مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا کودکان نسبت به والدین خود احساس تنفر و انزجار می کنند؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


احساس تنفر نسبت به والدین: 10 نکته برای کودکان و والدین

روابط سرد، آزار و اذیت عاطفی یا فیزیکی، تصمیمات اشتباه و رویدادهای غم انگیز می تواند باعث شود والدین احساس تنفر داشته باشند. این احساس در روابط آینده مرد نیز تاثیر می گذارد و زخم های او مانع از برقراری رابطه عاشقانه با همسر و فرزندانش می شود.

چرا کودکان از والدین خود متنفرند؟

این کاملاً طبیعی است که کودکان احساس بدی داشته باشند زیرا والدین آنها آنها را مورد آزار قرار داده، طرد کرده و آنها را آزار می دهند. کودکان قلبی پاک و روحی سخاوتمند دارند. سال‌ها طول می‌کشد تا زخم‌هایی که به کودک وارد می‌شود آنقدر کشنده باشد که برای محافظت از خود از والدین خود دوری کند.
برخی از دلایل تنفر نسبت به والدین واقعی و برخی دیگر موقتی و مربوط به بحران های فردی است. علل گذرا در نوجوانان و در بحبوحه بحران نوجوانی شایع تر است، از جمله:

  • ما به استقلال بیشتری نیاز داریم
  • طغیان و غرور نوجوانی
  • داشتن انتظارات غیر منطقی
  • کدهای اخلاقی و سبک های زندگی و ایده های مختلف
  • از گناه بپرهیزید و از شکست های خود ایراد بگیرید
  • تربیت نادرست


دلایل جدی تر برای احساس تنفر نسبت به والدین عبارتند از:

والدین سمی داشته باشید
آزار و اذیت والدین
آینده افراد به دلیل دخالت های شدید والدین و تصمیمات دیکتاتور ویران شد.
تبعیض در بین کودکان
بی توجهی و طرد کودک
دخالت در زندگی یک فرد
توقعات بیش از حد از کودک


نفرت از پدر و مادر

چرا باید احساس خشم والدین را از بین برد؟

گذشته تمام شده است. مهم این است که چه چیزی در پیش است. عصبانیت از اتفاقات گذشته و احساس نفرت نسبت به والدین باعث می شود همیشه در گذشته باشید و به همین دلیل آینده را از دست بدهید.
بخشش نه تنها به نفع پدر و مادرت است، بلکه تو را از قید و بند روحت رها می کند. قرار گرفتن در موقعیت یک قربانی فقیر مانع رشد و استقلال شخصیت شما می شود و منجر به افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانی می شود.

چگونه می توانم پدر و مادرم را ببخشم؟


فراموش کردن:

گذشته تمام شده است و تمام آسیب ها یا اشتباهاتی که این والدین مرتکب شده اند به پایان رسیده است. اما حال و آینده در دستان شماست. از این به بعد، اگر تصمیم گرفتید در گذشته بمانید و روزها و فرصت های از دست رفته را از دست بدهید، تنها خودتان مقصر خواهید بود.
صرف زمان برای مرور خاطرات، بدی ها و خشم شما را از پیشرفت در زندگی باز می دارد. هر جا که زندگی شما به اشتباه پیش می رود، از صفر شروع کنید و به همه ثابت کنید که هیچ کس نمی تواند مانع موفقیت شما شود.
زندگی خود را از نو بسازید، اشتباهات خود را تصحیح کنید و با کمک روانشناس به آرامش درونی با خود دست یابید، نه لزوماً صلح با والدینتان.

اگر والدینتان به شما اجازه ندادند با معشوق خود ازدواج کنید، به مدرسه بروید، چشمان خود را بر یکی از شرایط زندگی خود ببندید، مورد آزار جسمی و روحی، معتاد یا هر مشکل دیگری قرار بگیرید، امروز وقت آن است که گذشته را فراموش کنید. آینده را بساز
درست است که شما فرصت ها را از دست دادید، اما دنیا پر از فرصت های کشف نشده است.
والدین نیز انسان هایی با محدودیت های بیشمار هستند و می توانند در زندگی تصمیمات اشتباه بگیرند، آسیب ببینند و یکدیگر را آزار دهند.


تلاش برای تغییر والدین خود را متوقف کنید:

برخی افراد تغییر ناپذیرند، به خصوص اگر چند دهه سن داشته باشند و احساس کنند که به عنوان یک “خانواده مسن تر” حق هر چیزی را دارند. برای تغییر و بهبود تلاش کنید. در رفتار و شخصیت والدینتان مشکلی ایجاد نکردید. اگر مشکل زناشویی یا اعتیاد دارند بگذار خودشان حل کنند.


مستقل شدن:

وقتی نمی توانید کسی را تغییر دهید، بهترین راه دوری از خانواده و رسیدن به استقلال است. مستقل زندگی کردن سخت است، اما اگر می تواند به شما کمک کند تا آرام شوید و احساس نفرت نسبت به والدینتان را کاهش دهید، آن را امتحان کنید. امروزه حتی دختران هم می توانند مستقل زندگی کنند. اگرچه برای آن باید با افراد زیادی مبارزه کنید، زندگی مستقل قطعا ارزش تلاش را دارد. در ابتدای روز، شاید بهتر باشد در پانسیون هایی زندگی کنید که ارزان تر و ایمن تر باشد.


برای التیام زخم های خود از یک مشاور کمک بگیرید:

گاهی فراموش کردن زخم هایی که در گذشته به شما وارد شده آسان نیست. اگر به تنهایی نمی توانید این مشکلات را فراموش کنید، از یک مشاور کمک بگیرید.

من باید با پدر و مادرم زندگی کنم، چگونه می توانم از اختلاف با والدینم جلوگیری کنم؟

زندگی مستقل برای همه ممکن نیست. استقلال برای فرزندان برخی خانواده ها چه از نظر مادی و چه از نظر اجتماعی سخت است. در این شرایط زندگی با نفرت نسبت به والدین سخت تر از همیشه است.


درمان نفرت والدین


سعی کنید مشکل را حل کنید:

اول از همه باید سعی کنید فضای خانوادگی خود را بهبود ببخشید. وضعیت را تحلیل کنید. تنش و درگیری بین شما و والدینتان در چه شرایطی افزایش می یابد؟ چه مسائلی باعث اختلاف و دعوا بین شما می شود؟ کشف دلایل ناامیدی یا عصبانیت والدین می تواند به جلوگیری از تعارض کمک کند.
یکی از دلایل تفاوت فرزند و والدین، عدم امکان ارتباط صحیح است. یادگیری روش های صحیح ارتباط بسیار مفید است. هنگام صحبت با والدین لحن خود را ملایم کنید. حتی اگر آنها توهین آمیز صحبت کنند، شما در کلمات خود آرام و هوشیار هستید. کم کم رفتار صحیح شما به کل خانواده سرایت می کند.


بیشتر بفهمید:

دلیل بسیاری از نگرانی ها و تنش ها در هر رابطه ای عدم درک متقابل طرفین است. سعی کنید مشکلات را از دید والدین خود ببینید و تحلیل کنید، در این صورت درک و همدلی متقابل افزایش می یابد.


مسئولیت های بیشتری را به عهده بگیرید:

همکاری و کمک در خانواده باعث کاهش و کاهش استرس اعضا می شود. اگر بتوانید در مسائل مختلف از جمله کارهای خانه، خرید، مخارج و مخارج به خانواده خود کمک کنید، از میزان استرس کاسته می شود.


محبت و همدلی بیشتر:

واقعیت این است که شما نمی توانید کسی را تغییر دهید جز خودتان. بنابراین، اگر می خواهید نفرت نسبت به والدین خود را از بین ببرید و در آنها تغییر کنید، ابتدا باید تغییر را خودتان شروع کنید. اگر آنها فکر می کنند که شما آنها را دوست ندارید، همیشه در حالت دفاعی خواهند بود. هنگامی که آنها عصبانی نیستند یا به یکدیگر نزدیک نیستند، با هدیه دادن یا گفتن کلمات زیبا به آنها عشق خود را نشان دهید.


روان درمانی برای رهایی از احساس تنفر نسبت به والدین:

گاهی اوقات مشکلات روحی و آسیب های والدین آنقدر زیاد است که هر روشی را امتحان کنید ممکن است با شکست مواجه شود. در این صورت باید از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید.


تنفر نسبت به والدین را از بین ببرید

درمانگر روش های مناسبی را پیشنهاد می کند که می تواند خانواده درمانی (به منظور بهبود ارتباط بین اعضای خانواده و حل مشکلات) یا درمان شناختی-رفتاری (برای غلبه بر احساسات منفی و رویکرد مثبت تر) باشد. بسته به شرایط مراجع، ممکن است روش های دیگری پیشنهاد شود که یکی از آنها طرح درمانی برای حل مشکلات نهادینه شده در شخصیت کودک از دوران کودکی است.

با احساس تنفر نسبت به والدین و مرور خاطرات بد، شانس خوب زندگی کردن و پیشرفت را از شما می گیرید. سوال مهم این است که آیا می خواهید رفتار اشتباه والدین خود را تکرار کنید، دوباره قربانی شوید یا این روال اشتباه را بشکنید و شخصیت قربانی را از بین ببرید؟

گاهی تنفر از والدین بهانه ای برای انفعال و بی مسئولیتی، فرار از تلاش برای پیشرفت و جلب ترحم دیگران می شود. در عوض، فکر خود را به چیزهای خوب در زندگی منحرف کنید، مانند محدودیت ها و کمبودهای والدینتان. رویاهای خود را دنبال کنید و دنیای زیبایی را بسازید که مناسب شما باشد.


نکاتی برای والدین:

هیچ وقت برای اصلاح یک رابطه دیر نیست. عشق همیشه راه حل مشکلات است و یخ قلب را آب می کند. اگر قبلاً با فرزندتان رابطه بدی داشته اید، همین امروز سعی کنید رابطه خود را با فرزندتان تقویت کنید:

به آنها عشق بی قید و شرط داشته باشید.
در شرایط سخت با او باشید و از او حمایت کنید.
دنبال انتقام نباش
سهم خود را از تفاوت ها و مشکلات به وجود آمده بپذیرید.
به جای سرزنش کردن، به او کمک کنید تا مشکلاتش را حل کند.
برای فرزندتان وقت بگذارید و به او گوش دهید.
او را تشویق کنید تا شخصیت و استقلال خود را رشد دهد.
رویاهای او را تایید کنید و او را در مسیر درست راهنمایی کنید.


بیشتر بخوانید  چطور بدون رودربایستی از همسر خود پول بگیریم ؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *