستانی داشتی کلالی! نه شیر شتر، نه مجلس عرب (تا دم به یادت بیفتد پسرم / دوستی با تو را از دست دادم) تخم را دزدیدند، شتر را دزدیدند.


سریال مثل آباد / فاطمه نقوی

فاطمه نقوی (زاده ۱۵ آذر ۱۳۴۲ در تهران) بازیگر سینما و تئاتر ایرانی و همسر آتیلا پسیانی است که در کشورهای غربی با فیلم دایره شهرت دارد.


سریالی مثل آباد / مهری ودادیان

مهری ودادیان زاده (۲ خرداد ۱۳۱۵ در تهران – درگذشته ۹ اسفند ۱۳۸۹ در تهران) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود. حضور در تلویزیون را از حدود سال ۱۳۳۷ با اجرای زنده آغاز کرد. بازیگری در سینما را از سال 1346 با بازی کوتاه در «لانه خورشید» آغاز کرد و سال بعد در فیلم شوهر آهو خانم بازی کرد. وی در طول بیش از 50 سال فعالیت هنری مقابل دوربین کارگردانان مطرحی چون ناصر تقوایی، علی خاتمی، بهرام بیضایی، امیر نادری، فریدون گله و بهمن فرمان آرا به ایفای نقش پرداخت.


سریال مثل آباد / آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی (زاده اردیبهشت 1336) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و دختر جمیله شیخ است. آتیلا پسیانی فرزند جمیلا شایکی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران و همسر فاطمه نقوی بازیگر سینما و تلویزیون است. او یک دختر به نام ستاره پسیانی و یک پسر به نام خسروف دارد که هر دو از بازیگران تئاتر هستند. آتیلا پسیانی فارغ التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. بازی در تئاتر را از سال 1356 آغاز کرد و بازی در سینما را در سال 1360 در فیلم آفریت اثر فرشید فلکنازی تجربه کرد.

بیشتر بخوانید  خبرهای خوب درباره فیلمبرداری فصل دوم سریال سه به چهار


سریال مثل آباد / اسماعیل داورفر

اسماعیل داورفر (زاده اسفند ۱۳۱۱ – درگذشته ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷) بازیگر ایرانی بود که بازیگری را معرفی کرد. وی همچنین دارای مدرک لیسانس از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، لیسانس از دانشکده تئاتر کالیفرنیا و مدرسه الیزابت هالووی و دکترای بازیگری از وزارت ارشاد اسلامی است.


سریال مثل آباد / اکبر عبدی

اکبر عبدی آقاباگر (زاده ۴ شهریور ۱۳۳۹ در تهران) بازیگر سینما و تلویزیون ایران و برنده جایزه درجه یک فرهنگ و هنر است. اکبر عبدی دانشجوی دانشکده هنر و ادبیات صدا و سیما بود. اکبر عبدی از پدر اردبیلی و مادر تهرانی در سال ۱۳۴۹ در محله نازی آباد تهران به دنیا آمد. اکبر عبدی سپس بازی در سینما را از سال 1363 با فیلم جنجال بزرگ آغاز کرد و پس از آن با بازی در نقش های طنز در فیلم های مردی که موش شد، اجاره نشین ها، گراند سینما و ایران توانست توانایی های خود را ثابت کند.


سریال مثل آباد / حمید جبلی

حمید جبلی (زادهٔ ۱۳۳۷ در تهران) بازیگر، کارگردان، صداپیشه، کارگردان عروسک، استاد دانشگاه و فیلمنامه‌نویس ایرانی است. . او از اوایل دهه 60 با بازی در مجموعه تلویزیونی محله بار و بیا شروع به کار در تلویزیون ایران کرد. یکی از دلایل شهرت او خلق شخصیت کلاه قرمزی با ایرج طهماسب و صحبت به جای شخصیت های عروسکی کلاه قرمزی و پسر عمویش بود. وی از سال 1395 به عنوان استاد مدرس در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در زمینه نمایش عروسکی فعالیت می کند. در سال ۱۳۹۶ نمایشگاهی از نقاشی «کابوس‌های شیرین» و در سال ۱۳۷۶ نمایشگاه عکس «ماسوله ۶۷» را در گالری آتبین برپا کرد و در کانادا و بریتانیا نیز نمایشگاه‌هایی از عکس داشت.

بیشتر بخوانید  ضرب المثل های ایرانی سری هجدهم


سریال مثل آباد / مهین شهابی

مهین نیک طبا معروف به مهین شهابی (زاده ۲۵ شهریور ۱۳۱۵ – درگذشته ۱ شهریور ۱۳۸۹) بازیگر و آهنگساز سینمای ایران بود. او برای اولین بار در دبیرستان چندین نمایشنامه را به صورت آماتور بازی کرد. پس از ازدواج به گروه ماهی مرکب پیوست و سپس در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد.


سریال مثل آباد / رضا ژیان

رضا ژیان (۱۳۲۸ زنجان – ۲۷ بهمن ۱۳۸۱ تهران) بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس سینما، تلویزیون و تئاتر ایران بود. از دیگر آثار هنری شناخته شده او می توان به موارد زیر اشاره کرد: J48 “”، “آژانس دوستی”، “زیر بازار” و فیلم های “Bad Man”، “مامان 3″، “ری مسافر”، “عشق از فیلم” “و نمایشنامه” دوستان عشق “. و “عشق روی خر”. جیان در فوریه 2002 در سال 53 در بیمارستان شهریار تهران درگذشت.


سریالی مثل آباد / کامبیز صمیمی مفخم

کامبیز صمیمی مفخم (25 اردیبهشت 1331، تهران – 21 آذر 1376، تهران) طراح عروسک، طراح صحنه، طراح صحنه و لباس، عروسک گردان، صداپیشه، عروسک گردان، کارگردان، از بنیانگذاران و مدیران تئاتر و تئاتر عروسکی. مرکز تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بنیانگذاران و اعضای مؤسس یونیما ایران (مبارک یونیما) و مدرس دانشگاه (سخنران)، دزد عروسک (محمدرضا هنرمند، 1368) (طراح لباس) بود. ; پاتال و رویاهای کوچک (مسعود کرامتی، 1368) (طراح صحنه و لباس، طراح عروسک، بازیگر عروسک؛ سلام! سلام! من جوجو هستم (مرضیه برومند، 1372) (بازیگر، طراح صحنه و لباس).


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *