مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چقدر با امگا 3 آشنایی دارید؟ آیا می دانید چقدر امگا 3 مصرف می کنید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مصرف امگا 3 و امگا 3

مصرف امگا 3 و امگا 3

هر چند ما در مورد همه جا صحبت می کنیم فواید امگا 3 دیاز رادیو و تلویزیون که تخم مرغ های امگا 3 را در برنامه های خود تبلیغ می کنند تا مجلاتی که به صورت روزانه روی امگا 3 تمرکز می کنند، اما تعداد کمی از آنها می دانند. امگا 3 چیست؟خواص آن چیست و از چه منابعی انواع مختلفی از چربی ها وجود دارد. بر اساس پیوند دوگانه به دو نوع اشباع و غیراشباع تقسیم می شوند.

امگا 3 نوعی چربی غیراشباع است که دارای یک گروه کربوکسیل و چندین پیوند دوگانه در زنجیره کربنی است و خود از سه گروه ALA (آلفا لینولئیک اسید)، EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید) و DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) مشتق شده است. منبع تامین امگا 3 ماهی است و مقدار توصیه شده آن دو بار در هفته است، ALA که مهم ترین نوع امگا 3 است، بیشتر از ماهی در جوانه گندم، مغزها و دانه های روغنی (کتان و سویا) وجود دارد، اما دو نوع دیگر وجود دارد. فقط در ماهی، به ویژه در ماهی قزل آلا، ساردین، ماهی تن و سالمون.چربی های امگا 3 از تشکیل ترومبوکسان ها (یک عامل مهم در لخته شدن خون) جلوگیری می کند و سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد. بنابراین ماده بسیار مفیدی است پیشگیری از بیماری های عروقی و حملات قلبی.

اثر امگا 3 این به سلامت قلب محدود نمی شود، بلکه دارای خواص دیگری است که اغلب ما از آنها بی اطلاعیم. چربی های امگا 3، به ویژه مشتق DHA آن، با تحریک ساخت کلاژن و الاستین بافت همبند، تشکیل مقاومت و انعطاف پذیری سلول های پوست را متعادل می کند و از خشکی، چین و چروک و پیری زودرس و همچنین ظاهر آکنه و جوش های التهابی جلوگیری می کند. کاهش چربی های امگا 3 در نوجوانان همچنین تقویت استخوان ها، کاهش خطر خشکی چشم، بیماری های شایع در سالمندان و در نهایت شروع بیماری آلزایمر را به تاخیر می اندازد. با توجه به موارد فوق، هیچ شکی در خواص امگا 3 وجود ندارد. از ماهی و دانه های روغنی و مغزها به خصوص بادام زمینی و مغزها غافل نشوید.

بیشتر بخوانید  بهترین راه درمان خار پاشنه با اوزون تراپی

مصرف امگا 3 و امگا 3

در حد اعتدال مصرف شود

چه کسی گفته است که مصرف بیشتر ویتامین ها و مکمل ها بهتر است؟ هر چیزی اندازه دارد حتی اگر داخل باشد مصرف امگا 3 اغراق کنید، باید منتظر عواقب جبران ناپذیر آن باشید.

به گفته دکتر رحمانی، مقدار زیادی امگا 3 مصرف کنید می تواند باعث بیماری و سایر مشکلات شود. امگا 3 از یک طرف می تواند از سرطان و تومور جلوگیری کند، اما از طرف دیگر در صورت مصرف بیش از حد و بدون توصیه پزشکی حتی می تواند اثرات منفی داشته باشد.

وی تاکید می کند: میزان دریافت امگا 3 باید مشخص و محاسبه شود; به همین دلیل متخصصان مصرف بیش از 3 گرم در روز را حتی در ارتباط با بیماری ها مجاز نمی دانند. بنابراین حداکثر مقدار اسیدهای چرب امگا 3 دریافت در طول روز نباید بیش از 3 گرم باشد. البته در موارد عادی توصیه می شود این مقدار را به یک گرم در روز کاهش دهید.

مصرف امگا 3 و امگا 3

این پزشک متخصص می افزاید: بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی درگیر هستند و از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند همچنین این داروها باید با احتیاط فراوان و زیر نظر پزشک مصرف شوند.

دکتر رحمانی توصیه می کند: افرادی که مشکل خاصی ندارند، بهتر است هفته ای یک یا دو بار از ماهی های چرب برای رفع نیاز خود استفاده کنند.

کسانی که در معرض بیماری های مزمن هستند باید 60 تا 90 گرم ماهی دو تا سه بار در هفته بخورند. همچنین خانم ها در بارداری و شیردهی آنها باید این ماده مغذی ضروری را از طریق منابع غذایی مانند ماهی های چرب دریافت کنند.

بیشتر بخوانید  کشف جدید برای درمان ژنتیکی گلوکوم

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *