مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا کودک من هر روز صبح زود از خواب بیدار می شود؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بیدار شدن نوزاد در شب و صبح زود بیدار شدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. کودکی که ساعات زیادی در روز می خوابد، صبح زود از خواب بیدار می شود. تغییر روش شیردهی و خواب نوزاد و جلوگیری از به خواب رفتن او در اواخر شب عواملی هستند که می توانند ساعت بدن کودک را تغییر دهند. بیدار شدن در صبح. زمان خواب برای برخی از کودکان متفاوت است. از آنجایی که هر کودک متفاوت است، برخی از کودکان به دو ساعت یا بیشتر خواب بیشتر یا کمتر از سایر کودکان نیاز دارند و برخی از کودکان نوپا یا بزرگتر نسبت به همسالان خود به یک یا چند ساعت خواب نیاز دارند.

نوزادان اغلب در ماه های اولیه می خوابند و هر چند ساعت یک بار برای شیر دادن از خواب بیدار می شوند. خواب برای نوزاد بسیار مهم است و سلامت جسمی و روانی او را ارتقا می دهد و به بدن در ذخیره انرژی کمک می کند، اما بیدار کردن نوزاد در زمانی که شما در طول شب به اندازه کافی نخوابیده اید می تواند مشکل ساز باشد. ابزاری باشید و قدرت مادر را در طول زمان تجزیه و تحلیل کنید. مراقبت از کودکی که هر روز صبح زود از خواب بیدار می شود به مرور زمان خسته کننده است. پس مسئولیت مراقبت از فرزندتان را با همسرتان در میان بگذارید تا زمانی که او خوب بخوابد.


چگونه متوجه می شوید که کودک شما خیلی زود از خواب بیدار می شود؟

اگر کودک شما هر روز صبح ساعت 5 صبح از خواب بیدار می شود و بعد از تعویض پوشک و شیردهی نمی خوابد، به موقع خواب توجه کنید. با این حال، طبیعی است که نوزادان بین ساعت 6 تا 7 صبح از خواب بیدار شوند، اگرچه این می تواند بسیار متفاوت باشد. مواردی مانند دندان درآوردن، بیماری و سایر تأثیرات خارجی نیز می توانند مانع از خواب راحت کودک شوند، به خصوص اگر نوزاد ناگهان زودتر از حد معمول از خواب بیدار شود.


بچه زود بیدار میشه

چقدر خواب برای نوزاد کافی است؟

هیچ فرمول خاصی برای خواب نوزادان وجود ندارد زیرا ساعت فیزیولوژیکی (داخلی) آنها هنوز تکامل نیافته است. معمولاً از ساعت 4 تا 8 بعد از ظهر می خوابند یا چرت می زنند که اغلب در طول روز و شب به اشتراک گذاشته می شود، آنها از خواب بیدار می شوند و بعد از آن مهم نیست که کودک برای مدت طولانی به خواب می رود.
طولانی ترین زمان خواب برای نوزادان بین 4 تا 5 ساعت است، بسته به مقدار غذایی که می تواند شکم کوچک آنها را بپوشاند. اگر نوزادان برای مدت طولانی بخوابند، به ناچار در طول روز به شدت گرسنه می شوند و گهگاه نیاز به شیر دادن یا دریافت لیوان حاوی غذای واقعی را احساس می کنند.

بیشتر بخوانید  جمله سازی و دیکته اول ابتدایی با حرف یا نشانه ی (لـ ل)

درست زمانی که والدین احساس می کنند فرزندشان در طول شب می خوابد و دور است، زمان آن فرا رسیده است که بفهمند الگوهای خواب کودک از روز به شب تغییر می کند و شکل می گیرد. در 3 ماهگی نوزاد 5 ساعت در روز و 10 ساعت در شب می خوابد که اغلب با یک یا دو وقفه می خوابد که حدود 90 درصد کودکان در این سن حدود 6 تا 8 ساعت در طول شب می خوابند.
اما لازم است بدانید که اگر کودکان در خواب به نوعی گریه می کنند یا صداهای مختلفی تولید می کنند، لزوماً مجبور نیستند از خواب بیدار شوند، حتی اگر در طول شب فقط برای چند دقیقه از خواب بیدار شوند. بهتر است به کودکان اجازه دهید یاد بگیرند و تجربه کنند که چگونه خودشان به خواب بروند. با این حال، اگر کودک زیر 6 ماه همچنان به گریه کردن ادامه می دهد، زمان پاسخ دادن فرا رسیده است.

در شش ماهگی، کودک می تواند حدود 3 ساعت در روز و 11 ساعت در شب بخوابد، در این سن شما می توانید واکنش خود را نسبت به رفتار کودکی که شب از خواب بیدار می شود و گریه می کند، تغییر دهید. می توانید به آرامی او را به مدت 5 دقیقه در گهواره نوازش کنید تا دوباره بخوابد.
در سن 6 ماهگی تا یک سالگی، احساسات مختلف عامل بزرگی در بیداری کودکان است، اما روش کلی مقابله با این بیداری های نابهنگام در شب مانند کودکان در ماه های اول زندگی است: از خواب بلند نشوید. گهواره کنید، چراغ را روشن کنید، آواز بخوانید، صحبت کنید یا با آنها بازی کنید و حتی به آنها غذا بدهید، زیرا همه این اعمال کودکان را تشویق به تکرار رفتارشان می کند.


بچه خواب

چه چیزی باعث می شود کودک زود از خواب بیدار شود؟

مبارزه کودک با خواب با افزایش فعالیت در گهواره به پایان می رسد و به اشکال ساده تری مانند بعد از گریه، امتناع از پذیرش، شیر دادن در ساعت 3 نیمه شب، کابوس دیدن و نیاز به نوشیدن شکل می گیرد. اینکه چگونه کودک خود را از طریق گریه، جیغ و ناله بخوابانید، یا اینکه در نیمه شب به نیازهای او چه واکنشی نشان می دهید، و همچنین اینکه چقدر خواب برای کودک شما خوب است، همه به سن کودک شما بستگی دارد.
بگذارید بچه ها راحت بخوابند، اما عادت دارند زودتر از موعد بیدار شوند. در زیر مهمترین دلایل بیدار شدن نوزاد در شب و مشکل خوابیدن نوزاد در طول شب آمده است:

بیشتر بخوانید  هر روز به کودکتان یک سیب بدهید

احساس سرما یا گرمای بیش از حد می تواند باعث بیدار شدن نوزاد شود.
نور مزاحم و بیش از حد به طور طبیعی نوزاد را بیدار می کند.
هر صدای ناگهانی در طول شب دلیلی برای مشکل خواب نوزاد خواهد بود.
این بیماری مشکل خواب نوزاد را افزایش می دهد و دلیلی برای بیدار شدن نوزاد در شب خواهد بود.
اگر روال عادی کودک تغییر کند، می تواند در خواب کودک اختلال ایجاد کند، مثلاً وقتی کودک در طول شب به سفر می رود، می تواند بیشتر از خواب بیدار شود.
اگر نوزاد به تازگی مهارت جدیدی را کسب کرده باشد و بخواهد یک شبه این کار را انجام دهد، باعث می شود که نوزاد شب از خواب بیدار شود و در طول شب او را اذیت کند.
عادت کردن به شیشه شیر یا پستانک احتمال بیدار شدن نوزاد در شب را افزایش می دهد.
عادت کودک به خوابیدن با تکان دادن یا تکان دادن می تواند منجر به زود بیدار شدن نوزاد و بی قراری نوزاد در خواب شود.
اگر نوزاد قبل از خواب به خوبی تغذیه نشود، ممکن است به دلیل گرسنگی در خواب شبانه دچار مشکل شود.

اگر نوزادم خیلی زود از خواب بیدار شود چه باید بکنم؟

اگر کودک شما خیلی زود از خواب بیدار می شود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برنامه خواب او را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خواب کافی دارد. ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما کودکی که بسیار خسته است نمی تواند خوب بخوابد. ممکن است لازم باشد روی یک برنامه خواب کودک کار کنید. نوزادانی که در طول روز کم یا زیاد می‌خوابند، شب‌ها به سختی می‌خوابند.
برخی از نوزادانی که شب زود چرت می زنند زودتر به رختخواب می روند و صبح زودتر از خواب بیدار می شوند. سعی کنید برنامه خواب خود را دیر یا زود تنظیم کنید و هر روز به مدت 5 دقیقه آن را افزایش دهید تا ریتم خوبی داشته باشید. حتماً با پزشک اطفال خود صحبت کنید تا نکات بیشتری در مورد تنظیم برنامه خواب کودک خود داشته باشد و مطمئن شوید که هیچ چیز دیگری باعث زود بیدار شدن نوزاد نمی شود. اما چند ترفند دیگر وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

بیشتر بخوانید  چگونه سن عقلانی کودکان را ارزیابی و اندازه گیری کنیم؟

چراغ ها را خاموش کن

ممکن است کودک شما به نور بسیار حساس باشد و نتواند خوب بخوابد. اگر از تاریکی می ترسد، می توانید با قرار دادن یک چراغ شب کوچک در اتاقش به او کمک کنید تا آرام شود.


چگونه کودک را بیشتر بخوابانیم

کاهش سر و صدا

ماشین ها شروع به رانندگی می کنند، حیوانات در کوچه مثل گربه ها فریاد می زنند و ماشین های حمل زباله شروع به پرتاب زباله می کنند. کودک شما می تواند با همه این صداها بیدار شود. حداقل پنجره های اتاق را بسته نگه دارید یا چند پارچه کهنه یا پتوی سنگین جلوی آن آویزان کنید.

به کودک فرصت بدهید

با اولین گریه کودک را تکان ندهید. حداقل 5 یا 10 دقیقه صبر کنید مگر اینکه کودک شما واقعاً گریه کند. او می تواند آرام شود تا دوباره بخوابد یا حداقل از به خواب رفتن لذت ببرد.

باید بخوانید:

از گرسنگی خلاص شوید

اگر عادت به شیر دادن در ساعت 5 صبح داشته باشد، گرسنه نمی ماند و راحت می خوابد. به تدریج اولین شیر خوردن را برای چند دقیقه در روز به تعویق بیندازید تا احتمال زود بیدار شدن را کاهش دهید. با این حال، حتماً با پزشک اطفال خود در مورد هرگونه تغییر در رژیم غذایی کودک خود صحبت کنید.

به کودک پستانک بدهید

نوزادانی که از پستانک خواب استفاده می کنند، ممکن است فقط نیاز داشته باشند که در هنگام خواب آن را در دهان خود داشته باشند. پستانک کوچک خود را در دهان او بگذارید و اتاق را ترک کنید.

از سالم بودن تخت مطمئن شوید

پس از ۱۲ ماهگی کودک، اسباب‌بازی‌هایی مانند بند تخت، آینه یا صفحه‌کلید تخت کودک وجود دارد که می‌تواند به آرامی از خواب بیدار شود، حتی قبل از بلند شدن از رختخواب. بگذار تنها بازی کند.
به زودی کودک شما می تواند بلند شود و راه برود. در عین حال سعی کنید هنگام گذراندن این مرحله از برنامه خواب کودک مراقب باشید. اگر می توانید او را زودتر بخوابانید و در صورت امکان هنگام چرت زدن او را بخوابانید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *