مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا منتظر 100 دلار کره نیستید؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اگرچه خوش بینی جمعی برای بهبود فعالیت اقتصادی جهانی وجود دارد ، اما عوامل منفی بسیاری در بازار نفت وجود دارد که نباید از آنها غافل شد.

پالایشگاه های چینی شروع به استفاده از ذخایر خود کرده اند که به معنای تقاضای کمتر از بزرگترین وارد کننده جهان است. از نظر ژئوپلیتیک ، احتمال لغو تحریم ها علیه صنعت نفت ایران موج جدیدی از تأمین نفت را در پی خواهد داشت و تنش بین آمریکا و چین می تواند به جنگ تجاری بین دو کشور منجر شود. در نهایت ، افزایش قیمت نفت باعث افزایش تولید نفت شیل در ایالات متحده و افزایش عرضه جهانی می شود. اگرچه نکات مثبت زیادی وجود دارد که می توان نسبت به بازارهای نفت خوش بین بود ، اما پیش بینی نفت 100 دلاری هنوز زود است.

جالب اینجاست که بازارهای نفت در حال حاضر روندی هستند که اخبار نسبتاً مثبت باعث واکنش آنها می شود ، در حالی که اخبار منفی نادیده گرفته می شوند. در چنین فضایی ، تغییر ناگهانی احساسات منجر به تغییر شدید قیمت نفت خواهد شد. اگرچه مشخص نیست که این تغییر روحیه از کجا ناشی می شود ، اما احتمالاً قبل از رسیدن روغن به 100 دلار اتفاق می افتد.

چرا منتظر 100 دلار کره نیستید؟

یکی از عوامل منفی که باید بخاطر بسپارید امکان کاهش واردات روغن چین است. لازم به ذکر است که پالایشگاه های چینی در ماه مه 589 هزار بشکه در روز از پالایشگاه های خود حذف کردند. چین با کاهش قیمت نفت به پایین ترین سطح 20 ساله ، مقدار زیادی روغن خریداری کرد و با بهبود قیمت نفت ، به جای واردات کالاهای گران قیمت ، به طور فزاینده ای ترغیب می شد که از ذخایر خود نفت استخراج کند. اگرچه بعید به نظر می رسد که کاهش واردات روغن چین موجب تغییر در اصول بازار شود ، اما در نهایت فضای بازار برای نفت تغییر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید  رونمایی از خودرو ریرا برقی | امکانات باورنکردنی خودرو ریرا برقی را ببینید

یکی دیگر از عوامل جالب توجه در بخش ژئوپلیتیک ، بازگشت نفت ایران در صورت لغو تحریم های آمریکا است. ایران نه تنها پتانسیل تولید 2.8 میلیون بشکه در روز قبل از تحریم ها را دارد ، بلکه ایران همچنین می تواند با استفاده از 60 میلیون بشکه ای که در ذخایر خود دارد ، نفت بیشتری به بازار عرضه کند. چنین تغییری مطمئناً در آمارها منعکس خواهد شد و بازهم بر نظر سرمایه گذاران تأثیر خواهد گذاشت.

یکی دیگر از عوامل ژئوپلیتیکی که نباید از آن غافل شد روابط آمریکا و چین است. ایالات متحده تلاش می کند تا صندوق های سرمایه گذاری چینی از خرید مگناچیپ جلوگیری کند. اگر جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین در برهه ای تشدید شود ، قطعاً به بازارهای نفت سرایت می کند و به خوش بینی فعلی آسیب می رساند. اینها تغییرات ژئوپلیتیکی است که در طول تاریخ بیشترین نقش را در تغییر لحن رسانه ای و تا حدی جو بازارهای نفت داشته است.

افزایش قیمت نفت همیشه خبر خوبی برای تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده بوده است ، که تولید آنها با افزایش قیمت حمایت می شود. تاکنون این تولیدکنندگان به نظم و انضباط مالی خود پایبند بوده و سیستم عامل های بیشتری را اضافه نکرده اند. برای فهمیدن اینکه نظم مالی آنها چقدر خوب است ، کافی است بدانید که آخرین باری که قیمت نفت در سطح فعلی بود ، تعداد دکل های حفاری فعال 1000 دستگاه بود ، در حالی که اکنون فقط 470 دستگاه است. اگرچه تعداد تولید و تعداد سکوهای حفاری ارتباط مستقیمی ندارند ، اما اگر روند صعودی قیمت ها ادامه یابد ، احتمالاً شاهد سیستم عامل های بیشتر و تولید بیشتر خواهیم بود.

بیشتر بخوانید  من یک جمعه اهل سنت کشم دارم: واکسیناسیون یک وظیفه ملی و اجتماعی است

علاوه بر این ، همانطور که توسط مشاور انرژی Ristad اشاره شده است ، بیش از حد ظرفیت تولید وجود دارد که در صورت لزوم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. تقاضای نفت هنوز زیر سطح نرمال پنج میلیون بشکه در روز است. علاوه بر این ، شیوع دلتا ویروس کرونا و محدودیت های جدید در کشورهایی مانند آلمان ، اسپانیا و پرتغال می تواند چالش های جدیدی را برای اقتصاد جهانی ایجاد کند. از 29 ژوئن ، انگلستان 22،868 مورد جدید را گزارش کرد که بیشترین میزان از 30 ژانویه 2021 است.

سرانجام انتظار می رود اوپک پلاس تولید را کندتر از آنچه انتظار می رود افزایش دهد. به دنبال عدم موفقیت در مذاکرات برای افزایش تولید ، این گروه مجبور شد تصمیمات تولید را به تعویق بیندازد. این بیشتر نگرانی در مورد بهبود تقاضا را نشان می دهد و عدم اطمینان اوپک پلاس باعث کاهش قیمت نفت می شود.

با توجه به قیمت نفت ، قیمت نفت از سال 2014 تاکنون به 100 دلار نرسیده است و بازار فعلی نفت چنین قیمتی را توجیه نمی کند. مگر اینکه واقعه ژئوپلیتیکی بزرگی مانند حمله موشکی به یک پالایشگاه برای افزایش قیمت نفت به 100 دلار اتفاق بیفتد. حتی این بار ، افزایش قیمت نفت باعث کندی مصرف روغن در چین و تشویق صنعت نفت شیل به افزایش تولید شده است. همه اینها عوامل منفی است که بازار را تحت الشعاع خود قرار داده است.

قیمت نفت در روز چهارشنبه بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت ، زیرا بازار در میان نگرانی های عرضه به دنبال شکست در مذاکرات اوپک پلاس نوسان داشت. هر بشکه نفت برنت با قیمت 1.10 دلار یا 1.5 درصد با 73.43 دلار معامله شد. وست تگزاس اینترمدیت با 1.17 دلار کاهش ، 1.6 درصد افت ، به 7.20 دلار در هر بشکه رسید.

بیشتر بخوانید  العالم: حمله به کشتی اسرائیلی انتقام مقاومت بود

222322

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *