مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پارگی و کشیدگی رباط زانو + درمان (جراحی)

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علائم و درمان پارگی رباط های صلیبی و جانبی زانو آن ها ملاقات می کنند.

علائم پارگی رباط زانو

آناتومی زانو

زانو بزرگترین مفصل بدن است. این مفصل از سه استخوان تشکیل شده است. قسمت تحتانی استخوان ران، قسمت بالایی استخوان درشت نی و کشکک. انتهای پایینی ران دارای حرکات مفصلی روی ساق پا است و کشکک می تواند در یک فرورفتگی شیاردار در جلوی انتهای تحتانی ران به سمت بالا و پایین حرکت کند. مفصل زانو دارای رباط های قوی است که استخوان ها را به هم متصل می کند. این رباط ها مانع از حرکت استخوان های تشکیل دهنده مفصل در هر جهت می شوند.

به عبارت دیگر، وظیفه آنها این است که حرکت استخوان ها را فقط در جهات خاصی امکان پذیر و تسهیل کنند. مهم‌ترین جهتی که رباط‌های زانو امکان حرکت را می‌دهند، خم شدن و صاف کردن زانو است، هرچند زانو در جهات دیگر نیز حرکات سبکی دارد. زانو دارای چهار رباط اصلی است: رباط متقاطع قدامی یا ACL، رباط متقاطع خلفی یا PCL، رباط جانبی داخلی یا MCL، رباط جانبی خارجی یا LCL.

  • رباط های صلیبی داخل زانو از مقابل یکدیگر ضربدری شده اند به طوری که رباط صلیبی قدامی در مقابل رباط متقاطع خلفی قرار می گیرد. وظیفه اصلی این رباط ها جلوگیری از لغزش پا به جلو و عقب به سمت ران است. رباط صلیبی قدامی در وسط مفصل زانو به صورت مایل قرار دارد و از سر خوردن پا به سمت جلو جلوگیری می کند. این رباط در حفظ ثبات چرخشی زانو نیز موثر است.

درمان پارگی و کشیدگی رباط های زانو بدون جراحی

علت کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانو می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • در حالی که پایش روی زمین است زانوهایش را خم می کند
  • آسیب یا ضربه به زانو
  • فشار بیش از حد زانو
  • پرش و فرود با زانوی خمیده
  • توقف ناگهانی برای دو نفر
  • تغییر وزن ناگهانی از یک پا به پای دیگر

درمان پارگی و کشیدگی رباط های زانو بدون جراحی

رباط ها یا رباط ها بافت های ضخیمی هستند که استخوان ها را به هم متصل می کنند. دو رباط مهم زانو، رباط صلیبی قدامی و رباط متقاطع خلفی هستند که استخوان ران را به استخوان درشت نی متصل می کند. فشار بیش از حد بر روی این رباط ها می تواند منجر به کشیدگی یا پارگی رباط زانو شود. رباط های زانو عبارتند از:

  • رباط داخلی جانبی (MCL)
  • رباط صلیبی قدامی (ACL)
  • رباط خارجی (LCL)
  • رباط متقاطع خلفی (PCL)

تقریباً یک پنجم از آسیب های رباط صلیبی زانو (کشیدگی و پارگی رباط صلیبی) که در حین ورزش رخ می دهد مربوط به رباط صلیبی قدامی است. پارگی رباط صلیبی زانو باعث ضعیف شدن مفصل زانو و درد در زانو می شود. خوشبختانه در بیشتر موارد آسیب های رباط زانو با روش های غیر جراحی با موفقیت قابل درمان است.

بیشتر بخوانید  اسامی 10 محصول غذایی بدون مجوز وزارت بهداشت

آسیب های خفیف رباط های زانو (پیچ خوردگی و پارگی جزئی) بدون جراحی رباط صلیبی به خوبی قابل درمان است. برای درمان و ترمیم آسیب رباط زانو با جدیدترین روش های غیر جراحی می توانید به کلینیک تخصصی زانو درد مراجعه کنید. متخصصان این کلینیک به شما کمک می کنند تا در اسرع وقت به زندگی و فعالیت های قبلی خود در درمان های غیرجراحی بازگردید و آسیب دیدگی رباط زانو را در اسرع وقت بهبود بخشید.

********************************************************** *

درمان پارگی و کشیدگی رباط های زانو بدون جراحی

علائم و نشانه های پارک رباط زانو

علائم پارگی رباط صلیبی و کشیدگی رباط به شدت کشیدگی یا پارگی رباط بستگی دارد. علائم پارگی رباط زانو با توجه به شدت آسیب به شرح زیر است:

  1. علائم آسیب درجه 1: در آسیب رباط درجه 1 زانو (کشیدگی رباط)، رباط در واقع کشیده می شود اما پاره نمی شود. اگرچه مفصل آسیب جدی یا متورم نشده است، اما کشش رباط صلیبی باعث می شود که رباط ها مستعد آسیب مجدد شوند.
  2. علائم آسیب درجه 2: در این نوع پارگی رباط زانو، رباط تا حدودی پاره می شود (پارگی رباط ناقص یا جزئی). تورم و کبودی شایع است و بیمار معمولا در استفاده از مفصل مشکل دارد و حرکت آن باعث درد شدید می شود.
  3. علائم آسیب درجه 3: رباط کاملاً پاره می شود و باعث تورم و گاهی خونریزی زیر پوست می شود. در نتیجه پارگی کامل رباط زانو، مفصل ناپایدار می شود و وزن بدن قابل حفظ نیست. در بیشتر موارد پس از پارگی رباط درجه سوم زانو دردی احساس نمی شود، زیرا در زمان آسیب تمام رشته های دردناک پاره می شوند.

********************************************************** *

تشخیص پارگی رباط زانو

برای تشخیص و درمان رگ به رگ شدن رباط صلیبی، پزشک ابتدا سوالاتی در مورد آسیب، نوع آسیب رخ داده و ناحیه دردناک زانو می پرسد. او زانوی شما را معاینه فیزیکی می کند تا تورم، کبودی و دامنه حرکتی را بررسی کند.

اگر پزشک تشخیص دهد که رباط صلیبی شما سنگین است، ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند MRI را تجویز کند. این آزمایشات هرگونه پارگی رباط پا را نشان می دهد. گاهی اوقات عکسبرداری با اشعه ایکس از زانو توصیه می شود.

********************************************************** *

درمان پارگی رباط زانو

در موارد آسیب های جزئی (پارگی ناقص و کشیدگی رباط زانو) می توان پارگی رباط صلیبی را با روش های غیر جراحی درمان کرد. برخی از درمان‌های غیرجراحی ساده به بیمار اجازه می‌دهند تا سطح فعالیت قبلی خود را به دست بیاورند، استقامت و پایداری مفاصل را بهبود می‌بخشند و به سطح فعالیت قبل از آسیب برمی‌گردند.

بیشتر بخوانید  رهایی از شر اعتیاد؛ معرفی بهترین کلینیک ترک اعتیاد

روش های درمان آسیب های رباط زانو در کلینیک های تخصصی زانو درد شامل دارو، فیزیوتراپی و ورزش، تزریق پی آر پی، تزریق گاز ازن، تزریق استروئید و تجویز پروتزهای طبی خاص زانو می باشد. این درمان های غیر جراحی در زیر شرح داده شده است:

پزشکی

درمان اولیه آسیب های رباط زانو با دارو بر کاهش درد و تورم زانو تمرکز دارد. کنترل درد برای مراقبت مناسب از بیمار بسیار مهم است. برای کاهش درد و التهاب، مسکن ها و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز می شود.یکی از درمان های غیر جراحی برای پارگی تاندون زانو، تزریق استروئید به ناحیه آسیب دیده است. هدف از این نوع درمان کاهش التهابی است که پس از آسیب رباط زانو ایجاد می شود.

فیزیوتراپی و ورزش

برخی از تکنیک های فیزیوتراپی، همراه با ورزش، می توانند عملکرد طبیعی زانو را بازگردانند. اهداف اصلی توانبخشی کاهش درد و تورم، بهبود دامنه حرکتی مفاصل، بهبود قدرت و ثبات مفاصل و ادامه فعالیت قبل از آسیب است.

اولین قدم در درمان کاهش تورم است. تا جایی که درد اجازه می دهد، بیمار می تواند تمرینات کششی برای عضلات تاندون و چهارسر ران و حرکات استقامتی سبک انجام دهد. پس از یک هفته، مرحله دوم توانبخشی می تواند آغاز شود. در این مرحله سعی می کنیم هر گونه تورم را از بین ببریم و دامنه حرکتی کامل را به دست آوریم. ما می توانیم در هر جلسه استقامتی حرکات استقامتی پویا ارائه دهیم و مالش عمیق را می توان اضافه کرد. مرحله سوم (پس از دو هفته) شامل حفظ دامنه حرکتی، برابر کردن قدرت هر دو پا و بازگشت به سطح قبلی فعالیت است. بیمار به تمرینات کششی و استقامتی ادامه می دهد. شدت و تعداد این حرکات افزایش می یابد تا قدرت هر دو پا برابر شود.

تزریق اوزون

درمان زانو درد با تزریق اوزون برای مشکلات مختلف زانو مفید و موثر است. در انواع آسیب های رباط زانو، این درمان جریان خون را در بافت آسیب دیده بهبود می بخشد و در نتیجه با تامین مواد مغذی به بافت، بهبودی را تسریع می بخشد. در این روش ترکیبی از ازن، پروکائین و ویتامین B12 و سایر مواد به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود و تورم را از بین می برد و رسوبات فیبری را تحریک می کند تا سلول ها از این رسوبات استفاده کنند. ، بافت آسیب دیده را ترمیم می کند. تزریق اوزون باید هر 1 تا 2 هفته یکبار، در بیماران پس از یک یا دو جلسه درمان تکرار شود تا به نتایج مطلوب (تسکین درد و تورم زانو) برسد.

بیشتر بخوانید  علت اسپرماتوسل (کیست حاوی اسپرم) چیست؟ از تشخیص تا درمان

تزریق پی آر پی

پی آر پی یا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یکی از موثرترین درمان ها برای زانو درد ناشی از آسیب رباط صلیبی است. در این روش از خون بیمار برای جمع آوری پلاکت های غلیظ استفاده می شود، زیرا پلاسمای غنی از پلاکت حاوی فاکتورهای رشد است که روند بهبودی زانو درد را تسریع می کند.

هدف از تزریق پی آر پی درمان آسیب های بدن است، این روش نه تنها علائمی مانند درد زانو را کاهش می دهد، بلکه باعث بهبودی نیز می شود. تاثیر این روش به حدی است که گاهی نیاز به دارو و جراحی برای بیمار برطرف می شود. این روش برای درمان زانو درد ناشی از آسیب به تاندون ها، رباط ها، غضروف ها و استخوان های زانو و همچنین در موارد آرتروز استفاده می شود.

ابتدا مقدار کمی خون از بیمار گرفته می شود و سپس با استفاده از یک سانتریفیوژ با سرعت بالا چرخانده می شود تا پلاکت ها متمرکز شوند. سپس مایع حاصل در اطراف یا نزدیک ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. غلظت فاکتورهای رشد در این روش 3 تا 5 برابر بیشتر از خون طبیعی است.

بسته به نوع آسیب رباط زانو (کشیدگی یا پارگی رباط زانو) و پاسخ اولیه بیمار به درمان، پزشک ممکن است یک تا چند مرحله تزریق PRP را تجویز کند. هنگام تزریق، پزشک از اشعه ایکس یا اولتراسوند برای یافتن محل دقیق تزریق استفاده می کند. این روش هیچ عارضه ای ندارد، زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود بیمار گرفته می شود و احتمال واکنش بدن به آن صفر است.

آرنج بند

دستگاه های پزشکی مخصوص زانو برای تثبیت زانو و محافظت از آن در برابر آسیب های بعدی استفاده می شود. پروتز استاندارد زانو طبی با روش های زیر به بیمار کمک می کند:

  1. تسکین درد زانو
  2. استراحت دادن به رباط های آسیب دیده زانو با برداشتن مقداری از فشار وارد شده به آنها
  3. از ساختارهای رباط آسیب دیده زانو در برابر آسیب بیشتر محافظت کنید
  4. امکان بهبود اولیه رباط زانو را فراهم کنید
  5. با محافظت یا محکم کردن مفصل از آسیب بیشتر جلوگیری کنید

اکثر آسیب های رباط زانو با روش های غیر جراحی مانند ورزش و حرکات اصلاحی، فیزیوتراپی، تزریق اوزون، پی آر پی، پروتزهای طبی زانو، داروها و … درمان می شوند. جراحی رباط زانو، به ویژه جراحی رباط صلیبی، بیشتر در موارد پارگی کامل رباط انجام می شود، زیرا روش های غیرجراحی بیشتر در موارد کشش و پارگی رباط زانو (پارگی ناقص) منجر به درمان می شود.

********************************************************** *

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *