پوست خشک و پوست دانه مرغی


خشکی پوست یک امر بسیار شایع است.خشکی پوست در تمام سنین و بر اثر عوامل مختلف میتواند رخ دهد.

پوست خشک و پوست دانه مرغی

کراتوسیس پیلاریس که همان پوست دانه مرغی است ،یک وضعیت پوستی ارثی بوده که در ۴۰ درصد از جمعیت انسان ها احتمال بروز دارد.بعضی وقت ها کمک یک متخصص پوست برای تسکین دادن خشکی پوست و کراتوسیس پیلاریس بسیار ضروری می باشد.

کراتوسیس پیلاریس (پوست دانه مرغی) نوع پیشرفته ای از استعداد به خشکی پوست:برآمدگی های کوچک،گوشتی شکل و به رنگ قرمز را دانه مرغی شدن می نامند که به بافت پوست شکلی شبیه کاغذ شن مانند می دهد و شایع ترین قسمت آن در بالای بازوها و ران ها می باشد.
در کودکان به طور معمول روی گونه های آن ها مشاهده می گردد که میتوان با آکنه اشتباه گرفت،هر برآمدگی کوچکی روی پوست می تواند در اثر ایجاد سلولهای مرده ی پوست باشد.
شایع ترین پوست دانه مرغی چه در کودکان و چه در بزرگسالان غالبا همراه با خارش میباشد،مخصوصا در هنگام زمستان یا در محیط های خشک و کم رطوبت.
زمانی که رطوبت افزایش می یابد به خصوص در تابستان پوست کمتر خارش داشته و رنگ متمایل به قرمز خود را از دست می دهد.
در حالی که این بیماری کم ضرر است،مردم معمولا به دنبال معالجه و کاهش خارش و کم کردن ظاهر این برآمدگی های کوچک هستند.مرطوب کردن می تواند به کم کردن خشکی و در نتیجه خارش پوست کمک کند.کرمهای تشکیل شده از اسید اوره و اسید لاکتیک معمولا تاثیر رطوبت خوبی بر جای می گذارند اما رطوبت به تنهایی نمی تواند سبب ناپدید شدن این دانه ها گردد.
برخی داروهای شیمیایی خوراکی و موضعی نقش موثری در کاهش یا حذف این ضایعات پوستی دارد.پزشک متخصص شما می تواند هر دو این گروه درمانی را رد کنار هم تجویز کند.
در حالی که عارضه پوست دانه مرغی به راحتی می تواند درمان گردد اما این درمان موقت است و اگر دوباره عود کند ،درمان باید بطور مداوم تکرار گردد.
طول درمان و بهبودی آن به شخص نیز بستگی دارد که بعضی ها بهتر به آن پاسخ می دهند،البته در بیشتر مواقع این مشکل در بزرگسالی حل میگردد.
پوست خشک : پوست زمانی که مقداری آب و نمک از دست می دهد،خشک میشود.بازگرداندن رطوبت از دست رفته می تواند پوست را نرم تر و لطیف تر کرده و کمتر در معرض ترک خوردن قرار دهد،از این رو به بعضی از پیشنهاداتی که میتوان خشکی پوست را با آن کاهش داد اشاره می شود:
بهترین زمان اصلاح موهای بدن:پیشنهاد می شود بعد از حمام اصلاح کنید زمانیکه موهای بدن بسیار نرم هستند.
برای به حداقل رساندن تاثیرات آزاردهنده اصلاح (صورت و بدن) بر روی پوست خشک ،از کرم ها و ژل های اصلاح استفاده کنید.
اجازه دهید که این مواد حداقل ۳ دقیقه قبل از شروع اصلاح روی پوست استعمال شود و تیغ های اصلاح خود را معمولا بعد از ۵ تا ۷ بار ،تعویض نمایید.
این اقدامات برای به حداقل رساندن صدمات اصلاح به شما کمک میکند.
نکته دیگر اینکه از آب داغ دوری کنید؛آب داغ چربی های طبیعی پوست شما را با سرعت زیادی حذف می کند،آب ولرم برای پوست بهترین گزینه است.
بهتر است از صابون های ملایم استفاده کنید:صابون هایی با رایحه قوی و محصولاتی که شامل الکل هستند ،می توانند چربی طبیعی پوست را از روی پوست بدن بزدایندکه این عامل خشکی محسوب می شود.به دنبال صابون های ملایم و بدون عطر یا تمیز کننده هایی که دارای مرطوب کننده هستند،باشید.
بعد از استحمام سریعا به پوستتان رطوبت رسانی کنید:۵ تا ۱۰ دقیقه حمام یا دوش گرفتن میتواند رطوبت لازم را به پوست برساند و گذراندن زمان بیشتری درآب معمولا پوست شما را از قبل بی آب تر می کند.
برای از دست نرفتن رطوبت بعد از استحمام ،از یک پماد یا کرم یا لوسیون هنگامی که پوست هنوز مرطوب است استفاده نمایید.
مرطوب کننده های دارای ائره یا اسید لاکتیک می تواند کمک کننده باشد.هردو این مواد میتواند به پوست در نگه داشتن آب کمک کنند.محصولات حاوی این مواد بیشترین شمار نسخه های تامین کننده رطوبت پوست را شامل می شوند.نحوه مناسب مرطوب نگه داشتن پوست،می تواند کمک شایانی به خشک نشدن پوست نماید.اگر خشکی پوست شما با وجود مراقبت های فردی مذکور بهبود نیافت،حتما باید با یک متخصص پوست مشورت نمایید.
زمانی که پوست خیلی خشک می شود:در بعضی از مردم،برخی نواحی بدن به طور خیلی جدی و شدیدی خشک می گرددکه باعث ایجاد وضعیتی از پوست به نام اگزما یا درماتیت میشود.
Dermatitis:به معنی التهابات شدید پوستی است زمانی که درماتیت اتفاق میفتد ،پزشک متخصص شما داروهایی از جمله برخی کورتن ها را نسخه میکند که در زمان استفاده روی پوست شما اثر مطلوبی خواهد گذاشت.بطور معمول استفاده از لوسیون مرطوب کننده یا کرم ها می تواند از عود کردن اگزما جلوگیری به عمل آورد.

بیشتر بخوانید  9 راهکار اساسی برای جلوگیری از ماسیدن کرم روی پوست

برگرفته از برترین نشریه انجمن متخصصین پوست آمریکا

منبع : سایت زیباشو


دیدگاهتان را بنویسید