مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پیشگیری از  گرمازدگی در خرگوش ها

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علائم گرمازدگی در خرگوش ها

خرگوش ها به تغییرات دمایی و علی الخصوص دمای بالا بسیار حساس هستند و در کل تحمل دمای پایین و هوای سرد برایشان بسیار مطلوب تر از دمای بالاست چرا که قادر به عرق کردن و له له زدن نیستند و معمولا از طریق سطح گوش خود دمای بدن را تنظیم می کنند و گرمای اضافی را دفع می کنند.

در طبیعت خرگوش ها برای فرار از گرمای زیاد ساعات اوج گرما را در زیر زمین و تونل هایشان سپری می کنند معمولا چنانچه میزان گرما در حدی دمای بدن خرگوش را تحت تاثیر قرار دهد که میزان آن به 40.5 و بالا تر برسد خرگوش دچار گرما زدگی خواهد شد.

عواملی که باعث گرمازدگی در خرگوش ها می شوند

فعالیت خرگوش در محیطی که دمای بالایی دارد. یا ماندن در محیطی بسته مثل ماشین یا باکس بدون تهویه مناسب سبب این موارد می شود .مواردی مثل رطوبت بالا, حاملگی, حضور تعداد زیادی خرگوش در محیطی کوچک همگی مستعد کننده ایجاد گرما زدگی هستند.

ادامه یافتن این شرایط در نهایت منجر به مشکلات شدیدی از جمله آب آوردگی ریه ها, پر خونی و خونریزی در دستگاه گوارش وقلب و تنفس خواهد شد.

ضربان قلب بالا رفته و تنفس بسیار سریع و سخت در خرگوش های دچار استرس گرمایی شدید به وضوح قابل مشاهده است.

خرگوش

درمان گرمازدگی خرگوش ها

به همان نسبت که این حالت بسیار حساس و خطرناک و نیازمند عملکرد پیشگیرانه صاحب خرگوش است پس از ایجاد گرمازدگی, اقدامات سریع برای نجات خرگوش نیز ضروری است

  • اسپری کردن آب یا قرار دادن یخ روی گوش
  • استفاده از الکل برای خنک کردن خرگوش
بیشتر بخوانید  آموزشگاه های آشپزی و شیرینی پزی در کرمان

آغشته کردن ناحیه زیر بغل, داخل ران و پشت گوش به الکل و قرار دادن در محیط خنک همگی از جمله اقدامات اولیه ست که می تواند قبل از رساندن خرگوش به دامپزشک انجام شود. (به عنوان نکته, به هیچ وجه نبایدکل بدن خرگوش را با آب سرد, خیس کرد چون باعث انقباض عروق بدن و اختلال در عملکرد دفع گرما خواهد شد)

پس از رساندن خرگوش به دامپزشک نیز اقداماتی از قبیل اکسیژن دهی و مایع درمانی و تجویز دارویی در صورت نیاز انجام خواهد شد.

گرمازدگی خرگوش

نکاتی جهت پیشگیری از گرمازدگی خرگوش ها

  • خرگوش ها نباید تحت تابش مستقیم خورشید قرار گیرند و مواردی که در فصل تابستان در حیاط نگهداری میشوند باید از سایبان مناسب و محیطی خنک تر برخوردار باشند
  • در فصول گرم, داشتن تهویه هوای مناسب و دسترسی به آب آشامیدنی کافی برای خرگوش ها بسیار ضروری است
  • انتقال خرگوش ها با ماشین در فصول گرم باید تحت نظارت کافی باشی نا از گرم شدن بیش از حد محیط بسته داخل ماشین جلوگیری شود.
  • فعالیت بیش از حد, تعداد زیادی خرگوش در محیطی کوچک, بلند بودن موها در نژاد های مو بلند همگی در فصل تابستان ممکن است ایجاد گرمازدگی کند و باید از ایجاد چنین شرایطی اجتناب کرد.

separator line

بیشتر بخوانید:

سوالات رایج درباره نگهداری از خرگوش | نحوه نگهداری و تغذیه خرگوش

آیا گاز گرفتن خرگوش باعث انتقال بیماری می شود؟

نگهداری از خرگوش مادر قبل و بعد از زایمان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *