مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

پیشگیری از ابتلا به کرونا در طول سفر

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



راههای پیشگیری از ابتلا به کرونا در سفر


کرونا نامی هراس انگیز که امروزه دنیای انسانی را با خود گلاویز نموده و با شدت تمام صنعت های جهان از جمله صنعت گردشگری و سفر را متأثر نموده است.


در ابتدا خبر شیوع آن و سپس حضور آن در نقاط مختلف کره خاکی نگرانی ابتلا به آن را برای افراد به خصوص مسافران صد چندان کرده است. در حالی که مدت کوتاهی به شروع تعطیلات و سفرهای نوروزی باقی مانده است، شیوع کرونا باعث ایجاد تردیدها و اما و اگرهای بسیاری در ذهن مسافران شده است.


مهم ترین دغدغه های ذهنی مسافران این است که با این وضعیت بهتر است سفر خود را لغو کنیم؟ یا در صورت رفتن به سفر چه نکاتی را رعایت کنیم تا به بیماری کرونا مبتلا نشویم؟ و چگونه پیشگیری لازم را انجام دهیم.


بارها گفته شده است که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، باید در خانه بمانید، سفر نروید و دست و صورت خود را دائما با آب و صابون و مواد ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کنید.


گسترش ویروس کرونا در نهایت می‌تواند به دو طریق متوقف شود. یا اینکه همه آدم‌ها ویروس کرونا بگیرند و یا اینکه با استفاده از قرنطینه و ضدعفونی کردن دائمی محیط و دست و صورتمان، جلوی گسترش آن را بگیریم.


مشخصا یکی از توصیه‌های مهم همه سازمان‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا ایجاد فاصله اجتماعی است. دست ندادن، روبوسی نکردن، بغل نکردن و خودداری از هرگونه تماس بدنی دیگر و حتی حفظ فاصله فیزیکی با آدم‌ها هنگام صحبت کردن با آن‌ها، از مهم‌ترین اقدام‌ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.


از آن‌سو توصیه‌های فراوانی وجود دارد که همه در خانه بمانیم و بیرون نرویم و لااقل از حضور در مناطق پرتراکم دوری کنیم. در صورتی که کسی علائم ابتلا به ویروس کرونا را دارد یا به نحوی کسی مطمئن است که به ویروس کرونا مبتلا شده است، باید به اورژانس زنگ بزند تا افرادی که لباس حفاظتی دارند، او را به بیمارستان برسانند و خود فرد به بیمارستان مراجعه نکند.


در این حالت ممکن است تیم مراجعه‌کننده تشخیص دهند که لازم نیست فرد مبتلا به بیمارستان منتقل شود. اگر هم کسی علائم خفیف مشابه سرماخوردگی دارد که قابل‌تحمل است، بهتر است در خانه استراحت کند.


زیرا اگر برای درمان به بیمارستان‌های اختصاص‌داده‌شده برای ویروس کرونا مراجعه کند، احتمالا در آنجا بیمار می‌شود. در چین بیش از ۴۰ درصد مبتلایان، در بیمارستان مبتلا شده‌اند.


پس در نهایت، برای جلوگیری از مبتلا شدن و آلوده کردن دیگران، نباید از خانه بیرون برویم و نباید سفر کنیم؛ اما اگر به هر دلیلی مجبور باشیم که به شهر دیگری برویم باید چه‌کار کنیم؟


چگونه در دوران شیوع ویروس کرونا سفر کنیم


چگونه در دوران شیوع ویروس کرونا به سفر برویم؟


اگر در دوران شیوع کرونا مجبور هستید سفر کنید، بهتر است از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید. تنها وسایل حمل‌ونقل خصوصی هم خودروی شخصی و هواپیمای شخصی است. مشخصا هواپیمای شخصی که ندارید. در نتیجه اگر مجبور هستید در عصر کرونا به سفر بروید، با ماشین شخصی خود سفر کنید.


سفر با ماشین شخصی دردسرهایی دارد اما چون در این حالت میزان ارتباطات شما با دیگر افراد به حداقل می‌رسد، بسیار بهتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی است.


آنچه باید در طول سفر رعایت کنید


در حین سفر حتما اسپری یا ژل ضدعفونی‌کننده برای ضدعفونی دست‌ها و صورت خود داشته باشید. اگر می‌خواهید بنزین بزنید، ترجیحا بگذارید متصدی جایگاه، بنزین بزند.


اگر می‌خواهید خودتان بنزین بزنید، حتما دستکش یک‌بارمصرف داشته باشد و با آن همه چیز را لمس کنید. ترجیحا اگر برای پرداخت پول کارت می‌کشید، خودتان کارت بکشید.


بعد از اینکه کارتان تمام شد، پیش از دست زدن به هر چیزی حتما دست‌هایتان را ضدعفونی کنید. از آن‌سو هم به‌هیچ‌وجه نباید هنگامی که دست‌هایتان را ضدعفونی نکرده‌اید، به صورتتان دست بزنید.


سعی کنید با خود غذای سرد و گرم به همراه داشته باشید تا مجبور نباشید از رستوران‌های بین‌راهی غذا تهیه کنید.در کل در دوران شیوع ویروس کرونا، از خرید غذاهای آماده خودداری کنید و غذاها را خودتان بپزید.

بیشتر بخوانید  شعب بانک دی در یزد + آدرس و تلفن


اگر می‌خواهید در بین راه چیزی بخرید، دستکش فراموش نشود. پیش از باز کردن بسته مواد غذایی مثل بیسکوییت، بسته آن را با اسپری ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کنید.


کرونا در سفر


پیشگیری از کرونا در حین سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی


از آنجایی که همه آدم‌ها از‌ جمله خود من خودروی شخصی ندارند و یا نمی‌توانند از کسی قرض بگیرند، در نتیجه شما مجبور می‌شوید از وسایل حمل‌ونقل عمومی بین‌شهری یعنی اتوبوس، قطار و هواپیما استفاده کنید.


مسافرت با وسایل حمل‌ونقل عمومی یک مشکل مهم دارد، آن هم این است که در آن‌ها مجبور می‌شوید با افراد زیاد دیگری در یک فضای بسته چندین ساعت یکجا بنشینید.


در این حالت اگر شما مبتلا شده‌اید و علامتی ندارید، ممکن است دیگران را آلوده کنید. اگر هم سالم هستید و یک یا چند نفر در آن محیط آلوده به ویروس کرونا هستند، ممکن است شما مبتلا شوید.


وقتی برای سوار شدن به اتوبوس، قطار یا هواپیما به ترمینال، به ایستگاه قطار یا فرودگاه می‌روید، در سالن انتظار فاصله خود را با بقیه حفظ کنید. حداقل باید دو متر با بقیه فاصله داشته باشید.


وقتی روی صندلی انتظار می‌نشینید، سعی کنید دسته صندلی را لمس نکنید. اگر هم جایی از این صندلی‌ها را لمس می‌کنید، آنجا را اول ضدعفونی کنید.


برای گرفتن بلیت یا چک کردن بلیت هواپیما مجبور هستید به باجه‌ها مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد کارت بکشید. ممکن است لازم باشد کارت شناسایی خود را به دیگران بدهید.


ممکن است مجبور شوید کارت بانکی خود را به متصدی بدهید تا برای شما کارت بکشد که لاجرم از متصدی کاغذی دریافت خواهید کرد و سطوح گوناگونی را لمس خواهید کرد.


ویروس کرونا می‌تواند از تمامی این سطوح از جمله کارت‌های شناسایی، کارت‌های بانکی، سطوح پیشخوان‌ها و حتی رسید کاغذی که از دست فرد دیگری دریافت می‌کنید، به دست شما منتقل شود.


یادتان باشد به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت و چشمان خود دست بزنید. دهان و بینی محل بسیار آسانی برای ورود ویروس کرونا به بدن شما است. به‌هیچ‌وجه نباید چشم‌های خود را لمس کنید. چشم‌های شما مسیر بی‌دردسری برای ورود ویروس کرونا به بدن است.


زیرا چشم انسان سیستم ایمنی مناسبی ندارد و می‌تواند محل ورود و اختفای عوامل عفونی متعددی باشد. ویروس کرونا هم می‌تواند به‌راحتی در این مکان‌ها بماند، وارد جریان خون شود و شما را بیمار کند.


رعایت بهداشت برای پیشگیری از کرونا


مواد ضدعفونی‌کننده با الکل ۷۰ درصد همراه داشته باشید


حتما یک ژل ضدعفونی‌کننده یا مایع ضدعفونی‌کننده محتوی حداقل ۷۰ درصد الکل اتانول، همراه خود داشته باشد. اگر دستکشی در دست خود دارید و دیگر لازم نیست دستکش‌ها را در دستتان نگه دارید، حتما آن‌ها را در سطل زباله بیندازید. به‌هیچ‌وجه آن‌ها را روی زمین رها نکنید.


وقتی کارتان با باجه‌ها تمام شد و کار خرید و بلیت و کارت‌های بانکی و شناسایی تمام شد، دستان خود را ضدعفونی کنید. بد نیست حالا که دستانتان به مایع یا ژل ضدعفونی‌کننده آغشته شده‌اند، صورت خود را هم ضدعفونی کنید.


زیرا گاهی وقت‌ها ممکن است به‌صورت غیرارادی صورت خود را لمس کنید. انسان‌ها روزانه بین ۲ تا ۳ هزار بار صورت خود را لمس می‌کنند و به همین دلیل احتمالا صورت شما هم نیاز به ضدعفونی دارد.


اگر در این میان گوشی موبایل و هندزفری خود را هم در دستتان گرفته‌اید، آن را نیز با اسپری الکلی که همراهتان دارید، ضدعفونی کنید.


نگران این نباشید که الکل وارد گوشی شما بشود. حتی اگر گوشی شما ضد آب و غبار هم نباشد، مشکلی برای گوشی پیش نمی‌آید. محتویات مواد ضدعفونی‌کننده بسته به میزان آبی که در آن وجود دارد، یا کاملا نارسانا هستند یا رسانایی بسیار ضعیفی دارند.


از آن‌سو وجود الکل باعث می‌شود دمای تبخیر ماده ضدعفونی‌کننده پایین بیاید و سریع بخار شوند. در نتیجه اگر هم این مایع ضدعفونی‌کننده وارد گوشی شما شود، مشکلی پیش نمی‌آید و خیلی زود خشک می‌شود.


وقتی می‌خواهید سوار شوید


وقتی می‌خواهید سوار اتوبوس، قطار یا هواپیما شوید، پیش از نشستن، جاهایی مثل دسته صندلی‌ها، پیش‌خوان صندلی‌ها که برای قرار دادن مواد غذایی و نوشیدنی است و پشت صندلی جلویی جمع می‌شوند، هرجایی که دست‌ها روی آن قرار می‌گیرند و محل تکیه‌گاه سر و گردن را با اسپری که همراه دارید، ضدعفونی کنید.

بیشتر بخوانید  کدام کود برای رشد گیلاس مناسب است؟


اگر کسی هم کنار شماست، بهتر است از اسپری خود به او بدهید که او هم چنین کاری بکند.


ماسک‌های تنفسی


ماسک‌ها با اینکه به گفته متخصصان خیلی نمی‌‌توانند جلوی ویروس را بگیرند، اما می‌توانند دو کار مهم بکنند. اگر شما مبتلای بدون علامت باشید، ماسک اجازه نمی‌دهد قطرات تنفسی شما به محیط منتقل شده و بقیه را مبتلا کند.


اگر هم سالم هستید، وجود ماسک می‌تواند مانع از این باشد که قطرات تنفسی آلوده دیگران مستقیم وارد سیستم تنفسی شما شود. هرچند شاید نتوانند خود مانع ورود ویروس نشوند.


در هر صورت اگر ماسک می‌زنید، باید به تعداد کافی ماسک همراه خود داشته باشید زیرا هرچند ساعت یک‌بار باید آن را عوض کنید. این زمان بستگی به چیزهای مختلفی دارد؛ اما در کل پیش از آنکه ماسک با بخار تنفس شما مرطوب شود، باید آن را عوض کنید.


ماسک زدن یک مشکل مهم دارد، آن هم این است که ماسک شما را اذیت می‌کند. خصوصا وقتی در یک فضای بسته و در حالت نشسته بخواهید چند ساعت ماسک بزنید، واقعا اذیت خواهید شد.


این اذیت شدن به این معنی است که مجبور می‌شوید با دست ماسک را حرکت دهید و جا‌به‌جا کنید. در نتیجه احتمال تماس دست با صورتتان زیاد می‌شود.


سفر در زمان شیوع کرونا


برای عدم ابتلا به کرونا قطار، اتوبوس یا هواپیما ؟


برای مسافرت بین‌شهری باید بتوانید بین هواپیما، قطار و اتوبوس انتخاب کنید. مزیت هواپیما این است که سیستم تهویه آن فیلترهای خوبی دارد که می‌تواند هوا را تا حدی ضدعفونی کند و ویروس را از بین ببرد.


در نتیجه وقتی روی صندلی می‌نشینید، می‌توانید جریان هوایی را که از بالای سر شما به بیرون پمپ می‌شود، به سمت صورت خود تنظیم کنید. چنین کاری چند مزیت دارد.


اول اینکه باعث تبخیر رطوبت روی صورت و احیانا قطرات تنفسی که روی صورت شما مانده می‌شود که در نتیجه احتمال انتقال ویروس کرونا را کم می‌کند.


دوم باعث می‌شود یک جریان هوای رو به خارج از سمت صورت شما ایجاد شود. این جریان هوا دوباره قطرات تنفسی دیگران را از صورت شما دور نگه می‌دارد.

با این همه اگر شما بدون علامت به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، این جریان هوا باعث انتشار بیشتر ویروس می‌شود؛ اما در صورتی که همه مسافران جریان هوایی را به سمت صورتشان تنظیم کنند، می‌توانند احتمالا ابتلای خودشان را کاهش دهند.


طول مدت سفر با هواپیما بسیار کمتر از اتوبوس و قطار است اما مشکلش این است که معمولا تعداد افرادی که در یک کابین بسته در هواپیما نزدیک هم می‌مانند، بیشتر از اتوبوس و قطار است.


مسافرت با قطار این مزیت را دارد که تعداد افراد کمتری در یک فضای بسته کنار هم می‌مانند. حتی ممکن است شانس بیاورید و یک بوفه خالی به شما برسد که چنین چیزی از همه بهتر است؛ اما اگر هم شانس نیاوردید، این را در نظر بگیرید که مدت زمان سفر با قطار هم از اتوبوس و هم از هواپیما بیشتر است.


تعداد افرادی هم که در اتوبوس کنار هم در یک فضای بسته می‌مانند کمتر از هواپیماست؛ اما مدت زمان مسافرت با آن بیشتر از هواپیماست و احتمالا نیز سیستم تهویه آن به‌خوبی هواپیما نباشد.


برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، سفر نروید


تمام این‌هایی که گفتیم صرفا یادآوری‌هایی بر اساس اطلاعاتی بود که در سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا منتشر شده‌اند.


اما بهتر است دوباره تاکید کنیم که مهم‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا و گسترش ویروس کرونا، ضدعفونی کردن دائمی دست‌ها و صورت و حفظ فاصله اجتماعی با دیگران است.

پس حرف نهایی این است که در دوران شیوع کرونا، خصوصا اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و زیاد سرما می‌خورید، از خانه بیرون نروید. به‌هیچ‌وجه مسافرت نروید. خصوصا به شهرهایی که میزان ابتلا در آن بالاست مسافرت نکنید. تنها در چنین حالتی به مسافرت تن دهید که هیچ گزینه دیگری ندارید.


خطر کرونا در سفر


نکات مهم در سفر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا


مهم ترین دغدغه مسافران این است که چگونه عمل کنیم تا در سفر از ابتلای به کرونا ویروس پیشگیری نمایم. اولین پیشنهاد متخصصان و محققان در این زمینه برای همه افراد به تعویق انداختن و یا کنسل کردن سفر خود در این بازه زمانی پر خطر است.

بیشتر بخوانید  بهترین رستوران های لاکچری تهران


اما اگر به هر دلیلی مجبور به سفر هستید نکاتی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به شما معرفی کنیم.


  • در حین سفر دست و صورت خود را به صورت مداوم با آب و صابون بشوئید. این اولین و مهم ترین نکته بهداشتی در حین سفر است. اگر به مواد شوینده دسترسی ندارید می توانید از ژل های شستشو استفاده کنید.

  • اگر به محلول های بهداشتی در مسیر سفر یا وسیله نقلیه اطمینان ندارید بهتر است مواد شوینده بهداشتی را با خود به همراه داشته باشید. می توانید اگر مواد شوینده نیز با خود ندارید با پد الکی، ژل ضدعفونی کننده و یا دستمال مرطوب دستان خود را ضدعفونی کنید.

  • به همراه داشتن یکی از ضدعفونی کننده ها شامل مواد شوینده، ژل ضدعفونی، دستمال مرطوب و یا الکل از مهم ترین مواردی است که نباید فراموش کنید.

  • در سفر خود سعی کنید از مکان های شلوغ و پر تردد فاصله بگیرید و در آن مکان ها حضور پیدا نکنید و در صورت مشاهده افرادی با علائم سرماخوردگی یا کرونا فاصله خود را با آن فرد حفظ نمائید. فاصله مطمئنه برای پیشگیری از این افراد را حدوداً یک متر مشخص نموده اند.

  • تا حد امکان به اجسام و وسایل عمومی که احتمال وجود ویروس کرونا در آن ها وجود دارد، دست نزنید. به عنوان مثال از گرفتن میله اتوبوس های عمومی یا مترو، صندلی های وسایل نقلیه عمومی و تمام بخش های وسایل نقلیه عمومی مانند در و دیوار آن ها جداً خودداری نمائید.

  • اگر با خودرو شخصی هم سفر می کنید لازم است نکات بهداشتی را رعایت کنید. به عنوان مثال روزی چندبار بخش های داخلی خودرو خود و همچنین وسایل و اشیاءی که به همراه دارید را با مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی کنید. بهتر است دستکش های یک بار مصرف به همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده نمائید.

  • بهتر است در حین سفر مواد غذایی سالم و خشک را با خود به همراه داشته باشید تا در حین سفر مجبور به توقف و استفاده از رستوران های بیرن راهی نباشید. اما اگر به هر دلیلی مجبور به استفاده از این رستوران ها شدید بهتر است از سلامت و بهداشت آن مکان اطمینان حاصل کنید.

  • دقت نمائید که در حین سفر دستان خود را قبل از آن که به چشم، بینی و دهان خود بزنید ضدعفونی یا شست و شو کنید.

  • در تهیه مواد غذایی مورد نیاز خود دقت نموده که از مراکز خرید و فروشگاه های معتبر استفاده کرده و در صورت استفاده و مصرف گوشت و تخم مرغ آن را به صورت کامل طبخ نمائید.

  • از آن جایی که عامل انتقال این بیماری مخاط داخلی بدن و آئروسل های تنفسی است، بهتر است در زمان عطسه یا سرفه آرنج خود را در مقابل دهان خود بگیرید تا از انتشار آن به محیط و سایر افراد جلوگیری شود. در صورت مشاهده افرادی که عطسه و سرفه می کنند بهتر است تا فاصله خود را با آن ها حفظ نمائید.

  • قبل از خوردن میوه و سبزیجات حتماً با دقت آن ها را ضدعفونی نمائید.

  • در حین سفر از آب مصرفی خود اطمینان حاصل کنید. می توانید آب را به همراه خود داشته باشید یا از آب های پلمپ شده استفاده کنید.

  • بهتر است در زمان شیوع بیماری از تماس با حیوانات خانگی، اهلی یا وحشی امتناع کنید.

  • بهتر است از وسایل مورد نیاز (حوله، ظروف و غیره) خود به صورت اختصاصی و انفرادی استفاده کنید.


بیشتر بخوانید:


سوالات رایج در مورد ویروس کرونا (COVID-19)


کرونا سفر نوروزی به کدام شهرها را ممنوع کرد ؟


separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *