مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

چجوری لکه زردچوبه رو از روی لباس تمیز کنم؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


برای دانستن انواع ترفندهایی که باید پاک شوند لکه زردچوبه با ما بمان.

دیگر نگران نباش لکه زردچوبه نباشید روش های ساده برای از بین بردن لکه زردچوبه را در این مقاله بیاموزید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین روش های پاک کردن لکه زردچوبه از روی ناخن، دست، لباس، فرش، کابینت و … آشنا شوید. برای ملاقات

از بین بردن لکه زردچوبه از روی دست و ناخن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که باید غذا را با ادویه ورز دهید و سپس با رنگ زردچوبه باقی مانده روی پوست مواجه شوید. این موضوع نگرانی زیادی برای خانم های خانه دار دارد، زیرا رنگ این ادویه بسیار زیاد است و با شستشو با آب پاک نمی شود.

می توانید از آب لیمو برای از بین بردن لکه های زردچوبه از روی ناخن های خود استفاده کنید، زیرا خاصیت اسیدی و پاک کنندگی دارد. همچنین اگر روغن نارگیل در اختیار دارید، کمی از آن را روی پنبه بمالید و به سطح ناخن بمالید، البته برای تاثیر مثبت باید این روش را چندین بار تکرار کنید. شما همچنین می توانید از شیر استفاده کنید. شیر به عنوان یک پاک کننده قوی عمل می کند و سلول های مرده را از سطح پوست پاک می کند که ناخودآگاه زردی زردچوبه را از بین می برد.

همچنین باید بدانید که حذف زردچوبه از روی پوست با مخلوط آبلیمو و جوش شیرین تا حدودی امکان پذیر است، اما همچنان توصیه می کنیم اگر پوست دست هایتان خشک است، از دستکش استفاده کنید.

از بین بردن لکه زردچوبه از روی لباس

فرض کنید هنگام آشپزی لباس سفید می پوشید و زمانی که از زردچوبه استفاده می کنید لکه های زرد و مقاومی روی لباس شما ظاهر می شود. پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس قطعا یکی از چالش برانگیزترین مسائلی است که خانم ها با آن مواجه هستند. اگر شما هم با این مورد مواجه شدید، بلافاصله آن قسمت از لباس را بدون اتلاف وقت با آب سرد بشویید. توجه داشته باشید خیلی ها فکر می کنند آب گرم تاثیر بیشتری در از بین بردن این لکه دارد اما کاملا در اشتباه هستند زیرا دمای بالای آب بیشتر به الیاف پارچه آسیب می زند و لکه را تثبیت و پخش می کند.

پس از شستن لباس های خود با آب سرد، یک تکه لیمو را روی پارچه آسیب دیده قرار دهید یا چند قطره آب لیمو بپاشید. توجه داشته باشید که این کار را فقط برای از بین بردن لکه زردچوبه روی لباس های سفید انجام دهید، زیرا لیمو اسیدی است و باعث تغییر رنگ لباس های رنگی می شود. برای شستن لباس های رنگی می توانید از پودر لباسشویی یا مایعات لباسشویی حاوی آنزیم سافتلان موجود در بازار استفاده کنید تا کیفیت پارچه تحت الشعاع قرار نگیرد.

بیشتر بخوانید  فال عطسه سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ | عطسه کردن در ساعات مشخص چه پیامی دارد؟

پاک کردن لکه زردچوبه از کمد

امروزه همه به زیبایی خانه خود به ویژه آشپزخانه اهمیت زیادی می دهند و حفظ نظافت این قسمت از خانه یکی از کارهای روزمره و پر دردسر خانم هاست. معمولا در هنگام پخت و پز لکه های زیادی روی سطح کابینت دیده می شود که در اثر پاشیدن روغن و ادویه های مختلف از جمله زردچوبه ایجاد می شود. برای تمیز کردن سطوح و کابینت ها و از بین بردن لکه زردچوبه از روی کابینت ها از محلول هایی همراه با سرکه مانند: آبلیمو به اضافه سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. مهم این است که در همان ابتدای پخش ادویه روی سطح کابینت، آن را به سرعت با دستمال مرطوب تمیز کنید و اجازه ندهید ادویه به قسمت های دیگر سرایت کند.

از بین بردن لکه زردچوبه از ظروف

یکی از بهترین ترفندهای خانگی برای پاک کردن زردچوبه از ظرف ها استفاده از سفید کننده است. قبل از شروع کار، باید توجه داشته باشید که ظروف شما از چه موادی ساخته شده اند؟ ظروفی که از سرامیک ساخته شده اند را می توان به خوبی با مایع ظرفشویی از این لکه های زرد پاک کرد. اما اگر ظروف پلاستیکی باشند، مشکل کمی متفاوت است. از مخلوط سفید کننده و آب استفاده کنید تا رنگ زردچوبه را به راحتی از سطح ظروف پاک کنید. اگر مواد شوینده مایع در دسترس ندارید، می توانید از سرکه به عنوان جایگزین استفاده کنید.

از بین بردن لکه زردچوبه از روی فرش و مبل

خانم های عزیز اگر زردچوبه یا هر ادویه دیگری روی فرش ریختید حتما سریع آن را با جاروبرقی بردارید و با دستمال مرطوب سطح فرش را تمیز کنید. به هیچ عنوان حوله را روی سطح فشار ندهید تا با دستمال مرطوب لکه زردچوبه از روی فرش و مبل پاک شود، زیرا لکه زردچوبه به الیاف داخلی فرش منتقل می شود و پاک کردن آن دشوارتر می شود. همچنین یکی از راه های دیگر این است که پس از جمع آوری پودر ادویه، چند قطره مایع ظرفشویی را روی یک پارچه مرطوب بریزید و چند ثانیه روی محل آسیب دیده بمالید، سپس با دستمال مرطوب دیگری محل آسیب دیده را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید  باید توافق با ایران را به تعویق بیندازیم

برای از بین بردن لکه های زرد از چه موادی می توان استفاده کرد؟

برای از بین بردن لکه زردچوبه از سطوح مختلف مانند دست، ناخن، لباس و … می توان از بسیاری از مواد خانگی و شیمیایی استفاده کرد که هر کدام موثر هستند. اما مهم است که وقتی لکه‌های جدید به لکه‌های قدیمی تبدیل می‌شوند زمان را از دست ندهید، زیرا در این صورت پاک کردن آنها دشوارتر است. مواد خشکی مانند نمک، آرد و نشاسته در جذب رنگ زردچوبه از سطح لباس مؤثرند، اما حتماً پس از استفاده از این مواد لباس را در آب سرد بشویید.

از بین بردن لکه زردچوبه با جوش شیرین

همانطور که زردچوبه از نظر رنگ قوی است، مانند جوش شیرین دارای خواص پاک کنندگی قوی است. شاید از خود بپرسید که چگونه از جوش شیرین برای از بین بردن لکه های زردچوبه استفاده کنیم؟ مقداری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. سپس با یک برس کوچک مانند مسواک، خمیر را روی سطح لکه دار بمالید و پس از 15 دقیقه آن را کاملا بشویید. نتیجه فوق العاده این تکنیک مطمئنا شما را شگفت زده خواهد کرد. اگر برای از بین بردن لکه ها فقط یک بار از جوش شیرین استفاده کنید، متوجه خواهید شد که داشتن این ماده در خانه ضروری است.

از بین بردن لکه زردچوبه با سرکه

آیا می دانستید که سرکه سفید بهترین راه حل برای از بین بردن لکه زردچوبه از یخچال است؟ البته این ماده اسیدی برای از بین بردن رنگ زرد زردچوبه از بسیاری از سطوح مناسب است اما بدنه یخچال بسیار حساس است و نمی توان از مایع سفید کننده برای تمیز کردن سطح بدن استفاده کرد. توجه داشته باشید، حتما سرکه سفید را با کمی آب مخلوط کنید تا به بدنه یخچال یا سطوح دیگر آسیب نرسانید.

از بین بردن لکه زردچوبه با مواد شیمیایی

اگر در تلاش برای از بین بردن لکه های قدیمی زردچوبه هستید، بهترین راه حل استفاده از شوینده های مایع است. لکه های قدیمی زردچوبه به ندرت از روی سطح لباس پاک می شوند، بنابراین توصیه می شود در صورت مواجه شدن با این مشکل فوراً لکه را پاک کنید. یکی از راه های موثر برای از بین بردن لکه زردچوبه استفاده از خمیر دندان با یک مسواک کوچک است اما ممکن است با این روش به نتیجه دلخواه نرسید و مجبور شوید چندین بار آن را تکرار کنید. بنابراین، ساده ترین راه استفاده از مایع شستشوی حاوی آنزیم قوی سافتلن است که بی ضررترین ماده شیمیایی موجود در بازار است.

بیشتر بخوانید  انفجار در شهر صدر بغداد با 15 زخمی

لکه زردچوبه را با ماست یا شیر پاک کنید

همانطور که می دانید شیر و ماست حاوی اسید لاکتیک هستند که به عنوان یک پاک کننده قوی حتی در لوازم آرایشی استفاده می شود.

لکه زردچوبه را با آب گازدار پاک کنید

برای از بین بردن لکه زردچوبه از روی لباس می توانید آن را با مقداری آب گازدار در ظرفی بریزید و بعد از 10-5 دقیقه لباس ها را با آب سرد بشویید. لطفا توجه داشته باشید که پوشیدن لباس برای مدت زمان مشخص شده اثر لکه بری را چند برابر نمی کند و فقط کیفیت الیاف و پارچه لباس را کاهش می دهد.

لکه زردچوبه را با گلیسیرین پاک کنید

این روش برای از بین بردن لکه ادویه از روی لباس استفاده می شود. برای این تکنیک به یک چهارم قاشق گلیسیرین نیاز دارید که باید قبل از استفاده با ۱ فنجان آب مخلوط شود. سپس آن را با یک برس نرم یا حوله روی محل لکه دار بمالید، سپس لباس را با آب سرد بشویید. گلیسیرین در تمام محصولات صابونی وجود دارد و قدرت پاک کنندگی بالایی دارد، به خصوص برای از بین بردن لکه های چرب.

لکه زردچوبه را با آب لیمو پاک کنید

قبل از استفاده از این تکنیک، ابتدا باید توجه داشته باشید که در چه سطح یا سطوحی از این روش حذف لکه زردچوبه استفاده خواهید کرد. به عنوان مثال: برای از بین بردن زردچوبه از پوست نباید بیش از یک دقیقه محلول آبلیمو را روی سطح پوست قرار داد، زیرا باعث ایجاد زخم های سوزش و آزاردهنده در انسان می شود. اگر می خواهید نتیجه از بین بردن لکه زردچوبه را سریعتر ببینید، جوش شیرین را به لیمو اضافه کنید و از آن به عنوان ماسک خمیری استفاده کنید. این ترکیب در واقع به یک شوینده ارگانیک برای از بین بردن لکه های قدیمی و قدیمی مانند لکه زردچوبه تبدیل می شود. پس از استفاده از آب لیمو، حتما دست های خود را با آب سرد بشویید تا از خشکی و سوزش جلوگیری شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *