چندین ساعت طول می کشد تا غذا در بدن هضم شود


هضم غذا چقدر طول می کشد؟

فرآیند هضم از دهان شروع می شود: مدت زمانی که غذا هضم می شود بستگی به آنچه می خورید دارد. به عنوان مثال، فیبر، چربی و پروتئین می توانند تخلیه معده را به تاخیر بیندازند. اما کربوهیدرات های ساده می توانند سریعتر معده را ترک کنند.
فرآیند هضم در دهان شروع می شود. از لحظه هضم غذا و شروع بزاق، تجزیه آنزیمی غذا شروع می شود. پس از انتقال غذا از مری، ماهیچه ای باز می شود که اجازه می دهد غذا وارد معده شود. اسید معده و گرفتگی عضلات معده غذا را به مولکول های کوچک تجزیه می کند.
زمان پخت غذا بستگی به آنچه می خورید دارد. به عنوان مثال، فیبر، چربی و پروتئین می توانند تخلیه معده را به تاخیر بیندازند. اما کربوهیدرات های ساده می توانند سریعتر معده را ترک کنند. وقتی غذا به مولکول های کوچک تجزیه می شود، ماهیچه در انتهای معده باز می شود و ذرت وارد روده کوچک می شود. در روده کوچک، غذا می تواند جذب جریان خون شود. برآمدگی های کوچک انگشت مانند در دیواره روده کوچک مواد مغذی را جذب می کنند.
هر چیزی که جذب نمی شود وارد روده بزرگ می شود. آب و برخی ویتامین ها و مواد معدنی نیز در اینجا قابل جذب هستند. هر چیزی که باقی بماند از مقعد خارج می شود. کل فرآیندی که در دستگاه گوارش شما انجام می شود حدود 40 ساعت طول می کشد، اما می تواند متفاوت باشد.

چه مدت طول می کشد تا غذا از معده خارج شود؟

مطالعاتی در مورد مدت زمان خروج غذا از معده انجام شده است، به طور متوسط ​​حدود نیمی از محتویات معده در عرض سه ساعت تخلیه می شود و تخلیه کامل معده می تواند 4 تا 5 ساعت طول بکشد.
وظیفه اصلی معده تجزیه غذا به مولکول های کوچکی است که می توانند از طریق دیواره روده کوچک جذب شوند. بزاق و جویدن غذا می تواند فرآیند تجزیه را آغاز کند، اما معده است که وظیفه اصلی تجزیه غذا را انجام می دهد زیرا اسید معده بسیار قوی است. چربی ها، فیبر و پروتئین باید مدت بیشتری در معده بمانند تا به خوبی تجزیه شوند. بنابراین، وعده های غذایی حاوی این مواد مغذی مدت بیشتری در معده می مانند.
مصرف غذاهای غنی از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم، سیرکننده‌تر در نظر گرفته می‌شود، زیرا مدت بیشتری در معده می‌ماند و می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند. خوردن وعده های غذایی مخلوط به این معنی است که برخی از ذرات غذا می توانند زودتر از بقیه از معده خارج شوند.

بیشتر بخوانید  طومار محیط زیست به رئیس جمهور


هضم غذا در بدن

چقدر طول می کشد تا غذا از روده کوچک عبور کند؟

بعد از غذا خوردن، حدود 6 تا 8 ساعت طول می کشد تا غذا از روده کوچک عبور کند. پس از تجزیه غذا، عضله پیلور شل می شود تا غذا از معده وارد روده کوچک شود. با ورود محتویات اسیدی معده به روده کوچک، زرده های کبد و کیسه صفرا نیز به روده کوچک ترشح می شود تا اسیدیته آن خنثی شود.
حدود 90 درصد مواد مغذی در روده کوچک جذب می شود. روده کوچک فقط به اندازه انگشت میانی است، اما طول آن 5 یا 6 متر است. روده کوچک حرکات چرخشی انجام می دهد تا سطح تماس با غذا را برای جذب افزایش دهد. مواد مغذی توسط دیواره روده جذب شده و وارد جریان خون می شوند.

مایعات


اب: اگر معده شما خالی باشد، به سرعت هضم می شود

آب میوه و سبزیجات: 15 تا 20 دقیقه

مواد غذایی نیمه جامد: سالاد، سبزیجات سرخ شده و میوه ها به مدت 20-30 دقیقه

میوه


هندوانه: 20 دقیقه

خربزه و خربزه: 30 دقیقه

پرتقال، گریپ فروت، انگور: 30 دقیقه

سیب، هلو، گلابی، گیلاس: 40 دقیقه

سبزیجات


سبزیجات خام برای سالاد: خیار، کاهو و گوجه فرنگی: 30 تا 40 دقیقه

سبزیجات پخته یا بخارپز: 40 تا 45 دقیقه

سبزیجات ریشه دار: هویج، چغندر، زردچوبه، چغندر: 50 دقیقه

نشاسته: سیب زمینی و ذرت: 60 دقیقه

باید بخوانید:

غلات


برنج قهوه ای، جو دوسر، ارزن: 1.5 ساعت

عدس، لوبیا، نخود و غیره: 1.5 ساعت

سویا:2 ساعت

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض کپسول روماتیدین سلدرین


تخمه آفتابگردان، تخمه کدو تنبل: 2 ساعت

بادام، بادام زمینی (خام)، کشمش، گردو: 2.5 تا 3 ساعت

لبنیات


شیر چرب، دوغ : 1.5 ساعت

پنیر سوابی: 2 ساعت

پنیر پرچرب: 4 تا 5 ساعت

پروتئین حیوانی


زرده: 30 دقیقه

تخم مرغ کامل: 45 دقیقه

ماهی و غذای دریایی: 30 دقیقه

ماهی های پرچرب مانند سالمون: 45 تا 60 دقیقه

مرغ: 1.5 تا 2 ساعت

بوقلمون: 2 تا 2.5 ساعت

گوشت گاو و گوساله: 3 تا 4 ساعت


چه مدت غذا در معده می ماند

اگر بعد از خوردن مقدار زیادی غذا همچنان احساس گرسنگی می کنید، به دلیل شاخص گلیسمی است. حتما از خود می پرسید که شاخص گلیسمی دوم چیست؟ در اصل، شاخص گلیسمی (شاخص گلیسمی) تعیین می کند که هر غذا چه مدت در دستگاه گوارش شما باقی می ماند.


هضم غذا چقدر طول می کشد؟

شاخص گلیسمی چیست؟

در واقع، شاخص گلیسمی فقط یک عدد است. به هر غذا، میوه و سبزیجاتی که میل می کنید یک عدد اختصاص داده می شود و مثلاً شاخص گلیسمی گلابی 15 است. این عدد نشان می دهد که کربوهیدرات های این غذا با چه سرعتی در بدن شما به گلوکز تبدیل می شود.

نکته: البته توجه داشته باشید که این عدد ارتباط مستقیمی با میزان کربوهیدرات موجود در غذایی که می خورید ندارد و ممکن است دو غذا دارای مقدار کربوهیدرات یکسانی باشند اما شاخص گلیسمی آنها کاملاً متفاوت باشد.

اما یک قانون کلی در مورد قند خون وجود دارد و آن این است که هرچه این عدد کمتر باشد، غذا تاثیر کمتری بر سطح قند خون خواهد داشت.

  • 55 یا کمتر = کم (خوب)
  • 56 تا 69 = متوسط
  • 70 یا بالاتر = زیاد (ضعیف)

عدد شاخص گلیسمی هر غذا را می توان از روی بسته بندی مواد غذایی خواند یا در وب سایت ها یافت. البته ما می توانیم فرمولی برای تخمین شاخص گلیسمی خود به شما آموزش دهیم، به یاد داشته باشید که غذاها و غذاهایی که مستقیماً از طبیعت به دست می آیند و طبیعی هستند، شاخص گلیسمی کمتری دارند و غذاهای فرآوری شده یا تصفیه شده شاخص گلیسمی بالاتری دارند.


شاخص گلیسمی قابل تغییر است!

عددی که در سایت ها می خوانید تقریبی است و شاخص گلیسمی بسته به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد:


طرز تهیه: چربی ها، فیبر و اسیدها (مانند سرکه سیب یا آب لیمو) می توانند شاخص گلیسمی را کاهش دهند. همچنین اگر نشاسته هایی مانند ماکارونی را به مدت طولانی بپزید، شاخص گلیسمی آنها افزایش می یابد.


بلوغ: شاخص گلیسمی میوه هایی مانند موز، هر چه رسیده تر باشند، شاخص گلیسمی آن ها بالاتر است.


مصرف همزمان با سایر غذاها: می توانید غذاهای با شاخص گلیسمی بالا را با غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین ترکیب کنید و شاخص گلیسمی کلی خود را کاهش دهید.
سن شما، سطح فعالیت بدنی شما، سرعت جذب غذا توسط بدن، همه عواملی هستند که سرعت جذب را تغییر می دهند. اگر دیابت دارید، غذا دیرتر از افراد سالم از بدن شما دفع می شود، زیرا جذب غذایی که میل می کنید زمان بیشتری می برد.


بیشتر بخوانید  30 روش خانگی کاربردی برای درمان فشار خون پایین

دیدگاهتان را بنویسید