مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چرا باید ساعت را یک ساعت جلو ببریم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ایران یو پیشنهادات جغرافیایی متوسط همچنین تغییرات در طول روز و شب در طول سال قابل توجه است. به همین دلیل برای استفاده بهینه از نور روز، در فصول بهار و تابستان از ساعت کاری اداری 1 ساعت قبل خارج می شود.

چرا باید ساعت را یک ساعت جلو ببریم؟

طبق قانون هر سال در نیمه شب اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده می شود و در نیمه شب آخر تابستان به حالت قبل باز می گردد. اگر به کامپیوتر، لپ‌تاپ، تلفن همراه و سایر وسایل الکترونیکی خود دقت کنید، متوجه می‌شوید که زمان آن‌ها یک ساعت جلوتر از هفته گذشته است. اما چرا اصلا ساعت عوض می شود، چرا زمان این تغییرات در نقاط مختلف کشور متفاوت است و چرا این تغییرات در برخی کشورها اعمال نمی شود؟
تغییر روز و شب
مدار ظاهری خورشید در آسمان به گونه ای است که در نیمه اول سال خورشید بر فراز استوای سماوی حرکت می کند و به قطب شمال نزدیک می شود و در نیمه دوم سال خورشید به سمت استوای سماوی فرود می آید. و به قطب جنوب سماوی نزدیک می شود.

متناسب با این تغییرات، مسیر روزانه خورشید در افق طولانی و کوتاهتر می شود و در نتیجه طول روز تغییر می کند. این تغییرات مربوط به عرض جغرافیایی و موقعیت خورشید در آسمان است. در خط استوا، روز و شب تغییر چندانی نمی کند و 12 ساعت در روز و 12 ساعت در شب ثابت می ماند.

این تغییرات در مناطق استوایی بین مدار سرطان (21.5 درجه شمالی) و سرطان (21.5 درجه جنوبی) قابل توجه نیست. بین ساعت 13.2 تا 10.8 متغیر است، یعنی اگر طلوع آفتاب در اولین روز بهار ساعت 6 صبح باشد، اولین روز تابستان ساعت 5:24 صبح و اولین روز پاییز ساعت 6 صبح خواهد بود. و در اولین روز زمستان ساعت 18:36.
اما در مناطق قطبی، برعکس است. در قطب ها، شش ماه اول سال روز و شش ماه دیگر شب است و این روند برای سایر نقاط مدار قطبی (عرض های جغرافیایی 5/66 تا 90) به تدریج در حال ضعیف شدن است، به طوری که در خود مدار قطبی 66.5 درجه) روز اول تابستان 24 ساعت طول می کشد روزهای اول بهار و پاییز 12 ساعت و روز اول زمستان 0 ساعت است. (بدیهی است طول شب برابر است با طول روز 24 ساعت)
شرایط متوسط
در محدوده های میانی، این تغییرات در فواصل بین دو حد استوایی و قطبی متفاوت است. در کشورهای جنوبی تغییرات نور روز کمتر و در کشورهای شمالی این تغییرات بیشتر است. به عنوان مثال در شهر تهران با عرض جغرافیایی 35.6 درجه شمالی، طول روز از حدود 14 ساعت و 15 دقیقه تا 9 ساعت و 45 دقیقه متغیر است.

بیشتر بخوانید  484 اسم دخترانه ترکی استانبولی + معنی

این بدان معناست که اگر خورشید در تهران در ساعت 6 صبح اولین بهار، ساعت 4:52 صبح اولین روز تابستان، ساعت 6 صبح اولین روز پاییز و ساعت 7:08 صبح اولین روز زمستان طلوع کند. (به استثنای تغییرات آب و هوا و اثر شکست نور در جو زمین).
در شهرهای شمال اروپا با عرض جغرافیایی حدود 52 درجه، طول روز از 15.7 ساعت تا 8.3 ساعت متغیر است. یعنی اگر اولین طلوع خورشید بهار ساعت 6 صبح باشد، اولین تابستان در ساعت 4 صبح حدود ساعت 8 صبح طلوع می کند و اولین زمستان در حدود ساعت 8 صبح طلوع می کند.
همانطور که می بینید، خورشید در تابستان زودتر طلوع می کند و در زمستان دیرتر. به همین دلیل برای استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی و صرفه جویی در مصرف انرژی در پیشنهادهای متوسط، در تابستان ساعت ها را یک ساعت به جلو می برند تا زمان استفاده از نور خورشید در روز افزایش یابد.
مثال
شهر تهران را در نظر بگیرید. اگر ساعت رسمی یک ساعت به جلو کشیده شود، خورشید در ساعت 5:52 صبح اولین پرواز طلوع می کند، به این معنی که شما یک ساعت بیشتر از نور روز، یک ساعت بیشتر از نور روز در مقایسه با 16:52 بهره خواهید برد. از سوی دیگر، خورشید در حوالی ساعت 19:08 غروب می کرد. اما در مورد ساعت تابستانی، ساعت 20:08 رخ می دهد.

بنابراین صبح زود روشن نمی شود و نور خورشید از بین نمی رود و در شب کمتر از یک ساعت برق مصرف می شود.
البته توجه به یک نکته ضروری است و آن این است که همه این قبض ها و کتاب ها در شرایطی موثر است که وضعیت کار با ساعت تنظیم شود نه با روز. بدیهی است در فعالیت هایی مانند کشاورزی و دامپروری که نور خورشید عامل اصلی تنظیم چرخه های طبیعی است، این تغییرات به صورت خود به خود اعمال می شود و نیازی به این تغییرات نیست. اما در زندگی شهری که همه چیز بر روی ساعت تنظیم شده است، این تغییرات منجر به صرفه جویی بیشتر در انرژی می شود.
برای همه مناسب نیست
زمان این تغییرات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، این تغییرات از هفته قبل از 21 مارس (مطابق با 1 آوریل) و در کشور ما از 1 آوریل در نیمه شب اعمال می شود. بدیهی است که این کار در مناطق استوایی جواب نمی دهد، زیرا تغییرات نور روز ناچیز است.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن مراکز تست فنی در کوهدشت

همچنین در مناطق قطبی عملا بی فایده است، زیرا تغییرات در طول روز بسیار زیاد است و تنها گزینه پیشرو عادت به روز و شب است.
جالب‌تر اینکه در سال‌های اخیر پیشنهادهای بهتری برای تغییر ساعت ارائه شده است. در برخی از ایالت های شمالی ایالات متحده، پیشنهادهایی برای تغییر ساعت به 1.5 تا 2 ساعت در تابستان و زمستان وجود دارد. در کشور ما محاسبات نشان می دهد که بهترین زمان اعمال تغییرات آب و هوای تابستان از اواسط اردیبهشت تا اواسط مرداد است.

منبع: khabaronline.ir


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *