چرا اروپا نمی خواهد Jrama قانع کننده نباشد؟



به گزارش سلام نو، مهدی مطهرنیا در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در میان کشورهای جهان که رویکرد و سیاست واقع بینانه و عمل گرایانه دارند، مذاکره هدف دستیابی به اهداف است، مگر اینکه راه های استفاده از مذاکره به عنوان ابزاری ارزان به طور کامل باشد. علت اینکه مذاکرات منجر به اختلال در دستیابی به اصول و اهداف می شود این است که آمریکا همواره واسطه یا مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با ایران را پذیرفته است.

وی بیان کرد: اساساً در حوزه سیاست حرفه ای و در بین سیاستمداران، انجام مذاکرات یک رسالت سیاسی تعریف شده است، اما وقتی صحبت از پایان مذاکرات می شود، حاکی از ورود به فاز دوم در حوزه ارتباط دو کشور است. یا دو جبهه روبروی هم. آمریکایی ها معتقدند ایران از مذاکرات برای خرید زمان استفاده می کند، ایران نیز معتقد است که آمریکا تضمین لازم برای ماندن در برجام را نمی دهد. معتقدم در این شرایط ایران و آمریکا در بحث هسته‌ای به مقاومت دائمی دست یافته‌اند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، نمی‌توان انتظار شکست یا گشایش این روند را داشت.

وی ادامه داد: آمریکا برجام را تمدید می‌خواند و از تهران می‌خواهد همه مواردی را که ایران به نوعی دخالت و نفوذ دارد، حل و فصل کند، در حالی که ایران برجام را محدود به موضوع هسته‌ای می‌داند و خواستار لغو همه تحریم‌ها است. حقوق بشر و تحریم های تروریستی علیه ایران.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه ایران و آمریکا مستقیماً بر سر برجام مذاکره نمی کنند، خاطرنشان کرد: تحت تأثیر این شرایط شرکت های تجاری یا واسطه ها فعال شده اند که خود به خود هزینه های توافق را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  فال تاروت | فال تاروت امروز | سرنوشت امروز برات چی رقم زده؟! + تفسیر دقیق

وی با بیان اینکه هیچکس نمی تواند بگوید امید مذاکرات بسته شده است اما می توان گفت این روندی که امروز شاهد آن هستیم امید بسیار کمی و نگرانی های زیادی برای دستیابی به توافق ایجاد کرده است، معتقد است: مذاکره غیرمستقیم، کلمه محور، با مقاومت بازدارنده و سرسختانه در نهایت نمی تواند نتیجه مثبتی داشته باشد. ایران و آمریکا به هیچ وجه حاضر به انحراف از مواضع خود نیستند و ادامه این وضعیت شرایطی را ایجاد کرده است که دیگر نمی توانند در آن منحرف شوند.

وی با اشاره به تمایل اروپا برای خروج ایران و آمریکا از بن بست کنونی، تصریح کرد: اروپا به دلایل داخلی و منطقه ای نمی خواهد برجام بی نتیجه بماند، اما از آنجایی که مقاومتی متکی به آمریکا دارد، در نهایت بازی خواهد کرد. در خاک آنها روسیه و چین از ابتدا مقاومت متغیری داشته اند، یعنی همیشه از کارت ایران برای امتیاز گرفتن از غرب به ویژه آمریکا استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه معتقد است مذاکرات به دلیل تداوم مقاومت ایران و آمریکا و اروپای وابسته و مسکو و پکن به راه‌حل نهایی نزدیک نمی‌شود یا اگر نزدیک شود به راه‌حلی نخواهیم رسید. در زمستان گذشته در وین، مذاکرات نیاز به یک گام برای انجام کار داشت. اما روسیه آشکارا از برجام برای منافع خود استفاده کرد و احیای برجام را به تاخیر انداخت. به همین دلیل است که معتقدم تا زمانی که این سطح از مقاومت بر سر میز مذاکره ادامه داشته باشد، مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم به جایی نخواهد رسید.

بیشتر بخوانید  مردی که ماهیچه‌های بدنش تبدیل به استخوان می شود!

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید