مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پیشگیری و درمان نفخ

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نفخ (نفخ روده، گوز تیز در ادبیات (با صدای بلند و گاهی با بو) و تعقیب (بوی آرام و تند)) گازی است که در دستگاه گوارش از مقعد ایجاد می شود.

پیشگیری و درمان نفخ

سعی کنید با آرامش غذا بخورید. غذا خوردن در زمان استرس یا عجله باعث اختلال در سیستم گوارش و هضم غذا می شود، افراد زیادی هستند که نفخ معده برای آنها مشکلات زیادی را در زندگی روزمره به خصوص در زندگی اجتماعی ایجاد کرده است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید توجه به نکات زیر می تواند برای شما مفید باشد.

تولید گازها در دستگاه گوارش یکی از پدیده های طبیعی بدن است اما اگر تولید گاز بیش از حد باشد می تواند مشکل ساز شود. گازهای تولید شده در دستگاه گوارش معمولاً در اثر تخمیر غذاهای جذب نشده مانند فیبرهای گیاهی در روده بزرگ ایجاد می شوند.) همچنین می تواند منجر به نفخ شود.

باد شکم

_________________________________________________________________

ترکیبات باد شکمی

مهمترین اجزای نفخ عبارتند از:

  • نیتروژن بین 20 تا 90 درصد
  • هیدروژن بین 0 تا 50 درصد
  • دی اکسید کربن بین 10 تا 30 درصد
  • اکسیژن بین 0 تا 10 درصد
  • متان بین 0 تا 10 درصد

_________________________________________________________________

منابع اصلی تولید گاز در دستگاه گوارش شما احتمالاً عبارتند از:

• ضایعات مواد غذایی در روده بزرگ
تغییرات در دستگاه گوارش به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها
سوء جذب کربوهیدرات ها که می تواند تعادل باکتری های مفید در دستگاه گوارش را به هم بزند.
بلع هوا و مهاجرت هوای بلعیده شده به روده بزرگ
یبوست (افزودن افزودنی های غذایی به روده بزرگ زمان بیشتری برای تخمیر ایجاد می کند)
گاز گاهی اوقات می تواند نشانه یک اختلال گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا عدم تحمل لاکتوز باشد.

_________________________________________________________________

اقدامات زیر را می توان برای جلوگیری از تولید بیش از حد گاز در دستگاه گوارش انجام داد:

از غذاهایی که بیشترین تأثیر را بر سیستم گوارش شما دارند و بیش از سایر غذاها روی شما تأثیر می گذارند پرهیز کنید: این غذاهای محرک عمدتاً شامل حبوبات و نخود، عدس، کلم، پیاز، کلم بروکلی، گل کلم، موز، کشمش هستند. نان سبوس دار، سالاد و نوشابه های گازدار.

سوالی که ممکن است به ذهن متبادر شود این است که چرا لوبیا و حبوبات گاز تولید می کنند؟ حبوبات حاوی چندین نوع قند هستند که انسان قادر به هضم آنها نیست و زمانی که این قندها به روده می رسند، باکتری های روده و تخمیر گاز تولید می کنند.

بیشتر بخوانید  چرا دچار تبخال انگشت می شویم؟

• و اگر لبنیات برای شما مشکل ساز شد، می توانید محصولات مختلفی را با محتوای لاکتوز کم یا بدون لاکتوز مصرف کنید.

غذاهای کم چرب بخورید: چربی هضم و جذب در دستگاه گوارش را کند می کند و به غذا زمان بیشتری برای تخمیر می دهد.

غذاهای غنی از فیبر را به طور موقت محدود کنید: اگرچه فیبر به هضم غذا کمک می کند، اما بسیاری از غذاهای غنی از فیبر نیز تولید گاز را افزایش می دهند. بنابراین، پس از کمی استراحت به سیستم گوارش و محدود کردن مصرف غذاهای غنی از فیبر، به آرامی و به تدریج مقادیر لازم فیبر را دوباره به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

البته ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از افرادی که از نفخ بیش از حد شکایت دارند باید از مصرف سبزیجات و میوه جات پرهیز کنند، اما در عین حال از انواع فست فودها و غذاهای پرچرب استفاده کنند. اگر این نوع رژیم را برای خود انتخاب کرده اید، باید بدانید که اثرات مخرب رژیم غذایی حاوی انواع چربی ها و مواد افزودنی می تواند به مراتب بیشتر از سبزیجات و میوه هایی باشد که سرشار از فیبر هستند.

آهسته غذا بخورید: سعی کنید با آرامش غذا بخورید. غذا خوردن در زمان استرس یا عجله می تواند در سیستم گوارش شما اختلال ایجاد کند.

غذا را با دهان بسته قورت دهید و از استعمال دخانیات و جویدن بپرهیزید: سریع غذا خوردن و صحبت کردن در حین غذا خوردن (غذا خوردن با دهان باز) می تواند منجر به بلعیدن هوای کمی مانند جویدن آدامس شود. و سیگار می تواند کمی هوا را ببلعد.

فعالیت بدنی را به خصوص بعد از غذا افزایش دهید: پیاده روی کوتاه بعد از غذا می تواند مفید باشد.

از درمان های رایج (غیر نسخه ای) که خطری برای شما ندارند کمک بگیرید. محصولاتی مانند لاکتوئیدها یا هضم کننده های شیر می توانند به هضم لاکتوز کمک کنند و محصولات حاوی سیمتیکون می توانند به شکستن حباب های گاز کمک کنند.

_________________________________________________________________

پیشگیری و درمان نفخ

(پلی ساکاریدها) به ویژه الیگوساکاریدها مانند اینولین. نمونه هایی از این غذاها عبارتند از:

  • کنگر فرنگی، کلم بروکلی، کلم، گل کلم، تره فرنگی، تربچه، چغندر
  • حبوباتی مانند لوبیا، عدس و سایر حبوبات
  • بادام زمینی، جو، گندم و مخمر در برخی غذاها مانند نان
  • سیر، موسیر، پیاز و سیب زمینی و سیب زمینی شیرین
  • محصولات لبنی در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز
  • قندهای مصنوعی و شیرین کننده ها
  • نوشیدنی های گازدار، آبجو و آبمیوه
بیشتر بخوانید  پارگی و کشیدگی رباط زانو + درمان (جراحی)

_________________________________________________________________

درمان و پیشگیری از نفخ یا نفخ

این درمان شامل درمان هایی مانند تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی یا داروها می شود.

از خوردن غذاهایی که باعث نفخ و نفخ می شوند خودداری کنید. برای یافتن این غذا از پزشک یا متخصص تغذیه خود کمک بگیرید. در مورد برخی غذاها، سایر غذاهایی که می خورید باید به گونه ای باشد که تمام نیازهای بدن شما را تامین کند. هضم غذاهای زیر آسان تر است:

موز، مرکبات، انگور، سیب زمینی، برنج، کاهو، ماست (البته در افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند، این غذا کسل کننده است)

_________________________________________________________________

برخی از نکات دیگر برای کاهش نفخ و نفخ عبارتند از:

خوردن در مقادیر و وعده های غذایی کمتر، زیرا بسیاری از افرادی که به جای سه وعده غذایی بزرگ شش وعده غذایی کوچک می خورند، کمتر دچار نفخ می شوند. همچنین به نوشیدن چای نعناع کمک می کند.
آهسته غذا بخورید، غذا را سریع قورت ندهید و خوب بجوید تا هضم آن در معده آسان شود.
آدامس نجوید، زیرا با جویدن آدامس، فرد هوای بیشتری را می بلعد و به طور طبیعی احتمال نفخ و نفخ آن بیشتر است.
ترک سیگار، زیرا وقتی سیگار می کشید، هوای بیشتری می بلعید و همچنین باعث اختلالات گوارشی می شود، ترک سیگار می تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد.
ورزش نه تنها برای سلامت عمومی بدن مفید است، بلکه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و در نتیجه نفخ و نفخ را کاهش می دهد.

_________________________________________________________________

نکات پیشگیرانه

رژیم غذایی شما نقش مهمی در پیشگیری یا بدتر شدن نفخ دارد. برای جلوگیری از نفخ، باید از رژیم غذایی پر فیبر مطمئن شوید. مصرف فیبر باید حداقل 25 تا 30 گرم در روز باشد. افزودن فیبر به رژیم غذایی سخت نیست و فقط باید سبزیجات، میوه ها، آجیل و دانه های بیشتری مصرف کنید.

آلرژی به گندم یا عدم تحمل لاکتوز را شناسایی کنید: این دو ماده هستند که باعث نفخ می شوند، اما پزشک باید آنها را تشخیص دهد.از فست فود اجتناب کنید: خوردن فست فود بدون جویدن خوب می تواند باعث بلع و نفخ شود. وعده غذایی باید حداقل 30 دقیقه طول بکشد. به خاطر داشته باشید که هضم غذا از دهان شروع می شود و اگر بیشتر بجوید می توانید نفخ را کاهش دهید. یکی دیگر از ویژگی های آهسته غذا خوردن احساس سیری است. مطالعات نشان داده اند که هر چه آهسته تر غذا بخورید، کمتر غذا خواهید خورد.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف، عوارض جانبی و تداخلات با قرص بیسموت ساب سیترات

از مصرف بیش از حد نوشابه‌های گازدار خودداری کنید: این نوع نوشیدنی‌ها، حتی انواع رژیمی آن‌ها، می‌توانند منجر به ایجاد تله گاز در معده شوند. در عوض، آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال و خیار بنوشید یا مصرف روزانه نوشیدنی های گازدار خود را کاهش دهید. چای نعناع در کاهش و کاهش نفخ نیز موثر است.

مصرف نمک را محدود کنید: غذاهای آماده سرشار از نمک و فیبر کم هستند که باعث نفخ می شود. هنگام خرید غذای آماده و کنسرو شده به محتوای آن توجه کنید.

کاهش حبوبات و سبزیجات پف کرده: اگر عادت به خوردن حبوبات ندارید، با مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم دچار نفخ خواهید شد. این کار برای این نیست که آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بلکه آنها را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن شما به مواد تشکیل دهنده عادت کند.

به وعده‌های غذایی کوچک‌تر بروید: به جای سه وعده کامل، وعده‌های غذایی بیشتر و کمتر بخورید. این کار علاوه بر جلوگیری از نفخ، به کنترل قند خون و گرسنگی کمک می‌کند. بنابراین به 5 تا 6 وعده غذایی کوچکتر در روز و مواد مغذی توصیه شده تغییر دهید.

ورزش: تحرک به تنظیم عملکرد دستگاه گوارش، مبارزه با یبوست و بهبود گردش خون و سرعت بخشیدن به فرآیند سم زدایی بدن کمک می کند. حداقل 30 تا 60 دقیقه ورزش 5 روز در هفته می تواند علائم نفخ را کاهش دهد.

با پزشک خود صحبت کنید: اگر نفخ نتیجه سایر بیماری های زمینه ای باشد، برای تعیین علت نفخ به آزمایش های تشخیصی نیاز خواهید داشت. پزشک ممکن است آزمایش خون، سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکوپی یا بیوپسی را برای تعیین علت نفخ تجویز کند.

_________________________________________________________________

داروهای نفخ و نفخ

داروهای حاوی ذغال که در داروخانه ها موجود است با جذب گازهای موجود در قلب و روده به بهبود نفخ کمک می کند. البته قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید زیرا این داروها می توانند مواد لازم سایر داروها را جذب کنند.
پروبیوتیک ها همچنین به کاهش نفخ در برخی افراد کمک می کنند.
ریفاکسیمین، آنتی بیوتیکی که برای درمان اسهال استفاده می شود، بر نفخ نیز تأثیر می گذارد.

_________________________________________________________________

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *