مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا خانم ها نسبت به آقایان به خواب بیشتری نیاز دارند؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آیا خانم ها نسبت به آقایان به خواب بیشتری نیاز دارند؟


براساس تحقیقات، خانم ها حدود 20 دقیقه بیشتر از آقایان به خواب نیاز دارند . چند وظیفه ای بودن خانم ها و انعطاف پذیری آنها در واقع به این معنی است که زنان انرژی ذهنی بیشتری صرف کرده و در طول روز بیشتر از مغز خود کار می کشند . به همین دلیل خانم ها به زمان بیشتری برای خواب و بازیابی مغز نیاز دارند . علاوه بر این خانم ها بیشتر از آقایان مستعد کم خوابی , بی خوابی و دیگر اختلالات خواب هستند که همه اینها نیاز به خواب بیشتر در خانم ها را توجیه می کند.




کم خوابی یک مشکل بهداشتی جدی در ایالات متحده است و بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها بیش از یک سوم بزرگسالان در این کشور به اندازه کافی نمی خوابند .اگر شما یک زن هستید مقدار خوابی که نیاز دارید حتی بیش از میانگین مورد نیاز ذکر شده برای افراد دیگر است . و اگر به اندازه کافی استراحت نکنید این مسئله می تواند سلامت شما را به مخاطره بیاندازد . اما چرا خانم ها به خواب بیشتری نیاز دارند و آیا این ادعا درست است ؟ در ادامه مقاله با مجله دلگرم همراه باشید تا دلایل این مسئله را بررسی کنیم .




شما به چه مقدار خواب نیاز دارید؟




بنیاد ملی خواب توصیه می کند که افراد بالغ جوان و بزرگسالان 26 تا 64 ساله روزانه 7 تا 9 ساعت خواب احتیاج دارند. میانگین خواب مورد نیاز برای افراد مسن تر (بزرگتر از 64 سال) باید بین 7 تا 8 ساعت در روز باشد. نوجوانان حدود 9 تا 10 ساعت خواب نیاز دارند، در حالی که بچه های مدرسه رو و پیش دبستانی ها نیاز بیشتری به خواب دارند. اما همانطور که تحقیقات در حال حاضر نشان داده است، ممکن است نیازهای خواب علاوه بر سن به موارد دیگر نیز بستگی داشته باشد . جنسیت نیز در هنگام تعیین میزان خواب شما به اندازه کافی مهم است و در این رابطه زنان پیروز این مبارزه هستند!


زنان عملا نسبت به مردها به خواب بیشتری نیاز دارند . نخوابیدن به اندازه کافی به هر دلیلی اصطلاحا بدهکاری خواب به بدن نامیده می شود و عواقب آن می تواند کاملا جدی باشد.


چرا خانم ها نسبت به آقایان به خواب بیشتری نیاز دارند؟




گفته می شود زنان به طور متوسط به 20 دقیقه خواب بیشترنسبت به مردان نیاز دارند. اما چه چیزی باعث می شود که خانم ها بیشتر از آقایان در رختخواب باشند؟ کاملا مشخص است که نیاز به چند دقیقه خواب بیشتر در زنان به این دلیل است که خانم ها بیشتر از آقایان کم خوابی را تجربه می کنند و دلیل دیگر این است که خانم ها در مقایسه با آقایان به دلایل مختلف دچار بی خوابی یا اختلال خواب هستند.

بیشتر بخوانید  حقایقی جالب درمورد بیسکویت مادر



خواب




1- استفاده از انرژی ذهنی بیشتر




متخصصان خواب مانند کارشناسان بنیاد خواب ملی می گویند که انرژی ذهنی بیشتری که زنان استفاده می کنند باعث می شود آنها برای ریکاوری به خواب بیشتری نیاز داشته باشند . طبق گفته کارشناسان , خانم ها در طول روز بیشتر از مغزشان کار می کشند و چندین کار را باهم انجام می دهند . این موارد باعث مصرف انرژی ذهنی بیشتر می شود . بنابراین برای بازیابی مغز در طول خواب نیازمند زمان بیشتری – چند دقیقه اضافه – هستند.




2- بد خوابی




یکی دیگر از دلایلی که زنان باید کمی بیشتر بخوابند این است که اغلب کیفیت خواب آنها خیلی خوب نیست. مراحل خاص زندگی و تغییرات فیزیولوژیک زنان را بیش از مردها مستعد بی خوابی و خواب ضعیف می کند. در واقع زنان گفته اند که در بزرگسالی بیشتر در معرض بی خوابی و خواب ضعیف هستند. در نظرسنجی که توسط بنیاد ملی خواب انجام شد، 63 درصد از زنان گفتند که هر هفته یک نوع بی خوابی را تجربه می کنند.




3- یائسگی




زنان خواب هایی با کیفیت ضعیف را اغلب در دوره یائسگی , پیش از یائسگی و پس از یائسگی تجربه می کنند . کیفیت بد خواب ممکن است با سایر علائم یائسگی مانند گرگرفتگی یا تعریق شبانه در ارتباط باشد .




4- بارداری




تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات جسمی و احساسی در دوران بارداری می تواند موجب ناراحتی شود وقتی که جنینی در شکم آنها است . علاوه بر این ناراحتی ها نیاز به دفع ادرار بیشتر و گرفتگی عضلات پاها در دوران بارداری ممکن است خواب شبانه را برای خانم ها به یک رویای دست نیافتنی تبدیل کند.

بیشتر بخوانید  رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از پوکی استخوان




5 – چرخه قاعدگی




حتی رسیدن به بلوغ نیز در زنان باعث می شود که خواب راحت آنها از دست برود. کرامپ های شکمی , ناراحتی های قبل از قاعدگی , تغییر خلق و خو و ویارهای غذایی همگی باعث بی خوابی های شبانه در خانم ها می شود . زنان مبتلا به سندرم پیش قاعدگی گفته اند که بی خوابی های مکرر و غیر قابل جبران , کیفیت ضعیف خواب و بیدار شدن مکرر شبانه را طی این دوره تجربه می کنند.




6- سندرم پای بی قرار




سندرم پاهای بی قرار باعث ایجاد یک نیاز غیرقابل کنترل برای حرکت پاها شده و علائم آن عصرها و شب ها بدتر می شود. در نتیجه خوابیدن فردی که به این بیماری مبتلا است بسیار دشوار خواهد شد . بر اساس تحقیقات احتمال ابتلای زنان به سندرم پاهای بی قرار بیشتر است و گفته شده بین هورمونهای زنانه و این اختلال نورولوژیکی ارتباط وجود دارد.




7- سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)




زنان مبتلا به PCOS بیشتر در معرض آپنه انسدادی خواب هستند، وضعیتی که در آن راههای هوایی فوقانی شما مسدود می شود و باعث می شود شما در طول شب دچار تنگی نفس شوید. در نتیجه این وضعیت شما ممکن است خروپف کنید و اختلال خواب را تجربه کنید.




8- محرک های ثانویه بی خوابی




بعضی اختلالات یا بیماری ها نیز باعث افزایش احتمال بی خوابی یا علائم مرتبط به عنوان یک عارضه جانبی می شوند. متاسفانه تعداد این اختلالات در زنان بسیار زیاد است – مانند اضطراب , افسردگی یا فیبرومیالژیا.


خواب


خواب ناکافی برای زنان خطرناک است!


نه تنها خانم ها به خواب بیشتری نیاز دارند بلکه نخوابیدن به اندازه کافی برای زنان خطرناک تر از مردها است و این مسئله خواب اضافی برای زنان را به یک عامل حیاتی تبدیل می کند. تحقیقات نشان داده است که کم خوابی می تواند در همه افراد به خصوص خانم ها باعث مشکلات زیر شود :


  • روان پریشی

  • افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

  • افزایش خطر بیماری های قلبی


محققان معتقدند مردها در برابر کم خوابی و بی خوابی کمتر آسیب پذیر هستند زیرا سطح تستوسترون بالاتر آنها ممکن است به BMI کمتر , حساسیت بالاتر نسبت به انسولین و سطح پایین تر مارکرهای التهابی مانند پروتئین واکنشگر C ( CRP) منتهی شود .


چگونه مطمئن شویم که به اندازه کافی می خوابیم؟




در اینجا چند راهکار از طرف بنیاد ملی خواب ارائه شده است که می توانید برای خوابیدن به اندازه کافی از آن پیروی کنید:


  • حفظ برنامه و زمان خواب ثابت حتی موقع تعطیلات و همچنین آخر هفته ها.

  • برای اینکه به راحتی به خواب بروید آخر شب دوش آب گرم بگیرید, یک فنجان شیر گرم بخورید و هر کاری که به خواب رفتن شما را ساده تر می کند.

  • اطمینان حاصل کنید که نور اتاق خواب شما بسیار ضعیف و دمای آن برای خوابید ن مناسب است.

  • برای خوابیدن نیاز است که یک بالش خوب و راحت , رختخواب مناسب و تشک خوب استفاده کنید.

  • دستگاه های الکترونیکی خود را خاموش کنید، به خصوص آنهایی که در اتاق خواب شما قرار دارند، طوری که نور ضعیف حاصل ازآنها باعث بی خوابی شما نشود.

  • گوشی هوشمند خودتان را روی بی صدا تنظیم کنید طوریکه موقع خواب صدای پیام ها شما را ترغیب به چک کردن گوشی و ایمیل نکند.

  • هر روز کمی ورزش کنید , ورزش و فعایت فیزیکی به خواب بهتر کمک می کند.

  • از نوشیدنی های محرک مانند کافئین و الکل اجتناب کنید.


علاوه بر این یک راه برای اینکه زنان خواب بیشتری داشته باشند این است که کمی زودتر از همسر یا سایر اعضاء خانواده به رختخواب بروند . اگر نمی توانید زودتر بخوابید هشدار زنگ ساعت خودتان را برای کمی دیرتر کوک کنید تا بتوانید بیشتر استراحت کنید.


divider


بیشتر بخوانید:


نوزادان چقدر خواب نیاز دارند؟


چگونه روزی 4 ساعت بخوابیم؟


علت بی خوابی چیست ؟ چیکار کنیم زود بخوابیم ؟


divider


ترجمه توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  ۲۰ نشانه که زنگ خطر سلامتی هستند
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *